Citat:
Ursprungligen postat av
HAJST
Om man har kommit överens om något och skrivit ett kontrakt?
Kan man då bryta det utan att det blir kontraktsbrott?
Eller finns det lagar som säger att man får höja hyran även om man skrivit kontrakt på att hyran är fast under en viss period? Eller lagar som säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst även om man skrivit kontrakt på att det är ok.
Vissa lagar är dispositiva, andra inte. Vissa är dispositiva i en riktning, men tvingande i den andra.
Här tycker jag att jag var hyfsat tydligt vad som gällde, men om du har någon specifik fråga (inte generella frågor, såna frågor är ofta poänglösa inom juridiken) så ska jag försöka förtydliga.
Vad gäller dina specifika frågor så gäller att har man skrivit ett avtal som strider mot tvingande lagstiftning, och avsteget inte faller under något acceptabelt undantag, så går lagen före avtalet. Vid såna avtal är det endast i extrema undantagsfall som det skulle kunna få några negativa konsekvenser att bryta mot avtalet.
Lagen säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst. Det ska vara en skälig marknadshyra. Se JB 12:57, speciellt punkt 5, och JB 12:57 a.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mapgear
Det är hyrd av min enskilda firma från 2015 med oförändrad hyra sen dess.
Har inte kontraktet här, men kan inte komma ihåg att det skulle vara något avsteg.
Besittningsskyddet för lokaler träder in efter nio månader, så det är lugnt på den fronten. Eventuella undantag från det ska, med mycket få undantag, vara upprättade i en särskild handling med hyresnämndens godkännande. Det räcker alltså inte att de bara står med i själva avtalet/kontraktet.
För lokaler är det dock ett indirekt besittningsskydd, vilket betyder att hyresvärden kan säga upp en, men man har då rätt till ersättning för eventuella skador och kostnader som det orsakar en. Det kan ofta bli väldigt dyrt, så hyresvärdar som kan lagen försöker oftast undvika det.
Nu var det ett tag sen jag läste fastighetsrätten, så jag måste erkänna att det finns en del luckor i kunskapen vad gäller detaljerna, men om jag minns rätt så måste någon av parterna säga upp avtalet för att kunna genomdriva eller bestrida hyreshöjningar när de är oense. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg mer av processen än så.
Förhoppningsvis finns det någon annan användare här med färskare kunskaper på området som kan hjälpa till med den biten?