2023-01-11, 14:41
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såvitt jag minns har grannen inte sagt något om några tider för tidspann utom det som var mellan den sista påringningen till att han hörde henne komma. Han höftade till att det handlade om ca tio minuter (tror jag).

Den tidslinje du pratar om är alltså ganska intressant, allt ifrån de första dunsarna till att JJ åkte till Donken.

Men man får utgå från polisens tidangivelser för när huvudbrottet skett.

Grevens sammanställning...

Sonen knackar på JJ:s dörr:
- Grannsonen: "Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på". (DN).
- Sonen går upp till JJ:s dörr. Samtidigt står pappan kvar nere utanför familjens lägenhetsdörr och ser på.
- Sonen ringde på dörren. Ingen öppnade. Väntade en minut. Ringde igen. Under den andra gången hörde han någon som sparkade. På vad han uppfattar som på innerväggar, inifrån.
- Han uppfattade dessa ljud komma från vänster sida sett från när man står vid dörren.
- Han uppfattade ljuden komma från badrummet.
- Det lät som att någon sparkade 5-10 sparkar. Sparkarna sker efter han ringt på dörren.
- Ingen öppnade. Därefter blir det tyst och grannen går sedan ner igen.
- Inne i lägenheten diskuterar fadern och sonen om de ska larma eller inte. ”Vi var oroliga”.
(Källa, om inget annat anges: Podden)

JJ pratar med grannsonen och hans far i trappuppgången:
- Vid 03,10-tiden hör samma grannar återigen ljud från lägenheten. Denna gång låter det som att någon öppnar och stänger ytterdörren två gånger. Grannarna öppnar sin ytterdörr och lyssnar i trapphuset för att se efter vad som händer (AB)
- ”Vi öppnade dörren, tittade så. Det hörs uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs Då springer hon ner, alltså inte springer utan går vanligt”.
- JJ kommer ner till fadern och sonen. De frågar henne hur läget är

Jag får dunsarna till 02.30 och att granne omg går upp och knackar på, väntar utanför någon minut knackar igen och då hör han sparkarna.
(Även granne på samma våning säger 02.30 då han var i telefon och hade koll på tiden)

Sen träffar hon grannen I trappan är kl 03.10.

Har för mig polisen sagt att hon avled ca 02.45 men jag tror det är lite tidigare säg 02.40 senast ?
02.40 borde grannen gått ned igen för han kan väl inte stå 10 minuter utanför dörren ?
Så hon borde ju iaf ha ca 20-30 min på sig innan donken 03.10.

Grannen under säger ju även att efter donken resan har de inte hört ett ljud uppifrån vilket de tycker är konstigt.

Jag vill inte försvara M på något vis men det skulle ju kunna vara så att hon är helt ovetandes ?

Men vi lär väl snart få veta ;-)
Otålig som f..
Citera
2023-01-11, 14:44
Medlem
maxatdunders avatar
Hoppas man fäller dem uppemot livstid, men som jag förstår rättsväsendet kommer dessa komma lindrigt undan just för att de är unga ostraffade tjejer. Nåväl, om de kommer ut i samhället igen inom snar tid får de nog det tufft att vistas offentligt ett bra tag.
Citera
2023-01-11, 14:45
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon har ju haft ett par månader på sig att slipa på sin bortförklaring. Igår fick vi ett smakprov på hennes valda strategi genom hennes nya slipade advokat. Hon har mått så dåligt att hon inte orkat berätta. Men nu mår hon lite bättre och kommer förklara vad som hände. Allt var bara ett bråk som fick ett olyckligt slut. Det var inte meningen att hon skulle dö.

Gåt totalt emot hennes beskrivning i P7 an där hon målar upp sig som en superkvinna som inte visat några svaghetstecken förutom den där sömntabletten som hon inte ville ta mer.

Som tidigare nämnts kommer det sluta med 2 utsagor som ställs mot den tekniska bevisningen. Den av dom tvås berättelser som stämmer överens bäst med övrig bevisning kommer få tyngre trovärdighet. Förhoppningsvis har J fått reda på minsta möjliga om dom skador T s kropp har. Och nu kanske folk förstår varför dödsorsak inte släppts till media.

J s ord ger jag inte mycket för. Men M s historia är jag däremot väldigt nyfiken på.
Vet inte om du minns Stefan Davidssons P7.
Det är ett inövat snack de kör.
Har de snickrat på historian innan problemen uppdagas ?
Empati störning är deras minsta bekymmer men alla andras..
De är som någon hjärnskada?

Hade de fått köra byteshandel så hade de vunnit varje gång ?
Någon form av ratio störning där de överskattar sitt eget värde exempelvis ratio (1:3)
Citera
2023-01-11, 14:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, fast man måste ju tolka det som att MH sett Tove lämna lgh. Om ordet "sett" är med eller ej är inte relevant för semantiken.
Nu har det iofs varit lögner rakt igenom från misstänkta så även detta faller inom det området.
Nu var ju TT dessutom förmodligen redan död när MH påstår sig gå ut på toaletten.

Vet inte om man ska tolka det egentligen, eftersom vi inte ens vet hur MH menar sig ha vetskap om att Tove lämnade lgh. Hon kan ljuga också om det här. Kanske är det den version som de kommit överens om då JJ ju har sagt till grannen att en kompis varit full, kräkts och ramlat. Kansek MH inte ens kräktes?

" Hellman uppgav att målsäganden senare under natten lämnade lägenheten och att Hellman själv då varit illamående och kräkts på golvet badrummet. Hellman nekade vid undersökningen till att hon utövat något våld mot målsäganden eller att hon bevittnat något våld mellan kamraten och målsäganden utöver handgemänget inne på nattklubben."

I vilken ordning saker händer här tycker jag att man inte kan dra slutsatser om. Det kan ha varit i precis omvända ordningen, och att MH uppfattat det som att Tove gick eftersom hon såg Tove vid dörren när hon själv gick in på toa. Om MH varit full som hon påstår kanske minnet om just detaljerna kan vara grumliga, liksom observationerna.

Det kan också vara bara att hon hört Tove ropa hejdå, eller hört dörren gå.

När man kräks, då är man nog ganska mycket inne i sig själv, och kanske det hände efter att MH lagt sig?

V vet ju inte heller var MH befunnit sig när hon inte varit i badrummet. Har hon fri sikt t ex från sin position?
Citera
2023-01-11, 15:05
Medlem
Citat:
Verkligen tydligt här varför man inte släpper ut dödsorska eller annat för den delen heller. Särskilt nu, med tanke på att tjejerna får läsa media.

Det blir också intressant att se hur MH ställer sig till att JJ nu har öppnat upp.
Jag vet ju att jag vill att MH ska vara oskyldig till det mesta, men hon kan ha en del att berätta ändå.

T ex kanske hon visst visste att Tove dog inne i lgh.

Att se vad JJ är kapabel till, kanske bli hotad, då kanske MH inte vågat berätta. Eller så har hon deltagit på någon nivå, som hon skäms för också.

Vi får se, men kanske hon har berättat om vad hon sett/hört/ förstått...

Det som blir lite obegripligt är dock att om MH inte varit med att flytta/dumpa kroppen, då fattar jag inte varför hon skulle åka ut till Nye?

Hon är ju också misstänkt för fravfridsbrottet.

Att M är misstänkt för gravfridsbrott kan handla om att dom inte vet ifall J orkat bära kroppen till bilen själv. M behöver inte varit med vid dumpplatsen. Hon kanske blev avsläppt i föräldrarhemmet innan J åkte vidare till Nye. Hon bor lite nordost om Vetlanda där dom också genomsökte området innan gripandet. Biltema masten som tog emot T s mobil sista signal täcker väl även detta området.
Citera
2023-01-11, 15:21
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, fast man måste ju tolka det som att MH sett Tove lämna lgh. Om ordet "sett" är med eller ej är inte relevant för semantiken.
Nu har det iofs varit lögner rakt igenom från misstänkta så även detta faller inom det området.
Nu var ju TT dessutom förmodligen redan död när MH påstår sig gå ut på toaletten.

Citat:
Vet inte om man ska tolka det egentligen, eftersom vi inte ens vet hur MH menar sig ha vetskap om att Tove lämnade lgh. Hon kan ljuga också om det här. Kanske är det den version som de kommit överens om då JJ ju har sagt till grannen att en kompis varit full, kräkts och ramlat. Kansek MH inte ens kräktes?

" Hellman uppgav att målsäganden senare under natten lämnade lägenheten och att Hellman själv då varit illamående och kräkts på golvet badrummet. Hellman nekade vid undersökningen till att hon utövat något våld mot målsäganden eller att hon bevittnat något våld mellan kamraten och målsäganden utöver handgemänget inne på nattklubben."

I vilken ordning saker händer här tycker jag att man inte kan dra slutsatser om. Det kan ha varit i precis omvända ordningen, och att MH uppfattat det som att Tove gick eftersom hon såg Tove vid dörren när hon själv gick in på toa. Om MH varit full som hon påstår kanske minnet om just detaljerna kan vara grumliga, liksom observationerna.

När man kräks, då är man nog ganska mycket inne i sig själv, och kanske det hände efter att MH lagt sig?

V vet ju inte heller var MH befunnit sig när hon inte varit i badrummet. Har hon fri sikt t ex från sin position?

Ja, precis. Lite det jag också är inne på. Det är så mkt lögner så inte så mkt att tolka.
Jag menar bara att man ska tolka det som MH har påstått att hon såg TT lämna lgh i P7. Det är ju ingen bandinspelning med exakt ordalydelse utan en tolkning i dokumentet och hon kan mkt väl ha sagt att hon "sett" TT lämna lgh.

Men som du sa tidigare kan JJ sagt detta åt MH viket jag också tror. JJ gjorde en lite "plan".
Citera
2023-01-11, 15:21
Medlem
Citat:

Om man ska vara petig så säger hon ju bara att hon lämnade, inte hur hon fick den vetskapen. Såg hon det själv? Hörde hon dörren öppnas? Har J sagt att T lämnade lägenheten? Tog hon det för givet för att hon inte såg henne inne i lägenheten?

Om nu M talar sanning och gjort så hela tiden så kanske J uppmanade henne att ljuga om vissa saker, såsom att dom båda var på McD, att T lämnade lägenheten osv. Kan vara det som M uppfattar som misstänkt beteende.
Citera
2023-01-11, 15:25
Medlem
Nu när J bestämt sig för att berätta vad som hänt, förväntar jag mig att hon även berättar vart T s telefon kan återfinnas. Eller kan hon ha glömt den lilla detaljen?
Citera
2023-01-11, 15:31
Medlem
Citat:
Unga behöver inte alltid få brott på struphuvud/tungben, men det brukar ju samtidigt finnas andra tecken, såsom petekier i ögon, slemihiinor och synas i blodprover. Vet inte hur mycket tiden här spelar roll för sådan bedömning, men det har varit kallt sean Tove dog tills det hon hittades.

Tänker att upprepat våld på samma ställe är en indikator på att det inte varit upprepde fall som inte rimligen ska ske på exakt samma sätt.

Och visst, det kan ha varit en kombination av flera olika saker, såsom slag, dunkningar och stryptag.

Om JJ varit ensam om brottet kan hon också anvnt hela sin tyngd över Tove, då kanske över bröstkorg. Eller tagit det sk muggningsgreppet, som inte alltid ger tydliga skador.

Åtstramning eller tryck mot halsen förorsakar i de flesta fall inte kvävning. Dödsorsaken är oftare att halsens blodkärl klämts åt med otillräcklig blodtillförsel till hjärnan som följd. Dödsorsaken kan även vara påverkan av nervknutar på halsen. Vid strypning kan man ofta, men inte alltid, se små punktformade blödningar, så kallade petekier, i och runt ögats bindhinnor, under ögonlocken, huden närmast ögonen och huden bakom öronen. Blödningarna har uppstått genom att blodets tryck i de finare blodkärlen, kapillärerna, ökat kraftigt genom att venerna har klämts ihop medan blodet kunnat passera genom artärerna där trycket är högre, så du har en point i det
Senast redigerad av Permastampe 2023-01-11 kl. 15:34.
Citera
2023-01-11, 15:34
Medlem
MH bodde ju hemma och föräldrarna hade nog koll på när hon kom hem. Särskilt om det stämmer som en vän uppgett att de var oroliga för hennes festande Jag antar att de också blev utfrågade i samband med att polisen besökte hemmet.
Citera
2023-01-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Åtstramning eller tryck mot halsen förorsakar i de flesta fall inte kvävning. Dödsorsaken är oftare att halsens blodkärl klämts åt med otillräcklig blodtillförsel till hjärnan som följd. Dödsorsaken kan även vara påverkan av nervknutar på halsen. Vid strypning kan man ofta, men inte alltid, se små punktformade blödningar, så kallade petekier, i och runt ögats bindhinnor, under ögonlocken, huden närmast ögonen och huden bakom öronen. Blödningarna har uppstått genom att blodets tryck i de finare blodkärlen, kapillärerna, ökat kraftigt genom att venerna har klämts ihop medan blodet kunnat passera genom artärerna där trycket är högre, så du har en point i det

Bra info. Vid konstant tryck går det ganska fort för för offret att tappa medvetandet, till skillnad från kvävning som tar längre tid. Går man på grannens vittnesmål så var förloppet ganska utdraget, ett par minuter mellan dom höga dunsarna som fick hans tak att skaka, till dom upprepade sparkliknande ljuden i väggar.

Om det var T som orsakade ljuden, pekar väldigt mycket på strypning med omtag eller kvävning.
Citera
2023-01-11, 15:47
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Nä exakt. Beror på vilka skador hon har.

Det är helt avgörande, det är skillnad på att ha puttat någon så de ramlat bakåt och skadat sig dödligt mot att strypt, sparkat på någon som ligger, stampat på personen etc. När den information till slut kommer ut tror jag det mesta kommer att klarna om vad som antagligen hänt i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in