2023-01-14, 17:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag sålde just ett musikinstrument för 20 000. Det gick hur bra som helst via swish. "Du kan inte ens" hahaha. Och du har inge koll på hur man handlar med krypto. Jag har sålt et 10 tal instrument via swish och ibland kontant. Mem mest via swish. Banken har inte frågat mig ett skit.
Swish är den absoluta motsatsen till kontanter och är troligen det mest registrerade sättet att betala, BÅDAS mobiler loggas. Det finns många trådar på FB om hur Swedbank sagt upp kunder med många swish-betalningar. Inklusive mig.

Dagens mest korkade inlägg helt enkelt.
Citera
2023-01-14, 17:04
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Tråden handlar om inrapporteringen som ska komma att ske från marknadsplattformar. Ditt val av betalningssätt är irrelevant. Vill du annonsera på väggen hos din lokala knarklangare och sedan ta betalt i Bitcoin så kan du göra det, men det har ingenting med ämnet att göra.

Ja. Men när du säljer musikinstrument på vend.se och sedan tar bort annonsen. Då frågar dom "jag har sålt varan på vend" "jag har sålt på annat aätt' eller " jag sålde den inte". Då väljer man givetvis "jag sålde den inte".

I fortsättningen så kommer jag köra kontanter.
Citera
2023-01-14, 17:16
Medlem
Ska man verkligen behöva skatta en gång till för en vara man redan betalt skatt för, som privatperson om man säljer den begagnad?

Låter ju märkligt..
Citera
2023-01-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ska man verkligen behöva skatta en gång till för en vara man redan betalt skatt för, som privatperson om man säljer den begagnad?

Låter ju märkligt..

Ja om du tjanar mer an 50K per ar pa att salja din begagnade skit du haft och brukat.

Gor du det?

Varfor skulle just detta vara skattebefriat far du garna forklara.
Citera
2023-01-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Swish är den absoluta motsatsen till kontanter och är troligen det mest registrerade sättet att betala, BÅDAS mobiler loggas. Det finns många trådar på FB om hur Swedbank sagt upp kunder med många swish-betalningar. Inklusive mig.

Hur sjutton kan de bara säga upp dej som kund??
De måste ju ha något konkret bevis för att du gjort något olagligt?
Att en bank kan bete sej på det sättet är ju inget annat än skandal!
Citera
2023-01-14, 17:23
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Jag vet att dom har börjat fula sig. Därför har jag fler konton. Hittills har det gått bra. Undrar dom vart pengarna kommer ifrån får jag berätta att jag sålde ett instrument. Sen får de väl ringa och fråga han som swishade om det är sant. Vad är det du menar? Är det.kriminellt att sälja en begagnad gitarr tex?
Citera
2023-01-14, 17:24
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Hur sjutton kan de bara säga upp dej som kund??
De måste ju ha något konkret bevis för att du gjort något olagligt?
Att en bank kan bete sej på det sättet är ju inget annat än skandal!
Exakt.
Citera
2023-01-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja om du tjanar mer an 50K per ar pa att salja din begagnade skit du haft och brukat.

Gor du det?

Varfor skulle just detta vara skattebefriat far du garna forklara.
Som jag skrev ovan.
Om jag köpt en vara ny i butik, betalar jag ju skatt på beloppet.
Om jag efter en tid säljer den begagnad, kanske 30-40% billigare än nypris förstår jag inte varför jag ska behöva betala skatt ytterligare en gång?

Låter märkligt.
Citera
2023-01-14, 17:29
Medlem
Citat:
Exakt.
Hade detta hänt mej, och de inte kan förklara varför, hade jag blivit så in i h-e irriterad, och jag kan utan att ljuga påstå att jag inte gett mej förrän jag fått prata med högsta VD:n, om jag så hade åkt hem till han..
Citera
2023-01-14, 17:41
Medlem
Citat:
Som jag skrev ovan.
Om jag köpt en vara ny i butik, betalar jag ju skatt på beloppet.
Om jag efter en tid säljer den begagnad, kanske 30-40% billigare än nypris förstår jag inte varför jag ska behöva betala skatt ytterligare en gång?

Låter märkligt.

Ja det later javligt markligt.
Varfor skulle du betala skatt I ovanstaende scenario?

Har du ens last vad de nya reglerna innebar?
Citera
2023-01-14, 17:43
Medlem
Citat:
Hade detta hänt mej, och de inte kan förklara varför, hade jag blivit så in i h-e irriterad, och jag kan utan att ljuga påstå att jag inte gett mej förrän jag fått prata med högsta VD:n, om jag så hade åkt hem till han..

Nej det hade du inte gjort om du nu inte ar riktigt dum I hela ditt huvud.

Hemfridsbrott kan ge riktigt otrevliga Straff.
Citera
2023-01-14, 17:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag vet att dom har börjat fula sig. Därför har jag fler konton. Hittills har det gått bra. Undrar dom vart pengarna kommer ifrån får jag berätta att jag sålde ett instrument. Sen får de väl ringa och fråga han som swishade om det är sant. Vad är det du menar? Är det.kriminellt att sälja en begagnad gitarr tex?
Haha "flera konton", du lever i Ankeborg. Akta dig för Björnligan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in