Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Jag har också kollat på filmsnuttar lite här och där och det är förstås alltid svårt att veta hur pass representativa de är. Ibland är det dåligt utrustade ungdomar och gamlingar, ibland verkar det vara mycket välutrustade atleter när det gäller soldaterna. Vad jag dock alltid noterar är hur miljöerna ser ut, alltså graden av skador på växter och bebyggelse liksom hur granatskadad marken verkar vara. Som jag tidigare skrivit så är Soledar inte bara en bebyggelse vilken som helst, utan mittpunkten i försvarlinjen som löper från Bakhmut till Siversk. Det är ett genombrott i försvarslinjen.
Soledar är en del av försvarslinjen, ja. Men från vad jag sett så finns det flera linjer, Ukraina har byggt en försvarslinje strax utanför Soledar. Defence in depth, så att säga. Det är ingen mittpunkt alls, enbart en del av en försvarslinje som nu övergetts och övergått till nästa försvarslinje. Då Ryssland inte har möjlighet att nyttja CAS eller en thunder run så består ryssarnas offensiv mest av artilleri och infanteri. Detta går långsamt och ger motparten möjlighet att bygga fler försvarslinjer.
Men time will tell, innebär förlusten av Soledar att Bakhmut faller snabbt och försvarslinjen bryts den närmaste tiden så kommer jag definitivt erkänna att jag haft fel