Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Nästan så jag börjar hoppas på att Ryssland ska besegra Ukraina militärt.
Efter segern så måste ryssarna på egen bekostnad återuppbygga allt som de sprängt (och som trollen jublar över dagligen). Och detta inom ramen för en ekonomi som kommer vara utsatt för omfattande ekonomiska sanktioner inom all överskådlig framtid. Till det också kostnaden för att upprätthålla en ockupation av Ukraina. Och alla delar av Ukraina som ryssarna inte lägger beslag på kommer med stöd av väst att bygga upp Europas starkaste krigsmakt samtidigt som den ekonomiska utvecklingen tar fart. Får vi den utvecklingen gissar jag på revolution i Ryssland inom 10 år.
Jag har skrivit det förr, Ryssland kan vinna militärt. Men det blir i så fall en Pyrrhusseger. Ju större militär seger, desto större blir nederlaget för Putin.
Jag förstår till viss del vad du menar men Ryssland kommer ALDRIG kunna betala någon återuppbyggnad i Ukraina, de förstörda territorierna kommer vara i exakt samma skick som de är efter Rysslands framfart.
Jag tror inte Ryssland kommer vinna, västvärlden kommer sakta men säkert förstå att man inte har råd att låta Ryssland vinna och öka hjälpen till Ukraina därefter.
Det riktigt obehagliga scenariot är när Ryssland faller ihop som ett korthus och alla interna konflikter blossar upp- det kommer inte likna något vi sett tidigare. Inte konstigt att Finland planerar att bygga en mur mot gränsen till Ryssland.
Jag kan inte förstå hur vissa människor som lever och är uppväxta här i Sverige på något sätt kan ursäkta och bortförklara det Ryssland gör nu med att det skulle vara NATOs, EUs, USAs eller gubben i månens fel……..