2023-01-14, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hon bodde där nästan hela livet och har bara bott några månader i lgh.
Pappan tog även då bilen i sitt namn för att hjälpa henne med kostnaderna.
Hon hade kvar sitt rum hemma i Nye, hade kvar sina hästar och sina sysslor där.
Hon var mycket hemma i Nye, red i skogen och sov över där titt som tätt.
Så nej, Nova har nog rätt i att ingen skulle undra vad hon gör ute i Nye, vilken tid på dygnet det än skulle vara någon ser att hon är ute i Nye (alltså hemma)

Fast hon hade ju haft förfest hemma i lgh, varit ute och festat på Nöjet, grannen uppfattade henne förmodligen som berusad, eftersom han erbjöd sig att skjutsa henne. Nöjet stänger ett, och många av vännerna vet väl att hon inte borde köra bil dit, särskilt inte mitt i natten, på småtimmarna. Dessutom är det väl konstigt om man åker dit om man först landat hemma i sin eget hem.

Så det lämnar ändå en öppning tycker jag till att en kompis undrar vad man gör där ute. Föräldrahem eller inte, men det är ändå ca 1,5 mil till gården i Nye, mitt i natten efter att ha festat.
Citera
2023-01-14, 12:59
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blir bra nyfiken på varför polisen slutat att leta efter Toves mobil och varför man inte kunnat hitta den om nu JJ "erkännt allt".

Vad har JJ sagt om vad hon gjorde med den?

Man verkar ju ha letat extremt noga, t om tömt en damm, sökt med metalldetektorer.
Om dessa ställen överensstämmer med JJs berättelse, hur kan då mobilen ha försvunnit?

Eller är det så svårt av olika anledningar att hitta mobilen? Hur långt ifrån en metalldetektor kan en mobil befinna sig utan att ge sig till känna? Är vattnet strömt i dammen (vilket ju nästan är motsägelsefullt va?), finns inlopp, utlopp nära bilväg, eller dit man lätt kan ta sig?

Eller ljuger JJ, som ju vet vad media rapporterat om, vad hon gjort av mobilen?
Kan hon ha slängt den i sopobehållare vid dammen, eller på annat ställle och det faktiskt är meningslöst att leta?

JJ har ju bara någon timme innan den försvann ur "sikte" haft med sig den till Mc Donalds och hem igen.

Det är inte svårt att tro att JJ velat göra sig av med den för att hon visste eller misstänkte om något om dess innehåll som kunde vara henne till last.

Om allt var sk olyckliga omständigheter, varför visar hon inte tydligt var hon gjort med mobilen?

Lite som med Börje, som sågade av fruns huvud, och sedan minns han inte var han gjorde sig av med det (viktigaste beviset ju om man är oskyldig). Allt annat hittades.

Som tur är verkar åklagaren inte anse att det är nödvändigt med mobilen för utredningen och hans åtal.

Kanske JJs uteblivna berättelse om var mobilen blev av kommer att ligga henne till last?

Liksom inte trovärdigt att säga att man inte minns var man kastade mobilen, eller säga att man kastat den vid en plats som polisen sökt genom kvadratcm för kvadratcm.

Tjuvaktigt att stjäla en död persons tillhörigheter. Hon ska givetvis berätta i förhör var hon och M har dumpat T:s mobil, väska och nycklar.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-01-14 kl. 13:08.
Citera
2023-01-14, 13:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag menade ut till Nye.

Att Ts telefon åker med till Donken tänker jag beror på att JJ inte kunde hejda sig från att läsa meddelanden i luren som hon precis kommit över.
Ok. Jag missuppfattade.
Citera
2023-01-14, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hon har kanske fått tips från sin försvarare att hon ska erkänna misshandel och gravfridsbrott för hon tror att hon ska få ett så milt straff som möjligt, denna Johanna.
Det verkar ju som polisen har bra på fötterna iallafall och de är fortsatt häktade.
MH är fortsatt häktad också trots att hon nekar till brott, kanske JJ har använt som ett verktyg bara där i lägenheten och sedan hjälp med gravfridsbrottet.
Det ska bli en intressant rättegång och vad de misstänkta kommer säga när de kommer bli förhörda i huvudförhandlingen i Eksjö tingsrätt och vad straffet kommer bli.

Jag har följt alltför få fall för att kunna veta om man brukar bli så här nyfiken på de misstänka.

Förmodligen har jag varit alltför nav, och har haft för lite erfarenhet av hur en mördare kan fungera. Hur skruvad Stefan Davidsson var kunde jag aldrig drömma om. Inte heller hur skruvad deras relation var.

Och människor är ju olika, situationer och mord är olika, även om en del passar som hand i handske i vissa mönster.

Här avviker mönstret och jag kan nästan inte ge mig till tåls för att få svar på en del frågor.

Jag tror dock att JJ hr blivit överbevisad på ett eller annat sätt, och att det blivit omöjligt att ta sig därifrån, utom genom att krypa genom det lilla lilla hålet. Det kanske hon har diskuterat med sin försvarare om.

En försvarre ska ju handla för klinetens bästa, och även om det inte är advokatens ansvar att ta reda på sanningen, eller få ett erkännande, så kan hon ha diskuterat med JJ att bevisningen är tung för att JJ har med brottet att göra och att OM det var si eller så, så kan man tänka sig ett väldigt mycket lägre straff (vällande och gravfridsbrott t ex), vilket ju kan ha fått JJ att inse att där kan hon krypa in under staketet.

Vet inte om advokater får jobba så, eller brukar göra det. Men försvararen ska ju tillvarata sin klients intressen på bästa sätt, och att inse att det finns möjligheter är kanske försvarets möjlighet om man inser att det finns bevis.
Citera
2023-01-14, 13:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Men Johanna bodde inte i Nye utan hennes pappa bor där.

Ja pappa bor där, ibland hennes bror, hästarna hon rider, hon har sitt rum o brukar ofta sova där.
Var bara några månader hon bott inne i Vetlanda, så nog var hon hemma om hon var i Nye.
Citera
2023-01-14, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Tjuvaktigt att stjäla en död persons tillhörigheter. Hon ska givetvis berätta i förhör var hon och M har dumpat T:s mobil, väska och nycklar.

Tjuvaktighet är inte JJs allvarligaste brott. Och hon uppvisar faktiskt många av de sidor som t ex personer gör som utövar våld i nära relation.

T ex om det stämmer att hon tuttat eld på exets lgh, att hon beskrivs som manipulativ, får låsningar i konflikter, ljuger, verkar vilja styra och ställa i kompisgruppen, har förlåtelsefest för en kompis är väldigt talande i sammanhanget, liksom splittring av kompisgänget i läger (förlägger konflikten utanför sig själv), långsinhet inbäddat med ilska.

Vi vet inte om hon tog ifrån Tove mobilen innan, eller efter mordet. Men oavsett, mobilen är ett bevis i en utredning och det är ett oärligt sätt att hantera bevisning. Det handlar ju i grunden om att försvåra en utredning.

Passar bra in på hennes övriga personlighet.

Vid en olycka, även efter ett fyskiskt bråk, tror jag att de flesta människor (särskilt om man inte är kriminell eller tidigare har gjort allvarliga brott) skulle bli otroligt förskräckta om det inte var meningen.

Man skulle skrika efter hjälp, MH skulle väckas (?), grannar skulle tillkallas, HLR, 112.

Naturligtvis vill ingen normal människa att någon ska dö, om det nu finns minsta chans att rädda personen.

Det skulle vara intressant om det fanns någon sådan forskning på det.Men det ligger i sakens natur att det kan bli svårt, då när det handlar om uppsåt, försöker ju människor maska. Och hur man skulle reagera vid en hypotetiskt fall, det vet vi ju inte riktigt. Man kan bara gissa.
Citera
2023-01-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Om du har uppenbara bevis att detta är ett säkert motiv så fram med det, om inte, ge oss inga villospår.
Vi har precis blivit av med några konton som har hållt på ett bra tag med just villospår.

Tove och JJ har varit i ett infekterat bråk om killar och otrohet sedan sommaren 2021 efter deras student.

Snälla, inga fler villfarelser!
Men det är bara en teori man har och den teorin får man ta med en nypa salt.
Citera
2023-01-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den här teorin om att T kastades ut genom fönstret är väl inte helt utesluten?

Stor upptäcktsrisk via trapphuset, och styckning klarade de inte av, återstår fönstervägen och kan skylla på att T ramlade ut genom fönstret om någon skulle upptäcka henne på marken nedanför fönstret.

J är på väg ner för att ta hand om T och hejdas då av grannen. J löser det genom storyn om McDonalds, innan de beger sig iväg springer hon upp till M och beordrar henne att gå ut och baxa in T i bilen när J och grannen åkt iväg.

När J återvänder är T i bilen och M i lägenheten.

Låter det rimligt?

Skulle nog säga att det inte är helt uteslutet.
Men det fönstret det var på tal om var köksfönstret(Husets långsida) och där finner jag det orimligt då det är för mycket hinder och grannens utbyggnad/tak under.
Om de skulle kastat ut henne genom något fönster så känns det enda rimliga som fönstret i vardagsrummet(husets kortsida) där det är helt fritt under(varken stege eller utbyggnad).

Men i mina öron låter det riktigt sjukt om de misstänkta har gjort på det viset, i det fallet visar dom ingen empati alls mot BOs kropp.

Jag tror att grannarna under hade för mycket koll för att de skulle våga sig på den risken, men visst helt uteslutet är det inte.
Men i sådana fall väljer de nog det lättare fönstret än det som varit på tal i tråden.
Citera
2023-01-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Intressanta uppgifter du kommer med, om de är sanna.....

Jag är ganska övertygad om att de båda kommer att dömmas för mord, minst 18 år.....

Självklart har ju jag och flera med mig undrat hur/varför TT går med dessa 2 hem till JJ frivilligt.....

Vad var det för stöldgods som TT "skulle få tillbaka", och när stal MGMs det ifrån TT?

Hoppas att whiskeyn är god, själv dricker jag Powers just nu

Skribenten påstår att JJ tagit Toves "adressbok" och inte ville lämna tillbaka den och därför hon mördade Tove.

Jag vet inte någon under 80år idag som använder en "adressbok" när alla andra har telefoner.
Säljer man fortfarande adressböcker idag?

Har frågat skribenten om bevis för sina påståenden men inte ett enda har lagts fram sedan start.
Citera
2023-01-14, 14:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hon bodde där nästan hela livet och har bara bott några månader i lgh.
Pappan tog även då bilen i sitt namn för att hjälpa henne med kostnaderna.
Hon hade kvar sitt rum hemma i Nye, hade kvar sina hästar och sina sysslor där.
Hon var mycket hemma i Nye, red i skogen och sov över där titt som tätt.
Så nej, Nova har nog rätt i att ingen skulle undra vad hon gör ute i Nye, vilken tid på dygnet det än skulle vara någon ser att hon är ute i Nye (alltså hemma)

Ja, därför undrar man ju varför JJ då säger till polisen att hon sov hos mamma just den natten......
Citera
2023-01-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har läst att JJ uppgett att hon efter Mc donalds besök åkte och sov över hos sin mamma

Om det stämmer så behövde hon inga bevis för att hon var hos sin pappa den tidpunkten?

Var det inte Maja som som var ute på soc media snap kartan då hon var vid Nye???

JJ uppgav i sin P7 utredning att hon åkte och sov hos sin mamma, vilket går emot hennes erkännande om gravfridsbrott.

Vems mobil som är knuten till den unika fyndplatsen vet vi inte än, men är det JJs så visar den att hennes redogörelse i sin P7a inte stämmer och att hon inte sov hos sin mamma vid den tidpunkten.
Och är det MHs mobil som kan knytas till platsen så motsäger det hennes P7a med att hon låg hemma hos JJ och sov.

Så hur eller hur så har båda ljugit i sin P7 utredning och ingen av dem går att använda som någon form av bevisning.

Att någon av de misstänkta varit aktiv på snap och skickat att denne varit hos en bekant var väl bara en uppgift från någon i tråden?
Annars får någon gärna länka till artikeln där detta står eller visar intervjun.
Citera
2023-01-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den här teorin om att T kastades ut genom fönstret är väl inte helt utesluten?

Stor upptäcktsrisk via trapphuset, och styckning klarade de inte av, återstår fönstervägen och kan skylla på att T ramlade ut genom fönstret om någon skulle upptäcka henne på marken nedanför fönstret.

J är på väg ner för att ta hand om T och hejdas då av grannen. J löser det genom storyn om McDonalds, innan de beger sig iväg springer hon upp till M och beordrar henne att gå ut och baxa in T i bilen när J och grannen åkt iväg.

När J återvänder är T i bilen och M i lägenheten.

Låter det rimligt?

Vill nog påstå att den är utesluten. Kroppen hade tagit stor skada av att bli kastad från andra våningen, och dom hade då blivit misstänkta för grovt gravfridsbrott.

Men skulle dom lyckats med detta vore det olyckligt då det är svårt att särskilja skadorna från mordet och fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in