2023-01-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Inte långt kvar nu, rättegång i andra halvan av februari. Så fub kommer väl om 3 veckor då.
Om jag hörde rätt så gissade GW att det inte skulle bli rättegång förens mot början av sommaren?
Citera
2023-01-11, 22:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag tror inte det är en ”olycklig konsekvens”. De har insett att TT avlider av misshandeln. Dunsarna kan vara möbler som välts eller så har tillhygge använts eller så har de dunkat TTs huvud i golvet upprepade gånger.
Eftersom de hela tiden arbetat efter att TT avlider i lägenheten så är det inte helt förvånansvärt om det faktiskt använts tillhygge som hittats
Det är Js advokat som anser att det blev en "olycklig utgång" i sin iver att förringa Js handlingar.
Citera
2023-01-11, 22:44
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag hörde rätt så gissade GW att det inte skulle bli rättegång förens mot början av sommaren?

Jag lyssnade på SVT där sa JJ advokat i februari
Citera
2023-01-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
I tidigare uttalanden så är det de båda mgm telefoner som har gjort att dom har hittat fyndplatsen och idag sa Rullman att efter mycket arbete med att hämta information från telefonen så har de kunnat fastställa att 1 av de misstänktas telefon har varit på fyndplatsen den aktuella mordnatten.

Bådas telefoner ledde dom dit, men en har dom bevis på att den har varit aktiv på den exakta fyndplatsen vid den exakta tidpunkten.

Alltså har den andra mobilen gjort samma resa, att en av de misstänkta skulle ha hoppat ur bilen mitt i skogen och i dåligt väder för att sedan hoppa in igen en stund senare och att bara en har dumpat kroppen tycker nog vem som helst är osannolikt.
Alltså har båda varit medverkande under hela händelseförloppet.

Var sägs det att bådas telefoner ledde dom dit ? har inget minne av något sådant uttalande ?
Citera
2023-01-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
I sammanfattningen sidan 1 står att MH har lidit av "Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig". Kan hon ha haft en psykos den kvällen och trott att Tove var en demon som skulle förgöras?
Men, nu har ju JJ erkänt till viss del, men jag tror MH också har del i missgärningen.
Jag tror att vi förstorar upp Majas problematik här pp sidan
Det finns väldigt många ungdomar/människor som har olika diagnoser
Som absolut inte misshandlar och dödar andra människor
Och hur vet vi att hon var stupfull denna kväll?
Citera
2023-01-11, 22:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Självklart inget avgörande bevis, men stödjande och i linje med annan bevisning. Indiciekedjan blir starkare.
Absolut! Men jag tror att Js advokat har en räv bak vart öra och kommer att göra allt för att varje indicium ska ses som ett löst, tvivelaktigt bevis och inte som en kedja.
Citera
2023-01-11, 22:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag känner inte till Rullman sedan tidigare, så vet inte hur han brukar agera gentemot media. Jag uppfattar honom som rak, ärlig och självsäker. Hans senaste uttalande fick mig att tvivla på M s oskuld rejält.

Han lyckades t.o.m vända J s advokats snyfthistoria till något positivt för åklagarsidan. Nu vet vi ju inte hur bevisläget ser ut. Men går han i hamn med det här tycker jag han ska ha all kred. Två gm och ett offer utan vittnen är ingen lätt uppgift. Dessutom mot en topadvokat från kanske Sveriges mest mediterade byrå.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Intressant att han menar att JJ’s egen berättelse är i linje med rubriceringen mord. Måste vara att han fångat upp uppsåtet där som han känner lite extra för som hon då missat själv då att hon framfört i förhör.

Ajajaj... ja så kan det gå när man försöker att tillrättalägga något så det passar in bättre på en mindre allvarligt brott, och är överbevisad.

Ska man tolka Rullman är det som du säger något som visar på att det är mord, och om jag uppfattar Rullman rätt här, så är det själva obduktionen som talar för mord. JJs berättelse stämmer annars med utredningen, utom att det inte handlar om ett olyckligt utfall vid en misshandel.

Man får väl hoppas på att det finns annan bevisning som stöder det här uppsåtet.

Transkription av Rullmans uttalande i SRs reportage:

Rullman - Jag tycker att den bevisning som vi har, talar för misstanke om mord och jag ser i nuläget ingenting som skulle kunna ändra den bedömningen.

Reporter - Tycker du att även 20- åringens beskrivning av händleseförloppet stämmer överens med det som krävs för att dömas för mord?

Rullman - Ja.

Reporter - Hennes egen beskrivning?

Rullman - Ja.

Reporter - Bedömer du den som trovärdig?

Rullman - Det får bli en fråga för domstolen att avgöra, men den berättelse som har lämnats, den stämmer relativt bra överens med det vi vet i övrigt.

//

Om det rättsmedicinska utlåtandet och GWs kritik (att GW hört att obduktionen inte gett något entydigt svar om hur Tove dött:

Rullman - Den slutrapporten är ju inte redovisad, men dom svar som har redovisats löpande då om preliminära fynd, stöder dom teorier om händelseförlopp och tillvägagångssätt som vi har haft hela tiden.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-slar-tillbaka-mot-gw-20-aringens-egen-berattelse-talar-for-att-hon-mordade-tove
Citera
2023-01-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jag lyssnade på SVT där sa JJ advokat i februari
Ja det stämmer att hon sa det
Hon kanske vet bättre än GW men det skiljer en hel del tid på deras gissningar
Citera
2023-01-11, 22:53
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är Js advokat som anser att det blev en "olycklig utgång" i sin iver att förringa Js handlingar.

Hon får betalt för att hitta bortförklaringar och luckor i lagen. Det finns folk till allt. Hur nu en advokat kan leva med det samvetet. Skitsnack att J inte förstod vidden av sitt handlande. Jag hoppas Rullman har riktigt mycket kött på benen han kan kasta till vargarna. Obduktionen kommer förmodligen tala sitt tydliga språk och den har förmodligen försvaret inte fått ta del av vad jag förstår?
Hycklare är vad J:s försvarare är.
Citera
2023-01-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Var sägs det att bådas telefoner ledde dom dit ? har inget minne av något sådant uttalande ?
GW sa idag att det finns bevis som styrker att även Maja till fyndplatsen
Så det är troligtvis teknisk bevisning
Citera
2023-01-11, 22:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för länken!
Han stakar dig lite där i näst sista pratet i inslaget men om man ska ta honom på orden så finns koordinaten i MGM’s mobil (JJ får man förmoda då) och inte i iCloud, Google eller nån annan av alla femtioleva appar och molntjänster som finns.

Men å andra sidan så kan det vara kopplat till molnet och då har det blivit att det sägs i inslaget som att det är mobilen lite generellt där för det är den som varit på platsen. Svårt att veta exakt vad som avses.

Men låt säga det är mobilen då. Och nu låter det iaf på reportern som en mera exakt koordinat. Men även det får man väl vänta på bekräftan på då i fup.

Åklagaren medger att det tagit tid att få fram informationen och reportern är lite på honom där om det hade gått att hitta Tove tidigare. Känns sunt att det inte bara är jag(och andra) som undrat lite kring detta tema.

Tills vi vet mer så tänker jag som så att här söktes en försvunnen person. Då blir det rätt brådis att få fram ”koordinater”. Och till ypperlig hjälp har hennes väninna som anhålls en mobil med som man då kan förstå åklagaren idag att då fanns koordinaterna i teorin i mobilen samma stund den lämnas över/tas i beslag av polis.
Själva beslaget är ju en administrativ process i sig tills en IT-forensiker får ”tömma” mobilen. Där går lite tid.

Men väl i händerna på teknikerna där så kan de ha stött på patrull på nåt sätt kanske. Och där fick de genom ”utredningsarbete” jobba sig fram till en lösning som öppnade möjligheten att finna koordinaten. Och som med allt annat i vårt stressade samhälle så undrar man om någon eller några hade kunnat få fram koordinater snabbare eller att det helt enkelt är ett väldigt gediget arbete som kanske gjort det ”omöjliga”. Har lite svårt att visualisera vad det skulle vara men finns många faktorer som såklart kan ge teknikerna, förlåt ”utredarna”, en utmaning.

Eller så fanns ”koordinaten” där hela tiden väldigt lättillgänglig men att det åklagaren syftar på med ”utredningsarbete” snarare är ”byråkrati”? Eller nåt haveri hos NOA eller NFC.

Nu tror ju jag att mobilen haft hög prioritet men nån tanke hade ju även reportern med frågan just om fyndplats, tid och koordinat där.

Inte dags att göra en höna av en fjäder än men tills dess är jag fortsatt lika nyfiken på koordinat-processen där som radion är.

Bilden man får i huvudet efter att ha följt medias rapportering är att polisen liksom dundrade ut där med flera olika typer av resurser med tekniker och hundar i en riktad insats och det är inget man liksom avgör på tio minuter utan nåt hade de som var väldigt tydligt att det skulle kunna vara fyndplatsen. Eller så var det en liten förtrupp med hund kanske och sen kom teknikerna men nånstans så hade man riktat in sig på nåt alldeles särskilt där.

Och antagligen har JJ rätt svårt att prata bort den där koordinaten så det är nog ett tecken på att den är rätt tydlig.

(Kan fortsätta resonemanget i evighetsloopar här med att en väldigt ”talande” och tydlig koordinat bör vara rätt lätt att hitta i en mobil men som sagt vi har inte hela bilden. Viktigaste i sammanhanget var att hon hittades.)

Tack själv!
Jag blir väl lite mer vaken när det handlar om mobiler och master, och är alltid glad för dina kunskaper och kloka synpunkter. Kanske en dag trillar en polett ner även för mig, haha...

Jag hoppas att man inte har försinkar något, sådant som kan göra ett lidande onödigt svårt för anhöriga. Samtidigt tog man tidigt in resurser här för att få hjälp, så jag hoppas att det gick så fort som var möjligt.

Ingen trodde väl att Tove levde, så vi får vara glada att hon ändå hittades.
Citera
2023-01-11, 22:56
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Logik och juridik går inte hand i hand.
Det skulle inte förvåna mig om J säger att T hotat döda henne. J kan säga precis vad som helst eftersom hon står oemotsagd.
Nej givetvis går inte juridik och logik ibland inte ihop, du missuppfattar mig eller så var jag otydlig.
Jag menar att det i verkligheten inte finns ett motiv värt namnet som ger en logiskt förklaring till ”misshandeln”.

Precis som du säger J kan säga vad som helst men, det ska vara trovärdigt i rättens ögon samt följa obduktionsresultatet. Och MH ska vara med på noterna då jag tror hon bevittnade ”misshandeln”. Så lite stringens finns det i vad J kan säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in