2023-01-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vet man inte vad solen är för nånting(och det vet vi inte), så blir det väldigt svårt att veta hur det "borde" se ut.

Jo vi vet vad Solen är genom att studera dess spektra och yta. Ur detta får man fram dess yttemperatur och kan se skeenden på dess yta som flares spiculer solfläckar granulering
Citera
2023-01-13, 20:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Ljudets hastighet i knop: 666
Ljudets hastighet är inte ens en konstant utav varierar med temperaturen. Den är högre en sommardag i tropikerna än en vinterdag i Norrland och vad har din numerologi med jordens form att göra?
Senast redigerad av Jonas1968 2023-01-13 kl. 20:47.
Citera
2023-01-13, 21:14
Medlem
Citat:
Vet man inte vad solen är för nånting(och det vet vi inte), så blir det väldigt svårt att veta hur det "borde" se ut.

Med enkel spektroskopi kan man få reda på väldigt mycket om vår omvärld.
Hyfsat billigt att köpa ett 200 linjer filter och analysera spektrat.
Citera
2023-01-13, 21:51
Medlem
Citat:
... Tror man på vad vetenskapsprästerna säger, så är man religiös.

Så hur ska vi komma ur det dilemat? Finns det något oberoende sätt att kolla upp saker? Typ att självständigt undersöka?

Citat:
Ljudets hastighet i knop: 666

Oj, läskigt. Men är det verkligen sant och hur tar vi reda på sanningen? Kan vi på något sätt kolla upp det hela?

Men framför allt undrar jag hur kopplingen mellan ljudets hastighet och jordens form ser ut. Är din tes att om ljudets hastighet är 3 så är jorden platt men om den är 4 så är jorden en boll?
Citera
2023-01-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Med enkel spektroskopi kan man få reda på väldigt mycket om vår omvärld.
Hyfsat billigt att köpa ett 200 linjer filter och analysera spektrat.

Så du har kikat på solen, och utvecklat en teori om vad det är för nånting? Och sen har du förstås åkt dit och fått din teori validerad? Nej, just det. Där sprack det
Citera
2023-01-13, 23:14
Medlem
Citat:
Så du har kikat på solen, och utvecklat en teori om vad det är för nånting? Och sen har du förstås åkt dit och fått din teori validerad? Nej, just det. Där sprack det
Har du sett en solnedgång och funderat över varför solen försvinner succesivt med samma storlek som den haft under dagen? Vad får dig att fundera på?
Citera
2023-01-13, 23:25
Medlem
Citat:

Varför behöver jag åka dit? Ljus fungerar på samma vis där som här och på jorden är vi väl medvetna om vilja material som absorberar vilken våglängd. Så varför skulle jag behöva åka dit nu igen?
Det är ni som absolut inte kan bevisa motsatsen och att jag har fel.
Jodå,jag har ett solfilter till mitt teleskop så jag kan studera solen också och kan lätt se att ytan inte är fast bland annat.

Så vad har du för bevis på att jag har fel?
Spektrometrin säger att det inte är ett fast objekt vi ser och vi kan med säkerhet säga vad objektet består av osv...
Citera
2023-01-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har du sett en solnedgång och funderat över varför solen försvinner succesivt med samma storlek som den haft under dagen? Vad får dig att fundera på?

jag fattar att jordklotet varit den ledande teorin om vår värld av goda anledningar. Men resonemang av typen "jag observerar vissa saker på himlen, alltså måste jordens form var X", har ju sina begränsningar. Om man inte vad vad grejerna på himlen faktiskt är, blir det ju omöjligt att dra några riktiga slutsatser
Citera
2023-01-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Varför behöver jag åka dit? Ljus fungerar på samma vis där som här och på jorden är vi väl medvetna om vilja material som absorberar vilken våglängd. Så varför skulle jag behöva åka dit nu igen?
Det är ni som absolut inte kan bevisa motsatsen och att jag har fel.
Jodå,jag har ett solfilter till mitt teleskop så jag kan studera solen också och kan lätt se att ytan inte är fast bland annat.

Så vad har du för bevis på att jag har fel?
Spektrometrin säger att det inte är ett fast objekt vi ser och vi kan med säkerhet säga vad objektet består av osv...

Jag kan ju hävda precis vad som helst, och sen säger jag "bevisa att jag har fel".

Vad gäller solen, och andra saker i "solsystemet", hade det ju onekligen varit finfint om det var sant att obemannade rymdfarkoster åkt kors och tvärs i "systemet" och filmat saker. Men nu verkar det ju tyvärr vara så att hela "rymdfarten" varit ett enda stort bedrägeri. Sorry.
Citera
2023-01-13, 23:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
jag fattar att jordklotet varit den ledande teorin om vår värld av goda anledningar. Men resonemang av typen "jag observerar vissa saker på himlen, alltså måste jordens form var X", har ju sina begränsningar. Om man inte vad vad grejerna på himlen faktiskt är, blir det ju omöjligt att dra några riktiga slutsatser
Ett objekt som rör sig bort ovanför en skiva krymper ihop av perspektivet. Det går inte ner genom horisonten med oförändrad storlek när det samtidigt står högt på himlen längre bort på skivan. I det sammanhanget spelar det knappast någon roll vad solen består av. Perspektivet verkar lika på alla objekt.
Citera
2023-01-13, 23:45
Medlem
Citat:
Jag kan ju hävda precis vad som helst, och sen säger jag "bevisa att jag har fel".

Vad gäller solen, och andra saker i "solsystemet", hade det ju onekligen varit finfint om det var sant att obemannade rymdfarkoster åkt kors och tvärs i "systemet" och filmat saker. Men nu verkar det ju tyvärr vara så att hela "rymdfarten" varit ett enda stort bedrägeri. Sorry.

Bevisa att jag har fel, sluta tönta dig som dina kollegor gör.
Klart att du kan hävda en sak och vi kan motbevisa dig på mycket om våra åsikter skiljer sig.

Väntar nu på dina bevis att spektrometrin inte fungerar.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-01-14 kl. 00:39.
Citera
2023-01-14, 03:04
Medlem
Citat:
Du har precis sagt att du är dummare än en 10-åring i geometri.
Avstånd och vinklar kan mätas till "grejerna", varför tror du att vi vet sånthär? Inte för att vi stoppat haschpipan och puffat några holkar, vi har räknat och mätt på "grejerna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in