Citat:
Ursprungligen postat av
Gracefulmind
Intressant, tack.
(Vem skrev det? Och var det han själv som benämnde Putin som "Putler"?)
Ja Putin mfl balanserar absolut på en tunn lina med tanke på att Wagners ledare kan bli en ny större maktfaktor inrikes. Vapnen kan byta riktning om det vill sig illa. Meningen är väl att ge Wagner tillräcklig makt för att hjälpa RU/Putin lyckas med utsatt mål men inte mer än så.
Men det kan möjligen bli svårt att hålla dem på mattan.
De har redan fått en ökad makt eller ökat inrikespolitiskt erkännande med tanke på ex St Petersburg-"kontor". Osv. De togs "in i värmen" för att de behövdes. Det kan bita tillbaka...
*** I övrigt till tråden: igår var verkligen ingen bra dag för tråden. Gräsligt att läsa.
(Kanske redigerat nu.)
Gammal skåpmat som ältades och ältades och ältades.
Blandat med tråkiga, grisiga och tramsiga påhopp/tillmäten istället för att bara BRYTA "diskussioner"!!
Avslutningsvis kom det in hotfulla inlägg runt midnatt.
Som delvis raderades vad jag kan se.
Ibland kan det vara bra att stanna upp och läsa tillbaka i tråden, sammanhängande, för att se vad som händer. Och för att inte själv BIDRA till det.
Låt inte tråden haka upp sig.
Ett tips i all välmening.
Ngn som heter Yakovina Ivan, han er proryZZ, så dickhead-putler är mitt.
Fortsättning (google-översättning):
Dessutom anser jag en sådan kupp mer och mer sannolik: Wagner och Prigozhin skaffar sig nu snabbt sin egen militära legitimitet, och betonar på alla möjliga sätt att segrarna i Bakhmut och Soledar som ännu inte har ägt rum uteslutande är Wagner-förtjänster, som de Ryska federationens officiella strukturer och institutioner har ingenting att göra.
Om sådana segrar äger rum (detta är naturligtvis inte ett faktum, utan om), då kan de ryska soldaternas lojalitet till Prigozhin bli högre än deras lojalitet mot dickhead-putler och till och med till sitt eget land.
(Här vill jag notera att vippbrytaren för legitimitet växlar i medvetandet hos de breda massorna av folket ofta omärkligt, utan ett klick, men konsekvenserna av denna växling blir tydliga för alla på en gång. På något sätt, magiskt, förstår alla samtidigt att morgonens allsmäktige härskare blir mindre än ingen på kvällen, och hans trogna tjänare fyller plötsligt hela maktens utrymme).
I en sådan situation kanske ingen formell militärkupp eller putsch behövs. Alla kommer helt enkelt att ta för givet att det finns en ny härskare i landet.
Jag tror att dickhead-putler driver historien i den här riktningen med sina egna händer och ger Prigozhin inte bara trupper utan också rätten att betraktas som en framgångsrik militär ledare.
Tja, jag måste säga vad allt detta betyder för Ukraina. Återigen, detta är min teori, jag har inga insiders.
Till en början tror jag att Prigozhin och hans folk kommer att göra allt möjligt, offra en enorm mängd utrustning och människor (ja, åtminstone alla), bara för att inta Soledar och Bakhmut inom en överskådlig framtid. Men om de lyckas, kommer de inte att gå längre, till Kramatorsk och Slavyansk, utan kommer att rikta sin energi till ett försök att fånga (eller omringa) Kiev med ett slag från en enorm armé från Vitryssland.
Det finns ett andra alternativ: Prigozhin, efter att ha tagit emot en halv miljon soldater och officerare som är lojala mot honom personligen, kommer att försöka bli president i Ryska federationen själv.