2023-01-11, 23:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det släpptes några satellitbilder från Soledar nu. Helt jäkla bombat WTF!! Vad är meningen med detta? Hur tänker ryssen? Och innan nån putisnlickare börjar gapa om att ryssens artilleriammo inte är slut så har Soledar blivit bombat lika länge som Bakhmut så det är över ett halvår nu.

https://twitter.com/Tendar/status/1613285139232206849
Jag hittade stället som vi såg smulas sönder av artilleri i klippet du länkade, det ligger nära detta ställe i Bakhmutske:
48°40'12"N 38°05'58"E
Det är 650 m NO om det sönderbombade vita huset. Inte helt lätt att känna igen eftersom nästan ingenting står kvar av de mindre husen.

Det som är lite konstigt är att jag fick intrycket att man anfaller från höger i bild i filmen, vilket blir från SV i terrängen. Men det är var ju ukrainskt område då tänker jag (numera ryskt så klippet är nog från ett par veckor sedan).
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-11 kl. 23:35.
Citera
2023-01-11, 23:36
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur många dör per dag i striderna?

Det undrar jag också! Var länge sedan jag hörde om detta men nyhetsvärdet kanske inte är så stort. Det kriget har ju ändå varit igång ganska länge nu…
Citera
2023-01-11, 23:36
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag trodde först det var ett bakslag för Ukraina att Boris Johnson tvingades avgå och att Liz Truss utrensades. Jag tvivlade på Rissni Sunak men det har visat sig att han är en vän av rättvisa.

Han utlovar nu UTÖKAT stöd till Ukraina med högteknologiska vapen samt tanks. Han menar att det skall hjälpa Ukraina att vinna kriget. Nu får vi se vad vår tuffe Uffe kan komma med. 20 Archer borde vi sända fort som fan liksom skall vi säga 100 CV90?

För vi är väl en humanitär stormakt eller?...

Är det så viktigt att vinna kriget som Ulf säger så är det "boots on the ground" som gäller.
Ska vi skicka Archer så behövs utbildning av operatörer och mekaniker samt erfarenhet av skötsel och drift. Sådant tar många månader. Vi har färdigutbildad personal, skicka hela paketet.
Citera
2023-01-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
det är korrekta siffror enligt alla experter på båda sidor

Och hur kan du kontrollera det?
Citera
2023-01-11, 23:43
Medlem
Rapport med film från nyligen erövrade Soledar. En del ukrainska soldater vägrade att ge upp och hoppade ut genom fönstren på husen istället.

https://t.me/Slavyangrad/28478
Citera
2023-01-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du har ju gått på varenda fejkhistoria som Moskva släppt ända sedan start.

I stort sett allt som kommer från Ryssland är desinformation och lögner.

Men du, Info. Du spred ju själv desinformation och lögner nyligen när du spred inlägg från ett ukrainskt konto som i sedvanlig ordning ljög medvetet och påstod att bilder på högar med lik visade döda ryssar, när det egentligen var döda ukrainare staplade på hög av Wagner-soldater som satt bredvid. Jag bevisade detta men du återkom aldrig. Varför sprider du själv uppenbar lögnpropaganda? Är du finsk?
Citera
2023-01-11, 23:51
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Är det så viktigt att vinna kriget som Ulf säger så är det "boots on the ground" som gäller.
Ska vi skicka Archer så behövs utbildning av operatörer och mekaniker samt erfarenhet av skötsel och drift. Sådant tar många månader. Vi har färdigutbildad personal, skicka hela paketet.
Det skall tydligen skickas tolv Archer till Ukraina, de räknas vara i verkan under våren.
Senast redigerad av annica, sthlm 2023-01-12 kl. 00:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Lyssna, din fläskiga jänkare. Nog för att alla vet att ameriker är obildade men, det här har till och med rapporterats i era egna medier.

Russia, Ukraine negotiators hold talks in Turkey as Moscow says it will pull back from Kyiv, Chernihiv
Turkish foreign minister says meeting produced the most significant progress yet

https://www.foxnews.com/world/russia-ukraine-negotiators-in-person-talks-turkey-withdrawal-kyiv-chernihiv

Nu diskuterade vi att Putin skulle retirera från de ockuperade områdena, inte Kiev. Får ni inte lära er att läsa i Ryssland?
Senast redigerad av Leland1979 2023-01-11 kl. 23:59.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Ännu ett bevis mot de nyttiga idioternas tes att Ryssland bara är ute efter att skydda etniska ryssar i öst:

Den ryske programledaren Sergej Mardan konstaterar nöjt att Ryssland ”helt gratis” erövrat inte bara ett ofantligt stycke land, vilket tidigare brukar kosta blod, man har fått ”5 miljoner själar” till ett mycket billigt pris!

Vad gäller ukrainarna så gör de bäst att inte förkasta rysk kultur för då kommer de likt Ukrainas kulturminister att hängas på Kievs gator efter den ”ryska segern”. Bildligen. Eller bokstavligen, vem vet.

https://youtu.be/18uVBT7Hydo
Citera
2023-01-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Hur kunde de inkompetenta och tekniskt efterblivna ryssarna slå Ukrainas välutrustade, supermotiverade, vältränade och ädelmodiga armé i Soledar?

Det kommer säkert gå upp en talgdank för en och annan i trådens Kiev-klack hur illa medias bild av kriget i Ukraina stämmer överens med verkligheten.

Det kallas psykologisk krigföring (i äldre tal propaganda), och det är den enda disciplin där Ukraina verkligen utskåpar ryssen ("Fuck you" på Snake Island, Butja-massakern, ryska armén bombar BB-kliniker osv.).

Jag rekommenderar varmt denna 10-minuters minidokumentär om Kievs "fake factories", i den behandlas hur fabricerad propaganda kommer till (varav en hel del figurerat i tråden som sanningar):

https://www.bitchute.com/video/zIdc1ZjQx9cX/

Kolla vad du tyckte om denna:
https://youtu.be/MojUU8GgThM
presenterar informationskriget utan att ta ställning
Citera
2023-01-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det var du som diskuterade det, vad jag diskuterade var Zelenskys fredsvägran.

Att försvara sig är inte detsamma som fredsvägran. Du förtjänar att brinna i helvetet som försvarar ryssvinen.
Citera
2023-01-12, 00:07
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad är ett genetiskt argumentationsfel?
Det har med trovärdighet för debattören att göra- det spelar alltså ingen roll om utsagan är sann eller falsk- utan bara om den påståendet kommer ifrån har förtroende hos de/den som lyssnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in