2023-01-11, 20:15
Medlem
SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kvarlevor-hittade-utomhus-i-uppvidinge-kommun

En privatperson som hittat kvarlevor i naturen.

Citat:
Kvarlevorna kommer nu analyseras, men bedöms i ett första skede vara äldre.

– De är så gamla att det inte går att avgöra om det handlar om en man eller en kvinna.

Mest troligt någon som försvunnit tex de som nämnt här i tråden. Men kan även vara äldre än från 2021 så vilka andra personer skulle det kunna röra sig om?
Citera
2023-01-11, 20:19
Medlem
Enligt rykten på Facebook, ska det röra sig om Byvägen i utkanten av Norrhult. Pratas också om att det ska funnits en uteliggare som inte setts på väldigt länge.
Citera
2023-01-11, 20:26
Medlem
Vipeholmskolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHM1891
Enligt rykten på Facebook, ska det röra sig om Byvägen i utkanten av Norrhult. Pratas också om att det ska funnits en uteliggare som inte setts på väldigt länge.

Om det ryktet är sant så rör det sig alltså inte om någon oländig terräng som fyndplats, utan om bebyggt område, är det korrekt?
Citera
2023-01-11, 20:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Märkligt att det står att kvarlevorna är så pass gamla att det in tre går av avgöra kön. Det går ju utmärkt att fastställa kön på kvarlevor som är flera tusen år gamla. Om det ändå är så pass mkt bevarat att det som i det här fallet syns snabbt att det är en människa.
Jag tror att polisen vill göra en DNA-analys innan man går ut med könet. En visuell bedömning är ett antagande. Skillnader mellan könen brukar (men inte alltid) synas främst på ögonbågarnas och bäckenets utformning. Kvarlevorna kanske endast utgörs av spridda benfynd.
Citera
2023-01-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Om det ryktet är sant så rör det sig alltså inte om någon oländig terräng som fyndplats, utan om bebyggt område, är det korrekt?

Ja bebyggt, fast rätt glest. Är en väg som går i utkanten av byn.
Citera
2023-01-11, 20:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola

Visst finns det lite skog vid Byvägen/Klavrevägen men det är inte mycket och definitivt ingen urskog eller oländig terräng. Dessutom omgärdat av bebyggelse och åkermark.
Citera
2023-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
Kvarlevorna misstänks vsra mycket gamla
Nix, det står ”bedöms vara äldre”, vilket troligen innebär skelett utan så värst mycket vävnad kvar, vet inte hur stor vildsvinsstammen är på platsen, dom brukar kunna grisa i sig det mesta...
Edit: Det är rätt gott om vildsvin i trakten.
Citera
2023-01-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror att polisen vill göra en DNA-analys innan man går ut med könet. En visuell bedömning är ett antagande. Skillnader mellan könen brukar (men inte alltid) synas främst på ögonbågarnas och bäckenets utformning. Kvarlevorna kanske endast utgörs av spridda benfynd.
Precis. Så kan det vara. Jag tänkte mest att om man ändå snabbt kunde avgöra att det var mänskliga kvarlevor bör det varit mer än några enstaka kotor kvar.
Men klart man kanske inte vill gå ut i media med ens en preliminär bedömning.
Citera
2023-01-12, 02:35
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Visst finns det lite skog vid Byvägen/Klavrevägen men det är inte mycket och definitivt ingen urskog eller oländig terräng. Dessutom omgärdat av bebyggelse och åkermark.
Nä inte i själva samhället.
Men runtomkring Norrhult/Klavre är det bergigt, backigt o ren trollskog, mil åt flera håll.

Kan det ha varit lojaluen som varit i farten igen?
Citera
2023-01-12, 08:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
De utreder mord av utredningstekniska skäl. Det är rutin när mänskliga kvarlevor hittas.
Behöver inte finnas något som helst som tyder på mord för tillfället, bara det faktum att det är mänskliga kvarlevor av okänt ursprung gör att de sätter det som mordutredning tills dess att de kan utesluta det (eller bekräfta om det nu skulle visa sig vara så)

Tänk att någon ALLTID måste kommentera exakt detta. Suck. Oftast när polisen inte misstänker mord, men ändå gör en brottsplatsundersökning och utreder dödsfallet är de tydliga med just det: att de inte misstänker mord.

Orkar inte googla åt dig men detta var det första exemplet jag fick upp:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tva-doda-hittade-i-orebro-polisen-misstanker-mord

Polisen gör alltså sin utredning men säger till pressen att de inte tror att det är något mord.

Som polisen var citerad i artikeln som tråden handlar om lät det som om de faktiskt misstänkte mord. Och därför undrade jag om det kunde bero på att skelettet låg till exempel i en påse eller liknande. För människoskelett finns ju lite överallt i naturen.

Tänk om polisen skulle ”misstänka mord” så fort en arkeolog grävde upp en gammal bronsåldersgrav? Nej det gör de ju inte.
Citera
2023-01-12, 08:44
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tänk att någon ALLTID måste kommentera exakt detta. Suck. Oftast när polisen inte misstänker mord, men ändå gör en brottsplatsundersökning och utreder dödsfallet är de tydliga med just det: att de inte misstänker mord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tva-doda-hittade-i-orebro-polisen-misstanker-mord

Polisen gör alltså sin utredning men säger till pressen att de inte tror att det är något mord.

Som polisen var citerad i artikeln som tråden handlar om lät det som om de faktiskt misstänkte mord. Och därför undrade jag om det kunde bero på att skelettet låg till exempel i en påse eller liknande. För människoskelett finns ju lite överallt i naturen.

Tänk om polisen skulle ”misstänka mord” så fort en arkeolog grävde upp en gammal bronsåldersgrav? Nej det gör de ju inte.

I artikeln jag läste stod det bara pga utredningstekniska skäl iallafall. Så....vi får väl se helt enkelt. Det sista förstår jag inte riktigt ...det var ju det som var min poäng .
Citera
2023-01-12, 09:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Nej, men det verkar uppriktigt sagt vara lite godtyckligt. Ibland inleds en mordutredning när kvarlevor hittas, ibland inte. Oftast det senare skulle jag säga.

Vågar påstå att med åtminstone 95 procent säkerhet finns det i det här fallet inget som tyder på mord. De fem procenten är om man exempelvis påträffat en kniv mellan revbenen eller ett skotthål i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in