2023-01-15, 03:25
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Ja det är säkert. Men samtidigt är jag relaistisk, ukrania är körda. Hela jävla landet har kollapsat. Är det inte bättre att NATO bokstavligen tvingar/hotar Ryssland och Ukrania att sätta sig vid förhandlingsbordet? Hur svårt ska det vara? Nej precis.. NATO vill detta. Vi har lärt oss enda sen vi var barn att Ryssen kommer snart, vi över mot Ryssen. Media har pissat på Ryssland i många många år.

Har vi pissat på ryssen ett par år kan vi pissa ett par år till!
Nån gång måste väl ryssen fatta.
Citera
2023-01-15, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Tydligen ska sodlera ha varit någon typ av logitisk hub för Ukriaina, det finns väl en anledning till varför Ukraina kämpade så hårt.

Grymt manövrerat av Ryssarna.
Verkar vara många utlänningar som krigar för Ukraina

"tydligen".

Att ni pissryssar aldrig kan lägga av med det där.

Ljugandet sitter verkligen långt nere i ert DNA eller hur?
Citera
2023-01-15, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Den judisk-amerikanska nyhetskanalen CNN har haft flera reportage om Soledar under veckan som gått.

Ukrainska soldater vittnade om att de låg illa till, att de hade extremt höga förluster och så många döda att ingen höll reda på det. De hävdade även att de (som vanligt) hade blivit övergivna av sina befäl för några dagar sedan och antingen blivit beordrade att slåss till slutet, eller bara blivit lämnade utan någon information alls. Detta var i början av denna veckan.

Det var alltså CNN, den mest propagandistiska och krigsvurmande kanalen av dem alla i USA och som alltid torgför regimens agenda. Någon "bättre" källa borde alltså inte gå att hitta, enligt de regimtrogna här i tråden. Trots detta så hävdade Ukrainas myndigheter på klassiskt Bagdad Bob-maner att läget var under kontroll i Soledar och Ukraina-trollen hävdade att allt var lögner och "rysk propaganda"(från CNN...)

https://www.cnn.com/2023/01/13/europe/russians-capture-soledar-intl/index.html

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-1-11-23/h_efc37f77a56d87c48012bb52d5750cb0

https://english.nv.ua/nation/situation-in-soledar-remains-critical-soldiers-tell-cnn-ukraine-news-50296723.html

Idel "ryska lögner" från CNN under veckan som gick alltså.

Wagner gav de tusentals ukrainska soldater som lämnades kvar av sina befäl möjlighet att ge upp men vissa vägrade och då blev ca 500 man dödade istället. En del ukrainska soldater valde tydligen att ta livet sv sig genom att hoppa ut genom fönster några våningar upp när de kände att läget var hopplöst, vilket man kunde se på en film jag delade tidigare.

Ukraina-trollen kommer dock med all säkerhet fortsätta hävda att ingenting av detta är sant, att ryssarna har 10 ggr högre förluster (ca 15.000 vs 150.000) och att Ukraina bedriver jätteduktig manöverkrigföring. I Paasikivis och Wilderängs magiska sagovärld är allt möjligt.

Du måste sluta titta och lyssna på CNN.
Citera
2023-01-15, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ryssarna har skickat upp en hel drös satelliter över Ukraina och har nog lika bra täckning som USA på den fronten. Vad gäller signalspaning är USA dock fullständigt överlägsna. Om NSA kunde avlyssna Theresa Mays, Merkels, FN-delegaternas och EU-kommissionärernas mobiler lär de nog kunna avlyssna Putlers också.. (?)

Hade det inte varit jävligt bra om de hade skickat upp positioneringssatelliter också?

Så att de slapp utrusta sina stridsflygplan med Garmin-grejer från Clas Ohlsson.
Citera
2023-01-15, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Defensiva trupper? Menar du skyttevärnsriddare eller? Men nu ploppade det upp en annan källa på Twitter som jag har blockat för den har postat en del skräp tidigare som inte har stämt. Ett svar dök upp på ett inlägg så jag "unblockade" posten och det ser ut som full fart framåt mot Kreminna. Som sagt, ingen direkt pålitlig källa så ta det som ett rykte bara.

https://twitter.com/NOELreports/status/1614366524445265921

Vi får se om det är en anka eller om Ukrainarna kan utrota lite ryzzka kackerlackor under morgondagen och resten av nästa vecka.

Citat:
The first Ukrainian brigades have now entered the center of Kreminna, the liberation of the city is now very close.

https://twitter.com/UFfrontline/status/1614374294225551365

Jävligt smart av ukrainarna att låsa fast Wagnergruppen, så länge, i en helt betydelselös by, så att de i lugn och ro har kunnat bygga upp offensiven i Kreminna.
Citera
2023-01-15, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Såg på Sky (tror jag det var), och där sades det att Ryssarna har 2 satelliter som kan spana. Men de är ju inte över Ukraina hela tiden, och har även sina begränsningar vad de kan se.

(de borde ju ha fått med sig Kharkov-offensiven tex.)

Ryska spionsatelliter är som en norsk klocka.

De kan spana 2 gånger per dygn.

Och sen finns det ryzztroll som tror att de ryska robotarna och missilerna är high-end, top-of-the-notch.

Tillåt mig hånle...!!
Citera
2023-01-15, 03:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Ja det är säkert. Men samtidigt är jag relaistisk, ukrania är körda. Hela jävla landet har kollapsat. Är det inte bättre att NATO bokstavligen tvingar/hotar Ryssland och Ukrania att sätta sig vid förhandlingsbordet? Hur svårt ska det vara? Nej precis.. NATO vill detta. Vi har lärt oss enda sen vi var barn att Ryssen kommer snart, vi över mot Ryssen. Media har pissat på Ryssland i många många år.

Ukraina stoppade Rysslands invasion inom den första månaden, körde ut de ifrån Kiev. Sedan satte ryssarna sitt krut främst på donbass, och det går trögt där. Riktigt trögt.

Så bra har det nog inte gått.., att man kan säga att "ukraina är körda". Månad för månad så vaknar även väst, blir självsäkrare med att forsla fler och mer avancerade vapen.

Närmast varje månad så får någon/några ryska generaler sparken.., är det så man gör om man anser att "ukraina är körda" ?
Citera
2023-01-15, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du menar alltså att det finns befästningar strax väster om staden. Jag vet inte hur topografin ser ut, kanske är den gynnsam för försvar. Det behöver också finnas goda möjligheter att försörja linjerna, väg, järnväg. Vi får se.

Väster om soledar och bakhmut finns det höjder, ifrån M03 korsningen du ser här ner mot Chasiv yar hållet:
https://en-gb.topographic-map.com/map-vzm851/Soledar/?center=48.67131%2C37.95685&zoom=11
Citera
2023-01-15, 04:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Fångupprensningen i Ryssland ser ut att gå fin fint Plus lägg till 3-4k från Soledar med
Det har inte varit meningen att de skulle klara sig, men jag tror att ytterligare rekryteringar blir svårare.
De som skrev på i första omgången var nog rätt korkade och hade kvar lång tid i fängelse, nästa tilltänkta omgång är lite mer klarsynta, antar också att det sprids rykten om förlusterna.
Citera
2023-01-15, 05:41
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det är nog inte helt otänkbart att väst, i samband med den där givarkonferensen under nästa vecka, kommer presentera ett paket menat att chocka den ryska krigsmakten, typ; 900 stridsvagnar, 140 Himars, 2000 infanterifordon, all högprecisions-ammunition som finns, 160 flygplan osv...

Självfallet vet jag inget om vad grejerna heter och jag hittade bara på lite siffror som jag tyckte lät höga men min tanke är just det här med att få Ryssland känna tvekan för fortsatt kampanj. Hittills har stödet för Ukraina absolut varit gott men ändå lite att likna vid 'duttande'- det har inte varit så där skrämmande brutalt massivt. Jag, i mitt ringa förstånd, tycker det vore vettigt- sen att alla dessa hittepågrejer inte kan skottas in under samma dag begriper jag gott och väl- men avsikten- intentionen, skall klart och tydligt framgå för att enkelt förstås av ryssarna.

Så hade jag bestämt om jag var västvärldens allenarådande chef.
Detta "duttande" segdrar bara kriget, behövs en rejäl leverans.
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Annica for president...!
Tvåa på bollen, hon får också min röst.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-01-15 kl. 05:43.
Citera
2023-01-15, 05:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Givetvis, alla Ryssar jag känner är reko och pragmatiska människor, men dom har ett visst hat; mot det meningslösa kriget Putin startat.

så får de "snälla orcherna" göra det lilla de kan för att lugna ner kriget på deras sida.
Citera
2023-01-15, 07:19
Medlem
barkeepers avatar
https://www.expressen.se/nyheter/hyllas-vid-fronten-har-ar-kraken-bataljonen/

Intressant vinkling av expressen.

Så i händelse av krig ska de politiska åsikterna hos soldaterna analyseras? Är ”gymråttor” oönskade? Dörrvakter och fotbollssupportrar före sig icke besvär?

Är det bara miljöpartister som godkänns när det är dags att kriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in