2023-01-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja det är vad vi diskuterat sedan kl 18
Ha ha sorry, ibland är man sen på pucken o för lat o läsa ikapp.
Citera
2023-01-14, 21:52
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Ha ha sorry, ibland är man sen på pucken o för lat o läsa ikapp.

Det händer alla 😁
Citera
2023-01-14, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Den teorin (att hon skulle slängts ut genom ett fönster) är den dummaste teorin av alla jag läst här på Flashback, fattar inte hur det ens kan komma till tals eller tas upp igen.

Känns lika dumt som om någon började spekulera i om JJ blev hypnotiserad av ET och att MH och hela gänget hade efterfest på ett UFO. Så kan vi släppa den nu då!

Men vi kan vara ense om att JJ bodde på vindsvåningen och omöjligen kunde ha ett lik kvar i lägenheten?
Citera
2023-01-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Aj, aj! Nu slår du snart dem på fingrarna. De behöver kanske gå fortbildning hos dig.
Men många gånger och inom många professioner finns inte utrymme eller medel för fortbildning i den omfattningen som vore önskvärd.

Det som hittas i mobilerna, det som kallas artefakter, är inte alltid självklara som t.ex en bild eller ett SMS. Kan vara lite krångligare men som syntes på bildsrna där så är det liksom ett enda stort förfinat Excel liksom. Exemplet hade väl nästan 200 000 artefakter varav nästan 4000 hade platsdata/koordinater.

Och så långt i processen när det extraherats från mobilen och avkodats (skrev om det igår att vissa filer behöver fixas till av programmet för att kunna vara läsbara) och öppnats av programmet så gör Axiom som var med i länken liksom jobbet åt teknikern. Finns t o m AI (Artificiell Intelligens) som kollar hudton på foton och annat.

Finns många finesser som utredarna ofta inte behöver för ett aktuellt fall men en viktig aspekt i deras arbete är att få fram en presentation som dels andra utredare och poliser fattar och sen att de ska vara ”representabla” i rätten så även rättens domare och advokater där fattar vad det handlar om.

Man såg nån liten meny där som man väljer platsdata i och sen lite knapptryckning nånstans så får man en lista med de aktuella koordinaterna en viss tidsperiod.

Sen kan det finnas koordinater utan tidsstämpel. Då krävs det utredningsarbete som han nämner.

Alltså ett tidskrävande arbete att ”slå upp” alla dessa koordinater och en mer manuell hantering kanske då. Sånt kan förklara en tidskrävande process även om det bara är hypotetiskt scenario återigen här då. Alltså lite mer ”klipp och klistra” än det som jag tidigare benämnt som ”One-click-forensics”.

Som lite lördagsbonus kan nämnas att SÄPO just nu har ett dilemma med en hårddisk som en av de spionmisstänkta bröderna medvetet har brutit i delar. Chippen har lossnat från ”kretskortet” men är läsbara. Vart och ett för sig men inte ihop och då får de inte fram filstrukturen och då i princip inte heller allt innehåll från hårddisken.

Samtidigt kan de inte fiska runt i världen bland alla experter så ”alla” får testa om de kan lyckas fixa detta. För det är ett känsligt fall med känsliga uppgifter.

Så i teorin finns där kanske en lösning precis som det i det här fallet finns en teoretisk chans att någon annan hade fått fram koordinaten till fyndplatsen något snabbare än polisen.

Sen är ju frågan om 2-3 dar snabbare hade gjort nån skillnad för fallet mer än en fjäder i hatten för utredarna. Ibland är det bättre att vara grundlig än snabb.

Sen är det precis som för vanliga användare av datorer att det ofta är programmen som krånglar lika mycket i ena fallet som det är skit bakom spakarna i andra fall.

Annars kan vem som helst köpa de program som polisen har använt här och även gå företagens utbildningar/fortbildningar. Och vissa program är dessutom gratis. Så det är liksom inga hemligheter hur de här programmen används. Det hemliga är mer hur programmen kan ta sig förbi vissa hinder på vägen men hur det funkar i detalj vet inte ens IT-forensiker för det är affärshemligheter hos företagen.
Citera
2023-01-14, 21:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Minns en polis som förklarade varför deckarromaner och tv-deckare är så populärt. Nämligen för att de uppfyller människors innersta önskan om rättvisa. I dessa klaras ju alltid brotten upp och skurken straffas.

Ja, det är verkligen sant. Man hatar om mördaren går fri. Samtidigt hatar man att mördaren åker fast, för det är ju så förutsägbart.

Här i verkligheten, är det dock alltid lika oförutsägbart. Inget är säkert och fast man tycker att det är det, så kan mördaren slinka ur näven.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-14 kl. 22:51.
Citera
2023-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan inte låta bli att skratta; hon måste väl ha någon slags behov av att bortförklara sin egen fäbläss för true crime genom att nämna flashback på det viset hon gör. Jag kan också ta gift på att även hon läser fb, ja.

Och bilen ja, den hade vi fått information om i tråden att bilderna var bra eftersom det var en uppdaterad kamera. Det återstår att se, eftersom Rullman sa att ja det fins en bil som liknar JJs, men det verkar då inte som att den går att identifiera. Och då misstänker jag väl att det som sagts om att man kan se båda tjejerna vid olika tillfällen, det faller bort.

Men det var mycket intressant i inslaget och jag ska lyssna en gång till mer ordentligt. Låter ändå som att Rullman inte har några alternativa rubriceringar för brotten, utan det är mord som gäller. Däremot har annat kommit upp, hm. Andra brottsmisstankar, då gällande andra brott för båda.

Vad kan det vara? För båda sa han alltså.

Ok, dörrbranden, men kan man verkligen komma längre om det är utrett?

Tänker nu att det kanske handlar om att tjejerna gjort något med Tove, typ drogat henne? Men hur ska man bevisa att det är dom?

Kanske det är här MH kommer in, som nu verkar ha berättat en dle även om hon nekar till misstakarna iö.

Får känslan av att när MH "berättat en del viktiga detaljer men nekar" så berättar hon mycket om JJ och skyller på JJ om vad som har hänt, både under kvällen och tidigare i vänskapen.
Därav kanske åklagaren utreder andra brott?
Kan MH har varit med JJ vid dörrbranden och erkänt att hon var på plats men tittade på?

Någon nämnde tidigt i tråden att det var några killar som rånat någon butik för att sedan gömma sig hos JJ?
Fanns det någon sanning i det och att det kanske är det om utreds?
Var både MH och JJ med rånarna?

Rullman sitter nog och lusläser lite här just nu och skrattar för sig själv när vi spekulerar som idioter i blindo över hans lilla intervju
Citera
2023-01-14, 22:01
Medlem
Det här ju inte framkommit något om att MH varit misstänkt för brott tidigare men hon har ju uppgett ett par tillfällen av att provat droger. Så kanske det åklagaren tänker på .

Eller ryktet om skyddande av brottsling efter killarna som rånade en butik. Men det kanske bara är en sk trådsanning. Att de gick hem till JJs lägenhet efteråt.
Många rykten.

Åklagaren måste fått mediaträning. Han framstår som mycket kunnig.
Citera
2023-01-14, 22:12
Medlem
Docklands avatar
"Tragisk olycka" ett av brottsmålsadvokaternas favoriträttfärdigande.

Jag tackar jag.

Ponera, du (vem som här i tråden) och jag är hemma hos mig och dricker sprit.
Vi börjar gräla om vilket kaffe som är godast, jag hävdar mörkrost och du hävdar mellanrost (Jo det är på denna nivån när ungar mördar varandra).
Vi börjar veva och fäktas och du ger mig en hurring så jag faller bakåt, bakhuvudet och nacken mot hörnet på mitt stenhårda vardagsrumsbord och jag kolavippar på fläcken.
Du kollar, ingen puls, ingen andning och jag har bajsat på mig.

Så… tänker du att det nog är en smart idé att börja stycka min kropp och frakta ut i ICAs flergångskassar (nej, Tove var inte styckad, bara för exemplifiering här nu) gömma delar runt halva Hälsingland och hoppas på ap-flax, leva lycklig och fri resten av ditt liv? Men om du torskar är risken för livsa på Salberga överhängande.

Eller… *trumvirvel*

Ringer du 90000 (jo, jag ÄR så gammal) och berättar vad som hänt och max bli straffad för dråp, eller bli frikänd helt pga/tack vare de facto en tragisk olycka?

Sedan kommer dessa två sälodlare och tiger i månader, något om en tragisk olycka och jada jada

Vad är smartast?
Citera
2023-01-14, 22:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan inte låta bli att skratta; hon måste väl ha någon slags behov av att bortförklara sin egen fäbläss för true crime genom att nämna flashback på det viset hon gör. Jag kan också ta gift på att även hon läser fb, ja.

Och bilen ja, den hade vi fått information om i tråden att bilderna var bra eftersom det var en uppdaterad kamera. Det återstår att se, eftersom Rullman sa att ja det fins en bil som liknar JJs, men det verkar då inte som att den går att identifiera. Och då misstänker jag väl att det som sagts om att man kan se båda tjejerna vid olika tillfällen, det faller bort.

Men det var mycket intressant i inslaget och jag ska lyssna en gång till mer ordentligt. Låter ändå som att Rullman inte har några alternativa rubriceringar för brotten, utan det är mord som gäller. Däremot har annat kommit upp, hm. Andra brottsmisstankar, då gällande andra brott för båda.

Vad kan det vara? För båda sa han alltså.

Ok, dörrbranden, men kan man verkligen komma längre om det är utrett?

Tänker nu att det kanske handlar om att tjejerna gjort något med Tove, typ drogat henne? Men hur ska man bevisa att det är dom?

Kanske det är här MH kommer in, som nu verkar ha berättat en dle även om hon nekar till misstakarna iö.
Jag tyckte att Rullman var lite dröjande och småsvamlig runt kamerabilden på bilen samtidigt som han var väldigt tydlig med allt annat. Mummel, mummel...en liknande bil. Tillsammans med de givna observationstiderna som tidigare nämnts rimmar det lite illa.
Och han nämner inte M, hennes mobils rörelsemönster eller ev. GPSer. Där har han nog mer han vill mjölka ut.
Det är inte otänkbart att han vill spara kamerabilden som trumfkort.
Citera
2023-01-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rullman sa att de fick tillgång till den direkt. Hm! Det verkar inte som it-forensikerna har din spetskompetens även om Rullman gav dem stort beröm.

I en av de IT-tekniskt mest krävande mordutredningarna på senare år var en av IT-forensikerna en fd grävmaskinist som dessutom var kompis med GM och gan var den enda på avdelningen som visste hur man tömde en Samsung på ett säkert sätt.

Den andre killen var precis nyanställd från högskolan och en tredje gjorde lite tester hemma som uppvärmning inför den viktiga dragningen i tingsrätten och gjorde en hel del felaktiga analyser i protokoll.

Den som hade hand om masttömningens redovisning var personlig vän med både GM och hans fru som även hon var misstänkt för mord under en tid. De hade lånat ut stuga i fjällen till utredaren m.m. Tror det var jag som hittade kopplingen hon inte nämnt i utredningsgruppen så åklagaren valde att helt plocka bort hennes förhör och protokoll från hovrättsförhandlingen.

OCH chefen för tekniska avdelningen under den utredningen, tidigare IT-forensiker på dåvarande Rikskriminalen, var även han nära vän med GM. Och hade företag där ”grävmaskinisten” satt med i styrelsen.

Samma person, chefen inom IT-forensiken, lät GM gilla inlägg på Facebook om konferenser om ”blodbildsanalys” samtidigt som GM var misstänkt i fallet om jag minns rätt.

Chefen för de IT-forensikerna hade även sin polismejl som återställningsadress för sin privata mejl.
Det, och blodbilds-lajken, uppmärksammade jag också och några dagar senare var det redigerat.

Som bonus så fanns ett viktigt vittne som menade att hon absolut inte var intresserad av utredningen (hennes ointresse var en viktig del i styrkan i hennes vittnesmål) men sen visade det sig att hon läste kriminologi och började jobba hos polisen inom kommunikation.

Listan kan göras längre men vill bara nämna att om det lyser igenom en viss skepsis i mina inlägg ibland så finns det ibland en god bakgrund till det.

Nu ska ändå utredarna i det fallet ha en eloge för trots brister så var det ett hästjobb att reda ut all digital dynga i det fallet.

Även när man kommer med konstruktiv så kan man upplevas som lite oskön och att man slår sig själv på bröstet men det är därför som jag upprepar att vi som utomstående inte har hela bilden.
Citera
2023-01-14, 22:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det som hittas i mobilerna, det som kallas artefakter, är inte alltid självklara som t.ex en bild eller ett SMS. Kan vara lite krångligare men som syntes på bildsrna där så är det liksom ett enda stort förfinat Excel liksom. Exemplet hade väl nästan 200 000 artefakter varav nästan 4000 hade platsdata/koordinater.

Och så långt i processen när det extraherats från mobilen och avkodats (skrev om det igår att vissa filer behöver fixas till av programmet för att kunna vara läsbara) och öppnats av programmet så gör Axiom som var med i länken liksom jobbet åt teknikern. Finns t o m AI (Artificiell Intelligens) som kollar hudton på foton och annat.

Finns många finesser som utredarna ofta inte behöver för ett aktuellt fall men en viktig aspekt i deras arbete är att få fram en presentation som dels andra utredare och poliser fattar och sen att de ska vara ”representabla” i rätten så även rättens domare och advokater där fattar vad det handlar om.

Man såg nån liten meny där som man väljer platsdata i och sen lite knapptryckning nånstans så får man en lista med de aktuella koordinaterna en viss tidsperiod.

Sen kan det finnas koordinater utan tidsstämpel. Då krävs det utredningsarbete som han nämner.

Alltså ett tidskrävande arbete att ”slå upp” alla dessa koordinater och en mer manuell hantering kanske då. Sånt kan förklara en tidskrävande process även om det bara är hypotetiskt scenario återigen här då. Alltså lite mer ”klipp och klistra” än det som jag tidigare benämnt som ”One-click-forensics”.

Som lite lördagsbonus kan nämnas att SÄPO just nu har ett dilemma med en hårddisk som en av de spionmisstänkta bröderna medvetet har brutit i delar. Chippen har lossnat från ”kretskortet” men är läsbara. Vart och ett för sig men inte ihop och då får de inte fram filstrukturen och då i princip inte heller allt innehåll från hårddisken.

Samtidigt kan de inte fiska runt i världen bland alla experter så ”alla” får testa om de kan lyckas fixa detta. För det är ett känsligt fall med känsliga uppgifter.

Så i teorin finns där kanske en lösning precis som det i det här fallet finns en teoretisk chans att någon annan hade fått fram koordinaten till fyndplatsen något snabbare än polisen.

Sen är ju frågan om 2-3 dar snabbare hade gjort nån skillnad för fallet mer än en fjäder i hatten för utredarna. Ibland är det bättre att vara grundlig än snabb.

Sen är det precis som för vanliga användare av datorer att det ofta är programmen som krånglar lika mycket i ena fallet som det är skit bakom spakarna i andra fall.

Annars kan vem som helst köpa de program som polisen har använt här och även gå företagens utbildningar/fortbildningar. Och vissa program är dessutom gratis. Så det är liksom inga hemligheter hur de här programmen används. Det hemliga är mer hur programmen kan ta sig förbi vissa hinder på vägen men hur det funkar i detalj vet inte ens IT-forensiker för det är affärshemligheter hos företagen.
Du har lyckats med det otänkbara, att även få mig, som är fullkomligt rudis vad det gäller mobiler och datorer, nyfiken på hur it-forensikerna har fått fram uppgifterna. Bra jobbat! Du är en skicklig pedagog.
Citera
2023-01-14, 22:37
Medlem
Åklagaren låter förhållandevis säker på sin sak avseende att det rör sig om ett mord. Har afrikanen eller den andra invandrarkvinnan blivit galen och gett sig på den svenska kvinnan med ett tillhygge eller en machete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in