Citat:
Ursprungligen postat av
aoi32
PE tal på 34,22 känns fortfarande mycket högt.
Det är ju mycket högre än andra bolag i industrin vilket jag tycker är omotiverat.
Hyffsad produkt men EV-markanden kommer ju säkert konsolideras mycket under de närmaste åren.
Precis så. Tesla är alldeles för dyr vilket såklart till stor del har att göra med hypen kring bolaget, den excentriske VDn, att det är så nytt och frääääscht med elbilar osv.
Det är den ultimata nybörjaraktien och jag kan inte låta bli att skratta lite åt alla dessa personer som bränt sig. De kanske lär sig något av detta dock. Tex att börsen inte är ett ställe för spekulation eller att köpa den aktien som är mest poppis utan ett ställe att investera pengar i kvalitetsbolag över lång tid. Jag är säker på att väldigt många av de som köper Tesla lika gärna hade kunna spela jackvegas eller köpa trisslotter.
Med det sagt är elbilar med stor sannolikhet en bra och långsiktig trend så jag jämför ju naturligtvis inte tesla med bitcoin eller liknande. Jämfört med bitcoin är ju tesla hur bra som helst, MEN det är för tidigt. Infrastrukturen är tex inte ens på plats ens. Jämför med IT-bubblan för drygt 20 år sedan. Idéerna bolagen hade var bra och de hade framtiden för sig —- 15 år senare bara. Det är möjligt att Tesla är bra på sikt. Samtidigt är det ju inte bara tesla som tillverkar elbilar, det är det ju många andra bolag som gör. De har ju dock 5 i P/E och inte 35…