2023-01-15, 00:16
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det är för sent att skicka in Abrams, Challenger och Leopard nu. Man kanske kan lära sig att ratta dem och skjuta kanonen på en månad, men att strida effektivt i samverkan med artilleri, IFV, infanteri och flyg (som Ukraina saknar) tar betydligt längre tid.

Varför för sent? Tror du att Ryssarna kan besegra Ukraina de närmsta månaderna?

Jag tror att med gemensam hjälp från väst så kan Ukraina forma två-tre mekaniserade/bepansrade brigader med väl utbildning inom några månader.
Citera
2023-01-15, 00:17
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det är för sent att skicka in Abrams, Challenger och Leopard nu. Man kanske kan lära sig att ratta dem och skjuta kanonen på en månad, men att strida effektivt i samverkan med artilleri, IFV, infanteri och flyg (som Ukraina saknar) tar betydligt längre tid.
Nja, det verkar bli ett långt krig tyvärr så givetvis är det värt att utbilda ukrainare.
Även ryssen får slut på många vapenslag till slut.
Citera
2023-01-15, 00:19
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nja, det verkar bli ett långt krig tyvärr så givetvis är det värt att utbilda ukrainare.
Även ryssen får slut på många vapenslag till slut.

Det enda vapenslaget Ryssland har i kapacitet är artilleri och mindre vapen, såsom granater och gevär.
Citera
2023-01-15, 00:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ryssarna har skickat upp en hel drös satelliter över Ukraina och har nog lika bra täckning som USA på den fronten. Vad gäller signalspaning är USA dock fullständigt överlägsna. Om NSA kunde avlyssna Theresa Mays, Merkels, FN-delegaternas och EU-kommissionärernas mobiler lär de nog kunna avlyssna Putlers också.. (?)

Jag har för mig att jag läste att Putin inte har en mobil, kanske för att han är försiktig för sådan avlyssning.
Citera
2023-01-15, 00:21
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det cirkulerar en uppgift om att Dirlewagner har rekryterat 38k fångar nu. Men de kommer att ta slut nån gång ju. Skyhöga förluster också!

https://twitter.com/PaulJawin/status/1614328379750187009
vad ska k betyda?
Citera
2023-01-15, 00:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
vad ska k betyda?

Kilo=tusen
Citera
2023-01-15, 00:24
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Något jag inte förstått är den snabba ryska vinsten i Soledar

Senaste månaderna har Ryska framgångar varit långsamma och tveksamma

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration

Det är viktigt att ha ett korrekt perspektiv i frågan. Soledar är ett samhälle ungefär lika stort som Fagersta dvs det tar några minuter att cykla genom stadskärnan i lagom takt. Vräker man tillräckligt med resurser över anfallsförbanden så kommer man åtminstone att kunna ta de centrala delarna ganska snabbt, vilket också är vad man verkar ha gjort. Det betyder inte att man vunnit någonting, tvärt om så är staden i stort värdelös strategiskt sett.
Citera
2023-01-15, 00:37
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Någon som har en teori på varför Soledar föll så snabbt? Jag lutar mot Infiltration

"Vinsten" var inte snabb. Förklaringen är den taktik som används. Ryssarna har övertag i artilleri i storleksordningen 1:6, kanske till och med mer, beror på vilket frontavsnitt man tittar på. Eftersom ryssarna har detta övertag så förs kriget som ett artillerikrig. Ryssarna bestämmer hur kriget ska föras. Ryssarna brakar på med artilleri mot de befästa ställningarna i dagar, i veckor, i månader. Och när de sedan bedömer att motståndet försvagats så pass att det är relativt enkelt att rensa ställningarna så går de in med infanteriet. Om man tittar på hur det ser ut där artilleriet legat på så är där helt enkelt ett månlandskap med kratrar raserade hus och stumpar av träd.

Sättet striderna förs på ger konsekvenser för förlustsiffrorna på respektive sida. Jag går inte in på några siffror, men de skiljer sig åt, antagligen betydligt mer än hur det förhåller sig med artilleriet. Båda sidorna lider förluster, men ryssarna bestämmer så att kriget förs på det sätt som är lämpligast för dem. Den ukrainska sidan håller sin befästa försvarslinje i Donetsk och ryssarna prickar den med rörligt artilleri, ofta på ett sådant avstånd att de Ukrainska stridskrafterna inte på ett tillräckligt kraftfullt sätt kan nå dem.

Det hela är ganska enkelt att förstå. Det går långsamt, men hela tiden i samma riktning.
Citera
2023-01-15, 00:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Den ukrainska armén har sannolikt inte varit på tårna. Under flera månader har allt fokus legat på Bachmut, och när Wagnergruppen gjorde ett blixtanfall mot Soledar så var man helt enkelt inte beredd.
Wagnergruppen är något annat är Rysslands trötta tvångsmobiliserade universitetetsstudenter. Det är välutbildade militärer med lång tjänstgöringstid och hård disciplin.
Citera
2023-01-15, 00:42
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har för mig att jag läste att Putin inte har en mobil, kanske för att han är försiktig för sådan avlyssning.
Förvånar mig inte, han är så otroligt feg.
Citera
2023-01-15, 00:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den ukrainska armén har sannolikt inte varit på tårna. Under flera månader har allt fokus legat på Bachmut, och när Wagnergruppen gjorde ett blixtanfall mot Soledar så var man helt enkelt inte beredd.
Wagnergruppen är något annat är Rysslands trötta tvångsmobiliserade universitetetsstudenter. Det är välutbildade militärer med lång tjänstgöringstid och hård disciplin.
lol nej, varför luger du? Terroristerna i Wagnergruppen är inte sällan tvångsrekryterade fängelsekunder, ibland har man ryckt folk från gatan i någon afrikansk by. Människor helt utan utbildning och/eller stridsmoral skickas till fronten där dom mals ner av Ukrainas militär.
Citera
2023-01-15, 00:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Precis. Ryssland kan i bästa fall vinna 2½ län i Ukraina. Där tar det stopp.
Det är dyrt att bedriva krig och vara oönskad av större delen av den ekonomiska världen.
Väst med vänner, som trots allt besitter mycket av makten globalt sett är den sämsta fienden man kan ha. Europas största mes Hans Scholz sa tom att relationerna till Ryssland inte kan återgå till hur det var innan invasionen så Ryssland har lyckats med att bli paria. Väst vill inte ta i Ryssland med tång och de får vända sig till de andra mobboffren och skurkarna Nordkorea och Iran.
Jag har väldigt svårt att se hur detta kan sluta väl för Putin. Som du skriver tar han kanske som bäst 2,5 län av Ukraina men är samtidigt paria i hela världen. Ryssland blir totalt utfruset ur gemenskapen och ryssarna är fattiga, men Putin har iallafall sina två län. Hur ska han förklara den här totala genomklappningen för sin befolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in