Citat:
Ursprungligen postat av
Dentistlakare
Låter rimligt för mig att han fått sladd om han låg i kanske 70, har själv fått en sladd när jag lämnade en kurva, satt i andra tankebanor då. Det var halt väglag då och kan säga att det gick jävligt fort för mig, vill minnas att jag fick en mindre sladd först jag rätade på sen direkt efter det kom en till och då flög jag ner i diket upp på andra sidan (som låg högre upp än vägen). Jävligt sjukt var det han inte ens reagera var som att åka berg och dalbana. Tror jag låg i 70 när sladden hände. Lyckligtvis körde jag inte in i nått trä och bilen klarade sig fint. Sen ingen mottrafik (långtradare) om det varit det så kan jag säga det skulle blivit en redig smäll för mig, lägg till där om man är obältad (tror jag läst rykten PG var det) så är det godnatt. Jag var bältad såklart.
Har själv också råkat ut för nästan exakt samma som dig, fast i uppförsbacke och kurva, det hade på dagen inte varit halt, men på kvällen var det glashalt, jag åkte sidledes in i ett träd som föll över bilen, ren "tur" så att säga att endast en massa glassplitter på kroppen.
Vill tillägga att bilen var bakhjulsdriven och absolut inte en splitt ny Porsche.
Förlåt om jag kapar ditt svar med att också ställa en fråga till bilkunniga gällande bilar.
Jag har läst igenom tråden och läst om de här olika systemen som finns men en sak jag eventuellt missat är om bilen inte själv ringde upp/"skickade meddelande" till 112?
Jag vet att "nyare" bilar automatiskt ringer upp 112 (eller det kanske inte är standard som jag trott) om bilen råkar ut för något, som sagt, jag kan inget om bilar och framförallt inte om skillnader mellan Elbilar vs bränsledrivna.
Kanske "dumma" funderingar av mig, men om bilen skickat iväg ett "SOS" hur kan någon då få det till en taxi, eller är "SOSlarmen" från bilar anonyma?
Jag har sedan några år tillbaka trott att det var standard med bilar som själva larmar och att larmoperatören får upp ägare/typ av bil/regnr etc.
Körde för några år sedan på E6an söder om Kungsbacka när en BMW typ X4 får sladd och voltar över i mittfältet, ringer 112 direkt som säger något i stil med att de fått koordinaterna från bilen (jag försökte förklara exakt vart det hade skett), bara därför jag har dessa funderingar.