2023-01-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Jag förstår fortfarande inte motivet till att Tove som vi förstår nu, blir misshandlad till döds. Vari består konflikten mellan dessa 3 unga kvinnor?

1) Avundsjuka

2) Svartsjukedrama

3)

Någon som har information eller teorier?

1) Avundsjuka (JA)

2) Svartsjukedrama (kanske)

3) Droger (tror jag personligen spelar in)
Citera
2023-01-12, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om man ska förutspå en taktik så säger JJ i förhör/rätten att i röran där så vet hon inte var mobilen tog vägen. Å andra sidan ska hon förklara McD t/r med mobilen efter Tove dog.

Vilket blir ett dilemma för henne eftersom hon kan hävda att hon hade den på sig för att ”säkra” den så den inte kommer i orätta händer efter ”olyckan/tjejslagsmålet” men samtidigt blir det att förklara varför den sen ändå är borta då…

Grejen är väl att om man kunnat spåra Toves sista uppkoppling, JJs spår som hon lämnat vid tvår kritiska tidpunkter (enl GW), så har hon (JJ) även lämnat spår vefter sig vid dumpningen.

Därav tömning av damm(ar?)?

Annars kan hon förstås slängt en förstörd mobil lite varstans.

JJ kan säkert med sig mobilen till Donken för att göra sig av med den, men det kanhända blev svårt med grannen som var vittne. Ma har väl redan letat vid Mc Donalds, och runt där killarnas bil stod.

Tyvärr kan JJ ha släppt mobilen varsom helst, eftersom uppkopplingar inte är hundraprocentiga på något vis.

JJ påstår ju att hon var i typ paniktillstånd efter att Tove dött, så det spåret håller hon väl i alla lägen. Precis som vissa påstår att de var fulla och inget minns, så var JJ i paniktillstånd och inget minns om mobilen kanske.
Citera
2023-01-12, 12:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas att utredningen kan visa att JJ inte alls mått så dåligt som hon har påstått, och att hennes agerande efter brottet inte visar på en chockad person. Hon har haft lång tid på sig att komma från chocken och kunna visa på att det var en "olyckshändelse".
Ja, det ska bli intressant att läsa förhör med kollegor om hur hon uppträtt på jobbet måndagen hon blev gripen, om de noterat något avvikande. Barnen tror jag inte de förhört.
Citera
2023-01-12, 12:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om man ska förutspå en taktik så säger JJ i förhör/rätten att i röran där så vet hon inte var mobilen tog vägen. Å andra sidan ska hon förklara McD t/r med mobilen efter Tove dog.

Vilket blir ett dilemma för henne eftersom hon kan hävda att hon hade den på sig för att ”säkra” den så den inte kommer i orätta händer efter ”olyckan/tjejslagsmålet” men samtidigt blir det att förklara varför den sen ändå är borta då…
Hon spinner nog på det första du skrev, att hon inte hade en aaaning om att hon råkat stoppa den i fickan i paniken som uppstod. Sedan har hon kanske tappat den.
Citera
2023-01-12, 12:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vi får väl se vad obduktionsrapporten visar. Vi kommer naturligtvis inte få läsa den, men förhören brukar avslöja en del och även själva åtalet, dvs i stämningsansökan kan dödsorsak nämnas.

Nu tror jag att jag inte läste exakt vad GW sa om själva obduktionen, men av reportern i ett inslag fattade jag det som att det hade med något om att Tove lega länge på platsen innan hon hittades? Och GWs slutsatser runt att man ännu inte fått det slutgiltiga obduktionsresultatet?

Så hans slutsatser kan ju vara dragna av detta då.
GW tog trubbigt våld och blåmärken som exempel, att det efter så pass lång tid ute kan vara vanskligt att avgöra huruvida det är våld eller fallskador.
Citera
2023-01-12, 12:25
Medlem
Citat:
Vi får väl se vad obduktionsrapporten visar. Vi kommer naturligtvis inte få läsa den, men förhören brukar avslöja en del och även själva åtalet, dvs i stämningsansökan kan dödsorsak nämnas.

Nu tror jag att jag inte läste exakt vad GW sa om själva obduktionen, men av reportern i ett inslag fattade jag det som att det hade med något om att Tove lega länge på platsen innan hon hittades? Och GWs slutsatser runt att man ännu inte fått det slutgiltiga obduktionsresultatet?

Så hans slutsatser kan ju vara dragna av detta då.

Ja, han har hakat upp sig på att det slutgiltiga obduktionsprotokollet inte kommit ännu. Nu tror jag själv att det är så enkelt att det handlar om eventuella framtida toxiska/kemiska prover.

Men det kan ju vara så att det finns svårtolkade skador som kräver annan kompetens än vad en vanlig rättsläkare har. I vissa fall har experthjälp kallats in från utlandet.
Citera
2023-01-12, 12:26
Medlem
Citat:
Haha, det har även det varit min tanke.
Å andra sidan har han i sina tidigare utsagor visat på varför han har haft en sådan tanke (sin statistik), och han har ju faktiskt sitt eget varumärke att värna om.

Nåågon måtta på "felaktiga" utsagor får det vara. Det kan ju bli lite av slutet på hans expertutlåtanden i media.

GW är med i media för att han är populär, inte för att han sitter på nån särskild expertis som ingen annan har. Möjligt att han kunde detta bäst för 20 år sedan, men nu är han med som underhållning.
Citera
2023-01-12, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det ska bli intressant att läsa förhör med kollegor om hur hon uppträtt på jobbet måndagen hon blev gripen, om de noterat något avvikande. Barnen tror jag inte de förhört.

Ja, och häktespersonalen har väl även de gjort obeservationer.

Jag minns ju hur vänner i podden beskriver JJ.
En vän sa att JJ inte hade bekymmer med att säga saker till andra, sådant som vännen beskrev att de andra undrade och funderade över hur man skulle göra.

Det är väl en sak att vara rak, vilket väl ändå ofta ändå föregåtts av en slags överläggning med sig själv vad man kan säga eller göra. Här uppfattar jag vännen beskriver det mer som att JJ kan säga saker utan närmre eftertanke och sedan bara rycker på axlarna när andra undrar om man kan säga så.

Jag tycker ändå att den vännen inte pratar i direkta negativa termer om JJ, dvs inte för att beskriva JJ i en dålig dager, utan mer beskrivande och utan direkta anklagelser.

Inga ord om att JJ ska ha varit en bra kompis, omtänksam eller att hon är snäll såsom MH beskrivs. Det positiva som beskrivs är väl att JJ är den som hittar på roliga saker, typ "nu gör vi det här".

Det får mig att tänka att JJ kan vara lite av den typen som inte bryr sig om hon sårar andra. Det visar på någon slags kyla. Tror inte alls att hon saknar Tove, utan tvärtom.

Men visst, en häktning är inte att leka med, och JJ är van att vara uta och festa (om man får tro ett av exen), fri som en fågel med ny lgh, egen bil och jobb. Häst hos pappa...van att glänsa.

Tror att det kanske varit bra att hon fått tillgång till media, allt för att förströ sig. Hoppas att det gjort att hon visat upp en sida i häktet som verkat "neutral".
Citera
2023-01-12, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
GW tog trubbigt våld och blåmärken som exempel, att det efter så pass lång tid ute kan vara vanskligt att avgöra huruvida det är våld eller fallskador.

Ja, och det kan väl stämma att vissa blåmärken kan vara svåra att se. Det beror på många omständigheter dock.
Vet ju hur man hittade två blåmärken på Beata. Det var delar av kroppen som varit skyddade av kläder och de var stora.

Det berodde på att man kunde se blodutfyllnad på de små kärlen, vilket visade att de uppkommit innan döden. Hon hade desstutom blött en hel del (avskuren hals). Vet ine om det påverkar positivt eller negativt.
Citera
2023-01-12, 12:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, och häktespersonalen har väl även de gjort obeservationer.

Jag minns ju hur vänner i podden beskriver JJ.
En vän sa att JJ inte hade bekymmer med att säga saker till andra, sådant som vännen beskrev att de andra undrade och funderade över hur man skulle göra.

Det är väl en sak att vara rak, vilket väl ändå ofta ändå föregåtts av en slags överläggning med sig själv vad man kan säga eller göra. Här uppfattar jag vännen beskriver det mer som att JJ kan säga saker utan närmre eftertanke och sedan bara rycker på axlarna när andra undrar om man kan säga så.

Jag tycker ändå att den vännen inte pratar i direkta negativa termer om JJ, dvs inte för att beskriva JJ i en dålig dager, utan mer beskrivande och utan direkta anklagelser.

Inga ord om att JJ ska ha varit en bra kompis, omtänksam eller att hon är snäll såsom MH beskrivs. Det positiva som beskrivs är väl att JJ är den som hittar på roliga saker, typ "nu gör vi det här".

Det får mig att tänka att JJ kan vara lite av den typen som inte bryr sig om hon sårar andra. Det visar på någon slags kyla. Tror inte alls att hon saknar Tove, utan tvärtom.

Men visst, en häktning är inte att leka med, och JJ är van att vara uta och festa (om man får tro ett av exen), fri som en fågel med ny lgh, egen bil och jobb. Häst hos pappa...van att glänsa.

Tror att det kanske varit bra att hon fått tillgång till media, allt för att förströ sig. Hoppas att det gjort att hon visat upp en sida i häktet som verkat "neutral".
Jag tror att J anser att T fick vad hon förtjänade. Man ger sig inte ostraffat på J.
Citera
2023-01-12, 12:39
Medlem
Citat:
Grejen är väl att om man kunnat spåra Toves sista uppkoppling, JJs spår som hon lämnat vid tvår kritiska tidpunkter (enl GW), så har hon (JJ) även lämnat spår vefter sig vid dumpningen.

Därav tömning av damm(ar?)?

Annars kan hon förstås slängt en förstörd mobil lite varstans.

JJ kan säkert med sig mobilen till Donken för att göra sig av med den, men det kanhända blev svårt med grannen som var vittne. Ma har väl redan letat vid Mc Donalds, och runt där killarnas bil stod.

Tyvärr kan JJ ha släppt mobilen varsom helst, eftersom uppkopplingar inte är hundraprocentiga på något vis.

JJ påstår ju att hon var i typ paniktillstånd efter att Tove dött, så det spåret håller hon väl i alla lägen. Precis som vissa påstår att de var fulla och inget minns, så var JJ i paniktillstånd och inget minns om mobilen kanske.

Ja de har kanske kunnat följa en hel ”tidslinje med platsdata från utifrån JJ’s mobil ocj då har hon passerat de ställen där de haft fokus på dammar och annat ja.

Sen är ju frågan om Toves mobil eller snarare hennes konton/appar kunnat ge nån platsdata utöver Biltemamasten? Inget som går att gissa om men ifall de fått åtkomst så har de kanske säkrat chattar och annat men inte platsdata efter hennes död då som skulle kunna avgöra lite närmare kanske var den stängdes av eller förstördes.
Citera
2023-01-12, 12:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, och det kan väl stämma att vissa blåmärken kan vara svåra att se. Det beror på många omständigheter dock.
Vet ju hur man hittade två blåmärken på Beata. Det var delar av kroppen som varit skyddade av kläder och de var stora.

Det berodde på att man kunde se blodutfyllnad på de små kärlen, vilket visade att de uppkommit innan döden. Hon hade desstutom blött en hel del (avskuren hals). Vet ine om det påverkar positivt eller negativt.
Nja, jag tolkade det som att GW främst menade uppkomsten av ev. blåmärken, våld eller fallskador och även blånader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in