Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Tack för ett väldigt informativt svar!
Eftersom de facto tog över två veckor att få fram koordinaten så hade hon varit stendöd när dom hittade henne, om dom nu utgick från att hon kunde vara vid liv när tjejerna anhölls. Försöker bara begripa valet av strategi åklagaren tog.
Jag utgår från att åklagaren vet att det i bästa fall tar ett par dagar att få fram exakta koordinater/positioner, och med lite krångel flera veckor.
Jag blir lite fundersam när åklagaren lägger alla ägg i denna korg och inte ens försöker få fram info från J, i detta kritiska skede. Även om hon gjorde klart för polisen där på måndagen att hon håller fast vid sin story och inte viker en tum, så har han väl inte så mycket att förlora. Jo, han riskerar att hon låser sig och ett ev erkännande drar ut på tiden. Men tiden är vital om dom tror sig leta efter en levande skadad person.
Med bakrund av detta tror jag att platsundersökningen i J s lägenhet gav sådana utslag att dom var tämligen säkra på att hon var avliden. Annars tycker jag åklagaren tog ett märkligt beslut i och med att polisen inte förhörde henne förens efter kroppen anträffades.
Fint att det uppskattas.
"Forskas" väl mycket inom kriminologin och GW är ju ett exempel på detta och visa av erfarenheten så har de kommit fram till att det inte är så bra att MGM låser sig i sin "lögn" och istället så bedömer de utredningsläget vara så bra att de kommer ha ett bra utgångsläge när förhören väl återupptas. Men ja ett uppehåll på 18 dagar kan tänkas vara länge eftersom det ändå var lite kritiskt där att hitta Tove.
Men det är inte medeltid då man kunde hänga upp nån upponer och slå med en påk tills MGM yppade var BO hade gömts.
Så man får väl ha lite respekt för tillvägagångssättet där.
Och ja det är förjävligt att så många lade tid och ork och pengar på att hitta henne när JJ visste hela tiden. Varje minut och timme där för anhöriga var väldigt smärtsam.
Åklagaren förklarar det rätt bra hur de resonerat tycker jag. På ett sätt har hon fått "svettas" lite.
Denna approach kan också indikera, om jag ska fortsätta på tema mobil, att de tidigt insatt att det varit rätt öppna spjäll vad gäller platsdata i mobilen. Alltså god tillgång. Det är det åklagaren kan mena med att de fokuserade på mobilen.
JJ ville och tänkte inte berätta.
Hennes mobil både ville och kunde så då la de krutet där.
När väl koordinat och fyndplats och Tove hittats så hade polisen en än tydligare bild av att JJ's berättelse inte stämde. I rena bevis. Och 18 dagar senare hade hon ju ett och annat att förklara då. Istället för att bara berätta utifrån sin version.