2023-01-13, 11:03
Medlem
Proxykrigtjafset är ju ändå rätt märkligt. Vi bidrar med vapenleveranser och framförallt Intel på hög nivå om trupprörelser med satelliter, signalspaning samt insiders av det invaderande land.

Är det något att skämmas för? Skulle Sverige invadera Finland hoppas jag omvärlden skulle göra detsamma. Sen vilket fack du vill stoppa det i är rätt irrelevant.
Citera
2023-01-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Källa New York times.

Det finns 188 000 träffar på "Dugin philosophy" på google, så det är bara för dig att sätta igång att läsa på.

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=dugin+philosophy&ie= UTF-8&oe=UTF-8

Så där, nu kan du klicka på länken och botanisera.
Citera
2023-01-13, 11:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De bedrev inte proxykrig mot NATO.

Du säger ju att de gör det mot USA i Ukraina. USA är med i NATO och ledande nation. USA skickade sin CIA-chef till Ryssland innan kriget och varnade dem att de kommer stödja Ukraina. Och veckan innan de gick över gränsen skickade USA och Storbritannien en massa robotar till Ukrainarna. Så Ryssland gav anfallsordern med kunskap om att USA skulle blanda sig i. Proxykriget från USA kan inte vara ensidigt, det är två parter i ett krig.
Citera
2023-01-13, 11:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du säger ju att de gör det mot USA i Ukraina. USA är med i NATO och ledande nation. USA skickade sin CIA-chef till Ryssland innan kriget och varnade dem att de kommer stödja Ukraina. Och veckan innan de gick över gränsen skickade USA och Storbritannien en massa robotar till Ukrainarna. Så Ryssland gav anfallsordern med kunskap om att USA skulle blanda sig i. Proxykriget från USA kan inte vara ensidigt, det är två parter i ett krig.

Ah, du menar så. Ja det var dumt av ryssarna att anfalla. Jag tror de tänkte att NATO skulle smyga sig in i Ukraina ändå (genom successiv upprustning av Ukraina), så att anfalla var det minst dåliga alternativet.
Citera
2023-01-13, 11:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Proxykrigtjafset är ju ändå rätt märkligt. Vi bidrar med vapenleveranser och framförallt Intel på hög nivå om trupprörelser med satelliter, signalspaning samt insiders av det invaderande land.

Är det något att skämmas för? Skulle Sverige invadera Finland hoppas jag omvärlden skulle göra detsamma. Sen vilket fack du vill stoppa det i är rätt irrelevant.

Jag förstår heller inte varför folk opponerar sig när ordet används. Det är egentligen bara ett annat ord för stöd.
Citera
2023-01-13, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är USA som krigar mot Ryssland by proxy. Rubeln är väl inte tänkt att bli världsvalutan, det blir någon annan valuta som BRICS-länderna eftersträvar, kan bli Euron eller Yen eller någon annan valuta.
Många stora länder vill komma ifrån dollarn som handelsvaluta. Dollarn har inte alltid varit reservvalutan, tidigare var det brittiska pundet och dessförinnan Holländska floriner.

Men Ryssland startade kriget trots att USA varnade dem (Se mitt tidigare inlägg). Så det är Ryssland som valt detta proxykrig. Varför? Vad ville Putin uppnå med att starta krig mot USA? Och jag tror inte på att det har med valutor att göra då Ryssland hade mycket av sina reserver i västvalutor, samt den ryska eliten hade sina förmögenheter där.

Men det är ju också västvalutor?
Citera
2023-01-13, 11:12
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nej, diskussionen handlade om att Ryssland utgör ett hot mot hela Europa. För övrigt kommenterar jag vad fan jag vill.
Normalt brukar jag skita I er faghags men just idag kände jag en stark vilja att belysa er stupiditet

Ja i ett senare tillfälle. Ja det gör du, och FB är till för att även de lågbegåvade ska få utrymme.
Citera
2023-01-13, 11:13
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag förstår heller inte varför folk opponerar sig när ordet används. Det är egentligen bara ett annat ord för stöd.
Är det inte alls. Proxy betyder genom annan, typ som ett ombud. När du skriver att USA bedriver proxykrig i Ukraina betyder det inte att de ger Ukraina stöd.
Det betyder att USA krigar mot Ryssland genom Ukrainarna.
Citera
2023-01-13, 11:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Just bl.a. därför kan man inte dra slutsatsen att Ryssland inte kommer att anfalla något annat land såsom Finland och Sverige i en nära framtid för att man inte sagt det.

Nej men sjuuukt långsökt. Att Dansken ska anfall är även det lika långsökt.
Citera
2023-01-13, 11:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Tillhör dom egentligen inte mera Asien rent geografiskt åtminstone?

Nej inte mera.
Citera
2023-01-13, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ah, du menar så. Ja det var dumt av ryssarna att anfalla. Jag tror de tänkte att NATO skulle smyga sig in i Ukraina ändå (genom successiv upprustning av Ukraina), så att anfalla var det minst dåliga alternativet.
Har Nato successivt upprustat Baltikum?

Vilka andra länder upprustar Nato successivt för att hota Ryssland?

Det är nog det sämsta svepskälet jag hört från Ryssland.
Citera
2023-01-13, 11:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Tittar inte på rysk stats tv. Det var ungefär som alla trodde att det som sas i ryssk stats tv om sverige och gotland var Putins egna ord.
Du litar alltså endast till Putins egna ord?
Som när han sa att de inte skulle invadera Ukraina, eller när han sa att Ryssland inte skulle ockupera mark i Ukraina. Då litade du på det?

Du tittar inte på vad han gör i verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in