2023-01-15, 01:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Väldigt viktigt, en majoritet av ryssarnas artilleri är fasta positioner som är enkelt att identifiera och förgöra. Mobilt artilleri är mer effektivt och lättare att behålla, den enda svagheten är recon groups som förgör dessa och drönare.

Du har i sak rätt och utsagan stämmer förutsatt att du beskriver Ukrainas artilleri, inte ryssrnas.
Citera
2023-01-15, 01:30
Medlem
Finns det någon trovärdig källa på hur många Himars-system som Ryssland faktiskt har slagit ut? Det har väl levererats 24 stycken totalt om jag inte missminner mig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Haha, i kommentarna såg jag att nån länkade en artikel från skvallerblaskan Mirror. UK ska leverera Apache till UAF!!

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/uk-sends-apache-helicopters-armed-28955516

Har ju postat tidigare, att nästa grej efter detta blir flyg/helikoptrar inom sex månader till Ukraina. Tror dock inte på Apache, men varför inte "Super Cobra" ?

(ett rent spekulativt inlägg)
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har också kollat på filmsnuttar lite här och där och det är förstås alltid svårt att veta hur pass representativa de är. Ibland är det dåligt utrustade ungdomar och gamlingar, ibland verkar det vara mycket välutrustade atleter när det gäller soldaterna. Vad jag dock alltid noterar är hur miljöerna ser ut, alltså graden av skador på växter och bebyggelse liksom hur granatskadad marken verkar vara. Som jag tidigare skrivit så är Soledar inte bara en bebyggelse vilken som helst, utan mittpunkten i försvarlinjen som löper från Bakhmut till Siversk. Det är ett genombrott i försvarslinjen.

Soledar är en del av försvarslinjen, ja. Men från vad jag sett så finns det flera linjer, Ukraina har byggt en försvarslinje strax utanför Soledar. Defence in depth, så att säga. Det är ingen mittpunkt alls, enbart en del av en försvarslinje som nu övergetts och övergått till nästa försvarslinje. Då Ryssland inte har möjlighet att nyttja CAS eller en thunder run så består ryssarnas offensiv mest av artilleri och infanteri. Detta går långsamt och ger motparten möjlighet att bygga fler försvarslinjer.

Men time will tell, innebär förlusten av Soledar att Bakhmut faller snabbt och försvarslinjen bryts den närmaste tiden så kommer jag definitivt erkänna att jag haft fel
Citera
2023-01-15, 01:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, så måste det vara, ryssar är odödliga. Det är bara ukrainare som kan dö, eller vad baserar du ditt påstående på?
Önskan, sannolikhet eller verkligheten.

Nu vet jag sedan tidigare att du hoppas att ryssarna ska vinna och ukrainare bli deras slavar. Tror du som många andra idioter att en seger för Ryssland ska förändra verkligheten här?
Att den frustration du känner över att inte kunna påverka politiken här, ska lösas, på något sätt genom att ingen, ska kunna påverka situationen här?

Nej, jag skrev att sannolikheten är störst att det var döda ukrainska soldater på bilderna. Om du läser det jag skrivit noggrant så kommer du att förstå det.

Ditt övriga svammel går inte att svar på.
Citera
2023-01-15, 01:33
Medlem
Citat:
Soledar är en del av försvarslinjen, ja. Men från vad jag sett så finns det flera linjer, Ukraina har byggt en försvarslinje strax utanför Soledar. Defence in depth, så att säga. Det är ingen mittpunkt alls, enbart en del av en försvarslinje som nu övergetts och övergått till nästa försvarslinje. Då Ryssland inte har möjlighet att nyttja CAS eller en thunder run så består ryssarnas offensiv mest av artilleri och infanteri. Detta går långsamt och ger motparten möjlighet att bygga fler försvarslinjer.

Men time will tell, innebär förlusten av Soledar att Bakhmut faller snabbt och försvarslinjen bryts den närmaste tiden så kommer jag definitivt erkänna att jag haft fel

Tydligen ska sodlera ha varit någon typ av logitisk hub för Ukriaina, det finns väl en anledning till varför Ukraina kämpade så hårt.

Grymt manövrerat av Ryssarna.
Verkar vara många utlänningar som krigar för Ukraina
Citera
2023-01-15, 01:37
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Tydligen ska sodlera ha varit någon typ av logitisk hub för Ukriaina, det finns väl en anledning till varför Ukraina kämpade så hårt.

Har inte sett någon info som pekat på att Soledar varit en logistisk hub. Området kring Kramatorsk är dock en logistisk hub, Bakhmut och Soledar är en slags köttsköld för att försvara denna hub. Det enda strategiska jag kan se med Soledar är att det gör det lättare att angripa Bakhmut, samt att kunna förvara materiel i saltgruvorna, relativt skyddat från HIMARS.
Citera
2023-01-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Finns det någon trovärdig källa på hur många Himars-system som Ryssland faktiskt har slagit ut? Det har väl levererats 24 stycken totalt om jag inte missminner mig.

Skulle säga att det mesta pekar mot inget.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Du menar alltså att det finns befästningar strax väster om staden. Jag vet inte hur topografin ser ut, kanske är den gynnsam för försvar. Det behöver också finnas goda möjligheter att försörja linjerna, väg, järnväg. Vi får se.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nej, jag skrev att sannolikheten är störst att det var döda ukrainska soldater på bilderna. Om du läser det jag skrivit noggrant så kommer du att förstå det.

Ditt övriga svammel går inte att svar på.
Jag menar att sannolikheten är större att de är ryssar. Det baserar jag på utbildning, materiel och motivation.
Då blir frågan återigen vad du baserar din åsikt på, önskan, sannolikhet eller verkligheten och kan du motivera ditt påstående. Eller är det religion, en tro.
Citera
2023-01-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142

Enligt vem skulle Soledar vara en logistisk hub?

Det är inte sådär jättevanligt att man lägger en logiskt hub i frontlinjen, ett litet tips.
Senast redigerad av [Henke] 2023-01-15 kl. 01:43.
Citera
2023-01-15, 01:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Leopard 2 vs T-72. Läs och bedöm själv.
https://armedforces.eu/compare/tanks_Leopard_2_vs_T-72

Video
https://youtu.be/nGN7NLL8e7M
Senast redigerad av Mindbusiness 2023-01-15 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in