2023-01-11, 21:29
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
USA har lovat ensidigt att göra det, men förmodligen skulle de få med sig i stort sett hela väst och kanske fler länder.
Det där med Nato är någonting som de obildade tjatar om. Ryssland påstår att de är i krig med Nato, trots att det inte satt in några trupper. Ett propagandanarrativ som tilltalar vänsterextremister, högerextremister, serber och muslimer som hatar USA och Nato. Det är de facto Ukraina ryssarna inte klarar av att besegra. Så då måste man framställa dem som värre än de är för att förklara sin egen usla krigföring.

Troligen blev det en sammanslutning av alla länder som vill vara med, utanför Nato. Vilket förmodligen skulle bli en hel del. Kanske t.o.m. Kina. Så illa skulle det ses.
Det är ju faktiskt en lättnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hårda strider om Soledar fortsätter. Skulle ju vara pinsamt om några ryska fångar skulle inta byn alltså.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1613232619960909825

Kan ju mycket väl hända men UAF retierar ju i så fall för att ta bättre positioner. Ryssarna skulle vara överlyckliga om de kom i ett läge där det var 1:1 i dödade, UAF inte jätteintresserade av det. Kanske lättare att bonka ryssarna om de grupperar sig i nån skola i staden istället för ute i groparna, bara en tanke.
Citera
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Vad är det som är roligt?

Jag? Eller Putin? Putin vettefan, men han är nog också ganska smart.

Nja men det vettefan ändå...på riktigt?

Han verkar ha en jävla koll faktiskt.

Nämen vafan...på riktigt alltså?

Det finns nog fler nivåer till det här än vad vi kan förstå.

Superkoll vettefan. Men jag tror nog att vi alla kan skriva på att han är smartare än våra ledare.
Är han smartare än dina ledare i Ryzzland säger det ganska mycket om förståndet hos befolkningen i Ryzzland.
Citera
2023-01-11, 21:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det orkar jag faktiskt inte diskutera mer.
Handlar väl mer om att argumenten tröt där
Citera
2023-01-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Såg ett litet klipp från en Nazi-ryss som gladde sig över att man löst det låga barnafödandet med att utöka Ryssland. Själv tror jag att man måste bygga en mur mot väst om man vill behålla dem där. De flesta är säkert inte mer angelägna att bli ryssar än de som stöder Ryssland här.

Det mest intressanta var slutet då man diskuterade hur man skulle klara sig utan väst. Såg inte direkt ljust ut. Men man kanske har tänkt använda Ukrainare som slavarbetare i gammal sovjetisk anda.

https://www.youtube.com/watch?v=18uVBT7Hydo

11 minuter.

Det är faktiskt väldigt intressant hur den demografiska situationen i Ryssland ser ut.

Man skulle nästan kunna tippa på att om det var som så att Ryssland hade fler 20-åringar än 50-åringar hade kanske situationen sett annorlunda ut.

Men nu har man ju skickat både äldre och yngre ut i strid. En baktanke med annektionen av Ukraina är givetvis att utplåna ukrainsk identitet och dessutom tvångsförflytta miljoner människor man anser vara tillräckligt ryska för att stävja den demografiska situationen.
Citera
2023-01-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Är han smartare än dina ledare
Ja, det var exakt det jag precis skrev. Och mina ledare antar jag är dina ledare. Jag tar för givet att vi bor i samma land.

Citat:
I Ryzzland säger det ganska mycket om förståndet hos befolkningen i Ryzzland.
Tycker du? Jag tycker inte att det säger någonting om förståndet i Ryssland. Jag har aldrig varit där, så jag vet inte hur förståndet är. Men det verkar inte vara sämre än förståndet här. Kan vi inte hålla med om det åtminstone?
Citera
2023-01-11, 21:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Två ukrainska bataljoner (1600 man cirka) per dygn försatta ur stridbart skick? Är det långsamt?

Det verkar osannolikt. I Soledar - där huvudstriderna står just nu - har AFU just nu två brigader på plats med tre bataljoner vardera. Det handlar alltså om inalles sex bataljoner. Om de skulle förlora två bataljoner per dag och hälften av förlusterna skulle vara i just Soledar, så skulle ju alla soldater ha tagit slut på en vecka. Inget sådant har skett - och därför tvivlar jag på dina uppgifter om förlustsiffror på två bataljoner (eller 1600 man) per dag över tid.
Citera
2023-01-11, 21:34
Medlem
lyktstolpes avatar
Undrar hur de ryska soldaterna känner sig. De får ju höra hur modern deras arme är. Nu får de i handen drönare made in iran med en ljudvolym som en mindre skördetröska

När skall ryssarna sätta in sina moderna grejer och när kommer elitsoldaterna? Eller hämtas bara mer kanonmat från tjetjenien?
Citera
2023-01-11, 21:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att väst brutit två ingångna avtal i koppling till konflikten i Ukraina (med vilje) gör knappast väst till en tillförlitlig avtalspartner. Det gäller inte bara från rysk synvinkel för övrigt. Den här konflikten innebär att väst blir isolerat från världssamfundet. Världssamfundet är inte samma sak som väst. När det gäller stavning av förkortningar som NATO är jag väl medveten om vad som gäller. Om norske professor Glenn Diesen kan skriva NATO istället för Nato i sina avhandlingar, så kan jag göra det också.

Då föreslår jag att Ryssland slutar tigga om förhandlingar.

Norskan har andra skrivregler än vad vi har i Sverige, ditt får.
Citera
2023-01-11, 21:35
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det verkar osannolikt. I Soledar - där huvudstriderna står just nu - har AFU just nu två brigader på plats med tre bataljoner vardera. Det handlar alltså om inalles sex bataljoner. Om de skulle förlora två bataljoner per dag och hälften av förlusterna skulle vara i just Soledar, så skulle ju alla soldater ha tagit slut på en vecka. Inget sådant har skett - och därför tvivlar jag på dina uppgifter om förlustsiffror på två bataljoner (eller 1600 man) per dag över tid.

Observera att två bataljoner enbart avser Donbass, och inte resten av frontlinjen. Let that sink in....

https://www.youtube.com/watch?v=8pfZL1vFOCo
Citera
2023-01-11, 21:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är otänkbart att förhandla med Ryssland. Det går inte att lita på dem, du bryter alla avtal.
Citat:
Angela Merkel gick ju öppet ut med att Minskavtalen bara hade ett enda syfte för väst: att ge Ukraina tid att rusta upp mot Ryssland.

Ja, man ville köpa tid till Ukraina (så att de kunde förstärka sitt försvar) eftersom det var oundvikligt att Ryssland kommer anfalla förr eller senare.

Citat:
"In an interview published in Germany's Zeit magazine on Wednesday, former German chancellor Angela Merkel said that the Minsk agreements had been an attempt to "give Ukraine time" to build up its defences."

https://www.reuters.com/world/putin-russia-may-have-make-ukraine-deal-one-day-partners-cheated-past-2022-12-09/

Vilket var ett korrekt antagande. Februari 2022 anföll Ryssland.
Citera
2023-01-11, 21:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Observera att två bataljoner enbart avser Donbass, och inte resten av frontlinjen. Let that sink in....

https://www.youtube.com/watch?v=8pfZL1vFOCo

Det är en matematisk omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in