2023-01-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För att något så när kunna räkna ut avståndet till en "grej", som man ser på håll, så måste man först och främst veta storleken på "grejen". ...

Nej du måste inte veta grejens storlek.

Citat:
Geometri ja.

Avståndet till "grejen" kan mätas upp med hjälp av väldigt grundläggande geometri - och detta helt utan att veta grejens storlek. Vi rör oss nu på extremt låg nivå, vi befinner oss på trigonometri för åk7
Citera
2023-01-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej du måste inte veta grejens storlek.

Avståndet till "grejen" kan mätas upp med hjälp av väldigt grundläggande geometri - och detta helt utan att veta grejens storlek. Vi rör oss nu på extremt låg nivå, vi befinner oss på trigonometri för åk7

Nej, det går inte. Du måste veta storleken. Grejen kan vara liten och nära eller stor och lång bort.

Och detta, att det inte går att avgöra skillnaden med blotta ögat, är nåt som med fördel kan användas inom trickfilmning bland annat

https://fxmakingof.wordpress.com/tag/foreground-miniature-technique/
Citera
2023-01-14, 22:55
Medlem
Jonas: Jag säger inte hur jorden ser ut. Som sagt ignorerar ni alla fakta utom det kryphål ni ser som något ni kan kalla irrelevant (Ljudets hastighet i den här fallet).

Du har noll bevis på jordens form Du kommer med påståenden om södra halvklotet som givetvis lögnarna backar upp med falska bevis om de vill. Visa mig en fullständig färd med flyg där man korsar sydpolen.

Dokumenterade sydpolsexpeditioner har varit väldigt märkliga. Undra varför...

Ett tips är att intressera er för konspirationsteorier om ni ska vara på den här forumdelen. Att bara pumpa ur sig mainstreamteorier här är off topic lika som att konspirationsteorier är off topic på icke konspirationsforum.
Senast redigerad av raggarsvin90 2023-01-14 kl. 22:59.
Citera
2023-01-14, 23:05
Medlem
Citat:
Nej, det går inte. Du måste veta storleken.

Självklart inte, https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallax
Citera
2023-01-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
... Du har noll bevis på jordens form ...

Ett av det mest uppenbara och självklara bevisen för jordens form är att vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar och därmed även dess storlek och form.

Inte för att vara elak men om man tror att man kan hitta på jorden utan att känna till hur jorden ser ut är man inte riktigt frisk. Du virrar omkring i något slags töcken där du vägrar att inse att jorden är utforskad, du lever i en totalt förvirrad villfarelse i att vi inte hittar på våran egen planet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-01-14 kl. 23:15.
Citera
2023-01-14, 23:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jonas: Jag säger inte hur jorden ser ut. Som sagt ignorerar ni alla fakta utom det kryphål ni ser som något ni kan kalla irrelevant (Ljudets hastighet i den här fallet).

Du har noll bevis på jordens form Du kommer med påståenden om södra halvklotet som givetvis lögnarna backar upp med falska bevis om de vill. Visa mig en fullständig färd med flyg där man korsar sydpolen.

Ett tips är att intressera er för konspirationsteorier om ni ska vara på den här forumdelen. Att bara pumpa ur sig mainstreamteorier här är off topic lika som att konspirationsteorier är off topic på icke konspirationsforum.
Du behöver inte flyga över sydpolen. Det räcker med att flyga Chile - Australien för att förstå att avstånden på skivan inte stämmer.
Eller segla söder om ekvatorn.
Citera
2023-01-14, 23:20
Medlem
Citat:
... Som sagt ignorerar ni alla fakta ...

Nej det finns ohyglligt mycket fakta som jag inte ignorerar. Jag ingnorerar t.ex inte det faktum att ekvatorn är 4000 mil lång. Jag ingnorear inte heller det faktum att vi vet hur långt det är från nordpolen till ekvatorn. Jag blundar inte heller för att vi känner till hur lång en grad är utefter S30 eller att vi vet hur man färdas från Sydney till Johannesburg.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-01-14 kl. 23:23.
Citera
2023-01-14, 23:26
Medlem
Citat:

Om du vill diskutera med likasinnade får du nog söka dig till stängda forum...
Här kommer du alltid mötas med fakta som motbevisar det du så gärna vill tro på.
Citera
2023-01-14, 23:54
Medlem
Wille: Du kommer bara med påståenden.

Clay: Du kommer inte med annat än de mainstreampåståenden som vi här inne redan har förpassat som lögn. Det är ju därför vi har sökt oss hit.

Vill vi se vad mainstream säger om det ena eller det andra, så söker vi oss utanför denna forumdel, som är dedikerad för konspirationer. Fattar du?

"Konspirationer och alternativa teorier" heter den här forumdelen. All mainstream"fakta" är off topic
Senast redigerad av raggarsvin90 2023-01-15 kl. 00:04.
Citera
2023-01-15, 00:01
Medlem
Citat:

Nej det är inget löst påstående att vi hittar på jorden. Det är ett obestridligt faktum som bevisas om och om igen, vi har dagligen tiotusentals resor kors och tvärs över planeten och vi hittar varje gång. Vi känner till hur jorden ser ut.

Är din tes att vi inte hittar på jorden? Att vi inte känner till avstånd och riktningar på jorden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-01-15 kl. 00:13.
Citera
2023-01-15, 00:16
Medlem
Citat:

Clay: Du kommer inte med annat än de mainstreampåståenden som vi här inne redan har förpassat som lögn. Det är ju därför vi har sökt oss hit.

Vill vi se vad mainstream säger om det ena eller det andra, så söker vi oss utanför denna forumdel, som är dedikerad för konspirationer. Fattar du?

"Konspirationer och alternativa teorier" heter den här forumdelen. All mainstream"fakta" är off topic

OK, du får en lätt uppgift, bevisa att detta kan existera på någon annan form än sfärisk.

Avstånd nordpolen ekvatorn (geografisk nordpol)
Eftersom vi också vet omkretsen på jorden så vill jag att du visar hur detta kan samexistera.
Tänk nu på att detta är mycket låg matematik, så pass att du bör kunna den eftersom det är 18 års gräns här.

Att förklara årstider i samma modell som visar dag och natt fungerar utmärkt på en sfärisk jord. Hur fungerar det i din värld?
Hur förklarar du dessa fenomen så att du inte behöver skapa enskilda modeller med magiska dimmor osv?
Citera
2023-01-15, 00:29
Medlem
Citat:

Tråden startade 2007-03-12, och hittills har ingen plattjordare kommit med bevis som tål granskning. Däremot är erat beteende exakt likadant då som nu, det vill säga att ni gärna byter tuva när ni snärjer in er själva.

Du tycker inte det är märkligt att ingen plattjordare under denna tid kunnat förklara avstånd, riktningar, årstider och dag/natt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in