2023-01-14, 15:04
Medlem
Hej

Vet inte om detta är rätt delforum, men hoppas.

Min enskilda firma har en garagelokal som jag hyr av ett annat företag och har nu fått en hyreshöjning på 2000 i månaden.

Vad jag vill veta är:

1: Är detta okej av hyresvärden att bara genomföra? Vi har ju sedan tidigare ett kontrakt på den "gamla" hyran och något nytt kontrakt har inte upprättats med den "nya" hyran.

2: Min uppsägningstid är 12 månader (från mitt håll) enligt kontraktet, men vad händer om jag säger att jag vill säga upp det nu pga hyreshöjningen? Har jag rätt att behålla lokalen till den gamla hyran i 12 månader eller har värden annan uppsägningstid från hans håll? Står inget i kontraktet om detta?

Notera att detta gäller mellan två företag och inte privatpersoner.
Citera
2023-01-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapgear
Hej

Min enskilda firma har en garagelokal som jag hyr av ett annat företag och har nu fått en hyreshöjning på 2000 i månaden.

Vad jag vill veta är:

1: Är detta okej av hyresvärden att bara genomföra? Vi har ju sedan tidigare ett kontrakt på den "gamla" hyran och något nytt kontrakt har inte upprättats med den "nya" hyran.

2: Min uppsägningstid är 12 månader (från mitt håll) enligt kontraktet, men vad händer om jag säger att jag vill säga upp det nu pga hyreshöjningen? Har jag rätt att behålla lokalen till den gamla hyran i 12 månader eller har värden annan uppsägningstid från hans håll? Står inget i kontraktet om detta?

Kontraktet gäller såklart
Citera
2023-01-14, 15:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hej

Vad jag vill veta är:

Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Så enkelt är det inte, HAJST.

Även om lokalhyra inte är lika hårt reglerat som bostadshyra så finns det även där regler om besittningsskydd o.s.v. För att göra avsteg därifrån måste det avtalas om i en särskild handling, och i nästan alla fall även godkännas av hyresnämnden.

Mapgear, hur länge har du hyrt lokalen, och har ni avtalat om någon form av avvikelser från lagtexten i en särskild handling? Är den isf godkänd av hyresnämnden?
Citera
2023-01-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Även om lokalhyra inte är lika hårt reglerat som bostadshyra så finns det även där regler om besittningsskydd o.s.v. För att göra avsteg därifrån måste det avtalas om i en särskild handling, och i nästan alla fall även godkännas av hyresnämnden.

Mapgear, hur länge har du hyrt lokalen, och har ni avtalat om någon form av avvikelser från lagtexten i en särskild handling? Är den isf godkänd av hyresnämnden?

Det är hyrd av min enskilda firma från 2015 med oförändrad hyra sen dess.
Har inte kontraktet här, men kan inte komma ihåg att det skulle vara något avsteg.
Citera
2023-01-14, 16:12
Medlem
holmiums avatar
En hyreshöjning från 500,- till 2000,- kr per månad är knappast en indexjustering....

Enligt min uppfattning är en höjning av denna magnitud anledning till omförhandling eller omedelbar avflyttning.

Det är dock svårt att rådge dig exakt utan att ha läst hyreskontraktet.

Men du bör agera innan du betalar in den nya hyresnivån, när du väl har gjort detta har du i princip accepterat höjningen.
Citera
2023-01-14, 16:27
Medlem
Citat:

Om man har kommit överens om något och skrivit ett kontrakt?

Kan man då bryta det utan att det blir kontraktsbrott?

Eller finns det lagar som säger att man får höja hyran även om man skrivit kontrakt på att hyran är fast under en viss period? Eller lagar som säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst även om man skrivit kontrakt på att det är ok.
Citera
2023-01-14, 17:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Eller finns det lagar som säger att man får höja hyran även om man skrivit kontrakt på att hyran är fast under en viss period? Eller lagar som säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst även om man skrivit kontrakt på att det är ok.
Vissa lagar är dispositiva, andra inte. Vissa är dispositiva i en riktning, men tvingande i den andra.

Här tycker jag att jag var hyfsat tydligt vad som gällde, men om du har någon specifik fråga (inte generella frågor, såna frågor är ofta poänglösa inom juridiken) så ska jag försöka förtydliga.

Vad gäller dina specifika frågor så gäller att har man skrivit ett avtal som strider mot tvingande lagstiftning, och avsteget inte faller under något acceptabelt undantag, så går lagen före avtalet. Vid såna avtal är det endast i extrema undantagsfall som det skulle kunna få några negativa konsekvenser att bryta mot avtalet.

Lagen säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst. Det ska vara en skälig marknadshyra. Se JB 12:57, speciellt punkt 5, och JB 12:57 a.

Citat:
Det är hyrd av min enskilda firma från 2015 med oförändrad hyra sen dess.
Har inte kontraktet här, men kan inte komma ihåg att det skulle vara något avsteg.
Besittningsskyddet för lokaler träder in efter nio månader, så det är lugnt på den fronten. Eventuella undantag från det ska, med mycket få undantag, vara upprättade i en särskild handling med hyresnämndens godkännande. Det räcker alltså inte att de bara står med i själva avtalet/kontraktet.

För lokaler är det dock ett indirekt besittningsskydd, vilket betyder att hyresvärden kan säga upp en, men man har då rätt till ersättning för eventuella skador och kostnader som det orsakar en. Det kan ofta bli väldigt dyrt, så hyresvärdar som kan lagen försöker oftast undvika det.

Nu var det ett tag sen jag läste fastighetsrätten, så jag måste erkänna att det finns en del luckor i kunskapen vad gäller detaljerna, men om jag minns rätt så måste någon av parterna säga upp avtalet för att kunna genomdriva eller bestrida hyreshöjningar när de är oense. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg mer av processen än så.

Förhoppningsvis finns det någon annan användare här med färskare kunskaper på området som kan hjälpa till med den biten?
Citera
2023-01-14, 19:33
Medlem
Citat:
Lagen säger att man inte får höja hyran hur mycket som helst. Det ska vara en skälig marknadshyra. Se JB 12:57, speciellt punkt 5, och JB 12:57 a.

Ok hänger med! Det är väl min ideologi som kickar in när jag tycker att kontrakt mellan två vuxna människor (eller företag) borde vara deras ensak så länge man inte skadar någon annan. Men det är ju en helt annan fråga.

Tack för svar. Om man har skrivit ett kontrakt där man bestämmer att hyran är fast under en viss period. Inga force majeure osv finns i kontraktet. Finns det någon lag som ändå stödjer att uthyraren har rätt att höja utan att bryta kontraktet?
Citera
2023-01-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ok hänger med! Det är väl min ideologi som kickar in när jag tycker att kontrakt mellan två vuxna människor (eller företag) borde vara deras ensak så länge man inte skadar någon annan. Men det är ju en helt annan fråga.

Tack för svar. Om man har skrivit ett kontrakt där man bestämmer att hyran är fast under en viss period. Inga force majeure osv finns i kontraktet. Finns det någon lag som ändå stödjer att uthyraren har rätt att höja utan att bryta kontraktet?

Finns det ett fast belopp inskrivet i kontraktet gäller det under kontraktstiden
Det går inte att höja utan att båda är överens.

Normalt finns en indexklausul i en bilaga. Är du säker på att det inte är en aktiverad indexuppräkning?

Vi oenighet ska du betala otivstigt belopp och deponera resten hos Länsstyrelsen.
Citera
2023-01-15, 09:48
Medlem
Tackar för alla svar. Jag ska fixa kontraktet och ladda upp här.
Citera
2023-01-17, 02:10
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:

Vad sägs om att vi pausar killgissningar, ideologi och vad man "tycker" borde vara rätt. Det är tydligt att du faktiskt inte har någon kunskap på ämnet så varför ens uttala sig?
Citera
2023-01-17, 02:12
Medlem
Citat:
Tackar för alla svar. Jag ska fixa kontraktet och ladda upp här.

Jag tror det är det bästa, om du vill ha träffsäkra svar. Som redan påtalats av Kallebrogen och andra så är både lag, avtal och omständigheter relevanta i detta sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in