Citat:
Ursprungligen postat av
88SON
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar
Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma
Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration
"Vinsten" var inte snabb. Förklaringen är den taktik som används. Ryssarna har övertag i artilleri i storleksordningen 1:6, kanske till och med mer, beror på vilket frontavsnitt man tittar på. Eftersom ryssarna har detta övertag så förs kriget som ett artillerikrig. Ryssarna bestämmer hur kriget ska föras. Ryssarna brakar på med artilleri mot de befästa ställningarna i dagar, i veckor, i månader. Och när de sedan bedömer att motståndet försvagats så pass att det är relativt enkelt att rensa ställningarna så går de in med infanteriet. Om man tittar på hur det ser ut där artilleriet legat på så är där helt enkelt ett månlandskap med kratrar raserade hus och stumpar av träd.
Sättet striderna förs på ger konsekvenser för förlustsiffrorna på respektive sida. Jag går inte in på några siffror, men de skiljer sig åt, antagligen betydligt mer än hur det förhåller sig med artilleriet. Båda sidorna lider förluster, men ryssarna bestämmer så att kriget förs på det sätt som är lämpligast för dem. Den ukrainska sidan håller sin befästa försvarslinje i Donetsk och ryssarna prickar den med rörligt artilleri, ofta på ett sådant avstånd att de Ukrainska stridskrafterna inte på ett tillräckligt kraftfullt sätt kan nå dem.
Det hela är ganska enkelt att förstå. Det går långsamt, men hela tiden i samma riktning.