2023-01-12, 20:08
Medlem
Kan vara en bra aktie för en pengars skull. Tesla brukar ju hoppa tillbaks efter en aktiesplit. Dom har ju haft det lite tufft senaste året och Musk har ju minst sagt haft det lite trassligt med Twitter.
Citera
2023-01-12, 20:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoi32
PE tal på 34,22 känns fortfarande mycket högt.

Det är ju mycket högre än andra bolag i industrin vilket jag tycker är omotiverat.

Hyffsad produkt men EV-markanden kommer ju säkert konsolideras mycket under de närmaste åren.
Precis så. Tesla är alldeles för dyr vilket såklart till stor del har att göra med hypen kring bolaget, den excentriske VDn, att det är så nytt och frääääscht med elbilar osv.

Det är den ultimata nybörjaraktien och jag kan inte låta bli att skratta lite åt alla dessa personer som bränt sig. De kanske lär sig något av detta dock. Tex att börsen inte är ett ställe för spekulation eller att köpa den aktien som är mest poppis utan ett ställe att investera pengar i kvalitetsbolag över lång tid. Jag är säker på att väldigt många av de som köper Tesla lika gärna hade kunna spela jackvegas eller köpa trisslotter.

Med det sagt är elbilar med stor sannolikhet en bra och långsiktig trend så jag jämför ju naturligtvis inte tesla med bitcoin eller liknande. Jämfört med bitcoin är ju tesla hur bra som helst, MEN det är för tidigt. Infrastrukturen är tex inte ens på plats ens. Jämför med IT-bubblan för drygt 20 år sedan. Idéerna bolagen hade var bra och de hade framtiden för sig —- 15 år senare bara. Det är möjligt att Tesla är bra på sikt. Samtidigt är det ju inte bara tesla som tillverkar elbilar, det är det ju många andra bolag som gör. De har ju dock 5 i P/E och inte 35…
Citera
2023-01-12, 20:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoi32
PE tal på 34,22 känns fortfarande mycket högt.

Det är ju mycket högre än andra bolag i industrin vilket jag tycker är omotiverat.

Hyffsad produkt men EV-markanden kommer ju säkert konsolideras mycket under de närmaste åren.

En del av motiveringen

2022

Honda -32.9%
Nissan -25.4%
BMW -15%
Stellantis -13%
Toyota -10%
Audi -5%
Subaru -4.7%
Kia -1.1%
Hyundai +1%
GM +2.5%
Tesla +40%

Sen kanske man skall skaffa sig lite koll på allt annat Tesla gör också.
Citera
2023-01-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En del av motiveringen

2022

Honda -32.9%
Nissan -25.4%
BMW -15%
Stellantis -13%
Toyota -10%
Audi -5%
Subaru -4.7%
Kia -1.1%
Hyundai +1%
GM +2.5%
Tesla +40%

Sen kanske man skall skaffa sig lite koll på allt annat Tesla gör också.
BYD 132%

Andra bolag på den där listan gör ju exakt samma grejer som tesla, GM med Cruise, eller varför inte Hyndai som äger världsledaren inom humanioda Robotar (Boston dynamics)
Citera
2023-01-12, 21:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
BYD 132%

Andra bolag på den där listan gör ju exakt samma grejer som tesla, GM med Cruise, eller varför inte Hyndai som äger världsledaren inom humanioda Robotar (Boston dynamics)

Jag orkar inte, du skriver för dumma saker att reda ut.
Citera
2023-01-12, 22:28
Medlem
raskenss avatar
Tesla monterade bluff performancebromsar och tog betalt därefter. Så kan det gå:

https://www.dagensps.se/motor/tesla-saljer-bromsar-som-ar-fake/
Citera
2023-01-13, 04:15
Medlem
Kan ha helt fel för mig men är inte risken hög att många eventuella bilköpare flyr tanken om ett köp av en Tesla-bil vid en inkommande och bitande lågkonjunktur?
Senast redigerad av pokerpokerpokerpoker 2023-01-13 kl. 04:39.
Citera
2023-01-13, 06:40
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerpokerpokerpoker
Kan ha helt fel för mig men är inte risken hög att många eventuella bilköpare flyr tanken om ett köp av en Tesla-bil vid en inkommande och bitande lågkonjunktur?

Det är ett faktum att färre köper bilar i tesla prissegment (dyra saker över lag faktiskt) i denna ekonomiska miljön.

Med det sagt så sänkte Tesla priset på model 3/Y inatt med 80-100k.

Inte så bra för marginalerna men kommer nog öka på efterfrågan en smula 😬
Citera
2023-01-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Det är ett faktum att färre köper bilar i tesla prissegment (dyra saker över lag faktiskt) i denna ekonomiska miljön.

Med det sagt så sänkte Tesla priset på model 3/Y inatt med 80-100k.

Inte så bra för marginalerna men kommer nog öka på efterfrågan en smula 😬

Å sänker 2a handsvärdet rejält.
Kul om man nyss köpt en.
Blev ju kraftiga protester i Kina när de sänkte priset, får se hur det blir i usa nu då.
Citera
2023-01-13, 07:57
Avslutad
Citat:
De handlar inte om ”alla”, utan om ”någon” av 100 tusentals människor
Citat:

Som ingenjörsstudent borde det verkliga ta emot att skriva på det sättet.
Blanda siffror med ord.
Skriva "exakt" när det är helt olika approacher.
Citera
2023-01-13, 07:59
Medlem
Prissänkningar både USA, Sverige, Tyskland och fler EU länder under natten. Många modeller >20% sänkningar. Hade dessa 25% bruttomarginaler tidigare är den så gott som borta.

Fantasi forward p/e’s folk kastat runt för att motivera högre aktiekurs kan man slänga bort nu, tesla blev just ett lågmarginals-bilbolag
Citera
2023-01-13, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Som ingenjörsstudent borde det verkliga ta emot att skriva på det sättet.
Blanda siffror med ord.
Skriva "exakt" när det är helt olika approacher.

Jag skrev inlägget på 15 sekunder, tror poängen gick fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in