Offline igår och det verkar ju ha varit rätt beslut sett till resultaten. Mitt Liverpool törs jag inte ens kolla på höjdpunkterna från, får väl göra det när jag ställt in mig på att självplåga mig lite...
Så, istället benar jag ut min syn på United - City, närmare bestämt 1-1-målet som kom att bli den stora snackisen. Alla har sett den härinne utgår jag från? United slår en boll mot offside-stående Rashford som blir fri, springer med boll i några meter, rör den inte, lämnar över till Bruno som sätter 1-1 och målet får stå.
Så här säger proffs-domare:
Citat:
"PGMOL have gotten back to us and have said no touch on the ball, no impact on the defender, and therefore they [VAR] could find no reason for a clear and obvious error.
"According to the PGMOL, they say [Rashford] didn't impact the defender and he didn't touch the ball and therefore Rashford was OK to do what he did and allow Fernandes to come onto the ball and score."
Så här står det i regeln om bestraffningsbar offside:
Citat:
stör en motspelare genom att:
förhindra en motspelare från att spela eller kunna spela bollen genom att
* tydligt skymma motspelarens siktlinje eller utmana en motspelare om bollen eller
* klart försöka spela en boll som är nära spelaren när denna handling påverkar en motspelare eller
* göra en tydlig handling som klart påverkar möjligheten för en motspelare att spela bollen
Domarna fokuserar på att Rashford aldrig tog i bollen. För mig skymmer han siktlinjen för Akanji/Walker, han utmanar om bollen (genom att löpa mot bollen och följa dess rörelser), och han gör en tydlig handling som påverkar möjligheten för framför allt Akanji att spela bollen.
Jag har sett liknande mål men då har som regel den offside-stående spelaren INTE utmanat om bollen utan bara fortsatt sin löpning/stått stilla. Här lurar Rashford city-försvaret genom att löpa på den, ha bollen under kontroll utan att röra den, och sen avvika.
Jag tycker inte målet ska stå, men jag förstår att det finns utrymme att tolka att det gör det.
Hade Rashford bara fortsatt sin löpning men tydligt visat att han inte går för bollen, då hade jag varit fine med att målet står. Men nu springer han verkligen rätt mot den, har den under kontroll, men väljer att inte röra den och då helt plötsligt är inte offsiden bestraffningsbar.
Det sätter ett uselt prejudikat: offsidestående spelare kan gå för bollen och fejka att han tänkt ta den, sen bara avvika, och då är det spela på nästan oavsett vad. Mycket dumt.