2023-01-11, 17:21
Medlem
Taggads avatar
Citat:
UPPDRAG GRANSKNING · Ukrainas förre president Viktor Janukovytj plundrade statskassan och flydde landet. 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia. Följ med när Uppdrag gransknings reporter får en rundtur inne i det lyxiga presidentpalatset som byggdes med hjälp av skattepengar.
Uppdrag granskning och SVT Nyheter har kunnat avslöja hur Ukrainas förre president, Viktor Janukovytj, använt Swedbank för att slussa mångmiljonbelopp ut ur landet – motsvarande 34 miljoner kronor, som kopplas till en misstänkt muta.

Men den förre presidentens rikedomar var betydligt större än så.

– Hans familj och närmaste krets stal ungefär 10 miljarder dollar om året från staten. Samtidigt som han försökte att genomdriva ett så auktoritärt styre som möjligt, säger Anders Åslund, professor i nationalekonomi och tidigare rådgivare till både ryska och ukrainska regeringar.

Motsvarande runt 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia.

Flydde i helikopter
Vidden av stölden blev uppenbar för ukrainarna efter att Janukovytj flydde landet i februari 2014.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...an-lyxpalatset

https://www.svtplay.se/video/2125224...=auto&tab=2019

Tror du fortfarande CIA mördade Palme ? (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Kul att du läser min posthistorik, snacka om att försöka gräva och hitta smuts om sin meningsmotståndare. Jag tar det som en komplimang

Men fortsätt tro på agendsättande propagandan, det blir jättebra.

Helikoptern var så full av pengar att den knappt kunde lyfta, eller hur var det?

Presidentpalatset betalades med skattepengar, oj vad konstigt.
Smuts som heter duga att CIA mördade Palme vilket visar att den ofriska USA- fixeringen sitter i. Denna gång med lögner för att söka skura megaskurken Janokovytj ren CIA- skurpulver.

Mina peng på att högförräderi-skurken hade flera helikoptrar/flygplan för att norpa med sig 200 milliarder ur Ukrainas stadskassa.

Citat:
– Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur mycket pengar en miljard blir om man staplar tusenlappar på en vanlig Europapall, berättar Magnus som är produktutvecklare på Spektrakon.
Sagt och gjort. Han räknade med en tjocklek på 0,12 millimeter på varje tusenlapp och räknade ut hur hög en miljon tusingar blev och fördelade dem på pallen. Drygt två meter hög skulle sedelbunten bli, inklusive en decimeter pall.
https://www.allehanda.se/2012-11-27/sa-mycket-ar-en-miljard
Senast redigerad av Taggad 2023-01-11 kl. 17:43.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
6 dagar tills Wagner kapitulerar till Ukraina enligt Hillsong i tråden här.
Läste det men köper inte det. Han Wagnerfikusen Prigozhin är väl ute efter Putins tron skulle jag tro. Svårt att se hur en kapitulation skulle föra honom närmare det målet.
Citera
Medlem
KillPus avatar
Zelensky och Duda i Lviv.

Huvudnyhet? Första 14 st LEOPARD till UAF! Fint! Nu kommer ryZZtrollen gråta om "NATO-trupper i Ukraina" igen!

https://www.pap.pl/aktualnosci/news,1520139,polska-przekaze-ukrainie-kompanie-czolgow-leopard.html

Fast lite osäker om antal. Ett kompani. Hur mångra är det?
Senast redigerad av KillPu 2023-01-11 kl. 17:24.
Citera
2023-01-11, 17:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Läste det men köper inte det. Han Wagnerfikusen Prigozhin är väl ute efter Putins tron skulle jag tro. Svårt att se hur en kapitulation skulle föra honom närmare det målet.

Jag tror där ligger lite i att ryska armén och Wagner konkurrerar. F d Röda Armén har gjort något så okommunistiskt som att konkurrensutsätta sina egna väpnade styrkor i bästa kapitalistiska stil.

Ingen härförare har blivit högste ledare nånsin i Ryssland. Inte i Sovjet heller. Så jag tror inte det händer här heller.
Citera
2023-01-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Farligt argument eftersom man vet inte om det stämmer men det är omöjligt att falsifiera på förhand.

Du tror inte Ryssland är Ryssland om 8 år?
Citera
2023-01-11, 17:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror det drøjer tills møtet i Ramstein den 20 Jan. Sen om jag spekulerar.., så kommer tyskarna ge grønt ljus till lænder som vill skænka Leo2. Men man tænker inte gøra det sjælv.

Ja. Jag läste att dom vill skicka det gemensamt 14 vagnar från varje land det landar väl på runt 60 vagnar totalt.
Citera
2023-01-11, 17:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu

Huvudnyhet? Första 14 st LEOPARD till UAF! Fint! Nu kommer ryZZtrollen gråta om "NATO-trupper i Ukraina" igen!

https://www.pap.pl/aktualnosci/news,1520139,polska-przekaze-ukrainie-kompanie-czolgow-leopard.html

Fast lite osäker om antal. Ett kompani. Hur mångra är det?
Ett pansarkompani brukar vara ca 10-15 tanks.
Citera
2023-01-11, 17:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu

Man lægger press på Berlin nu, før i sak kunde Polen skænka några utav sina Challenger2 istællet. Før det ær ju troligare att man får "grønt ljus" ifrån London, i.o.m att de ær på vippen att skænka några utav sina.
Citera
2023-01-11, 17:35
Medlem
raskenss avatar
Det circulerar rykten om att Ryssland nu stängt gränsen för män. Om ryssland förnekar det så är det nog sant.
Citera
2023-01-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ett pansarkompani brukar vara ca 10-15 tanks.
Det kommer ju tyvärr inte att räcka långt. Det är ju alltid något, men alldeles för lite för att ha någon betydelse. Några artillerisoldater i ryssland kommer få några extra kills, men det är väl typ allt.
Citera
2023-01-11, 17:38
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det circulerar rykten om att Ryssland nu stängt gränsen för män. Om ryssland förnekar det så är det nog sant.

Japps, sägs att from 9/1. Även mindre dugliga fr kategori 3 stoppas. A, B, V på ryska. V - är de som är lite sämre.
Citera
2023-01-11, 17:39
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Kenneth Gregg angående läget i Soledar.

Citat:
Kväll 11.01.2023 i Soledar. Det pågår fortsättningsvis hårda strider men orcernas frammarsch är iallafall stoppad. De ryzka förlusterna under dagen kan ännu ingen säga men de är enorma. Även vi har haft stora förluster. Det är ju lättare att försvara än anfalla i urban miljö. Just nu ser det ut som om vi får ett nytt Marinka, dvs en delad stad där ingendera sidan kommer framåt. Om så blir fallet är det en stor prestigeförlust för Wagnergruppen. Även ärkeorcen har börjat tala om svårigheter men det är för att kunna mobilisera.
Vi följer utvecklingen och återkommer med en nattrapport
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in