Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ser du filmerna? Vadå inte verifiera. Jag har diskuterat alla händelser med andra på forumet på påstått att de är falsifierade och motbevisat dem så du får gärna komma med dina egna funderingar.
Ja, jag ser de flesta filmerna och har även sett dem tidigare. Jag tror att filmerna i sig är autentiska. Frågan är vad de visar och inte visar, vad som händer i dem och varför det händer.
Citat:
Collateral damage? När man skjuter på en cyklist så anses det vara sidoskador?
Jag tror inte att de medvetet sköt på cyklisten. Trycket från en stridsvagnskanon är så stort att du kan dö om du befinner dig inom ett visst koniskt område framför kanonens mynning. Även draget från projektilen lär kunna döda dig utan att du träffas av projektilen. Vi vet inte varför de sköt eller vad de avsåg att skjuta på. Vi vet alltså inte om det var ett berått mord på en gubbe på en cykel, eller om de sköt mot något annat långt bort. Har besättningen intervjuats om saken? Nej.
Citat:
Dessa stridsfordon var inte i strid. De var i förflyttningsläge. Det står en hel konvoj på vägen innanför. Är det så känsligt med civila i närheten av stridsfordon så har man väl för en skärm av infanteri som skyddar. Inte att vagnsskytten skjuter på allt som rör sig.
Jag vet inte vad de höll på med men det finns massor av klipp som visar hur pansarförband från båda sidorna agerar väldigt märkligt och taktiskt tveksamt, även i närtid. Vi vet helt enkelt inte.
Citat:
Vi hittade dem sen skjutna på en plats 20m från ett bekräftat ryskt högkvarter.
Vi? Var du med på plats? Berätta mer...
Citat:
Alla visade spår av att ha varit döda länge och det fanns gamla kulhål i väggarna runtomkring.
I klippet du länkade till så visas inget av detta. Suddiga bilder som kanske visar människor som ligger på marken. Vi vet inte vilka människor det faktiskt är, om de faktiskt är döda, eller någonting.
I Syrien så iscensatte som sagt de västerländskt sponsrade terroristerna "gasattacker", "bombningar" och "massakrer" där de ibland hade skådespelare som de smetade in med hönsblod, hällde mjöl på eller spolade vatten på. Vid andra tillfällen tog de riktiga döda människor som dött av något annat och placerade i en viss situation. I ytterligare andra fall så mördade de riktiga människor och använde på olika sätt. Alla dessa varianter verkar ha använts även i Ukraina. De ukrainska styrkorna har ju dessutom samma rådgivare och instruktörer som IS och de andra terroristerna hade.
Citat:
Räcker inte det? Även om det är reservister som satt gömda i en källare så får du inte avrätta dem sådär.
Om de först tillfångatogs och sen sköts så var det givetvis ett krigsbrott, som jag fördömer. Det kan ha hänt, men jag känner mig inte alls övertygad av det jag har sett, särskilt inte när jag vet att BBC och annan västerländsk media ofta ljuger och hittar på samt att västerländsk underrättelsetjänst tidigare har hjälpt terrorister att iscensätta diverese propagandaspektakel och false flags.
Citat:
Vi ser precis vad som hände på alla övervakningsfilmer som släppts. Ryssarna kommer och försöker bryta sig in. Säkerhetspersonalen stoppar dem. De blir skjutna i ryggen. Sedan bryter sig ryssarna in och länsar huset på värdesaker. Det går inte att fabricera den händelsen när man både ser personerna skjutas och sedan en av dem förblöda ihjäl.
Jag såg ingen skjutas. Jag kanske missade något men jag såg linsom bara bilder som egentligen inte visade vad som hände, utan bara det som påståddes vara "före och efter". Visst, om de är riktiga så är väl indicierna starka, men jag ser inga konkreta bevis. Precis som i ett vanligt brottsmål så behöver vi ju veta varför någon sköts, om det nu var så att de faktiskt blev skjutna. Lyfte de kanske plötsligt ett vapen? Jag säger inte att jag tror det, men frågorna behöver besvaras innan man med säkerhet kan säga att de medvetet mördade civila.
Citat:
Ryska soldater var/är förbjudna att bära mobiltelefon.. De filmer vi har är från övervakningskameror. Skulle det vara suspekt?
Ja, när jag tänker på det. Det finns ju säkert tusentals filmer gjorda av ryska och tjetjenska soldater. Filmer som visar sönderskjutna ukrainska fordon, sönderskjutna ukrainska skyttegravar och en aldrig sinande ström av bilder på högar och drivor med ukrainska lik. Det finns massor av filmer från strider och allt möjligt. Alla dessa filmer kan ju kanske vara gjorda med nåt annat än mobiltelefoner, men filma mycket gör de i alla fall. Jag ser nya såna filmer nästan varje dag på telegram.
Citat:
Så om det är berättarröst från brittisk media så tror du automatiskt inte på det. Det är en spännande inställning.
Brittisk regimmedia är ökänd för att ljuga och fungera som ett organ för den brittiska regimen och underrättelsetjänsten. Britterna är tillsammans med USA huvudaktörer i detts proxy-krig mot Ryssland och det var ju britterna (sannolikt med hjälp av Sverige) som sprängde Nordstream. Alla former av presentation, regi och vinkling av brittisk media minskar alltså trovärdigheten väldigt mycket.
Citat:
En hel drös filmer?
De jag sett är avrättningen av en redan skjuten soldat på en väg tidigt i kriget.
En soldat som låg bredvid andra soldater som var bakbundna och skjutna i huvudet.
Citat:
Vi såg skotten i benen på krigsfångar
.
Vissa var även skjutna i skrevet. Samtliga lär ha avrättats elker lämnats att förblöda. Ingen av dem lär leva idag.
Citat:
Vad mer innehåller drösen?
Det finns andra filmer där fångar mördas, bl.a.så mördades ju 10 - 15 ryska fångar som hade gett upp och låg på marken på en gång för ett tag sedan. Sen har vi den groteska "kniven i ögat", en annan film med en fånge (civil eller militär) som levande har spetsats med en dynggrep i ryggen och några till.
Citat:
Att både sidor skjuter krigsfångar tror jag tyvärr inte är så ovanligt. Men att skjuta civila medvetet är annorlunda. Kan du länka ett klipp där en ukrainsk soldat skjuter en civil medvetet?
Det cirkulerade ett par såna klipp från Mariupol i början av kriget, där Azov behandlade befolkningen som "förrädare". I höstas kom ett par filmer från ett Azovkonto där en hel hög med döda civila som de hade mördat låg i en grop och där en man i bara kalsongerna dödades och kastades ner i gropen.