2023-01-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det var du som diskuterade det, vad jag diskuterade var Zelenskys fredsvägran.

Vad menar du att Zelensky vägrar? Har du inte förstått att Ryssland vill eliminera Ukraina och avliva Zelensky?
Citera
2023-01-12, 00:12
Medlem
Mycke prorysk propaganda nu på tiktok osv. Försöker de få ut nått av denna framgång i solidar. Fan känns som ukrainarna åkt på pisk där. Fan
Citera
2023-01-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det har med trovärdighet för debattören att göra- det spelar alltså ingen roll om utsagan är sann eller falsk- utan bara om den påståendet kommer ifrån har förtroende hos de/den som lyssnar.

Ah ok, tack.
Citera
2023-01-12, 00:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Men du, Info. Du spred ju själv desinformation och lögner nyligen när du spred inlägg från ett ukrainskt konto som i sedvanlig ordning ljög medvetet och påstod att bilder på högar med lik visade döda ryssar, när det egentligen var döda ukrainare staplade på hög av Wagner-soldater som satt bredvid. Jag bevisade detta men du återkom aldrig. Varför sprider du själv uppenbar lögnpropaganda? Är du finsk?

Nej. Du bevisade inget. Du antog att de är ukrainare eftersom de hade ljusa kamouflagekläder på sig, men det har en del Wagner-soldater också:

https://www.youtube.com/watch?v=bRRRc1fuKPE
https://twitter.com/ralee85/status/1555213187716464640
https://www.thetimes.co.uk/imageserv...33562d46fb.jpg

Sedan hade en av de levande soldaterna (som sitter) också en ljus uniform på sig:

https://twitter.com/StarskyUA/status...52992724774913

Sedan ser man dessutom en grönklädd soldat ligga död vid högen.

Däremot kan det förstås ibland vara svårt att på bilder/videor som är fotograferade/filmade på distans avgöra vilken armé en grupp soldater tillhör. Jag har sett många bilder och videor där jag skippat att länka eftersom jag inte är säker, trots vad folk skriver. Den här bilden hade dock fått stor spridning. Även till bloggar mm. En ukrainsk minister / officiell representant för Ukraina kommenterade den på Twitter. mm.
Senast redigerad av -Info- 2023-01-12 kl. 00:30.
Citera
2023-01-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Mycke prorysk propaganda nu på tiktok osv.
Ja men det finns nog propaganda lite överallt på internet. Reklamer, bottar, annonser. Men det är ju fortfarande inte lika illa som dom utdöende medierna som SVT, CNN, BBC och den där skiten.

Citat:
Försöker de få ut nått av denna framgång i solidar.

Det är väl ganska självklart att dom vill kapitalisera på sina framgångar. Det gjorde ju Ukraina i Kherson. Problemet med Kherson var bara att det inte fanns några försvarare, så man kan inte se det som en riktig vinst för att vinsten serverades. Andra bullar i Soledar. Välförtjänt av Wagner.

Citat:
Fan känns som ukrainarna åkt på pisk där. Fan
Mjo det verkar som att dom har det.
Citera
2023-01-12, 00:19
Medlem
Enligt vad jag har hört utav några ryska bekanta ( som inte försvarar kriget alls, utan har flytt undan mobiliseringen ) så är det i runda slängar runt 10 miljoner ryssar som har utreseförbud från Ryssland. Det pågår tydligen en kraftig mobilisering #2 för tillfället.
Citera
2023-01-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det har med trovärdighet för debattören att göra- det spelar alltså ingen roll om utsagan är sann eller falsk- utan bara om den påståendet kommer ifrån har förtroende hos de/den som lyssnar.

Problemet var inte tesen, utan källans trovärdighet. Vilket till 99 % brukar användas i rysstrollen argumentation gentemot övriga.
Citera
2023-01-12, 00:23
Medlem
Snapcounts avatar
Tja, det är en stund sedan som det var en större rysk "blitz" med missiler och moppe-drönare samtidigt. Misstänker att ryssarna snart fått ihop-skrapat en hög för att skeppa iväg..

Sedan, 20 Januari då när det blir nästa möte i Ramstein. På denna meny kommer tyskarna att utsättas (säkert inför mötet även) för press att ge tillstånd till andra länder att skeppa Leo2. Tror tyskarna ger efter för det, men inte skeppar ifrån egna lager.

Dock kommer det säkert ett hylande ifrån Kreml efter detta. Tror även på en rysk motreaktion.., för nu börjar även europa faktiskt mera ena sig, på allvar.

Så, vad kan man vänta för motreaktioner ifrån Putin ?
Citera
2023-01-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad menar du att Zelensky vägrar? Har du inte förstått att Ryssland vill eliminera Ukraina och avliva Zelensky?
Hen menar väl att Zelensky upprepade gånger har sumpat fredsförhandlingarna. (Utöver den gången då Boris gjorde det.)

Citat:
Har du inte förstått att Ryssland vill eliminera Ukraina och avliva Zelensky?
Ja men man vet fan inte hur det där ligger till. I den normala världen så borde ju Zelensky ha halkat på ett bananskal redan. Men det är något större här som är svårt att se. Men vi kan nog alla skriva på att Ryssland tänker eliminera den Ukrainska militären, där tror jag att det finns lite andningsrum till övers.
Citera
2023-01-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Är det så viktigt att vinna kriget som Ulf säger så är det "boots on the ground" som gäller.
Ska vi skicka Archer så behövs utbildning av operatörer och mekaniker samt erfarenhet av skötsel och drift. Sådant tar många månader. Vi har färdigutbildad personal, skicka hela paketet.
Archer i all ära men jag tycker vi även borde skicka tuffe Uffe samt alla i riksdagen som stöttar Zelensky helhjärtat.
Kan de inte strida kan de antingen laga mat eller bli kanonmat .
Det är dags för Sverige att visa framfötterna!
Översätt riksdagsdebatterna till ryska och basunera ut i högtalare på slagfältet varvat med Sabaton låtar. Wagnergruppen kommer att dö på fläcken.
Citera
2023-01-12, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det var du som diskuterade det, vad jag diskuterade var Zelenskys fredsvägran.

Diskuterar.., det gör man med en motpart som är enig om reglerna. Putin bröt mot reglerna. Så det är upp till Putin att ta några steg tillbaka för att bygga upp förtroendet, erkänna sina fel. Han är ovillig till det, för då är han färdig politiskt.
Citera
2023-01-12, 00:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna tog Soledar. motstridiga uppgifter om hur välordnad ukrainska reträtten var. Men det är väl den största ryska segern sedan Sieverodonetsk. Illa för Ukraina, de måste nog bli mer offensiva.

https://www.youtube.com/watch?v=7c-zliWcHIw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in