2023-01-11, 21:25
Medlem
Från byxor man köper i Sverige då är det riktat på Svenska/Europeiska marknad och inga asiat storlekar.

Jag har ex 2 likadana jeans men i längden skiljer det en hand, det är en jävla bit och sen på ena har dessutom svårt att få igen, trots samma storlek.

Sen har jag ytterligare ett med samma midjemått men där är jag inte ens nära att få igen byxa.

Sen har jag en jeans där jag har 2 storlekar mindre i midjemått som jag får på mig utan problem.

Detta är sjukt störigt sen är det uppenbart att jag måste banta men det är en annan sak
Citera
2023-01-11, 21:31
Medlem
feemaxxxs avatar
Som jag försått det är det svårt att sy jeans till exakta storlekar. Därför kan det variera mellan dem rätt mycket. En hand låter mycket, kanske hamnat i fel hög i fabriken.

Därför testar jag alltid byxan som jag köper.
Citera
2023-01-11, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Som jag försått det är det svårt att sy jeans till exakta storlekar. Därför kan det variera mellan dem rätt mycket. En hand låter mycket, kanske hamnat i fel hög i fabriken.

Så är det, byxor och skor ska om möjligt alltid testas. Tröjor kan man vara mer flexibel eller open-minded för lite variation från ens optimala storlekar.
Citera
2023-01-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Sen har jag ytterligare ett med samma midjemått men där är jag inte ens nära att få igen byxa.

Midjemåttet mäts 2 cm under naveln för män tror jag. Ofta är väl midjan på byxor lägre än så, och eftersom inte alla människor har lika breda höfter i förhållande till midja så kommer inte alla jeansmodeller passa för alla (varken i midjan eller resten). Så det är inte så konstigt om två olika byxmodeller med samma storlek passar olika.
Citera
2023-01-11, 21:49
Medlem
SMART4SSs avatar
Billiga kläder gjorda av barn, kids har ingen känsla för noggrannhet toleranser och kvalitet.
Citera
2023-01-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

Låter märkligt, måttstocken bör ju universell.
Citera
2023-01-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Från byxor man köper i Sverige då är det riktat på Svenska/Europeiska marknad och inga asiat storlekar.

Jag har ex 2 likadana jeans men i längden skiljer det en hand, det är en jävla bit och sen på ena har dessutom svårt att få igen, trots samma storlek.

Sen har jag en jeans där jag har 2 storlekar mindre i midjemått som jag får på mig utan problem.

Detta är sjukt störigt sen är det uppenbart att jag måste banta men det är en annan sak
Många tillverkare har uppenbart egna måttstockar.

Men det är ju även skillnad på klädmodeller, ett par jeansbyxor som ska sitta löst för att det är den modellen, de är ju rymligare än jeans som ska sitta snävt, även om de har samma storlek.
Citera
2023-01-11, 22:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Det är människor i u länder som syr dem. Det blir lite fel. Men några större skillnader på samma jeans och storlek brukar inte förekomma.

Tänk på att använda jeans har krympt på längden i tvätt och att de töjts ut pga användning.
Citera
2023-01-11, 22:21
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Många tillverkare har uppenbart egna måttstockar.

Men det är ju även skillnad på klädmodeller, ett par jeansbyxor som ska sitta löst för att det är den modellen, de är ju rymligare än jeans som ska sitta snävt, även om de har samma storlek.

Jag måste alltid köpa loose fit, ni kan ju gissa varför
Citera
2023-01-11, 22:22
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är människor i u länder som syr dem. Det blir lite fel. Men några större skillnader på samma jeans och storlek brukar inte förekomma.

Tänk på att använda jeans har krympt på längden i tvätt och att de töjts ut pga användning.

Varför ska man tänka på det?
Citera
2023-01-11, 23:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Varför ska man tänka på det?

Om man jämför med oanvända.
Citera
2023-01-11, 23:31
Medlem