2023-01-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan inte låta bli att skratta; hon måste väl ha någon slags behov av att bortförklara sin egen fäbläss för true crime genom att nämna flashback på det viset hon gör. Jag kan också ta gift på att även hon läser fb, ja.

Och bilen ja, den hade vi fått information om i tråden att bilderna var bra eftersom det var en uppdaterad kamera. Det återstår att se, eftersom Rullman sa att ja det fins en bil som liknar JJs, men det verkar då inte som att den går att identifiera. Och då misstänker jag väl att det som sagts om att man kan se båda tjejerna vid olika tillfällen, det faller bort.

Men det var mycket intressant i inslaget och jag ska lyssna en gång till mer ordentligt. Låter ändå som att Rullman inte har några alternativa rubriceringar för brotten, utan det är mord som gäller. Däremot har annat kommit upp, hm. Andra brottsmisstankar, då gällande andra brott för båda.

Vad kan det vara? För båda sa han alltså.

Ok, dörrbranden, men kan man verkligen komma längre om det är utrett?

Tänker nu att det kanske handlar om att tjejerna gjort något med Tove, typ drogat henne? Men hur ska man bevisa att det är dom?

Kanske det är här MH kommer in, som nu verkar ha berättat en dle även om hon nekar till misstakarna iö.

Ja lite motjuck får de som ”svartmålar” Flashback lite light så där tåla. Väldigt Flashback- och ”Gamer Girl” kompatibel hårfärg också annars osv.

Men med ”underhållning” kan tråd så klart liknas vid en deckare. Man läser båda som tidsfördriv och med intresse av olika anledningar.

I intervjun så hörde mitt känsliga öra vad jag uppfattade som att åklagaren menade att det var inte så mycket i lägenheten som tydde på brott initialt utan det var just deras berättelser som inte var synkade.

Alltså går det stick i stäv med att det liksom inte var ett veritabelt ”barslagsmål” där inne med tanke på ändå bristen på stökiga ljud. Eller så var JJ duktig på att städa och limma ihop grejer.

Ett tag var jag inne på Tramadol, ja alltså inte själv som brukare då utan att det kan ha lurats i Tove. Jag tror jag skrev om hur det ger epileptiska anfall vid överdos och det kan ha orsakat dunsarna.

Men sen är det ju det här med ”misshandelsbrott” som JJ ska ha gett vissa medgivanden till.

Jag gissar att om man ger någon en drog så det blir överdos och personen överlever så blir man dömd för misshandel i olika grad? Så en förgiftning/överdos är inte helt orimlig baserat på lite av varje som nu kommer fram.

En gissning bland många andra medans utredningen går in i sitt slutskede. Även här på Flashback då till vissas förtret och andras ”underhållning”.
Citera
2023-01-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Åklagaren låter förhållandevis säker på sin sak avseende att det rör sig om ett mord. Har afrikanen eller den andra invandrarkvinnan blivit galen och gett sig på den svenska kvinnan med ett tillhygge eller en machete?

De två misstänkta svenska kvinnorna har troligtvis misshandlat ihjäl den halvtyska kvinnan.

Ska du spela rasistkortet så ska du nog ha lite mer bakgrundskoll innan du uttalar dig....

För att klargöra:

MH är adopterad från afrika vid ca 9MÅN ålder.

JJ är född i sverige med en svensk mamma, pappan från israel och tidigare släkt från holland.

TT är född i sverige med en svensk pappa, mamma från tyskland.

Så alla är svenskar i detta fallet och inte invandrare som du verkar tro.
Senast redigerad av smalandsbo 2023-01-14 kl. 22:48.
Citera
2023-01-14, 22:47
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det som hittas i mobilerna, det som kallas artefakter, är inte alltid självklara som t.ex en bild eller ett SMS. Kan vara lite krångligare men som syntes på bildsrna där så är det liksom ett enda stort förfinat Excel liksom. Exemplet hade väl nästan 200 000 artefakter varav nästan 4000 hade platsdata/koordinater.

Och så långt i processen när det extraherats från mobilen och avkodats (skrev om det igår att vissa filer behöver fixas till av programmet för att kunna vara läsbara) och öppnats av programmet så gör Axiom som var med i länken liksom jobbet åt teknikern. Finns t o m AI (Artificiell Intelligens) som kollar hudton på foton och annat.

Finns många finesser som utredarna ofta inte behöver för ett aktuellt fall men en viktig aspekt i deras arbete är att få fram en presentation som dels andra utredare och poliser fattar och sen att de ska vara ”representabla” i rätten så även rättens domare och advokater där fattar vad det handlar om.

Man såg nån liten meny där som man väljer platsdata i och sen lite knapptryckning nånstans så får man en lista med de aktuella koordinaterna en viss tidsperiod.

Sen kan det finnas koordinater utan tidsstämpel. Då krävs det utredningsarbete som han nämner.

Alltså ett tidskrävande arbete att ”slå upp” alla dessa koordinater och en mer manuell hantering kanske då. Sånt kan förklara en tidskrävande process även om det bara är hypotetiskt scenario återigen här då. Alltså lite mer ”klipp och klistra” än det som jag tidigare benämnt som ”One-click-forensics”.

Som lite lördagsbonus kan nämnas att SÄPO just nu har ett dilemma med en hårddisk som en av de spionmisstänkta bröderna medvetet har brutit i delar. Chippen har lossnat från ”kretskortet” men är läsbara. Vart och ett för sig men inte ihop och då får de inte fram filstrukturen och då i princip inte heller allt innehåll från hårddisken.

Samtidigt kan de inte fiska runt i världen bland alla experter så ”alla” får testa om de kan lyckas fixa detta. För det är ett känsligt fall med känsliga uppgifter.

Så i teorin finns där kanske en lösning precis som det i det här fallet finns en teoretisk chans att någon annan hade fått fram koordinaten till fyndplatsen något snabbare än polisen.

Sen är ju frågan om 2-3 dar snabbare hade gjort nån skillnad för fallet mer än en fjäder i hatten för utredarna. Ibland är det bättre att vara grundlig än snabb.

Sen är det precis som för vanliga användare av datorer att det ofta är programmen som krånglar lika mycket i ena fallet som det är skit bakom spakarna i andra fall.

Annars kan vem som helst köpa de program som polisen har använt här och även gå företagens utbildningar/fortbildningar. Och vissa program är dessutom gratis. Så det är liksom inga hemligheter hur de här programmen används. Det hemliga är mer hur programmen kan ta sig förbi vissa hinder på vägen men hur det funkar i detalj vet inte ens IT-forensiker för det är affärshemligheter hos företagen.

Du är grundlig och är väldigt påläst. Heder åt dig.
Det där med data och databaser att söka info fick jag lära mig under min utbildning på F2 Viggboholm (nerlagt) Unix, STRIL där jag jobbade

Så.. jag hoppas att Du finns kvar här inne och kan ge oss andra väldigt bra info.
Info som "mannen" på gatan inte får eller förstår.
Vi kunskapstörstande individer. Jag är en av de/dem/dom också.

Bra jobbat!
Citera
2023-01-14, 23:02
Medlem
Rullman ger ett bra intryck i intervjun. Han verkar säker på att båda ska åtalas för mord vilket jag tycker är intressant.

Nu är det även bekräftat att det är en GPS-koordinat som hittats i en av telefonerna som ledde till fyndplatsen och inget annat.
Citera
2023-01-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det var ju det jag redovisade?

Jag redovisade 3 punkter varför jag tror att det skulle vara stängda dörrar och du frågar varför jag tror att det kommer vara stängda dörrar?

vet inte hur jag ska förklara det mer för dig än vad jag redan gjort i inlägget du citerade.
Okej, vet inte vad du menar riktigt.
Det blir inte stängda dörrar på denna kommande huvudförhandling är mitt svar då till dig.
Citera
2023-01-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, vet inte vad du menar riktigt.
Det blir inte stängda dörrar på denna kommande huvudförhandling är mitt svar då till dig.

Läs igen då?
Jag har redovisat varför jag TROR att det blir stängda dörrar.
Du kan inte uttrycka dig hur något blir som du inte har en aning om..
Citera
2023-01-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
om ett fall ja, du är den enda som påstår att det är två, och dessutom inga bevis på dom grova anklagelser du lägger fram.

efter en del sökande så finns det i tråden bara information om en brand och i nyheterna så finns det bara ett fall av brand mot en lägenhetsdörr.

Någon information om nummer två går inte att hitta någonstans och den enda personen som uppger detta(du), vill inte lägga upp någonting som styrker det hela.

Jag tror att du har snurrat ihop en händelse till att bli två.

Att brand mot en lägenhetsdörr undkommit media och att polisen inte gör en större utredning av det hela om det nu finns två stycken misstänkta mordbränder med samma mönster som tyder på en pyroman låter också osannolikt.

Vet från mamman sida om sönerna att hon gjort det.
Citera
2023-01-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det du kan yttra dig om, är om det är före eller efter den kända incidenten.

Före.
Citera
2023-01-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Vet från mamman sida om sönerna att hon gjort det.

Ja men vad är det som visar att det inte är samma dörr vi talar om?
Finns ingenstans rapporterat att hon ska ha tänt på två stycken lägenhetsdörrar.
Finns ingenstans att det är 2st lägenhetsdörrar i Vetlanda som har brunnit.
Enbart en dörr.

Att JJ ska ha tänt eld på en dörr och sluppit fri låter konstigt men kan hända.
Att JJ ska ha tänt eld på två dörrar och sluppit fri från båda låter osannolikt.
Citera
2023-01-14, 23:35
Medlem
Har hört från en trovärdig källa att T kastades ut genom fönstret.
Citera
2023-01-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad

Jasså?
Från polisen?
Citera
2023-01-14, 23:43
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojkottad

I min värld är ytterst få andrahandskällor trovärdiga och i Tove-fallet har alldeles för många vaga källor blivit trådsanningar. Det är inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in