2023-01-14, 10:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nu är det väl knappast någon hemlighet att USA lägger sig i andra staters inre angelägenheter för att gynna sina egna intressen. Såväl ekonomiskt som militärt. Att påpeka det är väl knappast att springa Rysslands ärenden.
Jag vänder mig emot att använda den ryska diktaturens termer och begrepp eftersom det legitimerar deras världsbild. En betydande del av samtliga länders utrikespolitik har till syfte att gynna det egna landets intressen, men vi använder inte begreppet ”geopolitiskt spel” när vi pratar om den svenska utrikesministerns besök i Bryssel eller Sydafrika. Eller suckar du för dig själv när Ebba Bush presenterar en fyndighet av sällsynta jordartsmetaller för representanter för EU-länderna och tänker ”usch vad Sverige håller på med geopolitiska spel”?

Putins användning av begreppet ”geopolitiskt spel” har endast till syfte att reducera Rysslands skuld i deras agerande. Putin menar att eftersom Ryssland är en bricka i USA/Natos ”geopolitiska spel” så är det klart att Ryssland måste försvara sina intressen och invadera Ukraina.
Citera
2023-01-14, 10:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag vänder mig emot att använda den ryska diktaturens termer och begrepp eftersom det legitimerar deras världsbild. En betydande del av samtliga länders utrikespolitik har till syfte att gynna det egna landets intressen, men vi använder inte begreppet ”geopolitiskt spel” när vi pratar om den svenska utrikesministerns besök i Bryssel eller Sydafrika. Eller suckar du för dig själv när Ebba Bush presenterar en fyndighet av sällsynta jordartsmetaller för representanter för EU-länderna och tänker ”usch vad Sverige håller på med geopolitiska spel”?

Putins användning av begreppet ”geopolitiskt spel” har endast till syfte att reducera Rysslands skuld i deras agerande. Putin menar att eftersom Ryssland är en bricka i USA/Natos ”geopolitiska spel” så är det klart att Ryssland måste försvara sina intressen och invadera Ukraina.
Hur de använder ordet får ju stå för dem. Självklart är invasionen deras ansvar. Läser du hela mina inlägg eller läser du bara hälften och drar slutsatser utifrån det?
Eller har du bara förbjudit vissa ord eller formuleringar? Får jag säga att det pågår ett krig i Ukraina till dig utan att du vill ha mig i fängelse?
Ungefär den nivån på dig är det. Ord är farligt
Citera
2023-01-14, 10:21
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssland är en fara för oss alla. Det räcker för mig.
Det är en paranoid vanföreställning som får stå för dig. Jag och andra med mig delar varken din villfarelse eller rädsla.
Citera
2023-01-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Alla länder har rätt att försvara sina intressen, men inget land har rätt till imperialistiskt anfallskrig, att förslava ett annat lands befolkning och annektera deras territorium.
Citera
2023-01-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det är en paranoid vanföreställning som får stå för dig. Jag och andra med mig delar varken din villfarelse eller rädsla.

https://www.youtube.com/watch?v=oK38f6o00D0&t=402s
Citera
2023-01-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Videon på wagnersoldaten som fick huvudetn krossat???

Det var en rysk fd fånge och Wagner-soldat. Han var en avhoppare/förrädare. Ingen har officiellt tagit på sig skulden dock och det är inte fastställt vem som gjorde det, även om det nog var Wagner som ville sända ett budskap till sina andra kontrakterade fångar.

Citat:
De tortyrkammare man hittat i återvunna ukrainska områden??

Bevisar ingenting då de med stor sannolikhet har arrangerats av ukrainarna själva i propagandasyfte. Det är oftast omöjligt att bevisa sånt. En film från en källare där nån har ställt upp ett bilbatteri och en gammal järnsäng bevisar ingenting. Inte heller "vittnesmål" från nån påstådd lokal civilist. Det kan vara äkta, eller inte. När motsatta sidan visade tortyrkammare och torterade lik i Mariupol så avfärdades detta bara som "lögner" och "iscensatt". Likaså avfärdades alla vittnesmål från lokalbefolkningen och från ukrainska krigsfångar som skildrade tortyr och mord som utfördes av Azov och andra ukrainska förband.
Citera
2023-01-14, 10:27
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då är det klart ifrån Britterna :

Sunak 'agrees to send tanks to Ukraine'
Britain is reportedly set to send tanks to Ukraine.

The prime minister, Rishi Sunak, has agreed to provide four Challenge 2 battle tanks immediately, with eight more to come, The Sun reports.

Citing a Downing Street source, the tabloid says Mr Sunak will inform Ukrainian President Volodymr Zelenskyy on Saturday.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putin-dealing-with-an-internal-power-struggle-and-now-hes-acted-12541713
Ännu en gamechanger. Hur många får dom denna gång? Hela 12 stycken.
Citera
2023-01-14, 10:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det övergick till väst med våld. Euromaidan var våldsamt.

Ja, det är historiens ironi att Ryssland av alla var den som stod upp för demokrati. Givetvis inte med demokratiska baktankar. Det ger food for thought om aktörer i väst; vill man ha demokrati egentligen, eller gör man bara saker i demokratins namn?

100 skjutna. Av Janukovytj folk/mannar/sida.
I övrigt var det demonstranter utan vapen.
Så våld, ja. Dödligt av Janukovytj.
Kan det komma av att Janukovytj ville begränsa rätten att demonstrera? Du ser, en pusselbit till, i vad som hände och vart det bar av.

Skulle kunna klistra in hela kopierade stycken från Wikipedia. Men det bara döljer argumenten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Euromajdan
Citera
2023-01-14, 10:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Hur de använder ordet får ju stå för dem. Självklart är invasionen deras ansvar. Läser du hela mina inlägg eller läser du bara hälften och drar slutsatser utifrån det?
Eller har du bara förbjudit vissa ord eller formuleringar? Får jag säga att det pågår ett krig i Ukraina till dig utan att du vill ha mig i fängelse?
Ungefär den nivån på dig är det. Ord är farligt
Jag läser dina inlägg men har inga synpunkter på det övriga du skriver som är värda att framföra. Reagerade endast på att du och andra faller in i att använda den ryska diktaturens begrepp. Om du alltid talar om ”geopolitiskt spel” när du pratar om världens länders utrikespolitik så kan du helt bortse från den poäng jag försökte göra.

Anledningen till att Ryssarna har troll i tråden som konstant matar på om ”proxykrig”, ”geopolitiskt spel” eller ”Natos expansion”, är att vi ska flytta vår diskussion runt invasionen till Ryssarnas planhalva där ryssarna dikterar narrativet.
Mark Twain lär ha sagt ”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
Citera
2023-01-14, 10:36
Medlem
Ryzzarna svinar vidare med Terrorbombningar. Iran stöttar.
Från cornucopia.se

Kyjiv terrorbombat under morgonen, antagligen Iskanderrobotar – mycket stora ryska förluster – Ryssland planerar för ett långt krig

https://cornucopia.se/2023/01/uppdateras-kyjiv-terrorbombat-under-morgonen-antagligen-iskanderrobotar-mycket-stora-ryska-forluster -ryssland-planerar-for-ett-langt-krig/

"Ukrainas huvudstad Kyjiv terrorbombades utan förvarning i morse, vilket talar för Iskanderrobotar eller mosvarande, t ex sålda av Iran."

Ny lördagmorgon för Kievborna.
Ryzzarna går på med krigsbrott.
Citera
2023-01-14, 10:39
Medlem
Reimers avatar
Lång uppdatering av Kenneth Gregg, han har tillsammans med några av hans skadade stridskamrater försökt kolla upp hur läget ser ut från de försvarande soldaternas perspektiv.

Citat:
Morgonuppdateringen 14.01.2023. Denna uppdatering har blivit gjord med hjälp av 7 av mina skadade vapenbröder som är på konvalescens i Kyiv. Vi har arbetat sedan kl 22:00 igår kväll för att försöka få en så reell bild som möjligt i informationskaoset. De videon och uttalanden som enskilda soldater gjort de senaste dygnen, telegram och övrig media är ju full av dem, måste bedömas ur följande fakta:
-en pluton som är i strid vet sällan inte hela bilden av slagfältet, plutonen har en definierad uppgift att utföra som den koncentrerar sig till 100% på. Den opererar i ett förutbestämt litet område och den vet vad som sker inom detta område. Vad grannplutonen sysslar med och hur situationen är där vet man synnerligen lite om. För att illustrera lite mera begripligt vill jag jämföra det med en kubistisk tavla. Kuberna är enskilda grupper, plutoner eller tom kompanier. Om du går nära tavlan så ser du en eller flera kuber som du analyserar och skapar dig en bild av. Den bilden du ser och som du uppfattar som en helhet kan plötsligt helt ändras när du tar några steg tillbaka och får flera kuber i synfältet. Så är situationen just nu i informationsflödet från östfronten.
Vi har nu under natten och samlat in information ur följande källor:
-våra egna bataljoners vapenbröder/plutonmedlemmar från 243, 130,177,59 och 72
-generalstabens rapporter
-orcernas egna mediakanaler
-västmedias rapporter; speciellt CNN, Sky News och Reuter
-våra egna ukrainska nyhetsmedia
-vår underrättelsetjänst rapporter (alla bataljoner har en egen underättelsekontakt)
-deepstatemap och LiveUAmap
Innan vi nu redovisar vad vi kommit fram till så har vi varit tvungna att utelämna en hel del saker som vi anser är sekretessbelagda, bla vilka trupper vi har och var de är stationerade. Den delen av rapporten redovisar vi enbart med vad som är offentligt tillgängliga, men de ger en klar bild av situationen och bestyrker våra slutsatser.
Vad vi lärt oss under nattens arbete är att vad vår kommersiella medias experter ser är BARA ser några kuber i tavlan och ibland missar grovt i sin rapportering. Om man sitter 100 tals mil från händelsernas centrum och bara har tillgång till öppna officiella informationer och propagandakanalerna är man ofta helt felplacerad för att kunna se helheten. När dessutom situationen lever är det sannolikt att man arbetar med föråldrade uppgifter.
Vi har nu haft fördelen av direktkontakt med våra grabbar och plutoner på ett stort område av östfronten, en källa som mediaexperterna inte har. Jag påstår INTE att vi vet precis allt men så här var situationen fram till kl 23:00 igår kväll. Från 23;00 fram till 04;30 analyserade vi datan och där vi var överens i våra egna personliga analyser redovisar vi som gruppens (minsta gemensamma nämnare kan vi väl säga).
Sieversky Donets:
Våra styrkor ryckte fram och nådde förorten till Kreminna. Ryzzarna gjorde en motattack i syfte att återta förlorade positioner, men lyckades inte.
De attackerade även våra positioner kring samhällen Bilohorivka och Spirne, båda attackerna slogs tillbaka. De försökte också avancera i riktning mot Rozdolivka men misslyckades. De ryzka förlusterna var märkbara.
Soledar fronten;
Wagner/Orcerna behärskar de norra delarna och centrum medan våra styrkor fortfarande har kontroll över den västra utkanten, allt annat är en gråzon där det pågår kaotiska strider. Allt tyder på att vi håller på och stabiliserar fronten här.
Orcerna försöker och hålla momentum uppe och attackerade mot Sil, men attacken avvärjdes.
Krasna Hora var utsatta för en större attack men vi slog den tillbaka, hela samhället är under vår kontroll
Däremot erövrade de större delen av Pidhorne och fortsatte mot Paraskoviivka. De lyckades inte denna gång ta Paraskoviika men situationen är fortfarande komplicerad.
En attack mot Klishchiivka avvärjdes framgångsrikt.
En farlig situation håller på att utvecklas söder om de tidigare nämnda städerna, då ryska styrkor försökte bryta igenom våra linjer mot Predtechyne. Försöket stoppades, men det är tydligt att orcerna kontrollerar större delen av området mellan Klishchiivka och Kurdyumivka.
Däremot avvärjde vi en ryzk attack vid Kurdyumivka och Mayorsks.
Bakhmut city:
Situationen håller på att bli komplicerad, hårda strider pågår inne i industriområdet.
Lede fi avancerade i öster och nådde den östra utkanten av Bakhmut samtidigt som strider pågår i den norra delen av Opytne.
Marinka:
Efter några dagar av stiltje har striderna igen blossat upp och de är väldigt intensiva, orcerna sätter alla krafter på spel för att få ett slutgiltigt övertagande av staden.
Vad sker nu och i en nära framtid?
1. Orcerna kan inte fortsätta länge till som de gör nu, på en eller annan frontlinje kommer deras attacker att kollapsa och då måste vi vara beredda att direkt gå till motattack, vi måste återta momentum.
2. Vi tillför allt mer trupper från Zaparozhzhia till Bakhmut varför en offenciv mot Melitopol inte är aktuell, samtidigt tillför vi allt mer tyngre vapen in i Bakhmut/Soledar området. Orcerna har så tillvida lyckats bestämma var krigets avgörande kommer att ske, Donbas.
3. Ett sätt för oss att få momentum tillbaka är ett genombrott vid Kreminna, detta skulle förändra läget till det sämre för ryzzarna.
Ja, vi är trängda i Donbas men vi har återupprättat kommunikationerna och har en plan. Situationen är sist och slutligen inte katastrofal och vår stridsmoral är hög.
Ett varningens ord till alla ni frivilliga som förser fronten och dess närhet med förnödenheter. Om ni inte har militär utbildning, som Jonas V Matern, bör ni hålla er på en 2 mils avstånd från själva Bakhmut och Soledar. Kom överens med mottagaren av er hjälp att ni möts upp utanför, ryzzarna anser att ni är ukrainska soldater fast ni inte bär vapen. Recon trupper rör sig på ett stort område så bakhåll är sannolika. Om ni utsätts för beskjutning eller bakhåll och inte har militär utbildning är chansen att komma levande tillbaka minimal. Stay Safe!!!
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-01-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ännu en gamechanger. Hur många får dom denna gång? Hela 12 stycken.

Britterna vill bara visa vägen här och om ett tiotal andra länder hänger på är vi uppe i 120 plötsligt
till detta skall läggas ca 160 T55 uppgraderade till NATO standard som Slovakien och polen skramlat ihop.
Låt oss inte bortse ifrån att det kommer 120 Bradlys samtidigt .
Vi kan även räkna in att Ukraina lyckats erövra ca: 500 T 72 från Ryska förband.
Jag har säkert glömt några tillskott här totalt är det säkert över 1000 stridsfordon.
Dom här tillskotten kommer naturligtvis ha betydelse i en offensiv om dom används organiserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in