2023-01-11, 15:56
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
https://en.interfax.com.ua/news/general/883722.html

Så tolkar jag det i alla fall:
Tack! Den här biten
Citat:
You know that it is necessary to obtain certain official agreements and consents

Undrar om det inte är den där klämskon med att Tyskland måste godkänna att de används av tredje part. Hoppas de kan få det godkännandet snabbt
Citera
2023-01-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Tack! Den här biten

Undrar om det inte är den där klämskon med att Tyskland måste godkänna att de används av tredje part. Hoppas de kan få det godkännandet snabbt
Känns som Tyskland har börjat ge med sig på den fronten. De kan tänkas leverera Leopard själv med.
Citera
2023-01-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sant, men det säger att man är beredd att spränga den första atombomben på decennier (förutom var skurkstaten Nordkorea roat sig med). Man får nog vara lite naiv om man inte tror att åtminstone några hundra av deras tusentals kärnladdningar skulle kunna ha fungerande vapenbärare och därmed möjlighet att nå mål i väst (eller Ukraina). Även en enda laddning skulle få stämningen i världen att bli mycket sämre än den redan är. Med det sagt så anser jag att stödet till Ukraina ska ökas och tydligheten från väst kring vad som händer om Ryssland skulle komma på tanken att avfyra en kärnladdning måste bli bättre. Ryssland ska stoppas med alla till buds stående medel enligt mitt förmenande.
Om Poopin smäller av en kärnvapenbomb så kunde ju NATO till exempel smälla av en rad supersoniska missiler med nedslag längs Ryzzlands hela norra kust som ändå bara är dummies med små icke nukleära laddningar för miljöns skull. För att visa vem som har störst våldskapital. Helst med nedslag omedelbart efter orchernas provsprängning. Jag är ingen möp eller militär expert, men det skulle jag satsa på i alla fall.
Citera
2023-01-11, 18:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Är det klart att de ska skicka Leopard från Polen? Alltså klart på riktigt eller är det bara ytterligare ett "vi skulle vilja"

Fega jävla Tyskland stoppar Leopard, detta gäller alla länder som har Leopard då de har något avtal/veto gällande sina vagnar.
De har visat svansen mellan benen under hela kriget allt för att inte reta upp Putin.
Citera
2023-01-11, 18:01
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Tack! Den här biten

Enligt BBC stoppar Tyskland detta, de vill inte eskalera konflikten
De har visat sig fegast i EU
Citera
2023-01-11, 18:24
Medlem
Et tydeligere tegn på at Russland sin invasjon av Ukraina er en stor flopp er følgende.

For tredje gang siden invasjonen startet den 24. februar 2022, har de russiske styrkene i Ukraina fått en ny øverstkommanderende. Putin erstatter general Sergei Surovikin, som fikk jobben i oktober. – og gir nå Valerij Gerasimov operativt ansvar.
Citera
2023-01-11, 18:56
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sant, men det säger att man är beredd att spränga den första atombomben på decennier (förutom var skurkstaten Nordkorea roat sig med). Man får nog vara lite naiv om man inte tror att åtminstone några hundra av deras tusentals kärnladdningar skulle kunna ha fungerande vapenbärare och därmed möjlighet att nå mål i väst (eller Ukraina). Även en enda laddning skulle få stämningen i världen att bli mycket sämre än den redan är. Med det sagt så anser jag att stödet till Ukraina ska ökas och tydligheten från väst kring vad som händer om Ryssland skulle komma på tanken att avfyra en kärnladdning måste bli bättre. Ryssland ska stoppas med alla till buds stående medel enligt mitt förmenande.
Jag har svårt att se att det skulle vara till fördel för Ryssland på något sätt.
Citera
2023-01-11, 19:03
Medlem
Jag undrar när nästa Ukrainska offensiv kommer. Först Kupiansk på sensommaren var det väl? sen Kherson under hösten. Höst och tidig vinter är det lervälling plus att Ukraina säkert behöver vila och reorganisera sina förband. Troligen fylla på förråden också. Borta vid Kreminna och Svatove verkar det gå framåt men sakta sakta. Bakmut bara mal på och drar resurser och förband. Nu har ryssen sparkat igång vid Soledar och tom avancerar!

Är dessa rysk angrepp tillräckligt för att "suga upp" Ukrainas resurser som istället skulle kunna gå till en offensiv? Innebär Bakmut och Soledar att Ukraina är på defensiven och därmed inte kan fylla på förråden och vila upp förband utan allt behövs för att hålla linjerna?

jag undrar om Ukraina väntar in nästa stödpaket med Brandleys och Marders. isåfall är nästa offensiv minst tre månader bort. Två månader går ut för grundutbildning och sen ytterligare en månad för förbandsträning. Då är vi inne i april, då kan det (eventuellt) vara lervälling, så framåt maj kanske nästa offensiv kommer.

Om det kommer Leo vagnar, som Polen säger så skall det utbildas på dem också, samt förbandtränas. Då kommer nästa offensiv ännu längre fram.
Citera
2023-01-11, 19:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det krävs ändå väldigt precis synkronisering av sprängmedel för att kunna starta en kärndetonation. Åldrat sprängmedel eller små fel i elektroniken kan lätt göra kärnladdning obrukbar.

USA lägger årligen 26 miljarder dollar på underhåll av sina kärnvapen.
Kostnaden för USA att livstidsförlänga sina B-61 bomber koster 20 miljoner dollar per laddning.

Sannolikheten att 1. Rysslands budget för underhåll av kärnvapen varit alldeles för låg, 2. Att delar av underhållsbidragen gått till att finansiera några lyxyachter istället är tämligen hög.

Men visst har dom säker fortfarande en hel del fungerande vapen.

Kärnladdningar är högteknologiska produkter, alldeles riktig. Dessutom åldras de, varvid bland annat sprängmedlet till kompressionslinsen måste bytas ut. Specifikationerna för väl utprovade vapen (dvs, laddningarn) är väl kända, så underhållet är inte tekniskt svårt. Sedan måste plutoniumet "renoveras", tillsatsmedel förnyas etc. Skillnaderna mot att tillverka "nya" är inte stor (om någon).

Men så länge man inte ändrar konstruktion på en välfungerande (dvs, utprovad) laddning lär den fungera. De senaste ryska provsprängningarna gjordes 1990 eller så.

Då får var och en (som inte har information, vilket stormakterna lär ha) avgöra själv om man tror att ryska militären sköter sina viktigaste (och farligaste) vapen ordentligt...
Citera
2023-01-11, 19:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
https://en.interfax.com.ua/news/general/883722.html

Så tolkar jag det i alla fall:

Sen kommer det att ta tid med logistiken och utbildning antagligen, även fast de första ukrainarna redan har påbörjat utbildningen för länge sedan.

Det kommer att ta tid att bygga upp en underhållskedja. Det kommer att bli enstaka enheter som får Leopard 2. Allt eftersom strukturen byggs upp kan antalet Leopard ökas. De ska ju också ersättas i donatorländerna.

Det är dock tänkbart att det handlar om Leopard-1, som faktiskt finns att tillgå från bland annat Tyskland.
Citera
2023-01-11, 19:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag undrar när nästa Ukrainska offensiv kommer. Först Kupiansk på sensommaren var det väl? sen Kherson under hösten. Höst och tidig vinter är det lervälling plus att Ukraina säkert behöver vila och reorganisera sina förband. Troligen fylla på förråden också. Borta vid Kreminna och Svatove verkar det gå framåt men sakta sakta. Bakmut bara mal på och drar resurser och förband. Nu har ryssen sparkat igång vid Soledar och tom avancerar!

Är dessa rysk angrepp tillräckligt för att "suga upp" Ukrainas resurser som istället skulle kunna gå till en offensiv? Innebär Bakmut och Soledar att Ukraina är på defensiven och därmed inte kan fylla på förråden och vila upp förband utan allt behövs för att hålla linjerna?

jag undrar om Ukraina väntar in nästa stödpaket med Brandleys och Marders. isåfall är nästa offensiv minst tre månader bort. Två månader går ut för grundutbildning och sen ytterligare en månad för förbandsträning. Då är vi inne i april, då kan det (eventuellt) vara lervälling, så framåt maj kanske nästa offensiv kommer.

Om det kommer Leo vagnar, som Polen säger så skall det utbildas på dem också, samt förbandtränas. Då kommer nästa offensiv ännu längre fram.

Nu är ju möjligheterna till snabb manöverkrigföring begränsade för Ryssland på ungefär samma sätt som Ukraina, så några briljanta pansarstötar lär inte inträffa. Däremot kan man ju tänka sig att Ukraina utnyttjar "försvar på djupet" och "avvärjningsstrider" för att bromsa ryssarnas framryckning. Att "hålla emot" där man inte förberett goda ställningar vill man troligen inte, och man får bättre möjligheter att nöta ner fienden när de får långa (eller längre) försörjningslinjer. Därför kan man nog inte dra så stora slutsatser på en rätt lokal framryckning.
Citera
2023-01-11, 20:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork

Jag tror Ukraina har några brigader redo för en offensiv även om de måste förstärka i Soledar. De bygger upp nya förband hela tiden. Om tjälen blir tillräckligt djup men inte extremkyla som nu så kommer det nog någon offensiv. Den kan ju komma i Soledar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är ju möjligheterna till snabb manöverkrigföring begränsade för Ryssland på ungefär samma sätt som Ukraina, så några briljanta pansarstötar lär inte inträffa. Däremot kan man ju tänka sig att Ukraina utnyttjar "försvar på djupet" och "avvärjningsstrider" för att bromsa ryssarnas framryckning. Att "hålla emot" där man inte förberett goda ställningar vill man troligen inte, och man får bättre möjligheter att nöta ner fienden när de får långa (eller längre) försörjningslinjer. Därför kan man nog inte dra så stora slutsatser på en rätt lokal framryckning.

Ukraina har mycket starka försvarslinjer i Soledar sedan 2014-15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in