2023-01-12, 09:29
Avslutad
Det gamla kommunistludret och spritmissbrukaren schyman uttalar sig för rysslands räkning. Alkoholisten värnar om de sina, ryssalkisarna. Vem tror hon att hon är den vidriga gamla kommunisthoran?

Schyman: Ukraina måste gå till förhandlingsbordet

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/schyman-ukraina-m%C3%A5ste-g%C3%A5-till-f%C3%B6rhandlingsbordet/ar-AA16faHa?ocid=msedgntp&cvid=f84837547b0444f2b20bfd cd719e8366

– Det är rimligt att tänka sig att det finns saker man kan diskutera, och att det kan innebära förflyttningar av positioner på bägge håll. Det viktiga är att få till en förhandling som kan pågå.

Hon får mothugg av den tidigare moderate partisekreteraren Gunnar Hökmark, som likställer idén om ukrainska eftergifter vid förhandlingsbordet med Kremls narrativ.

– Krigshetsen finns hos Ryssland, det är de som börjat kriget. Det är väldigt enkelt att avsluta kriget: Ryssland kan dra tillbaka sina trupper. Det är det kravet världen måste rikta mot Ryssland, inte ställa krav på Ukraina.
Citera
2023-01-12, 09:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Han har såklart inga belägg för hur många som dör på resp. sida.

Du antyder ju att Conception påstår att det endast dör ryssar, när han i inlägget du citerar endast pratar om reträtter.
Citera
2023-01-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Rada gärna upp de antiryska lagarna i Ukraina och även de anti-ukrainska lagarna i Ryssland så jämför vi. Ok?

Du verkar ha koll på situationen där.

Jag har uppenbart noll koll för jag har ingen aning om några "anti-ukrainska" lagar. Du får gärna upplysa mig.
Citera
2023-01-12, 09:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Men så länge Rysslands lögner döljer sanningen för den ryska medborgaren desto fler soldater kommer de ha som mobiliserar. Hur kan du påstå att endast väst har ansvaret? Är du verklighetsfrånvänd?

Sanningen är att de upplever sig hotade av NATO, och det kan man förstå rent objektivt också, det är inte bara byggt på lögner.

Det har exakt 0% påverkan på den ryska mobiliseringen om vi har avslöjat 100% av Rysslands lögner.

Appropå den ukrainska sidans lögner har jag en liten ljuspunkt: Danska Matilde Kimer, som blev cancellerad och avkrävd att rapportera lite positiva stories från Ukraina av SBU, fick tillbaks sin rätt att rapportera från Ukraina efter protester av danska utrikesdepartementet nu! Bra, sakta får vi bättre rapportering från Ukraina. Matilde är riktigt bra! Och ett exempel på att vi gott kan ställa krav på Ukraina.
Citera
2023-01-12, 09:40
Medlem
QuietExits avatar
[quote=psychicsailor|83085172]
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden

Då firar vi! Om Wagner kapitulerar så måste Ryssland åka hem.

Nu citerade du väldigt konstigt. Var inte jag som skrev det. Hoppas du rättar till dit fel.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Som vanligt är du hal som en ål i dina svar. På vilket sätt bygger synen på en lögn? Menar du att är fel av oss att hjälpa Ukraina att försvara sig från svinen i Ryssland?

Du har för övrigt inte gett mig exempel tidigare idag.

Exempel: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Många förnekar det problematiska i Euromaidan, Odessa, opinionen i DPR, osv. Det är lögner och förvrängningar. Därmed inte sagt att allt i ryssnarrativet stämmer heller.

Jag menar att vi hjälper dem på fel sätt. Rekommenderar att du läser Sachs och i viss mån vår egen docent Ilmari Käihkö för diskussioner om hur man hjälper. Säg gärna till om du inte hittar något att läsa därifrån.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Sanningen är att de upplever sig hotade av NATO, och det kan man förstå rent objektivt också, det är inte bara byggt på lögner.
Nej, det går inte att förstå då det är vedertaget av alla i väst att NATO aldrig kommer att invadera Ryssland. Det bör kunna nå ryssarnas medvetande också.

NATO är en försvarsallians. NATO har dock blandats in i konflikter där sannolika misstankar om folkmord skett. Både Libyen och Serbien. Men steget till att invadera Ryssland borde begripligt vara väldigt osannolikt.

Citat:
Det har exakt 0% påverkan på den ryska mobiliseringen om vi har avslöjat 100% av Rysslands lögner.
Där ljuger du. Vi har dokumenterad flykt av ryska unga män vid den första mobiliseringen. Hade du även bemödat dig med att titta på den 1420-kanalen jag länkande innan så hade du känt till att ryska unga män i många fall vet om att Ryssland ljuger. Troligtvis genom exponering i västliga kanaler.

Citat:
Appropå den ukrainska sidans lögner har jag en liten ljuspunkt: Danska Matilde Kimer, som blev cancellerad och avkrävd att rapportera lite positiva stories från Ukraina av SBU, fick tillbaks sin rätt att rapportera från Ukraina efter protester av danska utrikesdepartementet nu! Bra, sakta får vi bättre rapportering från Ukraina. Matilde är riktigt bra! Och ett exempel på att vi gott kan ställa krav på Ukraina.
Härligt! Du ser att väst skickar positiva signaler till Ukraina att bli bättre. Ukraina lyssnar. När ska Ryssland börja lyssna?
Senast redigerad av Conception 2023-01-12 kl. 09:47.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Få Wagner att vända sina vapen mot sina egna kommer inte ske, oavsett pris.
Upplösa organisationen är svårt men nog inte helt omöjligt mot ett enormt belopp.

Hålspetsammunition är billigare…
Citera
2023-01-12, 09:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Oryx dokumenterar bildförluster från båda sidor exempelvis.

Där ligger dokumenterade förluster för ryska sidan på ca 8500 fordon, för den ukrainska på ca 2800 fordon. Jag vill påstå att det den sidan som ligger närmast sanningen som vi har tillgång till. De interna förlusterna på respektive sida vet bara respektive sida.

Jag gissar att siffran på antalet förlorade soldater ligger ganska lika för båda sidor. Det är i varje fall ingen större skillnad.
Det finns en del indikationer på att Ukrainas beräkningar av ryska förluster ligger ganska nära sanningen. De är i alla fall realistiska. Ryska beräkningar av Ukrainska förluster är rena påhitt. De har dödat 100k utav de 1k utländska rekryterna.

Jag har inte sett till någon trovärdig gissning på Ukrainas förluster. Men man skulle kunna spekulera i att Oryx kalkyl på förlorade fordon även grovt motsvarar antal förlorade soldater. Förstörs en BNP så dör tex troligen 10 pers.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Jag har uppenbart noll koll för jag har ingen aning om några "anti-ukrainska" lagar. Du får gärna upplysa mig.
Propagandan mot Ukraina har pågått i snart ett decennium och intensifierades strax innan invasionen.

Ha en god läsning!
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_information_war_against_Ukraine
Finns flera källhänvisningar i artikeln där du kan söka vidare information.

Citat:
Russian television had been claiming for eight years that Ukrainian Nazis posed a threat to Russia, giving the narrative a "first-mover advantage, reinforced by repetition and familiarity."
Citera
Avslutad
[quote=psychicsailor|83085172]
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden

Då firar vi! Om Wagner kapitulerar så måste Ryssland åka hem.

[quote=QuietExit|83085351]
Citat:

Nu citerade du väldigt konstigt. Var inte jag som skrev det. Hoppas du rättar till dit fel.

Jag vet inte vad som händer med era citeringar men nåt verkar knas.
Citera
2023-01-12, 09:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Nej, det går inte att förstå då det är vedertaget av alla i väst att NATO aldrig kommer att invadera Ryssland. Det bör kunna nå ryssarnas medvetande också.

NATO är en försvarsallians. NATO har dock blandats in i konflikter där sannolika misstankar om folkmord skett. Både Libyen och NATO. Men steget till att invadera Ryssland borde begripligt vara väldigt osannolikt.

Där ljuger du. Vi har dokumenterad flykt av ryska unga män vid den första mobiliseringen. Hade du även bemödat dig med att titta på den 1420-kanalen jag länkande innan så hade du känt till att ryska unga män i många fall vet om att Ryssland ljuger. Troligtvis genom exponering i västliga kanaler.

Härligt! Du ser att väst skickar positiva signaler till Ukraina att bli bättre. Ukraina lyssnar. När ska Ryssland börja lyssna?

Som jag skrivit förr är inte oros-scenariet att Nato (inte NATO, har själv lärt mig det nyligen) sätter en jättearmé vid gränsen och börjar marschera. Det finns andra sätt som är farliga. Seperatism inne i Ryssland, eller gränskonflikter som gör att Ryssland inte kan "satsa" åt ett håll. Eller first strikes mot deras nukleära kapacitet. Stater "ska" säkerhetsmässigt tänka 50 år framåt, och på teknologier och geopolitiska situationer som inte finns idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in