2023-01-12, 17:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ja, neutral är inte så bra begrepp. Det är lättare att säga vad jag inte är. Jag är inte prorysk och inte pro-ukraina.

Ukrainska lögner är viktigare att slå hål på, för de göder kriget mer än ryska lögner.

Jag anser att grundproblemet i kriget är NATOs expansion, USA-koppling och USA-stödjande beteende. Det är inte någon rysk lögn, tror jag. Och även om det vore, så ska man vara på en rysk server om man vill motverka det.

Visst är det bekvämt för dig med ditt narrativ om att jobba för att hindra folk från att dö i kriget?
Citera
2023-01-12, 17:11
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vi skickar vapen och ammunition, men hjälp i form av soldater/trupp verkar vara avlägset.
Varför sätts inte en frivillig insats igång?
Låt säga att svensk myndighet eller frivilligorganisation samordnade och gör en uttagning/samordning av personal. Lär behövas utbildad personal för service och reparation av Archer systemet.
Med tanke på tongångarna i denna tråd och på t.ex Twitter lär det inte vara svårt att få ihop ett ordentligt gäng med frivilliga.

Att frivilliga svenskar deltar i striderna kan knappast vara värre ur Rysk synvinkel än att skicka vapen i form av Archer.
Typ "Ukrainas sak är vår".

https://en.wikipedia.org/wiki/Finlands_sak_%C3%A4r_v%C3%A5r

De som vill slåss därnere är nog redan där. Men har du inte relativt färska stridskunskaper bör du nog hålla dig borta.
Du är i vägen och sannolikt kommer någon få riskera sitt liv för att rädda dig. Och sen kommer du belasta sjukvården
Senast redigerad av Djupfrys 2023-01-12 kl. 17:35.
Citera
2023-01-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kan ngn förklara detta med Bakhmut och Soledar?

Z-orcher lämnar alltså enda erövrade länsstaden Kherson. Ganska skamligt dessutom eftersom några veckor innan proklamerade dickhead-putler staden som "rysk för alltid".
Till ryZZtrollernas glädje måste naturligtvis nämna att orcherna lyckades få med sig en tvättbjörn och ett barntåg.

De som var i Kherson skickades till Bakhmut och Soledar. Två städer som 99 av 100 som skriver här har aldrig hört talas om. Nu dör orcherna i tusentals där...med små framgångar.

OK, ev tar de över dessa två städer med typ 10k? 20k? invånare och lika många egna förluster. Men vad i h----e är vinsten med detta? Lämna en hamnstad som är lika stor som Göteborg, för att erövra istället Hultsfred och Vimmerby??? Ngn som kan förklara? Politiska eller militära vinster?

Altso, när ryssland officelt stratade "battle of bakhmut" 1 augusti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut

så fanns där absolut ett värde i att ta bakhmut (soledar är en liten håla som gör att det är omöjligt/extremt riskfylt att ta bakhmut från nord/nordväst. och pga av topografin runt bakhmut så är det livsfarligt att ta den från öst och söder. )

kunde man nå ett genombrott i augusti och fortsätta norrut, kunde man omsluta en stor del av den nuvarande frontlinjen i donetskoblast, man höll izium Lyman. så risken var stor att amslutas för ukraina (ink starka ställningar som i princip ståt sen krigets början och där ryssar har slaktats i drivor i sina frontalangrepp.)

medans denna "mästerliga operation" av ryssarna sattes i verket så påbörjades ju även ukrainas motoffensiv, högljut och med mycket teater i kherson oblast, tyst och metodiskt i kharkiev.

resultatet blev att lyman och izium återtogs (bla) man skar även av trygga och (nåja) välfungerande logestik linjer och punkter från den nord/nordöstra delen av rysk/ukrainska gränsen,

det har spekulerats lite i "varför" ryssarna såhär 3-4 månader efter att allt det hänt fortsätter sina "banzai" attacker mot bakhmutregionen.

teorier som,

Prestige, ekonomiska motiv, nödvändigheten att kontrolera donbass för att få till ett fredsamtal, närheten till donetsk (staden) etc osv.

personligen tror jag att den helt enkelt har blivit nödvändig att ta för att ryssland helt saknar andra möjligheter att avancera mer än några 100meter innan de är utom räckhåll för fungerande logistik och fortsatta avancemang.

men det kan lika gärna vara något annat skäl, utifrån militärstrategisk relevans för ukraina är det svårt att se "förlusten" av mer än själva området, förmodligen får de bäst ratio (i volym) i området, och då är det trotts förluster motiverat att hålla ställningarna.
Citera
2023-01-12, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur vet man att det ryska antalet fordon eller soldater är högt om man inte vet vad Ukrainas stats är?
Jo, det vet man eftersom de visuellt bekräftade antalet förlorade ryska stridsfordonen (t.ex ~1600 strv) är lina många som Ukraina hade innan kriget. Se själv och räkna:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1

Kom fock ihåg att Oryx grundare hade en kusin som en gång av misstag gick in i en synagoga och som brukar köpa bagels ibland, så du får vara lite kritisk till det du ser.
Citera
2023-01-12, 17:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vaddå ”vi fortsätter pusha…”? Du är ju på ryssarnas sida så du behöver inte oroa dig för Ukrainarnas välbefinnande.
Sluta posta skit och lögner så vi kan få fram lite intressant fakta om kriget i tråden istället för att behöva ägna tid åt att tillrättavisa idoler som dig hela tiden.

Du har ingen aning om vad jag pratar om, det märks. Jag är inte på någons sida. Jag försöker förklara för dig verkan och orsak. Men du kan inte ta till dig. Finns fler som dig här inne har jag märkt de senaste 10 månaderna.
Citera
2023-01-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Samtlig förluster finns ju länkade till med bild, film eller både och.

Skulle finna det mycket intressant om Oryx har manipulerat detta.

Vilka förluster som de listar menar du inte stämmer?

Det finns i regel ännu mer information än så , några efterblivna vattniks spenderade ju några veckor med att "debunka" oryx "bilder" i våras.

de slutade efter att ha blivit utskrattade och förlöjligade (även av andra vatniks).

har fortfarande inte sätt våra lokala vatniks i tråden försöka, förmodligen är det "offlimits" i trollmanualerna.

Jag sätter mina kopeks och alla mina rubel på att du inte kommer få ens ett tappert försök att påvisa fel..... (däremot så har ju oryx själv rättat en del, roligast var nog t-90 som ukraina lyckades erövra 2ggr
Citera
2023-01-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du vill ha min analys tror jag de lämnade Kherson för att de blev för svaga. De hade tagit en del förluster. Intern maktkamp mellan olika fraktioner inne i Ryssland gjorde att de var irrationella. Det rimliga hade varit antingen att mobilisera i april-maj, eller att inte annektera Kherson. Jag tror också Kherson är en del av nice-to-have-målet med kriget. Ryssarna har också en mycket mer empiriskt baserad bild nu av hur stor del av befolkningen som är proryska, vilka som är pragmatiker, eller proukrainska. Kanske lämnade de Kherson för att de inte var omtyckta där, vem vet?

Det proryska narrativet är att ryssarna optimerar sin köttkvarn, för ett långt krig. Jag köper inte helt den teorin. Om man bortser från logistiska problem med Kherson, så är terrängen utmärkt för ryssens överlägsna artilleri. Om man varit starkare, så hade det varit bra att hålla Kherson.

Sen var det magiskt att ryssarna lyckades ta Kherson från första början. Det borde inte ha hänt.

Fint att ryssarna förlorade Kherson. Nu är där en "naturlig gräns" som kan användas för fredsförhandlingar.

Mvh Gudrun

Problemet är ju bara att det inte finns några förutsättningar för fredsförhandlingar ännu eftersom
det fortfarande finns Rysk trupp på Ukrainskt territorium.
Vi får se framåt sommaren om vi kommit närmare en lösning då , kanske lite Bradlys Leo 2 samt Europeisk och Amerikanskt stridsflyg ammunition med längre räckvidd till Himars + lite annat
som västländerna kan avvara kan påskynda vägen till fredsförhandlingar.
Det snabbaste och för alla parter bästa vore dock att Ryssarna packade ihop och lämnade Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Nej även utan Putin, finns inget eller fanns inget som tyder på att han skulle invadera sverige. Varför skulle dem göra det?

Nä han verkar vara lite efter när han inte inser hur resten av världen reagerar på blodiga anfallskrig. Märkligt. Kan vara demens på gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så användare här är mer intressant att skriva om än ämnet konflikten i Ukraina? Har du något intressant att tillföra? Kanske du känner till mer om mötet man haft i Lviv där i västra Ukraina och vad Polen med baltstaterna pysslar med?

Enlighten me? Lögner undanbedes dock!
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Denna sida är såklart inga officiella siffror eller hur? Hur privatpersoner med en gmail ska kunna få fram dessa är ju inget att investera i, eller hur?
Du skapar ett falskt problem genom att efterfråga ”officiella siffror”. Om Ukraina eller Rysslands MoD hade sådana listor så skulle du kunna säga att de är propaganda och påhitt.

Oryx och de andra liknande sidorna har mängder av frivilliga som laddar upp bilder och sedan rensar ut dubletter och felaktigheter. Om du eller någon annan någonsin hittade ett fel så vore det en sak, men att döma ut en lista med tusentals geolokaliserade foton för att den inte är ”officiell” är trams.

Det intryck man för av dig, tummetott och solbrillorna är att ni helst vill blunda för den information som finns: Ryssland har förlorat en helt galen mängd stridsfordon, vilket också stämmer bra med stt de bevisligen rullar fram T-62 från 1960-talet.
Citera
2023-01-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ser du filmerna? Vadå inte verifiera. Jag har diskuterat alla händelser med andra på forumet på påstått att de är falsifierade och motbevisat dem så du får gärna komma med dina egna funderingar.

Ja, jag ser de flesta filmerna och har även sett dem tidigare. Jag tror att filmerna i sig är autentiska. Frågan är vad de visar och inte visar, vad som händer i dem och varför det händer.

Citat:
Collateral damage? När man skjuter på en cyklist så anses det vara sidoskador?

Jag tror inte att de medvetet sköt på cyklisten. Trycket från en stridsvagnskanon är så stort att du kan dö om du befinner dig inom ett visst koniskt område framför kanonens mynning. Även draget från projektilen lär kunna döda dig utan att du träffas av projektilen. Vi vet inte varför de sköt eller vad de avsåg att skjuta på. Vi vet alltså inte om det var ett berått mord på en gubbe på en cykel, eller om de sköt mot något annat långt bort. Har besättningen intervjuats om saken? Nej.

Citat:
Dessa stridsfordon var inte i strid. De var i förflyttningsläge. Det står en hel konvoj på vägen innanför. Är det så känsligt med civila i närheten av stridsfordon så har man väl för en skärm av infanteri som skyddar. Inte att vagnsskytten skjuter på allt som rör sig.

Jag vet inte vad de höll på med men det finns massor av klipp som visar hur pansarförband från båda sidorna agerar väldigt märkligt och taktiskt tveksamt, även i närtid. Vi vet helt enkelt inte.

Citat:
Vi hittade dem sen skjutna på en plats 20m från ett bekräftat ryskt högkvarter.

Vi? Var du med på plats? Berätta mer...

Citat:
Alla visade spår av att ha varit döda länge och det fanns gamla kulhål i väggarna runtomkring.

I klippet du länkade till så visas inget av detta. Suddiga bilder som kanske visar människor som ligger på marken. Vi vet inte vilka människor det faktiskt är, om de faktiskt är döda, eller någonting.

I Syrien så iscensatte som sagt de västerländskt sponsrade terroristerna "gasattacker", "bombningar" och "massakrer" där de ibland hade skådespelare som de smetade in med hönsblod, hällde mjöl på eller spolade vatten på. Vid andra tillfällen tog de riktiga döda människor som dött av något annat och placerade i en viss situation. I ytterligare andra fall så mördade de riktiga människor och använde på olika sätt. Alla dessa varianter verkar ha använts även i Ukraina. De ukrainska styrkorna har ju dessutom samma rådgivare och instruktörer som IS och de andra terroristerna hade.

Citat:
Räcker inte det? Även om det är reservister som satt gömda i en källare så får du inte avrätta dem sådär.

Om de först tillfångatogs och sen sköts så var det givetvis ett krigsbrott, som jag fördömer. Det kan ha hänt, men jag känner mig inte alls övertygad av det jag har sett, särskilt inte när jag vet att BBC och annan västerländsk media ofta ljuger och hittar på samt att västerländsk underrättelsetjänst tidigare har hjälpt terrorister att iscensätta diverese propagandaspektakel och false flags.

Citat:
Vi ser precis vad som hände på alla övervakningsfilmer som släppts. Ryssarna kommer och försöker bryta sig in. Säkerhetspersonalen stoppar dem. De blir skjutna i ryggen. Sedan bryter sig ryssarna in och länsar huset på värdesaker. Det går inte att fabricera den händelsen när man både ser personerna skjutas och sedan en av dem förblöda ihjäl.

Jag såg ingen skjutas. Jag kanske missade något men jag såg linsom bara bilder som egentligen inte visade vad som hände, utan bara det som påståddes vara "före och efter". Visst, om de är riktiga så är väl indicierna starka, men jag ser inga konkreta bevis. Precis som i ett vanligt brottsmål så behöver vi ju veta varför någon sköts, om det nu var så att de faktiskt blev skjutna. Lyfte de kanske plötsligt ett vapen? Jag säger inte att jag tror det, men frågorna behöver besvaras innan man med säkerhet kan säga att de medvetet mördade civila.

Citat:
Ryska soldater var/är förbjudna att bära mobiltelefon.. De filmer vi har är från övervakningskameror. Skulle det vara suspekt?

Ja, när jag tänker på det. Det finns ju säkert tusentals filmer gjorda av ryska och tjetjenska soldater. Filmer som visar sönderskjutna ukrainska fordon, sönderskjutna ukrainska skyttegravar och en aldrig sinande ström av bilder på högar och drivor med ukrainska lik. Det finns massor av filmer från strider och allt möjligt. Alla dessa filmer kan ju kanske vara gjorda med nåt annat än mobiltelefoner, men filma mycket gör de i alla fall. Jag ser nya såna filmer nästan varje dag på telegram.

Citat:
Så om det är berättarröst från brittisk media så tror du automatiskt inte på det. Det är en spännande inställning.

Brittisk regimmedia är ökänd för att ljuga och fungera som ett organ för den brittiska regimen och underrättelsetjänsten. Britterna är tillsammans med USA huvudaktörer i detts proxy-krig mot Ryssland och det var ju britterna (sannolikt med hjälp av Sverige) som sprängde Nordstream. Alla former av presentation, regi och vinkling av brittisk media minskar alltså trovärdigheten väldigt mycket.

Citat:
En hel drös filmer?

De jag sett är avrättningen av en redan skjuten soldat på en väg tidigt i kriget.

En soldat som låg bredvid andra soldater som var bakbundna och skjutna i huvudet.

Citat:
Vi såg skotten i benen på krigsfångar
.

Vissa var även skjutna i skrevet. Samtliga lär ha avrättats elker lämnats att förblöda. Ingen av dem lär leva idag.

Citat:
Vad mer innehåller drösen?

Det finns andra filmer där fångar mördas, bl.a.så mördades ju 10 - 15 ryska fångar som hade gett upp och låg på marken på en gång för ett tag sedan. Sen har vi den groteska "kniven i ögat", en annan film med en fånge (civil eller militär) som levande har spetsats med en dynggrep i ryggen och några till.

Citat:
Att både sidor skjuter krigsfångar tror jag tyvärr inte är så ovanligt. Men att skjuta civila medvetet är annorlunda. Kan du länka ett klipp där en ukrainsk soldat skjuter en civil medvetet?

Det cirkulerade ett par såna klipp från Mariupol i början av kriget, där Azov behandlade befolkningen som "förrädare". I höstas kom ett par filmer från ett Azovkonto där en hel hög med döda civila som de hade mördat låg i en grop och där en man i bara kalsongerna dödades och kastades ner i gropen.
Citera
2023-01-12, 17:23
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Nä han verkar vara lite efter när han inte inser hur resten av världen reagerar på blodiga anfallskrig. Märkligt. Kan vara demens på gång.

Ingen aning, och spelar ingen som helst roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in