Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det verkar nu som även staden Bakhmut håller på att bli inringad.
Den ena försörjningsvägen in mot landet som är alldeles norr om staden har nu en tid legat alldeles när frontlinjen och kunnat utsättas för beskjutning av ryssarna
Nu har enligt ukrainska källor ryssarna gjort ett snabbt genombrott söder om staden, trängt in ungefär en mil, och befinner sig bara 5 km från den andra och sista försörjningsleden in till staden.
Kolla karta och förstora till ni kan se Bakhmut:
https://liveuamap.com/
Visst kan de ukrainska trupperna fly staden över fält och småvägar men så många och så mycket utrustning de har kan det bli svårt utan mycket stora förluster.
Vågar eller vill de ukrainska befälhavarna vänta?
Vågar eller vill de ukrainska soldaterna vänta?
Vid okloka beslut nu från Nato/Ukrainska befälhavarna kan detta utvecklas till katastrof och givarkonferensen 20 januari ett stort fiasko.
Jag antar att i takt med att kriget växer, blir det mer och mer logistiskt komplicerat att slå till reträtt - speciellt om man inte har många vägar. Det är svårare att backa från Bachmut än det var att backa från Severodonetsk. För där är många fler soldater i Bachmut. Å andra sidan gick det under omständigheterna bra att retirera därifrån. Både ryssar och ukrainier har lyckats bra med reträtter.
Men jag tror kriget går i snigelfart. De kan lätt vänta i ett bra tag till,
om allt är vad det ser ut som. Jag tror nästa betydelsefulla steg i kriget blir hur mycket vapen väst lassar in för att kompensera för den ryska mobiliseringen. Och om ryssarna gör en ny mobiliseringsrunda. Det är "Bearish" för ryssarna om de inte gör det inom 2 1/2 månader.