Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack för länken!
Han stakar dig lite där i näst sista pratet i inslaget men om man ska ta honom på orden så finns koordinaten i MGM’s mobil (JJ får man förmoda då) och inte i iCloud, Google eller nån annan av alla femtioleva appar och molntjänster som finns.
Men å andra sidan så kan det vara kopplat till molnet och då har det blivit att det sägs i inslaget som att det är mobilen lite generellt där för det är den som varit på platsen. Svårt att veta exakt vad som avses.
Men låt säga det är mobilen då. Och nu låter det iaf på reportern som en mera exakt koordinat. Men även det får man väl vänta på bekräftan på då i fup.
Åklagaren medger att det tagit tid att få fram informationen och reportern är lite på honom där om det hade gått att hitta Tove tidigare. Känns sunt att det inte bara är jag(och andra) som undrat lite kring detta tema.
Tills vi vet mer så tänker jag som så att här söktes en försvunnen person. Då blir det rätt brådis att få fram ”koordinater”. Och till ypperlig hjälp har hennes väninna som anhålls en mobil med som man då kan förstå åklagaren idag att då fanns koordinaterna i teorin i mobilen samma stund den lämnas över/tas i beslag av polis.
Själva beslaget är ju en administrativ process i sig tills en IT-forensiker får ”tömma” mobilen. Där går lite tid.
Men väl i händerna på teknikerna där så kan de ha stött på patrull på nåt sätt kanske. Och där fick de genom ”utredningsarbete” jobba sig fram till en lösning som öppnade möjligheten att finna koordinaten. Och som med allt annat i vårt stressade samhälle så undrar man om någon eller några hade kunnat få fram koordinater snabbare eller att det helt enkelt är ett väldigt gediget arbete som kanske gjort det ”omöjliga”. Har lite svårt att visualisera vad det skulle vara men finns många faktorer som såklart kan ge teknikerna, förlåt ”utredarna”, en utmaning.
Eller så fanns ”koordinaten” där hela tiden väldigt lättillgänglig men att det åklagaren syftar på med ”utredningsarbete” snarare är ”byråkrati”? Eller nåt haveri hos NOA eller NFC.
Nu tror ju jag att mobilen haft hög prioritet men nån tanke hade ju även reportern med frågan just om fyndplats, tid och koordinat där.
Inte dags att göra en höna av en fjäder än men tills dess är jag fortsatt lika nyfiken på koordinat-processen där som radion är.
Bilden man får i huvudet efter att ha följt medias rapportering är att polisen liksom dundrade ut där med flera olika typer av resurser med tekniker och hundar i en riktad insats och det är inget man liksom avgör på tio minuter utan nåt hade de som var väldigt tydligt att det skulle kunna vara fyndplatsen. Eller så var det en liten förtrupp med hund kanske och sen kom teknikerna men nånstans så hade man riktat in sig på nåt alldeles särskilt där.
Och antagligen har JJ rätt svårt att prata bort den där koordinaten så det är nog ett tecken på att den är rätt tydlig.
(Kan fortsätta resonemanget i evighetsloopar här med att en väldigt ”talande” och tydlig koordinat bör vara rätt lätt att hitta i en mobil men som sagt vi har inte hela bilden. Viktigaste i sammanhanget var att hon hittades.)