2023-01-12, 12:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns ju personer som på fullt allvar menar att vi ska ha fotbojor (samtlilga medborgare), allt för att kunna identifiera brottslingar.

Jag tror inte att det går att använda PKU- banken idag för att identifiera det här blodet och jag hoppas verkligen inte att lagen ändras. Jag tror att det skulle bli stora rubriker om det sådan ny lag kommer och allvarliga protester runt det. Det finns ju en anledning till att vi screenar barn!! Det handlar om ett enkelt prov som identifierar sjukdomar som är livräddande för barnet.

Barnets säkerhet framför föräldrars rädsla för att bli idientifierade som brottslingar. Vem ska föra ett barns talan? Kriminella, misstänksamma föräldrar, föräldrar som är paranoida, eller föräldrar som inte förstår eller vågar helt enkelt inte. Sedan är forskningen som sagt väldigt viktig.

Om någon utsätts för ett grovt brott så ser jag att det är viktigare att man hittar förövaren än att man kan spåra brottslingen genom släkten. Det är ju inte så att man pekar ut släktingarna som kriminella utan man identifierar att brottslingen finns i släkten och då begränsar man toppsning till en mindre grupp. Tycker du att det är bättre att man topsar 1000 killar i en viss ålder som bor i en viss stad
Citera
2023-01-12, 12:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
GW är med i media för att han är populär, inte för att han sitter på nån särskild expertis som ingen annan har. Möjligt att han kunde detta bäst för 20 år sedan, men nu är han med som underhållning.

Så en utbildad kriminolog som jobbat i branschen i ca 50 år motsvarar vem som helst på stan enligt dig?
Citera
2023-01-12, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Är det någon som pren på Vetlandaposetn?

En hel rad med artiklar, länkar nedan:
"Den 20-åriga kvinnan som erkänt att hon misshandlade Tove och sedan gjorde sig skyldig till gravfridsbrott var anställd på Ekenässjöns skola när brottet begicks. Skolans rektor Torbjörn Stubbe kommenterar nu händelsen."
Rektorns ord efter 20-åringens erkännande: ”Något många befarade”
"Frågan är om 18-åringen tänker ändra sin berättelse."
18-åringen sa att Tove lämnade lägenheten – sen erkände 20-åringen
"Flera personer ska ha topsats."
Uppgifter: Polisen har hittat blodspår efter man i lägenheten där Tove dödades
"Kriminologen vill åka till Eksjö för att närvara vid rättegången."
Leif GW Persson efter genombrottet: ”Den yngre kommer vara ute till sommaren”
Citera
2023-01-12, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att J anser att T fick vad hon förtjänade. Man ger sig inte ostraffat på J.

Väldigt bra förklarat.
Citera
2023-01-12, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja de har kanske kunnat följa en hel ”tidslinje med platsdata från utifrån JJ’s mobil ocj då har hon passerat de ställen där de haft fokus på dammar och annat ja.

Sen är ju frågan om Toves mobil eller snarare hennes konton/appar kunnat ge nån platsdata utöver Biltemamasten? Inget som går att gissa om men ifall de fått åtkomst så har de kanske säkrat chattar och annat men inte platsdata efter hennes död då som skulle kunna avgöra lite närmare kanske var den stängdes av eller förstördes.

03:50 är det sista från Toves mobil, vilket är ganska sent i förloppet ju. JJ verkar ju inte ha tänkt på sin egen mobil särskilt mycket.

Skulle JJ kunnat bara stängt av mobilen när de var på väg från Vetlanda?

Man kan väl hoppas på att de säkrat saker från Toves mobil, även om den inte återfunnits.
Citera
2023-01-12, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nja, jag tolkade det som att GW främst menade uppkomsten av ev. blåmärken, våld eller fallskador och även blånader.

Hm, vet inte om jag hänger med? Beror kanske på att jag inte läst hans uttalanden.
Citera
2023-01-12, 13:01
Medlem
Citat:

"Den 20-åriga kvinnan som erkänt att hon misshandlade Tove och sedan gjorde sig skyldig till gravfridsbrott var anställd på Ekenässjöns skola när brottet begicks. Skolans rektor Torbjörn Stubbe kommenterar nu händelsen."

Blodspår efter en man var intressant ny information för mig. Går sådant att tidsbestämma nuförtiden?
Citera
2023-01-12, 13:08
Medlem
Citat:

Intervjun med rektorn säger inte så mycket mer än hur de har hanterat det internt på skolan, med elever och personal. Det de har befarat är det som framkommmit de senaste dagarna, givet att JJ suttit häktad sedan i oktober, och att det inte föranlett någon större reaktion på skolan. Han får också frågan om bilen som skulle ha bärgats, men det vill han inte kommentera.

Den andra artikeln handlar om allmänna funderingar rörande MHs och JJs berättelser och hur de hänger ihop, utifrån P7-dokumenten. Eller snarare hur de inte hänger ihop, och om då MH kommer ändra sin. De har därför sökt kontakt med Svegfors igen, men han vill inte svara på frågan.

Tredje artikeln är enbart återberättande av det Expressen skrivit idag, samma med artikeln om GWs framträdande i Nyhetsmorgon.
Citera
2023-01-12, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om någon utsätts för ett grovt brott så ser jag att det är viktigare att man hittar förövaren än att man kan spåra brottslingen genom släkten. Det är ju inte så att man pekar ut släktingarna som kriminella utan man identifierar att brottslingen finns i släkten och då begränsar man toppsning till en mindre grupp. Tycker du att det är bättre att man topsar 1000 killar i en viss ålder som bor i en viss stad

Ja, det gjorde man ju i fallet på mordet i joggingspået i Ulricehamn (var det väl??). Det var många tusen som screenades, och de som inte infann sig till screening var de som man hade ett xtra öga på.

Där fnns gm. En av de få som inte hade dykt upp.

I det här fallet beror det på hur pass "allvarligt" blodet kan vara för att misstänka att ytterligare en person är inblandad i det här mordet. Åklagaren har varit väldigt tydlig med att ingen annan misstänks vara inblandad.

Min tanke är ändå att det kan vara lite som i Lena fallet, att det ropas högt (media), om bevisning som är väldigt långsökt.

Det ska bli spännande att se vad det där blodet sitter och hur det ser ut. Det vore förstås förnämnligt om någon som vet med sig at de ha blött näsblod, skurit sig på en kniv eler på annat sätt skadat sig i lgh hör av sig. Tyvärr är väl hantverkare inte sällan vare sig svenska medborgare eller ens kanske anstälda på vanligt sätt, så de kan vara svåra att spåra.

Jag tror iaf att man har redan topsat alla som är nära, då av många andra skäl för utredningen. Man vill ju också kunna jämföra med de ev DNA fynd man kan göra på olika ställen i lgh, bil och kroppen t ex.

Jag vet att människor är skeptiska till saker så fort det finns misstankar om att de övervakas. Risken är att förädrar inte vill screena sina barn för de här sjukdomarna (som PKU testet screeenar) som går att behandla. Väldigt allvarligt för barnens hälsa, och för forskning som gagnar hela samhället.
Citera
2023-01-12, 13:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Blodspår efter en man var intressant ny information för mig. Går sådant att tidsbestämma nuförtiden?

Det gör det tydligen enligt en skribent (finns länk i tråden). Mne jag har aldrig hört talas om att man använt det i något fall.

T ex i Lena fallet, hade det varit enormt viktigt bevis om mna kunnat göra det. Men istället fick man spetsa till andra grejor och skicka bl a en ring till Holland för bättre DNA analys för att få till en lite starkare indiciekedja. Nu blev det fällande, på i stort sett samma bevisning som i TR ledde till friande dom, dvs lite på håret kan man väl säg.

Hade man kunnat tidsbetämma blod på tvättmaskin och misstänktes skor, då hade det ju sett helt annorlunda ut.
Citera
2023-01-12, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Intervjun med rektorn säger inte så mycket mer än hur de har hanterat det internt på skolan, med elever och personal. Det de har befarat är det som framkommmit de senaste dagarna, givet att JJ suttit häktad sedan i oktober, och att det inte föranlett någon större reaktion på skolan. Han får också frågan om bilen som skulle ha bärgats, men det vill han inte kommentera.

Den andra artikeln handlar om allmänna funderingar rörande MHs och JJs berättelser och hur de hänger ihop, utifrån P7-dokumenten. Eller snarare hur de inte hänger ihop, och om då MH kommer ändra sin. De har därför sökt kontakt med Svegfors igen, men han vill inte svara på frågan.

Tredje artikeln är enbart återberättande av det Expressen skrivit idag, samma med artikeln om GWs framträdande i Nyhetsmorgon.

Tack, ja inte mycket nytt då egentligen. Mer än sådant vi redan funderat över.
Förstås jobbigt för både personal, föräldrar och barn på JJs arbetsplats.
Citera
2023-01-12, 13:28
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Hon spinner nog på det första du skrev, att hon inte hade en aaaning om att hon råkat stoppa den i fickan i paniken som uppstod. Sedan har hon kanske tappat den.
Ja, tappat den…återigen lögn isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in