2023-01-12, 15:06
Medlem
Vad tror vi nu då? Får intrycket i alla de senste artiklarna av att utredningen är väldigt nära slutet bortsett från de sista rättsmedicinska resultaten samt ytterligare förhör med JJ och MH. Känns som om vi kan vänta oss att åtal väcks tidigare än vad vi trodde?
Citera
2023-01-12, 15:13
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Jag menar om J skulle hävda det såklart.
Tror inte det öht skulle ha ngn betydelse om hon skulle försöka m det.
Frågan finns inte och kommer inte finnas.
Citera
2023-01-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket tråkigt att jag såg hur säkert klagaren uttryckte sig om "tillsammans och i samförstånd".

Alltså tråkigt på det viset att man önskat sig att det var en persons hemska personlighet som var avgörande, och inte att det var två.

Nu tror jag dock ändå att det var JJ som manipulerade och vilseledde MH till att överta och införliva JJs hat som att det var en del av hennes eget (MHs) hat också. Sådant har hänt förr.

Men för min egen världsbild och tro på mänskilgheten hade det varit skönt ändå att tro att JJ gjort minst mordet på egen hand.

Och jag kan faktiskt inte riktigt få ihop bilden av att MH fortsätter att neka medan JJ erkänner misshandel och död, med det som vännerna berättar.

På det den osynliga MH i efterförloppet.

Om jag önskar något så är det att GW får rätt. Dvs naturligtvis om MH är oskyldig.

Helt enig! Stämmer åklagarens uttalande är jag både förvånad och besviken. Till skillnad från J s personbeskrivning har ju M beskrivits som omtänksam och utan ovänner. För bara några månader sedan skickade T ett hjärta på nån instainlägg (Grattis?)M lagt upp.

Det blir hemskare om M varit lika delaktig men samtidigt mer intressant då man frågar sig hur f..n det kunde sluta så här.
Citera
2023-01-12, 15:18
Medlem
Rogerxxls avatar
"Den 18-åriga kvinna som är misstänkt för mordet på Tove har tidigare uppgett att Tove lämnade lägenheten under natten den 16 oktober.

Efter att den andra misstänkta kvinnan erkänt misshandel och gravfridsbrott är nu frågan om 18-åringen tänker ändra sin berättelse." https://www.vetlandaposten.se/2023-01-11/18-aringen-sa-att-tove-lamnade-lagenheten--sen-erkande-20-aringen
Citera
2023-01-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Helt enig! Stämmer åklagarens uttalande är jag både förvånad och besviken. Till skillnad från J s personbeskrivning har ju M beskrivits som omtänksam och utan ovänner. För bara några månader sedan skickade T ett hjärta på nån instainlägg (Grattis?)M lagt upp.

Det blir hemskare om M varit lika delaktig men samtidigt mer intressant då man frågar sig hur f..n det kunde sluta så här.

Jag tror att om MH varit oskyldig till morddelen hade hon varit den som erkänt. Inte fabricerat ihop att hon sov hela tiden och att BO lämnade lägenheten livs levande. Hon har gjort sig skyldig till åtminstone medhjälp till mord och till gravfridsbrott. JJ kan inte ha flyttat en ostyckad kropp från lägenheten själv.
Citera
2023-01-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Jag tror att om MH varit oskyldig till morddelen hade hon varit den som erkänt. Inte fabricerat ihop att hon sov hela tiden och att BO lämnade lägenheten livs levande. Hon har gjort sig skyldig till åtminstone medhjälp till mord och till gravfridsbrott. JJ kan inte ha flyttat en ostyckad kropp från lägenheten själv.

Det har ju diskuterats att anledningen iså fall skulle vara att skydda J. Men i skarpt läge efter så lång tid i isolering gör man nog allt i sin makt för att ta sig ur den. Så ja, hon är nog medskyldig i högsta grad.

Planen med att säga att hon sov var väl för att överlåta snacket till J. J har som vi vet väldigt höga tankar om sig själv och trodde i sin enfald att dom skulle klara sig ur detta.
Citera
2023-01-12, 15:49
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerxxl
"Den 18-åriga kvinna som är misstänkt för mordet på Tove har tidigare uppgett att Tove lämnade lägenheten under natten den 16 oktober.

Efter att den andra misstänkta kvinnan erkänt misshandel och gravfridsbrott är nu frågan om 18-åringen tänker ändra sin berättelse." https://www.vetlandaposten.se/2023-01-11/18-aringen-sa-att-tove-lamnade-lagenheten--sen-erkande-20-aringen

Alla skriver om J som att hon är så ond men hon har ju i alla fall pratat nu och jag tror absolut inte det var överlagt.
Citera
2023-01-12, 15:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Var sägs det att bådas telefoner ledde dom dit ? har inget minne av något sådant uttalande ?

Det finns flera uttalanden av flera ansvariga utredare både presskonferenser och intervjuer, här några i media.
Huvuduttalandet är att spårandet av de misstänktas rörelsemönster lett till fyndplatsen, båda de misstänktas rörelsemönster och det är via elektroniska/internet/mobil/GPS spår området har ringats in.
Nu är uttalandet att minst 1 mobil befunnit sig exakt på FP under natten (det betyder även att polisen har en exakt tidpunkt dom inte avslöjar) den andra mobilen vet vi redan har spårats till området.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/avliden-person-hittad-i-vetlandatrakten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JqjzW/presstraff-i-vetlanda-dod-kropp-hittad-i-sokandet-efter-tove

https://headtopics.com/se/polisen-om-fyndplatsen-letade-inte-av-en-slump-31286185

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-03/kartlaggning-av-de-misstankta-ledde-polisen-till-fyndplatsen

https://www.gp.se/nyheter/sverige/s%C3%A5-hittades-tove-av-polisen-vi-jobbade-dag-och-natt-1.86442587

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-hittade-polisen-tove-efter-tva-veckors-sokande/
Citera
2023-01-12, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, verkligen!

Hur kunde det sluta så här!
Jag kan inte få in i mitt huvud att två personer, där bara den ena har motivet, sitt eget sjuka motiv dessutom (som jag tror), JJ som alltså är den som kan få låsningar vad gäller konfliker enligt vännen, kan lyckas få in en snäl och omtänksam person i sin egen agenda. Då handlar det inte om bagateller, utan mord...

Eller så är det just därför JJ har kunnat göra det.

JJ har under lång tid, lika länge som hennes egen "låsning" varat, kunnat påverka MH. Mh som kanske äntligen har fått "chansen" (om man nu ska e det så, för den resan har visat sig vara resan till helvetet) att få en vän som är hennes bästis, en vän som har pondus, självförtroende, agerar med självklarhet och har kontakter. Det är fest och det händer grejor, och plötsligt är lilla Maja inte längre hemmastittare och känner sig utanför.

Och MH sägs vara snäll, vill vara lojal till sin räddare? Och med alla svårigheter har haft, kan hon ha haft svårt att skilja agnarna från vetet, dvs hon har valt fel sida.

Kanske inte MH fattade hur stort JJs har var, eller hur långtJJ kunde gå?

Och som en person som kan ha svårt med omdömet, och startsträckan mellan tanke och handling (alltför kort), så agerade hon på impuls? Höll MH fast Tove på något sätt, medan JJ var den som stod för det dödliga? Eller fattade inte MH hur farligt det var att sätta sitt knä på Toves bröstkorg och hålla kvar?

Jag vill tro att även ett barn kan förstå det där, och att det i slutändan är hatet och adrenalinet som tar överhand (JJ).

Jag vill ännu inte acceptera och kan inte förstå.
Så länge jag inte har sett ett erkännande eller avslöjande förhör/bevisning, så kommer mitt sinne värja sig mot det här.
Citera
2023-01-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen!

Hur kunde det sluta så här!
Jag kan inte få in i mitt huvud att två personer, där bara den ena har motivet, sitt eget sjuka motiv dessutom (som jag tror), JJ som alltså är den som kan få låsningar vad gäller konfliker enligt vännen, kan lyckas få in en snäl och omtänksam person i sin egen agenda. Då handlar det inte om bagateller, utan mord...

Eller så är det just därför JJ har kunnat göra det.

JJ har under lång tid, lika länge som hennes egen "låsning" varat, kunnat påverka MH. Mh som kanske äntligen har fått "chansen" (om man nu ska e det så, för den resan har visat sig vara resan till helvetet) att få en vän som är hennes bästis, en vän som har pondus, självförtroende, agerar med självklarhet och har kontakter. Det är fest och det händer grejor, och plötsligt är lilla Maja inte längre hemmastittare och känner sig utanför.

Och MH sägs vara snäll, vill vara lojal till sin räddare? Och med alla svårigheter har haft, kan hon ha haft svårt att skilja agnarna från vetet, dvs hon har valt fel sida.

Kanske inte MH fattade hur stort JJs har var, eller hur långtJJ kunde gå?

Och som en person som kan ha svårt med omdömet, och startsträckan mellan tanke och handling (alltför kort), så agerade hon på impuls? Höll MH fast Tove på något sätt, medan JJ var den som stod för det dödliga? Eller fattade inte MH hur farligt det var att sätta sitt knä på Toves bröstkorg och hålla kvar?

Jag vill tro att även ett barn kan förstå det där, och att det i slutändan är hatet och adrenalinet som tar överhand (JJ).

Jag vill ännu inte acceptera och kan inte förstå.
Så länge jag inte har sett ett erkännande eller avslöjande förhör/bevisning, så kommer mitt sinne värja sig mot det här.

Hur många gånger har det inte sagts om mördare "åh det trodde vi aldrig, hen som är så fin, snäll och omtänksam etc"? MH:s personlighet säger ingenting om vad hon är kapabel till tror jag.
Citera
2023-01-12, 16:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/%C3%A5klagaren-vi-vet-vem-blodsp%C3%A5ret-kommer-fr%C3%A5n/ar-AA16g2zU

Åklagaren Adam Rullman i fallet med det misstänkta mordet på Tove i Vetlanda säger till P4 Jönköping att det är klarlagt vilken man som lämnat blodspår på den misstänkta brottsplatsen. Han säger också att blodspåret inte har någon betydelse för utredningen.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-vi-vet-vem-blodsparet-i-20-aringens-lagenhet-kommer-fran

Det är klarlagt vilken man som lämnat blodspår i den misstänkta 20-åringens lägenhet.

Det säger nu åklagaren i fallet om misstänkta mordet på Tove efter att tidningen Expressen skrivit om blodspår från en man i lägenheten.

Åklagaren Adam Rullman berättar nu att det är vanligt med DNA-spår från många olika personer i en lägenhet.
Det var tämligen givet att blodlämnaren var identifierad och avförd. I annat fall hade han varit mgm, hans också.
Citera
2023-01-12, 16:24
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Hon hade ju erkänt direkt om så var fallet. Givetvist så var detta ett helt planerat mord, på det vis att hon har gått omkring med hat tankar länge. Hon har ju redan visat vad som händer när en kille gör slut, då brinner huset. Vad nu Tove "har gjort" så fick hon betala med livet. Om det varit en olyck så hade man ju ring 112. Hade det varit en olycka så hade hon inte slängt kroppen i skogen och suttit och blånekat i flera månader. Kallblodig människa den där JJ.
Ja, riktigt obehaglig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in