2023-01-11, 22:16
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det skulle mycket väl kunna vara så, att J/M sitter/ligger på T och håller för hennes mun för att hon inte ska kunna skrika. Och att hon sedan håller för länge i kombination med tryck över bröstet så T dör av syrebrist. En "olycklig" konsekvens. Hm!

Men grannen hörde två-tre höga dunsar, ett fall ger en duns och en brottningsmatch borde inte ge megahöga dunsar. Vad var de andra dunsarna?

Jag tror inte det är en ”olycklig konsekvens”. De har insett att TT avlider av misshandeln. Dunsarna kan vara möbler som välts eller så har tillhygge använts eller så har de dunkat TTs huvud i golvet upprepade gånger.
Eftersom de hela tiden arbetat efter att TT avlider i lägenheten så är det inte helt förvånansvärt om det faktiskt använts tillhygge som hittats
Senast redigerad av Kellywoman 2023-01-11 kl. 22:23.
Citera
2023-01-11, 22:17
Medlem
Jag mår så dåligt av detta fall och droppen var igår när jag hörde advokaten. Hoppas inte anhöriga sett det uttalandet det var ungefär som hon sa att- ajdå det var ju inte meningen att hon skulle dö väldig otur. Sedan att hennes klient hade ju tyvärr mått så dåligt i häktet över detta men NU mår hon mkt bättre. Sedan det där att hjärnan inte är fullt utvecklad när man är 20 år --vad är det för idiotkommentarer , en normalt funtad människa tar väl inte död på en annan även om dom är förbannade dom inser väl när det är dags att bryta vid ett ev slagsmål. Hur kunde dom göra bedömningen att Tove var utom räddning och inte ens tillkallade hjälp? Måtte dom få långa straff, såna som dom ska inte vistas ute i det fria. Finns inga förmildrande omständigheter här.
RIP TOVE ❤
Citera
2023-01-11, 22:20
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Om det nu är strypning, hur kan hon ens försöka få det till en misshandel som gick fel?
Hon har nog inget bättre att komma med. Hon försöker förringa mordet så mycket som går.
Jag tror JJ kom bakifrån och ströp henne. Klassiskt mord.
Om de börjat slåss eller att JJ slog henne med ett tillhygge borde hon rimligen ha skrikit och fört oväsen. Det skulle grannarna ha hört. Nu hörde de bara dunsarna från T som slogs för livet.
Citera
2023-01-11, 22:20
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tyvärr tror jag inte det skulle kunna vara något avgörande. "Man säger så mycket när man är arg, som man egentligen inte menar." Indicium ja, men inget 100%igt bevis.
J har medgivit att hon gett sig på T och för rätten berättat vad hon gjort. Hennes berättelse stämmer med den tekniska bevisningen och den teori de har, enligt Rullman.

Självklart inget avgörande bevis, men stödjande och i linje med annan bevisning. Indiciekedjan blir starkare.
Citera
2023-01-11, 22:22
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag tror inte det är en ”olycklig konsekvens”. De har insett att TT avlider av misshandeln. Dunsarna kan vara möbler som välts eller så har tillhygge använts eller så har de dukat TTs huvud i golvet upprepade gånger.
Eftersom de hela tiden arbetat efter att TT avlider i lägenheten så är det inte helt förvånansvärt om det faktiskt använts tillhygge som hittats

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Jag mår så dåligt av detta fall och droppen var igår när jag hörde advokaten. Hoppas inte anhöriga sett det uttalandet det var ungefär som hon sa att- ajdå det var ju inte meningen att hon skulle dö väldig otur. Sedan att hennes klient hade ju tyvärr mått så dåligt i häktet över detta men NU mår hon mkt bättre. Sedan det där att hjärnan inte är fullt utvecklad när man är 20 år --vad är det för idiotkommentarer , en normalt funtad människa tar väl inte död på en annan även om dom är förbannade dom inser väl när det är dags att bryta vid ett ev slagsmål. Hur kunde dom göra bedömningen att Tove var utom räddning och inte ens tillkallade hjälp? Måtte dom få långa straff, såna som dom ska inte vistas ute i det fria. Finns inga förmildrande omständigheter här.
RIP TOVE ❤
Detta om hjärnans utveckling om man googlar:

Hjärnan förändras under hela livet, men den vuxna och åldrande hjärnan är inte Klingbergs fokus, utan tvärtom den växande hjärnan. Först i 25-års ålder är hjärnan färdigutvecklad, vilket är senare än forskningen traditionellt trott.
Citera
2023-01-11, 22:29
Medlem
I sammanfattningen sidan 1 står att MH har lidit av "Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig". Kan hon ha haft en psykos den kvällen och trott att Tove var en demon som skulle förgöras?
Men, nu har ju JJ erkänt till viss del, men jag tror MH också har del i missgärningen.
Senast redigerad av Loppan678 2023-01-11 kl. 22:32.
Citera
2023-01-11, 22:30
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, otålig blir man.

Polisen har ju nämnt tiden 02.00 och 02.45 som den tid då huvuddelen av brottsligheten skedde. Det får man lita på tänker jag. De har ju hållpunkter för tiderna, som vi inte har.

Tror det var @ Wattweke som nämnde tidpunkten vid Donken till 03:10 ungefär, vilket jag har haft som en hållpunkt. Den är ju försås obekräftad.

Vad gäller grannen, kanske han själv inte har haft järnkoll på tiden minutvis kan man tänka. Den andra grannen (samma våningplan som JJ) var väldigt luddig iaf i en intervju om tiderna, men läste någonstans om att han hade pratat med sin tjej på Skype. Vilken tid det var har iaf inte jag läst något om?

Tidigt skrevs det i media om en tid 02:30 då Toves ska ha ringt sin kille, men sedan har polisen sagt att det sista samtalet ska ha varit 01:48/9, vilket då gör 02:30 tidpunkten till ett mysterium.

Jag tror alltså att tidpunkten 02:45 begränsas av att polisen vet att det är då man åker till Donken. Sparkarna ska ha varit en tid innan då isf. Räknar baklänges då med marginal, så avlutades det med sparkar vid 02:35, senast 02:40, vilket kanske ändå ringar in den tid du föreslår.

Och jag har inte släppt tiden 02:30 som en händele av betydlese, även om det inte var ett samtal. Så jag tror av detta att någonstans mellan 02:30- 02:40 kan mordet ha skett. Sedan ner till grannen vid 03- tiden och Donken tio minuter senare.

DN:
"En granne som vill vara anonym berättar för DN att han plötsligt hörde en hög duns från lägenheten.

– Det var riktigt högt, taket skakade av ljudet.

Och sedan kom nästa duns. Och en till. Därefter blev det tyst.

– Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på. Jag hörde mellan fem till tio slag som kom från den vänstra sidan av dörren, men ingen öppnade.

Grannen säger att han gick tillbaka till sin lägenhet. När han efter en stund hörde att dörren till lägenheten ovan öppnades gick han ut för att se efter.
"
https://www.dn.se/sverige/fragan-alla-staller-sig-vad-hande-i-vetlanda/

Podden del två:

G = granne
R= reporter
G: "Jättetrevlig granne. Gissar på att det var nåt jättetungt som har, alltså kastats i golvet. Minst 50 kg."

R: "Okey."

G: "En och sen; dun, sen dun, dun sen... det var två i rad, sen är det en emellanrum fattar du?"

R: "Eh, är det så att man hör något bråk eller nånting också"

G "Vi hörde inget skrik eller alltså ljud eller om man säger så, säger nånting hjälp eller något".

R: "Bara det här.

G: Bara det där, smällen vid 3 på natten.

R: Okey.

G: Då, när vi hörde det här, jag och farsan, så sa min pappa, "det här är ovanligt ljud", att det brukar inte va så. Så sa jag till pappa, så..."men andra helger brukar det va andra ljud och så, fester, ljud och så, ljud och musik, inget mer än det".
".

G: Då är det där uppe min pappa stod utanför dörren.

R: Ja, du gick upp ändå?

G: Jag gick upp vid tre på natten, ringde på dörren. Ingen öppnade andra gången, alltså väntade en minut. Ingen öppnade. Då ringde jag igen. Under den andra gången så hörde jag nån som alltså sparkade då, få, alltså uppfattade alltså sparka på innervägg, alltså.

R: Innifrån?

G: Innifrån mot

R: Dörren?

G: Nej mot väggen. Samm ställe som det smällde- ljudet nerifrån och det var utifrån där uppe från dörren. När du står uppe vid dörren så är det vid vänster sida, vänster sida, så därifrån, jag uppfattade det här som ifrån badrummet och då lät det som att man sparkar mellan 5 och 10 sparkar.

G: Jag gick ner då typ, ca alltså mellan 5- 10 minuter. Under den här tiden alltså, hör vi nånting utifrån lägenheten, altid nån som låter då. Jag och min pappa diskuterar om vi ska, ska vi larma eller inte?. Eller är det vanlig ljud? Jag blev orolig, vi bor ju ovanför grannen. att det är bra läge (ohörbart) alltså man ska va så snäll och hjälpsam och så. Fattar du?
Öppna vi dörren, titta så hörs det uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs. Då springer hon ner, alltså inte springer, går, vanligt, kommer till oss och börjar prata med oss, pratar: "Hur är läget" och så, "Ah, det är en kompis som har trillat". Hon sa hon var full och så. "Hon har druckit för mycket. Hon mår dåligt" "Jaha, ok, är det bra med henne och så?" Hon har lagt henne i sängen och så. "Hon mår bra nu".
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242

Man kan ju undra om det här med uttalande i poddar och dylikt, hur det kommer påverka dessa vittnenmål i rätten ?
Grannarna måste ju vara huvudvittnen på något vis
Citera
2023-01-11, 22:35
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
I sammanfattningen sidan 1 står att MH har lidit av "Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig". Kan hon ha haft en psykos den kvällen och trott att Tove var en demon som skulle förgöras?
Men, nu har ju JJ erkänt till viss del, men jag tror MH också har del i missgärningen.

Ja lägg till lite droger och skit på det måendet, om det nu är så att M nyttjade dessa vilket jag inte vet om det finns belägg för ?
Citera
2023-01-11, 22:37
Medlem
lindblomsgröns avatar
Inte långt kvar nu, rättegång i andra halvan av februari. Så fub kommer väl om 3 veckor då.
Citera
2023-01-11, 22:37
Medlem
En tanke är att smällarna som hördes var att MGM bankade BOs huvud i något hårt, en epiduralblödning uppstod och BO dog av inklämning?
Citera
2023-01-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
RIP TOVE ❤
Jag håller med
Den där advokatens uttalande är så respektlöst och känslokallt mot TT anhöriga

Jag får dåliga vibbar av den advokaten och det har jag fått i tidigare fall också som hon haft
Hon verkar vara helt EQ befriad och hennes språk låter inte speciellt bildat med tanke på att hon är utbildad/ advokat

Jag förstår varför JJ med föräldrar begärde henne som försvarare
En brottsmålsadvokat som gillas av brottslingar
Citera
2023-01-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Ja lägg till lite droger och skit på det måendet, om det nu är så att M nyttjade dessa vilket jag inte vet om det finns belägg för ?

Enligt Sammanfattningen om MH: "Alkohol och droger:
- Vän beskriver henne som lättpåverkad av alkohol
- Ojämnt och relativt frekvent och omfattande alkoholanvändande
- Sporadiskt prövat narkotika i form av kokain och cannabis.
- Alkoholdebut vid sexton års ålder.
- Ofta intill påtaglig, ibland redlös, berusning.
- Uppger att hon druckit sådana mängder alkohol att hon drabbats av minnesluckor.
- Uppger att hon testat kokain vid ett tillfälle cirka två år före aktuell undersökning och att hon använt cannabis, såväl genom rökning som genom att äta så kallas haschkaka, vid ett par tillfällen varav det senaste varit under augusti månad 2022.
(Källa: P7)

Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar

Sedan 2018 kontakt med BUP efter nedstämdhet, ångest och svårigheter i skolan. Vårdats hos Nässjö psykiatri mellan åren 2018-2022.

- Självskadehandlingar; försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in