Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Du menar alltså att det finns befästningar strax väster om staden. Jag vet inte hur topografin ser ut, kanske är den gynnsam för försvar. Det behöver också finnas goda möjligheter att försörja linjerna, väg, järnväg. Vi får se.
Eftersom att Soledar sett relativt minimal strid de senaste månaderna så antar jag att Ukraina har haft tid att upprätta försvarlinjer kring järnvägen och vägen strax utanför själva gruvan och staden. Men som sagt, det är svårt att veta vad ryssland eller Ukraina planerar, spekulerar enbart.
Flera har överdrivit styrkorna som strider i Soledar, såsom tiotusentals på båda sidor. Detta är dock inte alls realistiskt, det finns inte operativ plats för dessa styrkor. Från vad jag sett gissar jag att Ukraina haft 1000-2000 trupper i Soledar och dess närområde. Wagner haft haft 2000-4000 trupper i området som anfaller.
Topografin efter Soledar är inte optimal för försvar, men eftersom att Wanger anfaller främst med stormtrupper och artiller så är försvarslinjer i platt mark motiverat för Ukraina. Om ryssarna hade kunnat göra storskaliga anfall med pansar så hade ukrainska försvarslinjer i platt mark varit rätt inneffektivt.