2022-07-07, 03:27
Medlem
ARREZs avatar
Har blivit av med min legitimation.
Har sett reklam om ”e-id”. Hur fungerar det?
Är det möjligt för mig att skaffa detta utan något fysiskt leg för att t.ex kunna hämta ut paket i väntan på ny ID-handling?
Citera
2022-08-05, 03:17
Medlem
På nyare körkort, vet inte sedan när?, så är det en massa körkortsklasser utskrivna, där de underliggande även står uppradade. Körkortet är randigt som en polkagris. Fick ett nytt nyligen.

T.ex. om man har A så står det AM, A1, A2 och A samt även 79.05 på A1.

Har man BE så står det 79.06 om man har övergångsregel på släp.

Men har man B (vilket man borde om man har BE) så står det inte om man även har B1, B96, Övergångsregel för personbil. Varför då, varför skriver de plötsligt inte ut alla underliggande regler för behörigheten?

Mycket om detta beror på när man tagit sitt körkort och att det inte varit återkallat efter ändring av körkortsklasser.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/
Citera
2022-08-07, 15:12
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Haj,

Var till skatteverket nyligen för att fixa nytt id, fick skriva på plattan direkt, efter att hon kollat att det var betalt. Kort tas, sedan ska det skrivas igen på plattan. Här börjar problemen! Namnteckning nr 2 matchar inte med första säger kossan och drar upp den på skärmen för att visa. Jag suger på att skriva.

Försök igen, säger hon. Efter tionde försöket börja kossan bli förbannad, då är klockan kvart över 4, sista tiden för id är fyra, kossan vill nog gå hem. Då säger hon, -"jag kan inte godkänna din ansökan". Jag får ett sista försök på plattan, djup suck från kossan som ger upp och skriver ut bekrätelsen på ansökan.

Frågor blir, har hon rätt att neka nytt id? Vad skulle jag gjort? Utsparkad ur lokalen 400 spänn fattigare och godtagit det?

Försökt hos snuten istället? Dom tar för tillfället bara 100 spänn. Jag hade bokat tiden till skatteverket 5 månader innan, jävligt oskälig väntetid.
Citera
2022-08-10, 16:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Frågor blir, har hon rätt att neka nytt id? Vad skulle jag gjort? Utsparkad ur lokalen 400 spänn fattigare och godtagit det?

Försökt hos snuten istället? Dom tar för tillfället bara 100 spänn. Jag hade bokat tiden till skatteverket 5 månader innan, jävligt oskälig väntetid.
Kan vara likadant hos Polisen, för några år sedan blev det lite liknande för en som gjorde pass och hon i luckan klagade på att en bokstav inte var riktigt skriven i skrivstil eller kunde tolkas som något annat dock gav hon med sig när han påpekade att det är samma på ID-kortet.
Du hade säkert fått tillbaka avgiften eller fått göra nytt försök när det finns tid ...Kan tänka mig att det blivit hårdare idag med alla bedrägerier och asylsökande.
Citera
2022-08-13, 21:11
Medlem
Harry_s avatar
kan man hämta ut paket med KK efter 2022?
Citera
2022-08-25, 09:17
Medlem
Finns det något sätt att hitta lediga tider för pass/id-kort utan att behöva logga in med BankID hela tiden?

Orkar inte leta efter inlägg.
Citera
2022-08-25, 09:18
Medlem
Finns det något sätt att hitta lediga tider för pass/id-kort utan att behöva logga in med BankID hela tiden?

Trackid var ju ett väldigt passande namn för frågan! Garvar!
Citera
2022-08-26, 14:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid

Scriptet pass für alle kanske kan underlätta som låter datorn söka upp lediga tider, behöver du bara ett ID-kort så tror jag inte man behöver hålla på så mycket med BankID hos Skatteverket.
Citera
2022-08-27, 10:44
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid

Hur långsam telefon har du egentligen? På min så tar det bråkdelen av en sekund att logga in med Mobilt Bank-ID, så det kan inte vara så jobbigt? Förr i tiden när man var tvungen att mata in en kod så kanske det tog två sekunder... har du fortfarande så?

Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt län, men när jag kollade häromdagen så fanns det enstaka tider redan i september, och ganska många i oktober, så jag bokade en. Det är ju inte som att man behöver logga in där varje dag direkt. Nu har jag fem år på mig innan det blir aktuellt nästa gång.
Citera
2022-09-03, 16:30
Medlem
Är det ett krav att uppge bokningsnummer för receptionisten eller trycka in bokningsnummer på nån skärm i väntrummet för att kunna skaffa id-kort, eller räcker det att man bara kliver fram till receptionisten, när ingen besökare är där, och så säger man bara att man ska skaffa id-kort (och säger att den tiden ska vara ledig, enligt en bekant som bokat den tiden)? Man kan agera ombud, alltså att nån annan bokar tid och överlåter tiden till någon annan. Men krävs det att man uppger bokningsnumret eller att personen som bokade tiden också är närvarande? Eller kan vilken person som helst (som har giltig legitimation på sig) kliva in på en polisstation vid en bokad tid och säga att denne ska skaffa id-kort utan att ha bokningsnummer med sig?
Citera
2022-09-03, 18:05
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Är det ett krav att uppge bokningsnummer för receptionisten eller trycka in bokningsnummer på nån skärm i väntrummet för att kunna skaffa id-kort, eller räcker det att man bara kliver fram till receptionisten, när ingen besökare är där, och så säger man bara att man ska skaffa id-kort (och säger att den tiden ska vara ledig, enligt en bekant som bokat den tiden)? Man kan agera ombud, alltså att nån annan bokar tid och överlåter tiden till någon annan. Men krävs det att man uppger bokningsnumret eller att personen som bokade tiden också är närvarande? Eller kan vilken person som helst (som har giltig legitimation på sig) kliva in på en polisstation vid en bokad tid och säga att denne ska skaffa id-kort utan att ha bokningsnummer med sig?

du knappar telnr eller bokningnr. på skärmen när du kommer så får du kölapp
du kan inte bara gå fram och säga att du ska fixa ID

jag bokade åt min mor på mitt namn men jag var med henne där så dom sa inget
vet ej om dom säger nått om den som har bokat inte är med på plats
det gick så fort så jag frågade om jag oxå fick fixa
dom sa nej du bokade för en person då är det en person som gäller
inget jag behöver tyckte det gick fort och att det va så billigt tänkte passa på att fixa oxå
så jag fick boka en ny tid
Senast redigerad av Harry_ 2022-09-03 kl. 18:08.
Citera
2023-01-13, 10:24
Medlem
Mitt körkort går ut i av mars, och transportstyrelsen lär ju skicka ut handlingar för att beställa ett nytt. NÄr ungefär kan jag kan detta utskick komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in