2023-01-15, 02:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Leopard 2 vs T-72. Läs och bedöm själv.
https://armedforces.eu/compare/tanks_Leopard_2_vs_T-72

Video
https://youtu.be/nGN7NLL8e7M

Skall bli intressant om EU (främst, kanske Canada med).., kan bli någorlunda eniga på vilken typ utav Leo2 man kommer att skicka. Skulle ju underlätta.., finns ju väl främst :

-Leo2A4..
-Leo2A5..
-Leo2A6..
Citera
2023-01-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
1. Ryssarna har konsekvent undvikit stormningar i denna konflikt, däremot har de ukrainska styrkorna försökt sig på dylikt vi flertalet tillfällen.
Ryssland kastar 500 soldater i döden varje dag i meningslösa stormningar a la 1914.
Citera
2023-01-15, 02:09
Medlem
88SONs avatar
Citat:
1. Ryssarna har konsekvent undvikit stormningar i denna konflikt, däremot har de ukrainska styrkorna försökt sig på dylikt vi flertalet tillfällen.

2. Gör en anmälan.

Jag har sett tiotals exempel på ryska stormningar, tror du är alldeles för djupt in i rysk propaganda. Dock kan jag säga att Wagner ( som blivit rätt betydande och stort ) gjort de flesta stormingar med fängelsekunder för att senare sätta in mer professionella trupper mot Ukrainska positioner.

Ukraina har gjort stormingar, ja. Tror dock att Ryssarna gör detta allt oftare, då de stort sett varit på offensiven oftare än Ukraina. Ukrainas stormningar begräsnar sig till lokala motoffensiver.
Citera
2023-01-15, 02:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag menar att sannolikheten är störst att det är döda Ukrainska soldater på bilderna, och detta utifrån hur detta krig i huvudsak förs.

Tänk dig att du har ett fält som är i 2km brett och en mil långt. Mitt i det fältet har du ett skogsparti som löper längs hela fältet som är 200 meter brett. Där har du Ukrainsk militär som ordnat befästningar. Det skulle i princip lika gärna kunna vara rysk militär som befäst sig. Men som detta krig utspelar sig så är det i huvudsak ryssar som artilleribeskjuter ukrainska ställningar från långt håll - och under lång tid. Regelbundet tar de bilder på hur artilleribeskjutningen verkat och när de flesta verkar vara döda så tar de sina infanterifordon och åker dit och dödar de som mot förmodan fortfarande är vid liv eller tar dem som krigsfångar. Det är alltså hur detta krig i huvudsak förs som gör att jag skriver att sannolikheten är större att det är döda ukrainska soldater på bilderna.

Men eftersom ryssarna gör infanterianfall, blir det annorlunda. Ukrainarna har befäst sig medan ryssarna springer över öppen terräng. Vad skulle ukrainarna göra på ett öppet fält. Logiken brister, som hos de flesta som håller på Ryssland. Inte direkt begåvningsreserven. En massa serber, blattar och ryssar som försöker lajva svenskar. Dina kompisar i den här frågan.

Som en intervjuad amerikan sa. Det är som tv-spel. Det anfaller 60 och man dödar 40. Har du ens några belägg för infanterifordon. Jag har sett många klipp från striderna, men få fordon. Är det där något du drömt, eller sitter du bara och hittar på? Ukrainarna hade befäst sig i staden, inte i skogsdungar. Jag tror du fantiserar helt enkelt. Dina påståenden är inte trovärdiga och stämmer inte med de faktiska förhållandena. Du är väl inte ohederlig?
Citera
2023-01-15, 02:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ryssland kastar 500 soldater i döden varje dag i meningslösa stormningar a la 1914.

Vanligtvis brukar man tillskriva Ukraina sådana förluster. Jag brukar laborera med förluster åt båda hållen och göra olika analyser utifrån det. Prova du också!
Citera
2023-01-15, 02:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Challenger 2 är väldigt tuff. Finns ju fall ifrån Irak där den träffades av 72st rpgs utan att slås ut. I ett annat fall så träffades en av 17st rpgs och 1 Milan och var stridsduglig igen 6 timmar efter den bärgats hem. Inte en enda Challenger slogs ut under Irak kriget. Challengers kanon är ju Natos enda räfflade, har bra pricksäkerhet. Bra främst mot infanteri, fasta defensiva positioner etc, mindre bra mot tanks iaf med ammon britterna i huvudsak använder (HESH). Självklart han dom pansarbrytande med som dock når ca 8km kortare än HESH. Antalet som UK skickar nu kommer inte vända eller avgöra kriget men det kanske kommer mer.

De skall börja med 12 stridsvagnar men det är nog för att Ukrainarna skall kunna träna på dem, upprätta reparationsanläggningar, få fram den nya ammunitionen etc. Det kommer nog fler allt eftersom.
Citera
2023-01-15, 02:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men eftersom ryssarna gör infanterianfall, blir det annorlunda. Ukrainarna har befäst sig medan ryssarna springer över öppen terräng. Vad skulle ukrainarna göra på ett öppet fält. Logiken brister, som hos de flesta som håller på Ryssland. Inte direkt begåvningsreserven. En massa serber, blattar och ryssar som försöker lajva svenskar. Dina kompisar i den här frågan.

Som en intervjuad amerikan sa. Det är som tv-spel. Det anfaller 60 och man dödar 40. Har du ens några belägg för infanterifordon. Jag har sett många klipp från striderna, men få fordon. Är det där något du drömt, eller sitter du bara och hittar på? Ukrainarna hade befäst sig i staden, inte i skogsdungar. Jag tror du fantiserar helt enkelt. Dina påståenden är inte trovärdiga och stämmer inte med de faktiska förhållandena. Du är väl inte ohederlig?

Du verkar inte läsa vad jag skrivit. Och vad du här sedan skriver tyder på att du verkligen inte har förstått hur detta krig förs. Ska jag belägga att ryssarna har infanterifordon? Och vad gäller befästningar. Det säger sig självt att man inte bygger befästningar för exempelvis 20 000 man i en mindre stad. Detta görs i skogspartier eller på andra platser där man får naturligt skydd. Adjö.
Citera
2023-01-15, 02:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant om EU (främst, kanske Canada med).., kan bli någorlunda eniga på vilken typ utav Leo2 man kommer att skicka. Skulle ju underlätta.., finns ju väl främst :
-Leo2A4..
-Leo2A5..
-Leo2A6..

Är det stor skillnad på de olika modellerna?
Citera
2023-01-15, 02:34
Medlem
RealTides avatar
Citat:
. Adjö.
Da Svedanja!
Citera
2023-01-15, 02:34
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Jag menar att sannolikheten är störst att det är döda Ukrainska soldater på bilderna, och detta utifrån hur detta krig i huvudsak förs.

Tänk dig att du har ett fält som är i 2km brett och en mil långt. Mitt i det fältet har du ett skogsparti som löper längs hela fältet som är 200 meter brett. Där har du Ukrainsk militär som ordnat befästningar. Det skulle i princip lika gärna kunna vara rysk militär som befäst sig. Men som detta krig utspelar sig så är det i huvudsak ryssar som artilleribeskjuter ukrainska ställningar från långt håll - och under lång tid. Regelbundet tar de bilder på hur artilleribeskjutningen verkat och när de flesta verkar vara döda så tar de sina infanterifordon och åker dit och dödar de som mot förmodan fortfarande är vid liv eller tar dem som krigsfångar. Det är alltså hur detta krig i huvudsak förs som gör att jag skriver att sannolikheten är större att det är döda ukrainska soldater på bilderna.

Du har ingen aning om hur det fungerar ute på fält.
Du sitter ju bara och killgissar.

Det är inte så här det går till alls.
Snälla sluta skriv i den här tråden så alla vi andra som följer utvecklingen här kan läsa uppdateringar från de som faktiskt är insatta och uppdaterade.
Citera
2023-01-15, 02:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det stor skillnad på de olika modellerna?

Är inte så kunnig, men 2A4 skall väl ha bla sämre bepansring. Den är den äldsta modellen. Men sist och slutligen hänger det väl på besättning, och hur man använder vagnarna i "den större bilden" tillsammans med annat som skall vara med och understöda.

Ryssarna körde ju mera "nakna" med pansar tidigare, och då blir man sårbarare..
Citera
2023-01-15, 02:36
Medlem
Citat:
Vanligtvis brukar man tillskriva Ukraina sådana förluster. Jag brukar laborera med förluster åt båda hållen och göra olika analyser utifrån det. Prova du också!
Nej det brukar man inte och nej det brukar du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in