Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Stoltenberg gör inga rekryteringskampanjer men man "rekryterade" Ukraina genom att stötta högerextremisterna vid Euromaidan. Det är inte Stoltenberg som är bad guy där, utan vissa aktörer i USAs system. (det är inte Mearsheimer som säger det, utan jag).
Mearsheimer verkar ha den syn på geopolitik att det är stormakter som formar den i väldigt hög grad. Dystert för oss som svenskar, men det gör inte Mearsheimers position svagare. Därför fäster han föga vikt vid om en liten stat går med i Nato eller inte. Han har också en väldigt externalistisk syn på stater, han tittar väldigt lite på varför de gör som de gör. Han struntar i anledningen till att Litauen går med i Nato (Mutor? En korrekt analys av ryska faran? Russofobi? Revanschism? Trygghet?).
Mearsheimer säger också väldigt lite om vad man ska göra. Han är en statsvetare som analyserar fram orsaker, beteenden, och möjliga konsekvenser. Sen är det upp till oss att utifrån våra värderingar välja vad som är minst dåligt. Han är en av de mest typiska praktiserande positivister jag har läst. Helt abstrakt lägger hans teori dock upp för att en värld med två block är "önskvärd" såtillvida att alternativen är värre (t ex BRICS vs. väst, eller kalla kriget). Han är en pessimistisk person.
För djupare diskussioner om Mearsheimers "offensiva realism" i sig självt hänvisar jag till en tråd som redan finns i ämnet på FB, så vi inte går off-topic.
Jag sammanfattar dina långa och slingrande svar.
1. Nej, varken NATO eller Stoltenberg, rekryterar medlemmar. De kommer av egen fri vilja till NATO, påtvingat av Ryssland.
2. Mearsheimer har inte gjort en analys av NATO eller orsaker bakom expansionen. Han har inga idéer eller tankar.
3. Mearsheimer är en av många forskare/professorer. Det finns andra filosofier och är just bara filosofier.
4. Du avslutar med att Mearsheimer ska avhandlas på annat ställe. Det är du som pratar om honom i tid och otid. Så sluta. Följ dina egna råd.
5. Slutligen. Hur många poäng i dina beräkningsmodell, får en rysk soldat som återvänder till Ryssland?