2023-01-14, 14:22
Medlem
Salcinns avatar
Missnöjet mellan Wagner och den reguljära Ryska armen blir bara större och större och är ett rejält problem för Putin. Det var Wagner som själva intog Soledar och de är betydligt mer tränade och bättre utrustade än den reguljära ryska armen. Wagners framgångar nämndes inte alls i de första rapporterna ifrån statskontrollerad media utan det var den reguljära armen som fick all ära.

Jevgenij Prigosjin (wagners ledare) har ett stort stöd ifrån många högt uppsatta officerare och flertalet stora militärbloggare. Han är även yngre och visade sig i Soledar medans Putin sitter säkert i Moskva.
Flertalet sprickor och interna stridigheter har dykt upp och det spekuleras i att wagner fick ansvaret för anfallet av bakhmut och soledar för att försvagas.

Blir intressant att följa, interna stridigheter gynnar såklart Ukraina, Utan de organiserade och utrustade wagnersoldaterna hade Ryssland varit i ett ännu sämre läge.
Citera
2023-01-14, 14:33
Medlem
Intressant nyhet. Någon skrev om det tidigare i tråden

”Massflykt av ryska krigsfartyg undan ukrainsk attack”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQvbAJ/rysk-flottbas-tom-efter-massflykt-undan-ukrainsk-attack

"Mer än tio ryska krigsfartyg och ubåtar har lämnat Novorossijsk i Svarta havet.

Brittiska försvarsministeriet hävdar att de flyr från en ukrainsk attack:

– Det rör sig sannolikt om en flottrockad som ett svar på ett specifikt hot mot Novorossijsk, skriver brittiska försvarsministeriet på Twtter."

Hoppas på en fint från Ukraina för att få ut dem på havet.
Lättare att träffa då och sänka och hamnen blir inte förstörd.
Spännande!
Citera
2023-01-14, 14:41
Medlem
RealTides avatar
Intressant nyhet

https://www.bbc.com/news/world-europe-64261192

Det kan röra sig om 100.000- tals

Mot Nordkorea med stormsteg!
Citera
2023-01-14, 14:47
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Intressant nyhet

https://www.bbc.com/news/world-europe-64261192

Det kan röra sig om 100.000- tals

Mot Nordkorea med stormsteg!
Den ryska diktaturen utvecklas till sin fulländning.
Från länken:
Citat:
Ryssar som har åkt utomlands och kritiserat sitt land eller dess militär borde få sin egendom konfiskerad, säger parlamentets talman Vyachlesav Volodin.

En långvarig allierad till president Vladimir Putin, han pekade ut medborgare som fann det "möjligt att förolämpa Ryssland, dess invånare, soldater och officerare, för att öppet stödja skurkarna".

Hundratusentals ryssar har flytt som svar på kriget i Ukraina.

Många lämnade för att slippa bli uppringda.

Volodins kommentarer kommer mitt i ökande ilska bland pro-Putin personer över uttalanden från högprofilerade kritiker av kriget som har lämnat Ryssland.

Dagar in i Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina i februari förra året antogs en lag som kriminaliserade misskreditering av Rysslands väpnade styrkor eller spridning av "falsk information" om kriget - som Moskva kallar en "särskild militär operation".

Ett antal dissidenter har fängslats i Ryssland för att ha uttalat sig mot kriget, inklusive den framstående oppositionsfiguren Ilya Yashin förra månaden.

En av president Putins största hejarklack, ex-presidenten Dmitrij Medvedev, som sitter i det ryska säkerhetsrådet, sa de senaste dagarna att det fanns "särskilda regler" i krigstid för förrädare som "önskar att deras fädernesland ska gå under".

Hans kommentarer kom efter att den ryske skådespelaren Artur Smolyaninov sagt till exiltidningen Novaja Gazeta att om han var tvungen att delta i kriget skulle det vara på Ukrainas sida - inte Rysslands.

Ryska parlamentsledamöter krävde att Smolyaninov skulle uteslutas från statligt finansierade filmer och Rysslands utredningskommitté inledde ett brottmål för hans uttalanden.

Parlamentsledamöter blev också upprörda när sångaren Valery Meladze verkade önska ära till ukrainare på en nyårskonsert i Dubai, vilket ledde till att vissa uppmaningar om att hans medborgarskap skulle återkallas.

Ut med den kriminella ryssen från Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-01-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, jag missade inte dem. Jag anser att vi komprometterar vår säkerhet genom att sända vapen. Vi borde ha sänt desto mer humanitär hjälp och helt defensiva vapen istället.

Naturligtvis är det möjligt att göra fel. Anta att vi sänt en lönnmördare för att slå ihjäl Putin som svar, som blivit avslöjad. Det hade varit fel, eller hur? Jag hade inte varit helt nöjd med att slåss för Sverige under de premisserna. Jag vete fan vad jag hade gjort faktiskt, har svårt att bestämma mig hur jag ska tänka där.

Du kan omöjligen mena att svenska pansarskott är offensiva vapen?
Citera
2023-01-14, 14:53
Medlem
Så Challenger 2 till Ukraina. För lite och försent förstås. Men om Tyskland får tummen ur, hur många Leopard pratar vi om? Natostandard, betyder det automatiskt att man kan få t ex Bradleys, Challenger, AMX och Marder att "prata" med varandra och bygga någonting större än de enskilda fordonen?
Citera
2023-01-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ryssland skjuter ihjäl toknazisterna i Soledar.

Dom tokvaccinerade dårarna i NATO har fullständigt tappat förståndet så nu kör dom på med allt dom har.

UK ska skicka hela 10 rostiga challenger tanks.

Dom dekadenta skitländerna uppe i norr som Finland och dom där andra skitländerna litauen, estonien ska skicka en eller två, men det är bara för att dom inte har några fler.

Hoppet är det sista som lämnar toknazisten, det såg vi i Berlin 1945 och vi kommer se det i Ukraina 2023.

Nu kommer det lite tanks från tyskland, så nu kan dom låtsas som att dom är tillbaka under Hitlers tid.

Drömmen har gått i uppfyllelse hos NATO trollen, äntligen tanks från tyskland. Äntligen är nazisterna på frammarsch igen.

Rond 2! Jag gissar på att Nazisterna blir utrotade igen. Dom flesta verkar vara vaxxade, så stupar dom inte av vaxxet, så stupar dom av en rysk kula.

Snart kommer det en ny offensiv från ryssland också. Vi kommer höra mycket gråt och självmordstankar från NAFO trollen. "Sjukhus, barn, skolor, civila, massmord, folkmord" osv osv osv är det dom kommer börja gråta om.

Jag pissar på Ukraina, Jag pissar på Zelensky, jag pissar på Den ukrainska flaggan, jag pissar på EU och jag pissar på NATO trollen.

Här kommer lite rysspropaganda från Soledar. Horjävlar.

https://twitter.com/squatsons/status/1614258691833987078?s=20

Arg och ledsen? Om det blir grönt ljus från Tyskland finns det väl en del Leopard som rullar in även från andra länder. Kommer iaf inte underlätta för Ryssland, som verkligen inte har imponerat fram till nu heller.
Citera
2023-01-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du kan omöjligen mena att svenska pansarskott är offensiva vapen?

Det är endast det sista stycket du ska fokusera på. Se det inte som personliga funderingar utan ett försök att påverka.
Det första påståendet kan ni spendera flera inlägg på att diskutera till Psych's stora glädje....
Citera
2023-01-14, 15:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Men det är ju precis så som kommunister agerar. Ziuganov och Putin har tillsammans en väldigt brokig kriminell historia ihop. Kgb, FSB, organiserad brottslighet, kommunism, korruption. Listan kan göras lång.
Skillnaden är att användaren ”Tumidanda” påstod att det är vi som befinner oss i det här nazist-imperiet, inte Putler och hans anhang.
Citera
2023-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
All jävla civil infrastruktur kan ju användas militärt enlig ryssarna, sjukhus, pensionärshem, dagis, lägenhetshus, ja vad som helst. Finns inga gränser.
Ryssdjävlarna (dina polare) bombade tex en kontorsfastiget med motiveringen att det fanns en HIMARS på andra våningen. Alla ser att det är terror utan såna som du.
Du verkar gilla rysk terror, vet du om att 99% av riktiga månniskor ser dig som ett psycho?
Tror du ryssarna får sympatier internationellt? Inbillar du dig att du kan omvända folk här till att ta ställning för Ryssland och att acceptera dess vansinnigheter? VA?

Under alla större krig som har utspelat sig under de senaste 100 åren har man ägnat sig åt att bomba civil infrastruktur till grushögar, det är inget som endast ryssarna har ägnat sig åt och det har historiskt sett varit en väldigt effektiv strategi. Rysslands MLRS system och artilleri kanske saknar precisionen som väst idag ånjuter men man kompenserar för det med sprängverkan och billig tillverkning av raketer och artilleriskott. (En raket till deras BM-21 GRAD kostar endast 2000 dollar att tillverka.) Man har uppskattat att ryssland skjuter ca. 60000 raketer och bomber mot ukraina per dygn. Många gör narr av ryssarnas gamla och billiga "skitvapen" men för den här typen av krig är de väldigt effektiva. Ukraina kan idag tyvärr bara ta emot och försöka hålla ut så länge som möjligt då man saknar förmågan att slå tillbaka med lika hård beskjutning.

Ryssland försökte ju sig på en blitzkrieg approach under de tidiga veckorna under kriget för att snabbt försöka slå ut kiev men det ledde till världshistoriens största soppatorsk så nu har man bytt approach och grävt ner sig
och skjuter sönder allt med artilleri istället för att sedan skicka in soldater och rensa upp, det går långsamt men just nu så fungerar det för ryssarna.
Citera
2023-01-14, 15:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandolol
Under alla större krig som har utspelat sig under de senaste 100 åren har man ägnat sig åt att bomba civil infrastruktur till grushögar, det är inget som endast ryssarna har ägnat sig åt och det har historiskt sett varit en väldigt effektiv strategi. Rysslands MLRS system och artilleri kanske saknar precisionen som väst idag ånjuter men man kompenserar för det med sprängverkan och billig tillverkning av raketer och artilleriskott. (En raket till deras BM-21 GRAD kostar endast 2000 dollar att tillverka.) Man har uppskattat att ryssland skjuter ca. 60000 raketer och bomber mot ukraina per dygn. Många gör narr av ryssarnas gamla och billiga "skitvapen" men för den här typen av krig är de väldigt effektiva. Ukraina kan idag tyvärr bara ta emot och försöka hålla ut så länge som möjligt då man saknar förmågan att slå tillbaka med lika hård beskjutning.

Ryssland försökte ju sig på en blitzkrieg approach under de tidiga veckorna under kriget för att snabbt försöka slå ut kiev men det ledde till världshistoriens största soppatorsk så nu har man bytt approach och grävt ner sig
och skjuter sönder allt med artilleri istället för att sedan skicka in soldater och rensa upp, det går långsamt men just nu så fungerar det för ryssarna.

Tvärtom är det historiskt sett en mycket dålig strategi.
Dessutom är det - enligt ryssarna - sitt eget land de håller på att omvandla till en grushög.
Citera
2023-01-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Arg och ledsen? Om det blir grönt ljus från Tyskland finns det väl en del Leopard som rullar in även från andra länder. Kommer iaf inte underlätta för Ryssland, som verkligen inte har imponerat fram till nu heller.
Varför skulle jag vara ledsen? Toknazisternas huvudstad Kiev ryker så inåt helvete idag https://twitter.com/RWApodcast/status/1614260380548694016?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in