2023-01-12, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Varje gång du kallar ryssar för skadedjur och ohyra så stärker Putin sin position. Han får rätt i sin retorik. Gemene ryss har ingen annanstans att vända sig än till Putin. Självförvållat fiasko för väst.
Istället för att avsätta Putin får han mer stöd, tack vare såna som dig.

Det bjuder jag gärna på.

Jag hoppas att han lever länge. För varje dag som han styr pissRyssland så körs landet ner djupare och djupare i skittunnan.

Det skulle vara en personlig besvikelse om kriget tog slut imorgon. Eller att ryssarna fick för sig att avsätta Putin om säg tre månader.

Nej, låt kriget fortsätter i åratal framåt.

Så vi slipper sexualsadister på våra turistorter. Så vi slipper alkoholiserade grottmän som tror att det är manligt och klappa till tanten så att säkringen går sönder.

För varje år som kriget fortsätter handlar miljoner ryssar i utanförskap, får sjukdomar med livslång behandling.

Det är nästan så att man hoppas på att Putin får för sig att invadera Baltikum också. Eller Polen. Så att vi verkligen kan skjuta av ryssjävlarna. En masse.

Bajs Putin som president på livstid!!

😁😆😜😂🤣
Citera
2023-01-12, 10:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det vore väl önskvärt med en ny "front" för den utarmade ryska krigsmakten?

Det vore väl underbart om det destruktiva Rysslands parasitiska försök att växa på sina grannländers bekostnad möter vägs ände i Ukraina?

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦

Det vore fantastiskt om Georgien framöver passar på att kastar ut ryssarna.
Citera
2023-01-12, 10:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har inte sett till någon trovärdig gissning på Ukrainas förluster. Men man skulle kunna spekulera i att Oryx kalkyl på förlorade fordon även grovt motsvarar antal förlorade soldater. Förstörs en BNP så dör tex troligen 10 pers.
Det är mer eller mindre vedertaget att rysk doktrin, i varje fall tidigt i kriget, var att använda fordon till det mesta. Detta på grund av att de har (hade) en enorm fordonspark men inte så många skyttesoldater.

Så jag tror inte man kan räkna 10 döda per BMP.

Skulle jag gissa på dödstalet för soldater så tror jag att det var mycket högre för Ryssland inledningsvis. Sedan jämnade det ut sig på mitten med ryskt artilleriövertag för att nu de sista månaderna vara ganska så likvärdiga för båda sidor.
Citera
2023-01-12, 10:09
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej verkligen inte! Jag skulle inte kunna bry mig mindre. Smart av Israel att ha goda relationer med USA.

Min poäng var förövrigt att Rysslands enda militära stöd kommer från två helt efterblivna islamist och kommunistländer med en högst begränsad vapenindustri. Man kan tycka vad man vill om USA, men vapen kan de producera.

Vilka länder ska rädda ryssarna från det stundande nederlaget? En ledtråd: Det kommer inte vara Iran eller Nordkorea.

Putin kan använda kärnvapen om han blir pressad tillräckligt!
Citera
2023-01-12, 10:20
Medlem
Taggads avatar
Hundra ryssar på flugsmällen 👍

Citat:
Ukraina: 100 döda ryssar i en enda attack
Den ukrainska militären hävdar att deras styrkor dödat fler än 100 ryska soldater i en enda attack i Soledar, skriver The Guardian.

”Ukrainska styrkor har avfyrat en robot mot ryska styrkor”, skriver det ukrainska försvaret i en uppdatering på Twitter tidigt på torsdagsmorgonen.

Den tyske militärexperten Carlo Masala tonar dock ner betydelsen av enskilda ryska förluster för Focus.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://twitter.com/GeneralStaffUA/status/1613422016719208448?t=H5MebKmwc9waoe5JgPoWxA&s=19

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-01-12, 10:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Är det NATO som lägger länder under sig, eller är det länder som med god anledning fruktar Ryssland som frivilligt går in i NATO?
Grundproblemet är inte NATO, grundproblemet är Rysslands beteende mot sina svagare grannländer.

De är nog ömsesidigt konstituerade.
Citera
2023-01-12, 10:22
Medlem
Switzs avatar
Citat:
You just made my point. Vilken del av ditt påstående anser du är civiliserat beteende?

Jag står fast vid att din hjärna går på tomgång, argumenten var slut för länge sedan.

Vad är ociviliserat? Jag berättar ju bara fakta.
Du är en som är orolig över russofobi och nazism i Sverige och beklagar dig över de stackars ryssarna.
Du är dessutom arab och muslim men väljer ändå att stanna i Sverige. Varför är frågan?
Ryssland kommer aldrig någonsin kunna vinna detta hur mycket ni muslimer än hoppas på det
Citera
2023-01-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kramatorsk och Sloviansk är en del av samma försvarslinje som Soledar och Bachmut.

Kramatorsk och Slaviansk är väl nästa försvarslinje. Förlorar man Bakhmut så måste man flytta bak sitt försvar till den försvarslinjen.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
(inte NATO, har själv lärt mig det nyligen)

Varför skriver då NATO själv det med versaler kan man undra?
https://www.nato.int/

Men visst, kan skriva Nato framöver också.

Citat:
Som jag skrivit förr är inte oros-scenariet att Nato sätter en jättearmé vid gränsen och börjar marschera. Det finns andra sätt som är farliga. Seperatism inne i Ryssland, eller gränskonflikter som gör att Ryssland inte kan "satsa" åt ett håll. Eller first strikes mot deras nukleära kapacitet. Stater "ska" säkerhetsmässigt tänka 50 år framåt, och på teknologier och geopolitiska situationer som inte finns idag.
Separatism är något som alla länder kämpar emot. Nato är ingen påskyndande faktor där.

Gränskonflikter så inte Ryssland kan satsa åt "ett håll". Utveckla gärna det tack. Vad är det Ryssland ska satsa på? Annektera andra länder?

First strikes kan du glömma. Det är något som tillhör kalla kriget.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Varje gång du kallar ryssar för skadedjur och ohyra så stärker Putin sin position. Han får rätt i sin retorik. Gemene ryss har ingen annanstans att vända sig än till Putin. Självförvållat fiasko för väst.
Istället för att avsätta Putin får han mer stöd, tack vare såna som dig.

Tror inte att du förstår. Ryssar - är problemet. Inte Putin. Den efterblivna kulturen, den vidriga folksjälen, det självförhärligande storhetsvansinnet etc etc. Folket väljer sina ledare och låter den autokratiska kleptokratin fortgå. Oligarkerna är många, och minimaffiabossarna under dem många fler.

Ryssar ÄR att jämföra med skadedjur. Visst finns det bra ryssar med, men de är i minoritet och är försumbara. Det är således ett självförvållat fiasko av det ryska folket, inte av väst. Väst försöker bara skydda frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Förstår man inte detta så har man inte förstått mycket.
Senast redigerad av HomoDeus 2023-01-12 kl. 10:35.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
De är nog ömsesidigt konstituerade.

Haha ömsesidigt? Tror du baltländerna tänkte samma när dom gick med i Nato? Varför tror du förresten dom gjorde det? Vill gärna höra din analys.
Citera
2023-01-12, 10:26
Medlem
Citat:
Det som är problematiskt är att humanistiska (samhällsvetenskapliga) experter i väst i geopolitik är så otroligt politiserade. Man kan göra en akademisk karriär på att sitta och hata på Ryssland. Men det är inte lätt att göra en karriär på att vara balanserad. Så vem i hela världen kan man lita på, som Wiehe sjöng...Kanske Sven Hirdman (ganska "pro-rysk", inte enig som du skriver med "experterna"), han är pensionerad nu så han kan säga vad fan han vill. Dock är frihet inte samma sak som att man gör rätt analys.

Stormakt/stoppa Nato, det är två sidor av samma mynt. Det är inte nödvändigtvis samma sak som Hitler. Naturligtvis otroligt sorgligt att Putin inte väljer att kommunicera på ett annat sätt.

Jag noterar, "psychicsailor", att du verkligen anstränger dig för att uttrycka dig på ett sätt som skulle kunna uppfattas som neutralt. Tveksamt om du är verksam i Petersburg faktiskt. I så fall; Kudos till det översättningsprogrammet! Med detta sagt är det 100 % uppenbart att du är på Rysslands sida. Oklart varför.

Man kan absolut diskutera politisering av experter men i detta sammanhang för du då som förslag på "oberoende" expert fram Sven Hirdman. I sammanhang som gäller Ryssland allmänt kallad "Sven HYRDman". Till och med i DN (extremvänsterpublikation) uthängd som Kreml asset:

https://www.dn.se/sverige/tidigare-rysslandsambassadoren-jag-angrar-ingenting/

Det blir då extremt svårt (läs omöjligt) att ta dina analyser på allvar. Ett av Rysslands favorit talking points i allt det som nu händer är detta med att "Man måste lyssna på båda sidor". Och det är i och för sig rätt i sak. Men när den ena sidan upprepade gånger blåljuger världen rakt upp i ansiktet samt folkmördar och begår krigsbrott; då är det faktiskt inte så rimligt att "lyssna lika mycket på båda sidor". Rysstroll lurar därför inga oavsett hur nyanserad deras argumentation är. Det krig som pågår är inte svårt att förstå. Överhuvudtaget. Det storhetsvansinniga Ryssland har olagligt anfallit ett grannland som de vill erövra. Det kan världen inte tillåta. Slava Ukraini!
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2023-01-12 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in