2023-01-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag uppfattade honom som väldigt säker
Om det är så som han säger så hoppas jag att den tekniska bevisningen är tillräcklig för fällande dom för mord
Så inte mördare går fria fr straff

Tyckte inte att Rullman lät så övertygande (i SR- intervju). Ja han lät väl så som svenska åklagare brukar låta, inga retoriska utsvävningar, inga överord etc.
Torr, trist och saklig. Och inget fel med det, alls.
Men inte så säker ändå på sin sak.
Tror att det som oroar är just den tekniska biten, att man kanske inte säkert kan komma fram till dödsorsaken.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Intressant att åklagaren säger att JJs redogörelse relativt väl stämmer med polisens teori. Det ökar ju hennes trovärdighet.
Han ser dock det som mord.
Så det blir väl en fråga om uppsåt då för rätten att ta ställning till.

Ja det är ju lite oroväckande att hennes berättelse verkar ligga i fas med utredningens linje. Det öppnar ju upp för att det skall bli till en tolkningsfråga, misshandel/vållande versus mord.

Rullman uppgav också ung nåt i intervjun med SR att ”det blir ju upp till rätten att sedan avgöra..”.
Citera
2023-01-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
"Gemensamt och i samförstånd begått gärningen". Raka besked från åklagare Rullman.

Han viker sig inte från MHs skuld.

Frågan är om det är taktik, eller skarp teknisk/it-forensisk bevisning?

Jag känner inte till Rullman sedan tidigare, så vet inte hur han brukar agera gentemot media. Jag uppfattar honom som rak, ärlig och självsäker. Hans senaste uttalande fick mig att tvivla på M s oskuld rejält.

Han lyckades t.o.m vända J s advokats snyfthistoria till något positivt för åklagarsidan. Nu vet vi ju inte hur bevisläget ser ut. Men går han i hamn med det här tycker jag han ska ha all kred. Två gm och ett offer utan vittnen är ingen lätt uppgift. Dessutom mot en topadvokat från kanske Sveriges mest mediterade byrå.
Citera
2023-01-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åklagaren pratar i inslaget nedan om information i telefonen, ett utredningsarbete som tar tid.

https://sverigesradio.se/artikel/avgorande-beviset-misstankta-kvinnans-mobil-sparad-till-fyndplatsen

Tack för länken!
Han stakar dig lite där i näst sista pratet i inslaget men om man ska ta honom på orden så finns koordinaten i MGM’s mobil (JJ får man förmoda då) och inte i iCloud, Google eller nån annan av alla femtioleva appar och molntjänster som finns.

Men å andra sidan så kan det vara kopplat till molnet och då har det blivit att det sägs i inslaget som att det är mobilen lite generellt där för det är den som varit på platsen. Svårt att veta exakt vad som avses.

Men låt säga det är mobilen då. Och nu låter det iaf på reportern som en mera exakt koordinat. Men även det får man väl vänta på bekräftan på då i fup.

Åklagaren medger att det tagit tid att få fram informationen och reportern är lite på honom där om det hade gått att hitta Tove tidigare. Känns sunt att det inte bara är jag(och andra) som undrat lite kring detta tema.

Tills vi vet mer så tänker jag som så att här söktes en försvunnen person. Då blir det rätt brådis att få fram ”koordinater”. Och till ypperlig hjälp har hennes väninna som anhålls en mobil med som man då kan förstå åklagaren idag att då fanns koordinaterna i teorin i mobilen samma stund den lämnas över/tas i beslag av polis.
Själva beslaget är ju en administrativ process i sig tills en IT-forensiker får ”tömma” mobilen. Där går lite tid.

Men väl i händerna på teknikerna där så kan de ha stött på patrull på nåt sätt kanske. Och där fick de genom ”utredningsarbete” jobba sig fram till en lösning som öppnade möjligheten att finna koordinaten. Och som med allt annat i vårt stressade samhälle så undrar man om någon eller några hade kunnat få fram koordinater snabbare eller att det helt enkelt är ett väldigt gediget arbete som kanske gjort det ”omöjliga”. Har lite svårt att visualisera vad det skulle vara men finns många faktorer som såklart kan ge teknikerna, förlåt ”utredarna”, en utmaning.

Eller så fanns ”koordinaten” där hela tiden väldigt lättillgänglig men att det åklagaren syftar på med ”utredningsarbete” snarare är ”byråkrati”? Eller nåt haveri hos NOA eller NFC.

Nu tror ju jag att mobilen haft hög prioritet men nån tanke hade ju även reportern med frågan just om fyndplats, tid och koordinat där.

Inte dags att göra en höna av en fjäder än men tills dess är jag fortsatt lika nyfiken på koordinat-processen där som radion är.

Bilden man får i huvudet efter att ha följt medias rapportering är att polisen liksom dundrade ut där med flera olika typer av resurser med tekniker och hundar i en riktad insats och det är inget man liksom avgör på tio minuter utan nåt hade de som var väldigt tydligt att det skulle kunna vara fyndplatsen. Eller så var det en liten förtrupp med hund kanske och sen kom teknikerna men nånstans så hade man riktat in sig på nåt alldeles särskilt där.

Och antagligen har JJ rätt svårt att prata bort den där koordinaten så det är nog ett tecken på att den är rätt tydlig.

(Kan fortsätta resonemanget i evighetsloopar här med att en väldigt ”talande” och tydlig koordinat bör vara rätt lätt att hitta i en mobil men som sagt vi har inte hela bilden. Viktigaste i sammanhanget var att hon hittades.)
Citera
2023-01-11, 19:17
Medlem
argusmaximuss avatar
Jag har ju länge sett att det logiska är att det är två GM som samverkat. Av flera anledningar. Jag tar dom igen.

- Hade enbart en person varit GM, oavsett slag eller kvävning, borde den andra skrikit eller flytt. Eller läckt efteråt.
- JJ, som ensam GM, hade knappast vågat lämna en oskyldig MH ensam med ett lik i en dryg halvtimma i ett hus med vakna grannar.
- Det är oerhört mkt enklare för två GM att tysta en person jft med en GM.
- Sannolikheten att en oskyldig hade följt med och begravt en person den andra slagit ihjäl kanske inte är omöjligt, men svårförklarat. (Detta givet att det var två personer, vilket mycket tyder på.)

Att det är två GM betyder inte att båda varit lika drivande. Men de har samverkat.

Min teori. Men jag kan ha fel. Denna historia är så skruvad så jag är ödmjuk.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-01-11 kl. 19:23.
Citera
2023-01-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte om man ska tolka det egentligen, eftersom vi inte ens vet hur MH menar sig ha vetskap om att Tove lämnade lgh. Hon kan ljuga också om det här. Kanske är det den version som de kommit överens om då JJ ju har sagt till grannen att en kompis varit full, kräkts och ramlat. Kansek MH inte ens kräktes?

" Hellman uppgav att målsäganden senare under natten lämnade lägenheten och att Hellman själv då varit illamående och kräkts på golvet badrummet. Hellman nekade vid undersökningen till att hon utövat något våld mot målsäganden eller att hon bevittnat något våld mellan kamraten och målsäganden utöver handgemänget inne på nattklubben."

I vilken ordning saker händer här tycker jag att man inte kan dra slutsatser om. Det kan ha varit i precis omvända ordningen, och att MH uppfattat det som att Tove gick eftersom hon såg Tove vid dörren när hon själv gick in på toa. Om MH varit full som hon påstår kanske minnet om just detaljerna kan vara grumliga, liksom observationerna.

Det kan också vara bara att hon hört Tove ropa hejdå, eller hört dörren gå.

När man kräks, då är man nog ganska mycket inne i sig själv, och kanske det hände efter att MH lagt sig?

V vet ju inte heller var MH befunnit sig när hon inte varit i badrummet. Har hon fri sikt t ex från sin position?

Sen kan man tolka det som att ja Tove lämnar lgh (död i sällskap med JJ) och MH kräks då i badrummet (pga fylla SAMT reaktion vid bekräftelse JJ har dödsmisshandlat Tove) men utredningen visar säkert att MH’s berättelse i P7 inte stämmer. Speciellt om den bygger på att hon faktiskt menar att Tove lämnar till fots.

Hur det än är så lär det varit bakfylleångesten från helvetet på söndagen där.
Citera
2023-01-11, 19:20
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag känner inte till Rullman sedan tidigare, så vet inte hur han brukar agera gentemot media. Jag uppfattar honom som rak, ärlig och självsäker. Hans senaste uttalande fick mig att tvivla på M s oskuld rejält.

Han lyckades t.o.m vända J s advokats snyfthistoria till något positivt för åklagarsidan. Nu vet vi ju inte hur bevisläget ser ut. Men går han i hamn med det här tycker jag han ska ha all kred. Två gm och ett offer utan vittnen är ingen lätt uppgift. Dessutom mot en topadvokat från kanske Sveriges mest mediterade byrå.

Håller med. Han låter saklig och övertygade om att JJ berättelse talar för mord men också att MH har begått brottet i samförstånd. Tycker det låter tryggt
Citera
2023-01-11, 19:21
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalnaGudrun
Återigen - det hela är skumt. Kan inte riktigt sätta fingret på’t.

Alltså - de tre inblandade - MH, JJ och mordoffret har strosat hem tillsammans från krogen MITTINATTEN för att ’tala ut’? Varför? Egentligen?
Vad säger vittnen som sett de tre spatsera hemåt i natten - var det irriterad stämning mellan dom?
Och har någon verkligen sett att T skulle ha gett JJ en örfil? Eller är det bara uppgifter som kommer från gärningspersonen/personerna som sitter häktade?

Och VARFÖR är det ingen som hört att dunsarna föregåtts av någon form av ordväxling/ höjda röster/ skrik?

De två kvinnorna, som var i majoritet gentemot Tove, kanske aldrig ville tala ut. Tanken kan ha varit att bjuda in Tove för att "tala ut" om att hon har varit intim med en boyfriend och därefter spöa henne/skrämma henne, och beroende på förmågan till konsekvensanalys mörda henne. Det finns alltid en ledare som är drivande men som behöver en medhjälpare.

Vad finns det för värde i att tiga i månader för att skydda en kompis som har slagit ihjäl en annan människa och vägrar erkänna om inte båda har agerat i samförstånd?
Citera
2023-01-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om jag ramlar hemma på golvet så hörs det knappt tror jag. Kroppen är ju mjuk. Men kanske konstruktionen i det golvet gör så att det låter högt?
Njae, om man ramlar ” oplanerat” alltså verkligen ” faller” typ tex snubblar över en sladd så man gör någon typ av manöver tror jag det låter en hel del till grannar ändå, men kanske är det så att man bör slå i huvudet… vet inte… jag tror det är en liknande gammal lgh som jag bor i nu och min vindsvåning är byggd mest i skivmaterial… om någon bankar lite mot en vägg hörs det rejält o dånar/dunsar i min lgh. Däremot har jag bott i ett stort betong hus med många lgh ( 60-tals) där det en gång var bråk/misshandel i lgh ovanför…
Normalt sett inte alls lyhört mer än om de gick med tunga steg då dunsade det verkligen… alltså ljudet blev jätte högt pga betonggolvet…. Jag vaknade i chock o flög upp när bråket var, det dunsade o dånade i taket rejält då…
Att jag skriver om det är för att förstå hur JJ kan få det till misshandel såklart…. Det som jag också tänker är att om man vill få det till att vara en ” olyckshändelse ”, erkänner man då misshandel? För mig låter det som att man totalt erkänner sig skyldig till mordet- inte olyckshändelse…. Hade man inte själv sagt ” vi började slåss” ” hon ramlade när jag slog tillbaka ”…. För då har det ju varit ett gemensamt slagsmål… om ni förstår?
Citera
2023-01-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu när J bestämt sig för att berätta vad som hänt, förväntar jag mig att hon även berättar vart T s telefon kan återfinnas. Eller kan hon ha glömt den lilla detaljen?

En viktig synpunkt. Samtidigt vet hon risken att en ”titt” i Toves mobil (skick?) kan förstärka bevis för mord, uppsåt osv.

Men har hon sagt A vad gäller gravfridsbrott så bör hon gärna säga B, C, osv helt rätt.
Citera
2023-01-11, 19:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej, men logiken säger att JJ inte ens har i närheten av motiv att misshandla/döda TT. Vi är tillbaka till ett s.k. fjortisbråk. Vi får se hur mkt advokaten kan utmåla henne som offer.

Och om hon har så svårt att reglera sina agressioner kommer hon kunna mörda igen.
Och statistiskt sett är sannolikheten ganska stor hon begår ett nytt brott. En präglad psykopat är svår att bota.
Logik och juridik går inte hand i hand.
Det skulle inte förvåna mig om J säger att T hotat döda henne. J kan säga precis vad som helst eftersom hon står oemotsagd.
Citera
2023-01-11, 19:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att JJ inte kommer att spara på krutet och skylla ifrån sig är det ingen tvekan om
Men Tove verkar ha vart riktigt arg på JJ eftersom hon gav JJ en örfil på Nöjet

Jag undrar fortfarande vad det var som TT var så angelängen om och även hon arg
Som gjorde att hon följde med JJ hem på natten?
Det lär vi aldrig få veta. J kommer garanterat inte att berätta.
Citera
2023-01-11, 19:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Jo 100% det kan man ge sig fan på.
I det här stadiet så är det ju gärningshen som är själva offret här nu givetvis..
T's familj kan lika gärna bara gå vidare för att nu kommer allt bara att handla om hur synd det är om mördaren.
Och är man dessutom av utländsk härkomst så anses man vara extra "utsatt" och snyft historierna om hur dåligt hon har mått kommer absolut 100% att ge en rejäl straff rabatt för mordet.

Och sen då självklart något typ av påhitt om att T har uttryckt sig rasistiskt på något vis osv osv.
"jag blev kallad blatte / neger varje dag, jag blev så arg och ledsen"
I övrigt med tanke på hur pass "ung" den stackars mer eller mindre oskyldige invandraren är så lär den ju ströva runt fritt i samhället igen inom 3 - 4 år MAX om inte mindre..
Det är inte M som T haft konflikt med, men möjligheten finns att J kommer att vrida det därhän att hon skyddat M. Och att J kommer att dra valsen du målade upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in