2023-01-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du menar alltså att det finns befästningar strax väster om staden. Jag vet inte hur topografin ser ut, kanske är den gynnsam för försvar. Det behöver också finnas goda möjligheter att försörja linjerna, väg, järnväg. Vi får se.

Du menar att Ukraina efter 1 år inte har en försvarslinje på djupet? Att de inte har något bakom Soledar?

Kan lova dig at Slovjansk & Kramatorsk om nu ryssen någonsin kommer dit kommer vara extremt välbefäst.
Citera
2023-01-15, 01:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Den judisk-amerikanska nyhetskanalen CNN har haft flera reportage om Soledar under veckan som gått.

Ukrainska soldater vittnade om att de låg illa till, att de hade extremt höga förluster och så många döda att ingen höll reda på det. De hävdade även att de (som vanligt) hade blivit övergivna av sina befäl för några dagar sedan och antingen blivit beordrade att slåss till slutet, eller bara blivit lämnade utan någon information alls. Detta var i början av denna veckan.

Det var alltså CNN, den mest propagandistiska och krigsvurmande kanalen av dem alla i USA och som alltid torgför regimens agenda. Någon "bättre" källa borde alltså inte gå att hitta, enligt de regimtrogna här i tråden. Trots detta så hävdade Ukrainas myndigheter på klassiskt Bagdad Bob-maner att läget var under kontroll i Soledar och Ukraina-trollen hävdade att allt var lögner och "rysk propaganda"(från CNN...)

https://www.cnn.com/2023/01/13/europe/russians-capture-soledar-intl/index.html

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-1-11-23/h_efc37f77a56d87c48012bb52d5750cb0

https://english.nv.ua/nation/situation-in-soledar-remains-critical-soldiers-tell-cnn-ukraine-news-50296723.html

Idel "ryska lögner" från CNN under veckan som gick alltså.

Wagner gav de tusentals ukrainska soldater som lämnades kvar av sina befäl möjlighet att ge upp men vissa vägrade och då blev ca 500 man dödade istället. En del ukrainska soldater valde tydligen att ta livet sv sig genom att hoppa ut genom fönster några våningar upp när de kände att läget var hopplöst, vilket man kunde se på en film jag delade tidigare.

Ukraina-trollen kommer dock med all säkerhet fortsätta hävda att ingenting av detta är sant, att ryssarna har 10 ggr högre förluster (ca 15.000 vs 150.000) och att Ukraina bedriver jätteduktig manöverkrigföring. I Paasikivis och Wilderängs magiska sagovärld är allt möjligt.

Ni ryssvänner verkar tycka att en erövring av en byhåla lika stor som stadsdelen Rinkeby, är en merit. Intressant...
Citera
2023-01-15, 01:44
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Du menar alltså att det finns befästningar strax väster om staden. Jag vet inte hur topografin ser ut, kanske är den gynnsam för försvar. Det behöver också finnas goda möjligheter att försörja linjerna, väg, järnväg. Vi får se.

Eftersom att Soledar sett relativt minimal strid de senaste månaderna så antar jag att Ukraina har haft tid att upprätta försvarlinjer kring järnvägen och vägen strax utanför själva gruvan och staden. Men som sagt, det är svårt att veta vad ryssland eller Ukraina planerar, spekulerar enbart.

Flera har överdrivit styrkorna som strider i Soledar, såsom tiotusentals på båda sidor. Detta är dock inte alls realistiskt, det finns inte operativ plats för dessa styrkor. Från vad jag sett gissar jag att Ukraina haft 1000-2000 trupper i Soledar och dess närområde. Wagner haft haft 2000-4000 trupper i området som anfaller.

Topografin efter Soledar är inte optimal för försvar, men eftersom att Wanger anfaller främst med stormtrupper och artiller så är försvarslinjer i platt mark motiverat för Ukraina. Om ryssarna hade kunnat göra storskaliga anfall med pansar så hade ukrainska försvarslinjer i platt mark varit rätt inneffektivt.
Citera
2023-01-15, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Enligt vem skulle Soledar vara en logistisk hub?

Det är inte sådär jättevanligt att man lägger en logiskt hub i frontlinjen, ett litet tips.

Krasnopolivka verkar vara en sån hub enligt en snubbe vettig snubbe:

https://www.youtube.com/watch?v=o_ExjjLTRzY
Vid 14:00 minuter
Citera
2023-01-15, 01:46
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Nej, jag skrev att sannolikheten är störst att det var döda ukrainska soldater på bilderna. Om du läser det jag skrivit noggrant så kommer du att förstå det.

Ditt övriga svammel går inte att svar på.
Humor. Vi har sedan krigets början sett bilder på döda ryssar. Varför är sannolikheten störst att det är döda ukrainare som ligger där? Vi vet att båda sidor har lidit stora förluster i såväl Backmut som i Soledar så det är inget jättekonstigt att se ett slagfält med döda soldater som försökt sig på en stormning.Nä du, du får underkänt du också i argumentation.

Off-topic fråga: Varför har du Arnstad som användarnamn och avatar? Är inte det förbjudet på FB att utge sig från att vara någon annan?
Senast redigerad av Tralfamadore 2023-01-15 kl. 01:55.
Citera
2023-01-15, 01:55
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag menar att sannolikheten är större att de är ryssar. Det baserar jag på utbildning, materiel och motivation.
Då blir frågan återigen vad du baserar din åsikt på, önskan, sannolikhet eller verkligheten och kan du motivera ditt påstående. Eller är det religion, en tro.

Jag menar att sannolikheten är störst att det är döda Ukrainska soldater på bilderna, och detta utifrån hur detta krig i huvudsak förs.

Tänk dig att du har ett fält som är i 2km brett och en mil långt. Mitt i det fältet har du ett skogsparti som löper längs hela fältet som är 200 meter brett. Där har du Ukrainsk militär som ordnat befästningar. Det skulle i princip lika gärna kunna vara rysk militär som befäst sig. Men som detta krig utspelar sig så är det i huvudsak ryssar som artilleribeskjuter ukrainska ställningar från långt håll - och under lång tid. Regelbundet tar de bilder på hur artilleribeskjutningen verkat och när de flesta verkar vara döda så tar de sina infanterifordon och åker dit och dödar de som mot förmodan fortfarande är vid liv eller tar dem som krigsfångar. Det är alltså hur detta krig i huvudsak förs som gör att jag skriver att sannolikheten är större att det är döda ukrainska soldater på bilderna.
Citera
2023-01-15, 01:55
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Nej, jag skrev att sannolikheten är störst att det var döda ukrainska soldater på bilderna. Om du läser det jag skrivit noggrant så kommer du att förstå det.

Ditt övriga svammel går inte att svar på.

Menar du bilden där ungefär 50 soldater ligger döda?

Mycket diskussion har skett kring detta, då vissa tycker att uniformerna liknar Ukrainas. Dock använder Wanger liknande uniformer ( Wagner är de som anfallit dessa positioner ) så anser jag det troligt att det är Wagner-trupper. Eftersom att Ukraina enbart gör vissa små motanfall och oftast försvarar, medans Wagner oftast anfaller känns det rimligt att det är Wanger-trupper som bilden visar. Inget är säkert, det är möjligt att bilden visar en misslyckad Ukrainsk motoffensiv, men eftersom att de flesta offensiver görs av Wagner på öppen mark så känns det rimligt att det är Wagner-trupper bilden visar
Citera
2023-01-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Förutom Challenger2 ifrån Britterna så skulle man även skicka artilleri, har nu framkommit vilken typ och antal :

Around 30 AS90s, which are large, self-propelled guns, are also expected to be delivered.

https://www.bbc.com/news/uk-64274755

Ett bra bidrag !

Mycket bra. Samma delar som i polska krab verkar det som. De kan nog användas direkt efter leverans. Vilka j-a monster. Stora som berg. Plats för 48 granater, bra hastighet på att få i väg dom och sedan försvinna. Utan bra flyg kommer Ryssland få svårt att slå mot dom.
Citera
2023-01-15, 01:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Här har UAF tagit en hel bunke ryska fångar vid Kreminna. Fortfarande i skogen dock.

https://twitter.com/herooftheday10/status/1614404607437950977
Citera
2023-01-15, 01:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Du menar att Ukraina efter 1 år inte har en försvarslinje på djupet? Att de inte har något bakom Soledar?

Kan lova dig at Slovjansk & Kramatorsk om nu ryssen någonsin kommer dit kommer vara extremt välbefäst.

Det finns tre försvarslinjer som löper i Nord sydlig riktning. Och det har snickrats på dem sedan 2014, ja åtminstone den första.
Citera
2023-01-15, 02:02
Avstängd
Okay. Så ryssen verkar ha lärt sig hur de ska gnaga sönder Ukraina nu. Nu krävs mot åtgärder från väst.

Förra gamechangern var himars. Vad kan bli nästa 😬 detta förutsätter att ukrainska män är villiga att kämpa och dö såklart. Men är alla motiverade att ta tillbaka östra Ukraina?? Jag tror inte det. Långt ifrån.

Jag tror inte Ukraina kommer kunna ta tillbaka så stora delar av det de redan förlorat.
Citera
2023-01-15, 02:03
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Humor. Vi har sedan krigets början sett bilder på döda ryssar. Varför är sannolikheten störst att det är döda ukrainare som ligger där? Vi vet att båda sidor har lidit stora förluster i såväl Backmut som i Soledar så det är inget jättekonstigt att se ett slagfält med döda soldater som försökt sig på en stormning.Nä du, du får underkänt du också i argumentation.

Off-topic fråga: Varför har du Arnstad som användarnamn och avatar? Är inte det förbjudet på FB att utge sig från att vara någon annan?

1. Ryssarna har konsekvent undvikit stormningar i denna konflikt, däremot har de ukrainska styrkorna försökt sig på dylikt vi flertalet tillfällen.

2. Gör en anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in