Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Om någon utsätts för ett grovt brott så ser jag att det är viktigare att man hittar förövaren än att man kan spåra brottslingen genom släkten. Det är ju inte så att man pekar ut släktingarna som kriminella utan man identifierar att brottslingen finns i släkten och då begränsar man toppsning till en mindre grupp. Tycker du att det är bättre att man topsar 1000 killar i en viss ålder som bor i en viss stad
Ja, det gjorde man ju i fallet på mordet i joggingspået i Ulricehamn (var det väl??). Det var många tusen som screenades, och de som inte infann sig till screening var de som man hade ett xtra öga på.
Där fnns gm. En av de få som inte hade dykt upp.
I det här fallet beror det på hur pass "allvarligt" blodet kan vara för att misstänka att ytterligare en person är inblandad i det här mordet. Åklagaren har varit väldigt tydlig med att ingen annan misstänks vara inblandad.
Min tanke är ändå att det kan vara lite som i Lena fallet, att det ropas högt (media), om bevisning som är väldigt långsökt.
Det ska bli spännande att se vad det där blodet sitter och hur det ser ut. Det vore förstås förnämnligt om någon som vet med sig at de ha blött näsblod, skurit sig på en kniv eler på annat sätt skadat sig i lgh hör av sig. Tyvärr är väl hantverkare inte sällan vare sig svenska medborgare eller ens kanske anstälda på vanligt sätt, så de kan vara svåra att spåra.
Jag tror iaf att man har redan topsat alla som är nära, då av många andra skäl för utredningen. Man vill ju också kunna jämföra med de ev DNA fynd man kan göra på olika ställen i lgh, bil och kroppen t ex.
Jag vet att människor är skeptiska till saker så fort det finns misstankar om att de övervakas. Risken är att förädrar inte vill screena sina barn för de här sjukdomarna (som PKU testet screeenar) som går att behandla. Väldigt allvarligt för barnens hälsa, och för forskning som gagnar hela samhället.