2023-01-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Nej jag tycker ändå att jag har ganska bra koll fortfarande. Minnet är skarpt. Sen vettefan om det där med återtagits...Det är ju en sak att attackera någon som försvarar, och en annan att bara klampa in på någons tomt, skrika runt lite, knacka på dörren och fråga om någon är hemma, men så inser man att ingen är hemma...jag vettefan om man kan kalla det för en genuin återtagning av något.

Jo men ur en strategisk synvinkel så får vi nog ändå erkänna att det är en stor seger för Wagner, och en ännu större för big army.

Tja, jag skulle nog säga att det är den enda segern på mycket länge, så den måste väl förvaltas väl av Putins propagandamaskin och bli större än den de facto är. Kherson var exempelvis en mycket svårsmält förlust för ryssarna.
Citera
2023-01-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Konstigt att Ukraina inte kunnat få fram ett par pansarbrigader nu när marken är frusen. Något har de misslyckats med.

Vet ej hur mycket pansar de har, men kan vara så att de har brist på det. Och därför väst nu kommer skicka både strv och stridsfordon, när de levererats och nått fronten, är det nog bara för Ukraina att köra ut ryssarna. Svårt att se hur Ryssland kommer kunna emot när de inte kan få fram större mängder nytt material
Citera
2023-01-12, 00:58
Bannlyst
Citat:
Men nja det vettefan. Dom har ju vunnit på rätt bra ändå. Går rykten om att det kommer en riktig offensiv som faktiskt involverar ryska militären snart. Men det är bara rykten. Vissa säger att den aldrig blir av och vissa säger att den kommer när marken har frusit. Man får väl avgöra själv vilket som är troligast. Det kanske bara är fejkat. Men om det inte är fejkat, så lär det nog inte sluta bra för Ukraina.

”Kommer snart”?

😁😆👍

Den ryzzka fattar armen har varit på offensiven i snart tolv månader. Det gick bra i tre veckor. Sedan dess har de kutat mer baklänges än framåt och lämnat efter sig fordon och artilleripjäser i famösa mängder.

Hur fan ska det gå till för att ryssarna ska kunna genomföra en ”offensiv”?

Är det någon efterbliven dumjävel som tror att hon ska tillbaka Kherson kanske? Eller Kharkiv?

Det är helt obegripligt att man som pissryss överhuvudtaget kan känna någon glädje över att de ryska clown soldaterna efter 5 månader av hårda strider äntligen har lyckats inta ett vägskäl.

Är det för det här som bajs-Putin startade hela den här övningen?

Helt otroligt!

🤣😎
Citera
2023-01-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Vet ej hur mycket pansar de har, men kan vara så att de har brist på det. Och därför väst nu kommer skicka både strv och stridsfordon, när de levererats och nått fronten, är det nog bara för Ukraina att köra ut ryssarna. Svårt att se hur Ryssland kommer kunna emot när de inte kan få fram större mängder nytt material

Pansar har de enorma mängder av som ryssarna lämnat i flykten. Frågan är bara om skicket är så bra att strida i.
Citera
2023-01-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ukrainas överbefälhavare gav för någon (dryg) vecka sedan intervju och talade bland annat om framtidsutsikterna i kriget och talade då om att om en arme har förlorat möjligheten att vinna militärt så måste man söka fred och kompromisser (landavträdelser mm) för att rädda sina soldater och land som Manneheim i Finland gjorde under andra världskriget.

Mannerheim var ingen syltrygg - har faktiskt aldrig hört någon kalla honom så.

"ge ryssland det de anser är deras". Mannerheim räddade Finland som nation. Nato har drivit fram Ukraina i en situation som nu mer och mer liknar den tyskarna drev fram finnarna i.

Så det är därför Ryssland kommit med fredsförhandlingar efter fredsförhandlingar!
Citera
2023-01-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är fastställt att bilden visar det jag nämner och bilden postades först av ryska kanaler.

Ryssarna har olika uniformer. De flesta har den gröna men tjetjenerna m.fl. har oftast nån variant av "atacs" som är ljus. Andra har khakifärgade "gorka" medan ytterligare många andra har ljusa multicamkopior.

Ukrainarna har oftast sitt ljusa pixelcamo, ganska ofta olika varianter av ljusa multicam/mtp och bland en del miliser och frivilligkårer kan de ha på sig vad som helst, men ofta billigt militärt överskott från England och Tyskland.

Ja det kan ju vara en död ryss som de har lagt där. Ryssar dör också i mängder, även om det dör många gånger fler ukrainare.

Problemet är ju dock att Ukrainas regering och olika politiska företrädare, Ukrainas krigsmakt, alla möjliga bloggar och twittrare ljuger hej vilt om allt hela tiden. De har blivit påkomna många gånger just med att påstå att bilder och filmer visar tvärtom mot vad de visar. All västerländsk MSM ljuger också helt hejdlöst.

På Rapport på SVT så sa de här om kvällen att "två människor i Donetsk dödades efter rysk artilleribeskjutning". Jag vet ju att de ljuger om allt men tänkte ändå "öhh... va?" Såna här helt bisarra och uppenbara lögner kör de med hela tiden. Liksom när ukrainska styrkor vecka ut och vecka in skjuter med artilleri på det där kärnkraftverket och media säger att Ryssland ihärdigt och envist skjuter med artilleri på egen trupp som håller kärnkraftverket. Hallå?!

Hur tänker du kring detta? Är det ok att ösa på med helt surrealistiskt absurda lögner som en del av krigföringen mot Putler och RyZZen? Eller är det principiellt fel?

En icke-Ukrainaspecifik följdfråga blir om det är rimligt att ha förtroende för någonting alls som personer och organisationer påstår, om de bevisligen ljuger något helt otroligt om de största och viktigaste frågorna?

Det var t.ex. invandringsfrågan som fick mig att börja ifrågasätta hela systemet i Sverige och Västvärlden. När jag insåg att de ljög om den helt avgörande och ödesdigra invandringsfrågan så började jag fråga mig vilka andra saker de kunde ha ljugit om under årens lopp.

Har du aldrig tänkt så?

Det dör alltså ca 7 ryssar för varje Ukrainare.

Och det ratiot lär öka efterhand nu när utrustningen börjar sina för Ryssland.
Citera
2023-01-12, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ni ryzztroll är så infantilt efterblivna
.
Jag är inget ryzztroll och jag är inte infantilt efterbliven.

Citat:
Ni gör verkligen ert bästa
Fyfan det skulle jag aldrig orka lägga ner så mycket energi och tid på bara för att vinna över någon på flashback.

Citat:
för att svara upp mot schablonbilden av en alkoholskadad bögryzz
Ja det där med alkohol det är fan skadligt runtom i hela världen.

Citat:
full av skit och lögner och lila opålitlig som en knarkare.
Nja men det är nog lite att ta i.

Citat:
Du har alltså fått för dig att Ukraina har ”kastat in allt dom har” i en skitby för att försvara ett par ödelagda saltgruvor?
Ja, men typ...jag skulle ändå stå för det. Jag är självsäker. Majoriteten av Ukrainas styrkor befinner sig ju sig på den fronten i öst. Soledar ligger ju bara ett stenkast från Bakmut. Så man skulle kunna säga att det lilla som Ukraina har kvar, finns nästan allt i öst.

Citat:
Fy fan vilket klappmongo du är!
Ja jag vettefan, så där är det ju alltid. Man träffar alla typer av människor där ute i världen.

Citat:
Och fan vad skönt att se hur ni fortsätter att tjata om Nato hit och Nato dit.

Tjatar vette väl fan...

Citat:
Då vet man direkt hur jävligt det står till i hjärnan på er.
Det är inget som slår till i hjärnan på mig. Jag vet inte hur det är med andra?

Citat:
Ukraina gör allting rätt
Nja men du där får vi nog ta och hejda oss lite.

Citat:
Tvingar ryzzen att fortsätta offra sitt bästa manskap
Wagner är nog knappast deras bästa manskap. Såvitt jag vet är det några slitna fångar och annat blandat folk.

Citat:
och sin bästa utrustning
Njaaaa...tveksamt.

Citat:
för att inta en ort som är lika stor och lika betydelsefull som Dals Långed.
Ja det var tydligen jätteviktigt att ta Soledar enligt alla militärexperter.

Citat:
Om pissryzzarna faktiskt har lyckats den här gången.
Det är nog inte frågan om, om jag ska vara ärlig med dig.

Citat:
Nu återstår det bara 13 875 lika stora byar
Ja det är fan många byar det. Fy fan...

Citat:
era jävla pissryzzar!

Jag är inte ryss, men hör med någon annan.

Citat:
Enbart i nordöstra Ukraina!
Nja dom har väl varit lite överallt ändå?
Citera
2023-01-12, 01:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Men nja det vettefan. Dom har ju vunnit på rätt bra ändå. Går rykten om att det kommer en riktig offensiv som faktiskt involverar ryska militären snart. Men det är bara rykten. Vissa säger att den aldrig blir av och vissa säger att den kommer när marken har frusit. Man får väl avgöra själv vilket som är troligast. Det kanske bara är fejkat. Men om det inte är fejkat, så lär det nog inte sluta bra för Ukraina.

-Har bara gått baköver sen somras..
-Västliga vapen trillar in, månad efter månad.., och i snabbare takt..
-Den 20 Jan. så kommer troligtvis nästa "återhållsamhet" ifrån väst att släppas, med Leo2 som skeppas..
-Putin har blivit tvungen till att mobilisera, och det är ett starkt prat att det skall ske igen..
-Dessa mobiliserade, stora frågetecken om deras träning och utrusning innan de skeppas till fält..
-Återkommande utskiftningar med ryska generaler, tyder på missnöje med resultaten..
-"Oberoende" i Ryssland, Girkin, Prigozin.., kritiserar jämt och ständigt den egna krigsföringen..

Detta är några som jag kommer på nu. Har nog personligen den åsikten att Rysslands krigsföring i Ukraina 2023, den kommer att bli svår.

Och även om man nu har tagit denna lilla by, så är den på inget sätt avgörande för kriget. Notera även att det tog flera månader innan man lyckades med det.
Citera
2023-01-12, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itwasalladream
Enligt vad jag har hört utav några ryska bekanta ( som inte försvarar kriget alls, utan har flytt undan mobiliseringen ) så är det i runda slängar runt 10 miljoner ryssar som har utreseförbud från Ryssland. Det pågår tydligen en kraftig mobilisering #2 för tillfället.

Det är så välkommet.

Under ett halvår har vi sett ryssarna mobilisera avskrädet, patienter från mentalsjukhus, livstidsdömda mördare, urfattiga getknullare, Alkoholiserade hiv-patienter.

Nu måste den ryzzka armén börja ta av normalryssen. Medelklassen. De som faktiskt har jobb. Även om de är helt improduktiva på jobbet.

Ryska män i sin ”Prime-time”. Om man nu kan vara det som pissryzz.

Bara att skicka in så mycket vapen och utrustning som det bara finns tillgängligt till Ukraina. Så att vi yxar till den ryska befolkningspyramiden, en gång för alla.
Citera
2023-01-12, 01:09
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Kolla vad du tyckte om denna:
https://youtu.be/MojUU8GgThM
presenterar informationskriget utan att ta ställning

Tack, bra länk. Synd att han slutat rapportera om kriget.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Wagners plan är att ha de där saltgruvorna som en sorts borg där de kan skydda sina staber, sin ammunition etc. från Himars. De kommer skicka alla sina prylar dit som en sorts bas.

Fint. Ukrainarna vet var gruvorna finns. Bara att skicka ett par HIMARS raketer till ingångarna av dessa. Släck de, en efter annan. Kommer att inte finnas någon nytta utav de.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja, jag skulle nog säga att det är den enda segern på mycket länge
Ja Ryssland har ju inte varit på offensiven på ett tag. Dom har ju gjort helt rätt val att spela defensivt nu när Ukraina har varit på "offensiven" och kapitalisera på det.

Citat:
så den måste väl förvaltas väl av Putins propagandamaskin
Ja, säkert faktiskt.

Citat:
större än den de facto är.
Men den är nog så stor som den är ändå.

Citat:
Kherson var exempelvis en mycket svårsmält förlust för ryssarna.
Ptja, klart det suger för dom. Men det var inte så att dom "förlorade" Kherson. Dom lämnade ju bara Kherson så att dom slapp bli strandsatta där ifall Zelensky sprängde den där dammen. Så förlust det vettefan. Dom kan alltid komma tillbaka till Kherson senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in