2023-01-13, 23:03
Medlem
Hej!

Jag ska börja använda egen bil i tjänsten och mitt bolag (egenföretagare) ska ersätta mig med det skattefria beloppet för resor.
Räcker det att jag noterar datum och antal körda mil i mobilen (molntjänst) eller har Skatteverket ytterligare krav? Vill helst inte behöva skriva upp miltalet före och efter varje tjänsteresa eftersom det är bökigt och lätt att glömma bort.

Mvh
Micke
Citera
2023-01-13, 23:06
Medlem
volvo666s avatar
Måste loggas tyvärr men så svårt är det inte bara att sitta med ett anteckningsblock och skriv in vad den står på när du börjar och slutar köra i tjänst
Citera
2023-01-13, 23:25
Medlem
Har din bil en app så kanske du har körjournal i den, där du kan markera resorna som jobb eller privat.
Citera
2023-01-13, 23:39
Medlem
Köp en svensktillverkad Bobrik.
https://www.adteknik.se/produkt/elektronisk-korjournal/
Citera
2023-01-14, 00:08
Medlem
Har eget sen 2009....... kör ca 1500 mil/år
Deklarera avdrag för 3500 mil

Så länge inte myndigheterna begär att jag ska visa upp bevis på körda mil.Så mer än dubblerar jag milavdragen.

Börja med att testa att överdriva körda mil med ca 400 mil mer än du kör. Sen ser du hur din skattemyndighet uppför sig.

Sen ökar du milantalen för varje år. Det har jag gjort.... no problems
Citera
2023-01-14, 00:38
Medlem
carle2s avatar
Köp en liten körjournal (kostade 60 kr i en bokaffär) och ha i bilen, tar ingen tid alls att fylla i och har all information du behöver ange förstämplat.

Beroende på vad du jobbar med också så kan du skriva var du kört i din andra loggbok och sedan föra över det i körjournalen då och då.
Citera
2023-01-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Hej!

Jag ska börja använda egen bil i tjänsten och mitt bolag (egenföretagare) ska ersätta mig med det skattefria beloppet för resor.
Räcker det att jag noterar datum och antal körda mil i mobilen (molntjänst) eller har Skatteverket ytterligare krav? Vill helst inte behöva skriva upp miltalet före och efter varje tjänsteresa eftersom det är bökigt och lätt att glömma bort.

Mvh
Micke

Elektronisk körjournal anbefalles. Att skriva upp varje resa blir tyvärr inte gjort, så körjornal snabbt intjänad. Sedan skall anledningen till varje resa också anges, "besök hos kund NN" eller "inköpsresa till XX".
I förlängningen är det ofta bättre att låta företaget äga bilen, körjournal kan dock behövas även då, men ekonomiskt är det sällan försvarbart att äga bilen privat.
Citera
2023-01-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44
Har eget sen 2009....... kör ca 1500 mil/år
Deklarera avdrag för 3500 mil

Så länge inte myndigheterna begär att jag ska visa upp bevis på körda mil.Så mer än dubblerar jag milavdragen.

Börja med att testa att överdriva körda mil med ca 400 mil mer än du kör. Sen ser du hur din skattemyndighet uppför sig.

Sen ökar du milantalen för varje år.
Det har jag gjort.... no problems

😂😂😂
Ja se till att milen inte är mer än mellan besiktningarna bara så är allt lugnt
Kompisen gjorde lika och åkte på kontroll
När hon fick svar från Skatteverket att bilen rullat mer mil mellan besiktningarna än hon hade mil och på trippräknaren sa hon att pappans bil oxå lånats

Hon klarade sig 😅
Citera
2023-01-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Elektronisk körjournal anbefalles. Att skriva upp varje resa blir tyvärr inte gjort, så körjornal snabbt intjänad. Sedan skall anledningen till varje resa också anges, "besök hos kund NN" eller "inköpsresa till XX".
I förlängningen är det ofta bättre att låta företaget äga bilen, körjournal kan dock behövas även då, men ekonomiskt är det sällan försvarbart att äga bilen privat.

Inte aktuellt vad du gjort på plats
Räcker med summa i excel
Det är privata bilen

Firmabil leasingbil eller tjänstebil är det som du säger men inte med privat bil
Räcker sumera i excel
Citera
2023-01-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Inte aktuellt vad du gjort på plats
Räcker med summa i excel
Det är privata bilen

Firmabil leasingbil eller tjänstebil är det som du säger men inte med privat bil
Räcker sumera i excel

Något ni kan hänvisa till som styrker ovanstående?
Citera
2023-01-14, 12:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Man är inte skyldig att föra körjournal, men SKV kan kräva att du visar en sån för att få avdraget godkänt (du ska ju bevisa din rätt till avdraget).
Så i praktiken blir du skyldig att föra körjournal.

• Datum, klockslag och mätarställning vid start.
• Ovanstående när du är framme vid målet.
• Ovanstående när du återvänder hemåt.
• Ovanstående när du är hemma igen.
• Resans syfte (dvs till vem/vad samt varför).
• Mätarställning vid årets början och slut.

NB att med ”hemma” menas nödvändigtvis inte bostad, utan det kan vara ditt tjänsteställe (kontor, verkstad).
Ibland kan bostaden vara utgångspunkt om resan görs på väg till tjänstestället, t ex att du innan du åker till verkstaden besöker en kund (bör dock medföra omväg och tidsödande, dvs inte att stanna till vid kiosken och köpa frimärken då det bedöms vara arbetsresa, dvs resa mellan bostad och arbete och berörs av andra avdragsregler).

Körjournal kan föras på papper, digitalt (dokument i datorn typ excel eller word) och elektroniskt (app el dyl).

https://www.speedledger.se/om-bokforing/driva-smaforetag/sa-fungerar-en-korjournal/

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.1/326316.html
Citera
2023-01-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om företaget äger bilen så åker man ju på förmånsbeskattning. Tänkte slippa det.
Vi pratar här alltså om en begagnad bil som jag servar och reparerar själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in