2023-01-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Det er vel ingen grunn til at flere enn kun de nødvendige kidnapperne skulle befinne seg i huset? De la igjen brevet. Men om de var 2, 3 eller 4 personer - gudene vet. Det var to personer foran i den røde BMW'en observert på Ås, i henhold til vitneforklaringen.

En slik bil, er nøyaktig hva Irene beskriver. Med møkkete uleselig skiltplate, maskerte personer, på forsvinningsdagen, i riktig tidspungt, desperat dame i baksetet.... ingen melder seg.. Tifeldig, ikke sant. Bilen er en x3 med G01 chasis, levert fra og med 2017 mod. Irene beskriver sin x3 med pragende stor blank gril. Derfor er dette en G01 2017 eller nyere. Fordi eldre x3 før 2017 har en helt annen mere nøytral grill. https://imgur.com/a/JkQ6DHV?fbclid=IwAR1FMa8NN_-YQ5ZEOJayCDRd7gzC9xKmeh4AQKnEgSBfDl0mEAFowmZDILM

Bilen er også påmontert ett hvitt / grått tanklokk som ikke er orginalt fra BMW. Dette selges på alibaba.
Senast redigerad av Ronsangel 2023-01-12 kl. 10:52.
Citera
2023-01-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han står oppført med adresse på transittmottaket i Råde.
En person med samme navn står oppført der. Du vet ikke at det er samme person. Inkludert diaspora finnes det vel 100 millioner tyrkere i verden. Gitt annen informasjon om at vedkommende bor på Sicilia, er italiensk statsborger og derfor ikke trenger asyl uansett blir dette veldig usannsynlig.

Citat:
Men uansett om han har tyrkisk eller italiensk statsborgerskap, så gjør det ikke fremgangsmåten hans mer troverdig av den grunn. Han hevder å ha "rettferd for AE" som hensikt, men våger altså å vise kortene til Dagbladet før politiet har fått bandittene bak lås og slå. Han prøvde endog å få avisa til å offentliggjøre detaljene om hva han vet. Altså det som etter hans påstand
er avgjørende for oppklaring av saken.
Han stiller seg i køen av andre vitner som har snakket med media. Du overser også at det har gått en måneds tid siden avhøret.

Citat:
Da må han være ganske "kort" i hodet. Evt. er han en bløffmaker. Take your pick.
Jeg utelukker ikke at historien kan være oppdiktet, men som sagt: Han har ikke noe insentiv. Ikke skal han ha oppholdstillatelse, og penger får han bare hvis eventuelt AEH faktisk blir funnet. Og selv om historien er sann er det slett ikke sikkert at AEH blir funnet uansett, så er motivasjonen svært usikker.

Han kan være oppmerksomhetssyk, men samtidig vil jo deler av historien enkelt kunne sjekkes. Har han diktet dette opp vil vi raskt få vite det, og det burde han i så fall ha skjønt også. Så i så fall er han faktisk dum.
Citera
2023-01-12, 11:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
En person med samme navn står oppført der. Du vet ikke at det er samme person. Inkludert diaspora finnes det vel 100 millioner tyrkere i verden. Gitt annen informasjon om at vedkommende bor på Sicilia, er italiensk statsborger og derfor ikke trenger asyl uansett blir dette veldig usannsynlig.

Sant nok, og absolutt en mulighet. Mange med samme navn. Men likevel et pussig sammentreff, mener jeg.

Citat:
Han stiller seg i køen av andre vitner som har snakket med media. Du overser også at det har gått en måneds tid siden avhøret.

Ikke akkurat samme kø, isåfall. Påstandene hans ligger noen hakk høyere enn det andre vitner hevder å vite. Såvidt jeg vet er det ingen andre som har sagt at de kjenner det faktiske hendelsesforløpet.
Ei heller har de andre omtalte vitnene i saken gitt saksopplysninger til media - de har tvert om
sagt at de forbeholder politiet sine opplysninger. En vesentlig forskjell.

Citat:
Jeg utelukker ikke at historien kan være oppdiktet, men som sagt: Han har ikke noe insentiv. Ikke skal han ha oppholdstillatelse, og penger får han bare hvis eventuelt AEH faktisk blir funnet. Og selv om historien er sann er det slett ikke sikkert at AEH blir funnet uansett, så er motivasjonen svært usikker.

Han kan være oppmerksomhetssyk, men samtidig vil jo deler av historien enkelt kunne sjekkes. Har han diktet dette opp vil vi raskt få vite det, og det burde han i så fall ha skjønt også. Så i så fall er han faktisk dum.

Jeg heller mot at han bløffer, og at han gjør det for egen vinning - hva det nå enn måtte innebære.
Som sagt, hadde han en god sak, hadde vi nok ikke lest om den før saken faktisk var løst.
Citera
2023-01-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ikke akkurat samme kø, isåfall. Påstandene hans ligger noen hakk høyere enn det andre vitner hevder å vite. Såvidt jeg vet er det ingen andre som har sagt at de kjenner det faktiske hendelsesforløpet.
Ei heller har de andre omtalte vitnene i saken gitt saksopplysninger til media - de har tvert om
sagt at de forbeholder politiet sine opplysninger. En vesentlig forskjell.
Enig i at dette jo er langt mer oppsiktsvekkende.

Citat:
Jeg heller mot at han bløffer, og at han gjør det for egen vinning - hva det nå enn måtte innebære.
Som sagt, hadde han en god sak, hadde vi nok ikke lest om den før saken faktisk var løst.
Dette er interessant. Hvorfor kommer denne saken i Dagbladet? Og han har fortalt de mer enn de har trykket.

Det er ikke så lett å vite akkurat hva som har skjedd her. Også politiet bekrefter (i artikkelen) at avhøret har funnet sted.

- Har DB hørt et rykte fra en kilde internt i politiet, deretter spurt og fått det bekreftet og så kontaktet "agenten"? Dette har klart nyhetsverdi for DB, så at de i så fall graver og skriver er logisk.
- Har "agenten" og/eller hans advokat tatt initiativet og kontaktet DB? I så fall hvorfor? Siden så mye av saken handler om utsagn derifra kan mye tyde på det, men samtidig blir det veldig oppmerksomhetssøkende. Og det stemmer dårlig med det uttalte "å gi rettferdighet".
- Holden sier han videreformidlet kontakten til politiet. Jeg tviler på at han så har kontaktet DB, men dette tar jo unektelig ned presset mot TH.

Ellers er det en annen ting, og grunnen til at Øzterk nok har advokat i utgangspunktet: Han må jo være ganske eksponert for en eventuell siktelse for medvirkning til drap. Hvordan kan han vite alt dette (gitt at det sjekkes ut og stemmer) uten å ha vært involvert? Har han bare hørt det fra kriminelle "venner"? Dette kan forklare hvorfor avhøret ikke er signert også.
Citera
2023-01-12, 11:21
Medlem
Tyrkeren har bodd i Palermo, Sicilia de siste 30 år. Etter hans egne ord. Sitatet er fra et intervju han gjorde med en fransk avis, Le Point, i 2021. Hans ex kone var fra Sicilia. Han fortalte også at han hadde jobbet som agent i både USA, Afghanistan for å avsløre narkotikavirksomhet. De siste årene som freelance.....

En avis i Østerrike , Kurier, forteller en annen historie. De sier han meldte seg selv til politiet i Wien fordi han ikke ønsket å likvidere en østerriksk/ kurdisk politiker på oppdrag fra MIT ( tyrkisk etterretning).
Det hele endte med at FØ ble utvist fra Østerrike.

Intervjuet med Le Point ble gjort 2021 i Palermo, etter at han ble utvist.

Hvordan kom han til Norge?

Vi som har fulgt denne saken lenge, kjenner jo til en tysktalende ex - politimann fra Hamburg, som tilfeldigvis er hotellsjef på Kvitfjell.... min spekulasjon.

Og apropos bitcoins verdi ; 1 bitcoin har en verdi rundt 300 000 kroner. Lommerusk for noen....
Citera
2023-01-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Hvordan kom han til Norge?
...
Og apropos bitcoins verdi ; 1 bitcoin har en verdi rundt 300 000 kroner. Lommerusk for noen....
DB-artikkelen sier han ble flydd til Norge for å bli avhørt. Han var mao ikke her fra før. Om han så dro, vet vi ikke mer om, men jeg antar at DB faktisk hadde skrevet det hvis han hadde flyttet til Norge - det ville vært relevant.

Akkurat i skrivende stund koster én bitcoin 181.375 kroner på Norwegian Block Exchange. Men spiller det noen rolle?
Citera
2023-01-12, 11:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
- Har DB hørt et rykte fra en kilde internt i politiet, deretter spurt og fått det bekreftet og så kontaktet "agenten"? Dette har klart nyhetsverdi for DB, så at de i så fall graver og skriver er logisk.
- Har "agenten" og/eller hans advokat tatt initiativet og kontaktet DB? I så fall hvorfor? Siden så mye av saken handler om utsagn derifra kan mye tyde på det, men samtidig blir det veldig oppmerksomhetssøkende. Og det stemmer dårlig med det uttalte "å gi rettferdighet".
- Holden sier han videreformidlet kontakten til politiet. Jeg tviler på at han så har kontaktet DB, men dette tar jo unektelig ned presset mot TH.

Jeg tror ikke dette er noe Dagbladet har gravd opp selv. Da hadde de nok vært mer grundig, og mer frampå med presentasjonen. De skriver jo at opplysningene ikke er etterprøvd. Enhver gravejournalist med respekt for seg selv ville nok ikke publisert noe så halvkokt. Sannsynligvis hadde de også anonymisert mannen, ihvertfall i starten, og skrevet flere oppfølgende artikler. De lever jo av klikkjournalistikk. Om de eller Holden ble kontaktet først, vet jeg ikke, men noe sier meg at tyrkeren/sicilianeren har tatt initiativet her, og ikke Dagbladet. Men det er tydelig at det kun er de som velger å omtale dette. Det hender jo forsåvidt at medier betaler intervjuobjekter for å få eksklusiv rett på materialet. Men da pleier de også å gå høyere ut. Denne artikkelen var bortgjemt og falt kjapt ut av feeden, som om det ikke var prioritert stoff. Velig merkelig.
Citera
2023-01-12, 11:51
Medlem
Citat:

Det kan også være livsforsikring.

Se, jeg har fortalt alt jeg vet, det er ingen vits å kverke meg.
Citera
2023-01-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1

Eller han er redd for å bli snytt for belønningen og vil derfor at det skal være allment kjent at det var han som kom med opplysningene.
Citera
2023-01-12, 12:27
Medlem
Helt merkelig at den eneste sikre kommunikasjonen med GM ikke ble bedre utnyttet ?

Fks. når politiet satte inn et beløp som var femti ganger høyre enn det GM hadde regnet med. Så tok han ut de pengene fra kontoen.
Citera
2023-01-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1

Det er sant, det kan også være en god grunn. Virker jo som han uansett lever konstant i dekning som nevnt i det franske intervjuet.
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
Citat:
Det er sant, det kan også være en god grunn. Virker jo som han uansett lever konstant i dekning som nevnt i det franske intervjuet.
Hvis det er realitet i det han skriver kan det være at han oppnår vitnebeskyttelse som kronvitne.
At han vil bli passet på av myndigheter for at han skulle kunne vitne.

Litt usikker på hva vi har å tilby her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in