2023-01-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du svarade på inlägget, men ger inget svar på frågan.

självklart gjorde jag det, "tempo"

ser du rysarna göra mer framsteg så kommer det säkert en handgull tanks, och sedemera några stridsflyg.

det har ju kommit lite mer paladins och bradlys nyligen, så vi får nog se ett par nykittade förband i nästa ukrainska offensiv.

tror dock inte det kommer innan ryssarna vaskat lite fler mobiks, i lagom takt.
Citera
2023-01-12, 18:32
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Nja, Trump visste vilket korrupt skithål ukraina är, vilket han visade när han förnedrade den kriminella zelensky inför världens kameror. Leta upp det filmklippet. oerhört kul när Trump plattar till den kriminella juden zelensky.

Men vänta nu, du sa ju att USA lurade in Putin i ett proxykrig.
Putin påstår ju att Ukrainska regeringen är nazister, du säger att Zelensky är jude, hur fan ska du ha det?

Hursom så lurade Trump brallorna av Putin och nu måste ryssarna lägga en tredjedel av hela sin statsbudget på ett proxykrig som USA bara lägger 2% av sin budget på.
Citera
2023-01-12, 18:33
Medlem
Citat:
Fast varför behöver de broar? Ryssen har ju haft slut på ammunition ändå sedan i mars och fartkameramannen Wilderäng har ju förklarat för er att det inte finns några tvättmaskiner kvar i Ukraina som ryssen kan bygga bomber utav?

Nja tvättmaskinerna släpar ryzzarna med sig hem. Och lämnar vapen, ammunition och utrustning kvar.
Därför har ukrainska trupper hur mycket ammunition och vapen som helst att förfölja flyende ryzzar med. Då blir det bra med Norska broar.
Senast redigerad av Antistalk 2023-01-12 kl. 18:35.
Citera
2023-01-12, 18:33
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men proxykrig kan också definieras som att någon använder en annan som proxy för att starta krig.
Proxy betyder genom annan- eller annat. Exempelvis; Sedan 2008 bedrev Ryssland krig 'by proxy' mot den ukrainska statsmakten- då genom separatister i de östliga delarna av Ukraina.
Senast redigerad av annica, sthlm 2023-01-12 kl. 18:36.
Citera
2023-01-12, 18:35
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Erik - jag har vid ett flertal tillfälle frågat dig följande utan att ha fått ett svar. Så här kommer en påminnelse.

I historiska inlägg får man uppfattningen att du är lite nazzevänlig. Varför vill du då avnazificera Ukraina?

Jag "vill" ingenting. Kriget i ukraina ligger utanför min förmåga. Däremot förstår jag ryssarnas agerande, och jag tror att världen på sikt blir bättre för vita européer om usas proxy nedkämpas och förgörs.
Citera
2023-01-12, 18:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kan hota?

Nato har inga vapen, inga soldater, inga flygplan. Det är en försvarsallians mellan suveräna stater som kan aktiveras vid yttre angrepp genom paragraf 5. Det finns ingen mekanism som kan få Estland, Polen, Turkiet och Kanada att gemensamt anfalla Ryssland först.

Så ingen utom Kremls imperiedrömmare och dess lydiga megafoner i väst behöver oroa sig för Natos utvidgning. För oss andra innebör den ökad säkerhet.
Det lustiga är dessutom att NATO även var en säkerhet för Ryssland då deras grannländer stabiliserades.

Anledningen till Kriget är ju att Ryssland bestämde sig för att angripa Ukraina.

Nu maler ju rysstrollen på med NATO som orsak men det tror jag till och med de vet är svammel.

Eftersom NATO inte har egen militär så måste hotet mot ryssland komma från enskilda länder. Jag kan inte tänka mig något NATO-land som skulle ha nåt som helst att vinna på att starta krig mot Ryssland och det tror jag inte Putin kan göra heller.
Citera
2023-01-12, 18:36
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Därför att de- Ukraina alltså, blivit invaderade av främmande och fientlig makt. Om du börjar från sida ett i denna tråd kan du läsa vad det hela är frågan om- och varför denna utrustning behöver skickas till Ukraina.
Det ger egentligen inte heller något svar på frågan då man har redan skickat enorma mängder vapen. Hela Östeuropa har tömts på sina lager av sovjetiskt pansar med mera som har skickats. Dessutom ska väl Ukraina ha kommit över halva ryska arméns materiel.
Citera
2023-01-12, 18:36
Medlem
Citat:
USA är ett aggressivt imperialistiskt fascistland som försöker ta territorium tillgångar och folk överallt man anser sig ha möjlighet till det

Dom måste stoppas nu!
Hit men inte längre.

Varför diskuterar du inte trådens ämne? Denna tråd avhandlar bland annat ett aggressivt imperialistiskt fascistland som invaderat Ukraina. Svin som du försvarar sagda fascistland.
Citera
2023-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Jag "vill" ingenting. Kriget i ukraina ligger utanför min förmåga. Däremot förstår jag ryssarnas agerande, och jag tror att världen på sikt blir bättre för vita européer om usas proxy nedkämpas och förgörs.

Om Ryssland belönas med att de områden de anser är deras tillfaller dem, varför tror du då att de ska stanna vid de fem regionerna de hittills har annekterat?
Citera
2023-01-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du har en annan definition av proxykrig än en del andra andra. För mig (och andra) är proxykrig är:
A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities. *

(Osmańczyk, Jan Edmund (2002). Encyclopedia of the United Nations and International Agreements. Abingdon: Routledge)

Men proxykrig kan också definieras som att någon använder en annan som proxy för att starta krig (google search definition). (din definition).

Inget att bråka om med andra ord.

* wikipedia, proxy war: "In order for a conflict to be considered a proxy war, there must be a direct, long-term relationship between external actors and the belligerents involved. The aforementioned relationship usually takes the form of funding, military training, arms, or other forms of material assistance which assist a belligerent party in sustaining its war effort."

Ett proxy krig är något USA, Ryssland tillsammans med massor av andra länder sysslat med i alla tider.

Men att påstå att USA har arbetat för att få igång ett krig mot Ryssland genom att beväpna deras motståndare är ett stort hopp i verkligheten.

Först och främst attackerar Ryssland Ukraina. Som varnats för sedan oktober -21 av usa's underrättelsetjänst

Skulle man riskera att Ryssland slog ut Ukraina så tidigt? Sedan börja skicka vapen och ammunition m.m efter att kriget startat med risk att förlora det till fienden. Nja
Citera
2023-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
Jo, men det är ju mest kriminella judiska oligarker och urbant liberalt slödder som lämnat Ryssland. Sånt skit klarar sig Ryssland förutan. Troligtvis är de glada att bli av med möget.

Nja. Många av oligarkerna är Putins gamla kompisar och jobbarkompisar från Putins KGB tid vetdu.
Citera
2023-01-12, 18:39
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det ger egentligen inte heller något svar på frågan då man har redan skickat enorma mängder vapen. Hela Östeuropa har tömts på sina lager av sovjetiskt pansar med mera som har skickats. Dessutom ska väl Ukraina ha kommit över halva ryska arméns materiel.
Men nu är det som så att Ukraina behöver mer material och än mer potent utrustning.

Är du säker på att detta är en tråd för dig? Jag menar; Det finns många trådar här på forumet som är mer lättsamma och lätta förstå. Om du ändå framhärdar med all din oförståelse är mitt tips (återigen) att gå tillbaka i tråden i ett försök att förstå vad som händer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in