2023-01-13, 10:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja nu använder sig Ukraina av materiel och styrkor från andra delar än europa med. Men jag anser i alla fall eftersom Moaskva ligger i europa liksom området så är det en inbördeskrig inom europas gränser.
Du får ju anse vad du vill men det är ett krig mellan två nationer. Europa består av många olika länder, förstår du.
Du går verkligen från klarhet till klarhet. Men det är bra att du postar dina enfaldiga dumheter här, din åsna, så det kommer till allmän beskådan vilken kolossalt alternativ verklighet du likt de andra faghagsen befinner sig i.

Inbördeskrig? Vafan.
Citera
2023-01-13, 10:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som du förstår om du tänker lite, går där någonstans en gräns, och därmed finns en gråzon någonstans. Proxykrigar jag om jag en gång sänt en granatdrönare till Ukraina? Nej.

Enligt litteraturen krävs en kontinuerlig relation. Jag är inte så insatt i hur mindre stater krigat historiskt så jag vet inte var experter brukar dra gränsen. Vi vet också lite för lite om hur Irans stöd ser ut. Kanske ger de drönare löpande, då är det ett proxykrig. Kanske betalar Ryssland dyrt för drönarna, då är det antagligen inte ett proxykrig.

USAs stöd är däremot samma storleksordning som rysk militärbudget före kriget så de måste klassas som proxykrig.

Förstår du?

Men - i så fall - varför startade Ryssland ett proxykrig mot USA? Är det pga pridetågen?

Handlar det om de etniskt specifika vapnen hade det kanske varit bättre att starta proxykrig mot Korea? 🤷🏽‍♂️
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att de inte vill ha NATO i närheten (huvudmål). Och så ett antal andra, mindre viktiga mål som också understödjer och möjliggör kriget.

Väldigt kontraproduktivt att bedriva proxykrig mot NATO om man inte vill ha dem i närheten. De kom ju väldigt nära nu p.g.a. det ryska kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du att det finns en risk för det? Har Putin sagt att han skall erövra halva europa eller är det dina egna spekulationer?

Sa Putin att Ryssland skulle invadera Ukraina innan man gjorde det? Det ingår i Rysslands strategi är att vara ospecifika, otydliga, opålitliga och att vilseleda. Allt för att sprida osäkerhet och för att kunna överraska.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2023-01-13 kl. 10:52.
Citera
2023-01-13, 10:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du får ju anse vad du vill men det är ett krig mellan två nationer. Europa består av många olika länder, förstår du.
Du går verkligen från klarhet till klarhet. Men det är bra att du postar dina enfaldiga dumheter här, din åsna, så det kommer till allmän beskådan vilken kolossalt alternativ verklighet du likt de andra faghagsen befinner sig i.

Inbördeskrig? Vafan.

Det var en diskussion om att Ryssland anfallit europa. Då själva verket ryssland också tillhör europa. Du måste försöka orka läsa hela flödet om du skall kommentera.
Citera
2023-01-13, 10:52
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Sa Putin att Ryssland skulle invadera Ukraina innan man gjorde det? Det ingår i Rysslands strategi är att var ospecifika, otydliga och opålitliga. Allt för att sprida osäkerhet och för att kunna överraska.

Rent historiskt har det visat sig att om man talar om innan man invaderar eller anfaller så blir utgången med generellt sämre resultat. Säger sig själv.
Citera
2023-01-13, 10:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Det var en diskussion om att Ryssland anfallit europa. Då själva verket ryssland också tillhör europa. Du måste försöka orka läsa hela flödet om du skall kommentera.
Nej, diskussionen handlade om att Ryssland utgör ett hot mot hela Europa. För övrigt kommenterar jag vad fan jag vill.
Normalt brukar jag skita I er faghags men just idag kände jag en stark vilja att belysa er stupiditet
Senast redigerad av Djupfrys 2023-01-13 kl. 10:55.
Citera
2023-01-13, 10:55
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag har missat allt det där. Vad hände med den tjocka? Fick han sparken?

Ja det är väll egentligen ingen som vet, dyrt att göra sig av med generaler hursomhelst, är väll bättre att tilldela dom någon annan uppgift, om alla innan nuvarande general skickas till Gulag kommer ingen tillsist vilja leda kriget.. en rimlig tanke kanske.
Citera
2023-01-13, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Intressant klipp från ett par veckor sedan innan de hade tagit Soledar. En Wagner-soldat berättar hur de jobbar sig framåt metodiskt. Han visar hur de har en värmekamera på ett stativ, kopplat till en padda/skärm med ström från en powerbank för att övervaka rörelser i bebyggelsen framför eldställningen. I ett annat stativ har han ett kulsprutegevär (RPK74) med värmesikte, ljuddämpare och extra stort magasin.

https://t.me/the_Right_People/12209

Den allmänna strategin har varit att systematiskt mala ner så mycket personal som möjligt hos de ukrainska styrkorna samtidigt som de begränsar egna förluster.
Förklara då gärna de här bilderna.

https://twitter.com/WeirdSeaUrchin/status/1611817376034738177

Jag räknar till 52 döda ryssar på ett hektar.

Här en bild på ytterligare 60 döda ryssar.
https://twitter.com/Ascended696/status/1612770942962307074

Det är under kritik hur Wagner behandlar sina döda helt klart. För dem verkar det vara en förbrukningsvara. Inhumant så det skriker om det.
Citera
2023-01-13, 10:56
Medlem
Citat:
Rent historiskt har det visat sig att om man talar om innan man invaderar eller anfaller så blir utgången med generellt sämre resultat. Säger sig själv.

Just bl.a. därför kan man inte dra slutsatsen att Ryssland inte kommer att anfalla något annat land såsom Finland och Sverige i en nära framtid för att man inte sagt det.
Citera
2023-01-13, 11:00
Medlem
Citat:

Nej Du hävdade att dagens Ukraina inte tillhörde Europa för 80år sen, den vill du få fram att det handlar om ett inbördeskrig i Sovjet?

Uppenbarligen missade du hela 90talet. Har du så nerknarkad sen 1990 att du missat att sovjetunionen upplöstes 1991? Eller föddes du 2022?
Citera
2023-01-13, 11:00
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men varför krigar Ryssland då mot USA i Ukraina? Vad ville de uppnå med det? Förutom tjafset om att rubeln skall bli världsvaluta.

Det är USA som krigar mot Ryssland by proxy. Rubeln är väl inte tänkt att bli världsvalutan, det blir någon annan valuta som BRICS-länderna eftersträvar, kan bli Euron eller Yen eller någon annan valuta.
Många stora länder vill komma ifrån dollarn som handelsvaluta. Dollarn har inte alltid varit reservvalutan, tidigare var det brittiska pundet och dessförinnan Holländska floriner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in