2010-12-25, 14:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Saken är den att ordet parthenos kan beteckna både en jungfru och en ung kvinna.

Jungfru betyder också ung kvinna (jung frau)

Vilket är mest sannolikt; att en ung kvinna är med barn eller att en sexuell oskuld är med barn?

D.v.s. innan provrörsbefruktningens dagar...
Citera
2010-12-25, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jungfru betyder också ung kvinna (jung frau)

Vilket är mest sannolikt; att en ung kvinna är med barn eller att en sexuell oskuld är med barn?

D.v.s. innan provrörsbefruktningens dagar...

Du förstår säkert vad jag menade

Hur som helst, som jag tidigare skrivit:

Evangelisternas information om hur konceptionen gick till överensstämmer inte med vad som är känt om människans biologi och måste föjldaktligen bedömas som höggradigt osannolik ur historievetenskaplig synpunkt.

Saken är den att Matteus, Lukas och de första kristna nog skulle ha hållit med om att jungfrufödsel är ytterst osannolik och ligger utanför gränsen till det som är möjligt i vanlig mänsklig historia, men för dem bekräftade jungfrufödseln, tror jag, ett direkt, gudomligt ingripande i Marias kropp och liv.
Citera
2010-12-25, 15:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Saken är den att Matteus, Lukas och de första kristna nog skulle ha hållit med om att jungfrufödsel är ytterst osannolik och ligger utanför gränsen till det som är möjligt i vanlig mänsklig historia, men för dem bekräftade jungfrufödseln, tror jag, ett direkt, gudomligt ingripande i Marias kropp och liv.

Det var som sagt vanligt, speciellt under den hellenistiska eran, att man tillskrev sina gudahjältar en icke-mänsklig födsel just för att förstärka bilden av dem som halvgudar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miraculous_births
Citera
2010-12-25, 15:55
Avslutad
Citat:
Det var som sagt vanligt, speciellt under den hellenistiska eran, att man tillskrev sina gudahjältar en icke-mänsklig födsel just för att förstärka bilden av dem som halvgudar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miraculous_births

Men nu är det ju inte jesu födsel vi talar om utan själva konceptionen. På den punkten skiljer sig ju de hellenistiska varianterna från den kristna.
Citera
2010-12-25, 16:04
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men nu är det ju inte jesu födsel vi talar om utan själva konceptionen. På den punkten skiljer sig ju de hellenistiska varianterna från den kristna.

Det är givetvis fel. Att kvinnor blir gravida utan sexuell samvaro förekommer:

http://www.entheology.org/pocm/pagan_origins_virgin_birth.html
Citera
2010-12-25, 18:58
Avslutad
Citat:
Det är givetvis fel. Att kvinnor blir gravida utan sexuell samvaro förekommer:

http://www.entheology.org/pocm/pagan_origins_virgin_birth.html

Alltså, det är väl tveksamt ifall man verkligen kan hävda att ingen sexuell samvaro förekommer i samband med hellenistiska myternas s.k. jungfrufödslar. Historierna är ju hyfsat mustiga, då gudar och halvgudar antar mer eller mindre mänsklig form och ganska bestämt går till verket, så att säga
Senast redigerad av Tubbo 2010-12-25 kl. 19:34. Anledning: Formulering..
Citera
2010-12-25, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Verkar inte som om bibeln pratar om Jesu mor Maria efter korsfästelsen, men finns det några andra källor på när och av vad hon dog av? Spekulationer?

Konstigt att man inom den kristna kyrkan har en dag för då hennes själ for upp till himlen men att man inte har hittat på någon anledning till dödsfallet.

Jag har börjat efterforska lite i ämnet.

Det finns inga säkra källor till vad som hände Maria. Hon levde vidare i apokryfer, predikningar och folksagor, och på 300-talet konstaterar Epiphanius av Salamis att han inte vet om hon dog eller ej. Han tycks heller inte känna till någon grav. Det är också hos honom vi först ser att Maria har identifierats i kvinnan i Uppenbarelsebokens 12:e kapitel( så vitt jag vet).

Än idag så vet vi inte ifall Maria dog eller ej, och katekesen konstaterar enbart att "när hon hade fullbordat sitt jordeliv, blev hon med kropp och själ upptagen i den himmelska härligheten".

Om du vill efterforska lite mer på egen hand så har jag hittat en ganska intressant bok, Mary: A Catholic Evangelical Debate . Länken har du här.
Citera
2010-12-25, 20:36
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Jag har börjat efterforska lite i ämnet.

Det finns inga säkra källor till vad som hände Maria. Hon levde vidare i apokryfer, predikningar och folksagor, och på 300-talet konstaterar Epiphanius av Salamis att han inte vet om hon dog eller ej. Han tycks heller inte känna till någon grav. Det är också hos honom vi först ser att Maria har identifierats i kvinnan i Uppenbarelsebokens 12:e kapitel( så vitt jag vet).

Än idag så vet vi inte ifall Maria dog eller ej, och katekesen konstaterar enbart att "när hon hade fullbordat sitt jordeliv, blev hon med kropp och själ upptagen i den himmelska härligheten".

Om du vill efterforska lite mer på egen hand så har jag hittat en ganska intressant bok, Mary: A Catholic Evangelical Debate . Länken har du här.

Tack för efterforskningarna! Kikar på boken när jag får lite tid över nån gång i framtiden=)
Citera
2010-12-26, 00:30
Medlem
Som jag har förstått det av en del dokumentärer som visats på TV på senaste tiden, så omnämns Maria i Bibeln bara i de fall där det ska framkomma att hon fysiskt inte födde Jesus, utan han var en gåva från Gud och Maria fortblev alltså oskuld men de som skrev texterna till nuvarande Biblen använder detta att hon förblev oskuld och Jesus var det enda barn hon hade, till att då även hon vid sin död skulle ha tagits till himlen av Gud, bara för att få henne att framstå som fri från synd och då få komma till himlen.

Vilket varken hon eller Jesus gjorde, för ni som följt de vetenskapliga och arkeologiska rönen genom åren, vet att både Maria o Jesus dog o begravdes som vanligt folk.
Citera
2010-12-26, 18:23
Medlem
overseer101s avatar
Att Maria på något sätt skulle tagits upp till himlen med kropp och själ är ett relativt sent påfund för att upphöja henne till en annu mera gudalik status. Hon får ikläda sig fler och fler av Jesu attribut helt i strid med den tidiga traditionen.

Detta är ett lysande exempel på hur till exempel den katolska traditionen säger emot sig själv. Varför skulle till exempel någon som tagits upp till himlen med kropp och själ behöva en grav? Eller för den delen ett par tre stycken?

http://www.newadvent.org/cathen/14774a.htm
Citera
2010-12-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Verkar inte som om bibeln pratar om Jesu mor Maria efter korsfästelsen, men finns det några andra källor på när och av vad hon dog av? Spekulationer?

Konstigt att man inom den kristna kyrkan har en dag för då hennes själ for upp till himlen men att man inte har hittat på någon anledning till dödsfallet.

Av ålder då troligen om det inte nämns ngn annan speciell orsak.
Citera
2010-12-26, 19:52
Medlem
blackjackks avatar
Kanske lite OT men hur gammal var Maria när hon födde Jesus, kollade på en dokumentär om Jesus för någon dag sen och det stod att hon bara var 14-15 år ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in