Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
Att Maria på något sätt skulle tagits upp till himlen med kropp och själ är ett relativt sent påfund för att upphöja henne till en annu mera gudalik status. Hon får ikläda sig fler och fler av Jesu attribut helt i strid med den tidiga traditionen.
Detta är ett lysande exempel på hur till exempel den katolska traditionen säger emot sig själv. Varför skulle till exempel någon som tagits upp till himlen med kropp och själ behöva en grav? Eller för den delen ett par tre stycken?
http://www.newadvent.org/cathen/14774a.htm
Detta är ett lysande exempel på hur till exempel den katolska traditionen säger emot sig själv. Varför skulle till exempel någon som tagits upp till himlen med kropp och själ behöva en grav? Eller för den delen ett par tre stycken?
http://www.newadvent.org/cathen/14774a.htm
Men hur vet du att det är ett påfund?
Jag har själv haft svårt med det här, dels eftersom dogmen om Marias upptagning i himlen promulgerades väldigt sent, dels att de historiska källorna är osäkra.
Men med anledning av den här tråden har jag fått möjlighet att sätta mig närmare in i det här, och jag har faktiskt blivit positivt överraskad. Traditionen ger ju faktiskt ett ganska starkt stöd till den här uppfattningen, som visserligen relativt sent får genomslag i kristenheten i stort, men som kan spåras långt tillbaka.
Dateringen av de tidigaste vittnesbörden är omdiskuterade, men vi kan ha skriftliga källor från så tidigt som slutet av 100-talet( se Mariam, the Magdalen, and the mother, Deirdre Joy Good s. 172-länk).
Jag vet inte riktigt vad du menar med att föreställningen om upptagningen skulle strida mot den tidiga traditionen. Det säger jag eftersom de tidigaste vittnesbörd vi har vittnar om att Maria upptogs. Men det finns även andra, indirekta, omständigheter som ger stöd åt traditionen; om det är något som verkligen tillhör den allra äldsta kristna traditionen så är det vördandet av de heligas reliker, och det är i sammanhanget tänkvärt att inga reliker av Maria någonsin har cirkulerat.