2023-01-11, 16:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Det ända rätta här är att Ryssland omedelbart drar tillbaka samtliga av sina trupper, låter en del av det ryska området kring Ukraina bli en dmz samt betalar krigsskadestånd till Ukraina.

En förhandling som slutar i att Ukraina ger upp ex luhansk och donetsk kommer endast resultera i att den ryska armén slickar sina sår och åtta år senare invaderar de igen.

Farligt argument eftersom man vet inte om det stämmer men det är omöjligt att falsifiera på förhand.
Citera
2023-01-11, 16:59
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vi får väl se vem som är mest påläst och därmed förstår situationen bäst. Jag påstår att Ryssland kommer att vinna kriget. Har jag fel så lovar jag att omvärdera dom jag lyssnat på för att förstå den här konflikten samt evaluera min ståndpunkt.

Lovar du att omvärdera dn syn på konflikten om det visar sig att Ukraina förlorar kriget?
Pinsamt mer er pojkrumsromantiker som drömmer om rysk storhet genom falsarier från idiotmedia. (IM).

Väx upp och tugga i dig att Ryssland omöjligt kan vinna. Såväl miltitärt, ekonomiskt, politiskt och kulturellt var Vladimir Putins galna angrepp på Ukraina spiken i kistan för Rysslands väl och ve.
Citat:
Ryssland får bara inte vinna. Sällan har det funnits en så stark och bred samstämmighet kring en ödesfråga från så många högnivåpersoner på samma gång på Högfjällshotellet i Sälen. Natochefen, statsministern, oppositionsledaren, grannens utrikesminister och EU-kommissionären talade alla som med samma röst.
https://sn.se/ledare/kronika/artikel/alla-sager-samma-sak-ryssland-far-inte-vinna/jn7qz5ml

Citat:
Nato-chefen: Kan inte tillåta att Ryssland vinner.
Ryssland kan inte tillåtas att vinna kriget i Ukraina, säger Nato:s generalsekreterare Jens Stoltenberg enligt Reuters.
https://omni.se/nato-chefen-kan-inte-tillata-att-ryssland-vinner/a/0GMQ3M

Citat:
Olaf Scholz: ”Putin får inte vinna”.
”Vårt mål är kristallklart. Putin får inte vinna. Och jag är säker på att han inte gör det.”
https://www.di.se/nyheter/olaf-scholz-putin-far-inte-vinna/

Citat:
Vladimir Putin har insett att han inte kan vinna kriget och ökar därför insatsen. Syftet är att skrämma fram en fredsuppgörelse. Det menar en rysk professor, expert på rysk utrikespolitik, som räknar med fler hot om kärnvapen.
https://www.svd.se/a/JQxBj4/expert-putin-har-insett-att-han-inte-kan-vinna

Förutom att massmördaren är ansvarig för 100 000-tals liv har Vladimir Putin har sabbat Rysslands möjligheter att nå det välstånd Vladimir Putin så hett eftertraktar.

Citat:
Brittiska The Telegraph noterar att den ryska presidenten talade iklädd en jacka av det italienska lyxmärket Loro Piana som kostar drygt 130 000 kronor – och att jackan bars över en polotröja som kostar nästan 40 000 kronor.

--Putins lyxjacka kostar mer än dubbel rysk medelårslön
Vladimir Putins framträdande vid manifestationen på Luzjnikistadion i Moskva under fredagen har väckt stor uppmärksamhet – inte bara för vad han sa utan också för vad han hade på sig.
https://omni.se/putins-lyxjacka-kostar-mer-an-dubbel-rysk-medelarslon/a/667j38
Senast redigerad av Taggad 2023-01-11 kl. 17:36.
Citera
2023-01-11, 17:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Såklart är hela Donbass av intresse för Ryssland på grund av resurserna. Men att endast ta Soledar nu kommer inte att ge någon större kontroll över dessa resurser. Just nu är det främst i propagandasyfte och för att kunna stärka/rädda Organisation Wagner.
Tittar lite på Russia Today av och till och till och med dom har sagt att strider fortfarande pågår i Soledar, men samtidigt intervjuade de nån indisk diplomat som mer eller mindre sa att kriget i Donbas mer eller mindre är avgjort till Rysslands fördel. De försöker få Soledar till ett hushållsnamn så folk i ryssland ska prata om denna seger. För i ärlighetens namn är det nog ytterst få som hört talas om Soledar innan förra veckan eller så.
Citera
2023-01-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Farligt argument eftersom man vet inte om det stämmer men det är omöjligt att falsifiera på förhand.
Då är det väl bara att se vad som skett från ryssen sida och göra en bedömning. De bröt mot Budapestavtalet och har i omgångar invaderat och annekterat delar av Ukraina. De har ägnat sig åt etnisk rensning och diverse andra krigsbrott. Om möjligt så ska ryssen därför tvingas tillbaka över den internationellt erkända gränsen om de inte själva ger sig innan det. Då kan förhandling ske.
Citera
2023-01-11, 17:09
Medlem
Citat:
Utom Ukraina, som när de försökte närma sig Ryssland 2014 fick en CIA-understöttad statskupp istället. Gissa vad som hänt i en massa av de andra länderna också. Klibbiga, långa CIA-fingrar...Som vi aldrig såg.

Nej Ukraina fösökte inte närma sig Ryssland, det var den genomkorrupt Viktor Janukovytj som agerade självsvåldigt utan folkets mandat. Han flydde givetvis hem till husse i Kreml när han såg vartåt det lutade medhavande stöldgods i form av delar av den ukrainska statskassan.
Denne Janukovytj var en ukrainsk quisling som tyvärr kom undan åtal i Ukraina.

Ditt ständiga dyrkande av den totalitära ryska regimen är bisarrt minst sagt.
Citera
2023-01-11, 17:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De valde inte att bli invaderade av Ryssland 2014 vad jag vet, folket i Donbas röstade heller inte för att bli en krigszon 2014

Parlamentet i Krim gjorde ungefär detsamma som hänt i Kiev: https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-russia-aksyonov-idINL6N0M93AH20140313

Med beväpnade män på gatorna. De sparkade sin högste ledare (osäker på om han var folkvald), under konstitionellt felaktiga former och (konstitutionellt felaktigt) trädde ut ur Ukraina. När parlamentet i Kiev inte följer konstitutionen, varför skulle de följa konstitutionen? Total oreda. Ukraina i ett nötskal.
Citera
2023-01-11, 17:13
Medlem
Citat:
Parlamentet i Krim gjorde ungefär detsamma som hänt i Kiev: https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-russia-aksyonov-idINL6N0M93AH20140313

Med beväpnade män på gatorna. De sparkade sin högste ledare (osäker på om han var folkvald), under konstitionellt felaktiga former och (konstitutionellt felaktigt) trädde ut ur Ukraina. När parlamentet i Kiev inte följer konstitutionen, varför skulle de följa konstitutionen? Total oreda. Ukraina i ett nötskal.
Hur många beväpnade män om man räknar bort den reguljära Ukrainska armen och polisen fanns på gatorna i Kiev?
Nu fanns det en del inbussade från Ryssland, men hur många som genomförde en revolt?
Jämför det med Krim där Putin beordrade in sina legoknektar.
Inser du hur långt du dykt ner i Kreml propaganda?
Nej din Psykopatiska Serb dina jämförelser haltar rejält.
Citera
2023-01-11, 17:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det har blivit fasligt tyst om Soledar ifrån rysstrollen. Fyllot med mera försvann snabbt ur tråden.
Jag börjar nästan misstänka att ryssarna kan ha gått i en fälla där? UAF har i flera dagar pratat uppgivet om staden, att man måste lämna den. Zelensky sa ganska rakt ut redan igår att man håller på att retirera (använde andra ord). Nu tycks man inte lämna utan håller fortsättningsvis trupp i staden, kan det ha varit en fälla för att få Wagners elittrupper att bli för optimistiska och gå rakt in i rävsaxen?
Citera
2023-01-11, 17:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Hur många beväpnade män om man räknar bort den reguljära Ukrainska armen och polisen fanns på gatorna i Kiev?
Nu fanns det en del inbussade från Ryssland, men hur många som genomförde en revolt?
Jämför det med Krim där Putin beordrade in sina legoknektar.
Inser du hur långt du dykt ner i Kreml propaganda?
Nej din Psykopatiska Serb dina jämförelser haltar rejält.

Jag har ingen aning, presentera gärna en uträkning med källor.
Citera
2023-01-11, 17:16
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Intressant, tack.

(Vem skrev det? Och var det han själv som benämnde Putin som "Putler"?)

Ja Putin mfl balanserar absolut på en tunn lina med tanke på att Wagners ledare kan bli en ny större maktfaktor inrikes. Vapnen kan byta riktning om det vill sig illa. Meningen är väl att ge Wagner tillräcklig makt för att hjälpa RU/Putin lyckas med utsatt mål men inte mer än så.

Men det kan möjligen bli svårt att hålla dem på mattan.

De har redan fått en ökad makt eller ökat inrikespolitiskt erkännande med tanke på ex St Petersburg-"kontor". Osv. De togs "in i värmen" för att de behövdes. Det kan bita tillbaka...

*** I övrigt till tråden: igår var verkligen ingen bra dag för tråden. Gräsligt att läsa.
(Kanske redigerat nu.)
Gammal skåpmat som ältades och ältades och ältades.
Blandat med tråkiga, grisiga och tramsiga påhopp/tillmäten istället för att bara BRYTA "diskussioner"!!

Avslutningsvis kom det in hotfulla inlägg runt midnatt.
Som delvis raderades vad jag kan se.

Ibland kan det vara bra att stanna upp och läsa tillbaka i tråden, sammanhängande, för att se vad som händer. Och för att inte själv BIDRA till det.

Låt inte tråden haka upp sig.

Ett tips i all välmening.

Ngn som heter Yakovina Ivan, han er proryZZ, så dickhead-putler är mitt.

Fortsättning (google-översättning):
Dessutom anser jag en sådan kupp mer och mer sannolik: Wagner och Prigozhin skaffar sig nu snabbt sin egen militära legitimitet, och betonar på alla möjliga sätt att segrarna i Bakhmut och Soledar som ännu inte har ägt rum uteslutande är Wagner-förtjänster, som de Ryska federationens officiella strukturer och institutioner har ingenting att göra.
Om sådana segrar äger rum (detta är naturligtvis inte ett faktum, utan om), då kan de ryska soldaternas lojalitet till Prigozhin bli högre än deras lojalitet mot dickhead-putler och till och med till sitt eget land.
(Här vill jag notera att vippbrytaren för legitimitet växlar i medvetandet hos de breda massorna av folket ofta omärkligt, utan ett klick, men konsekvenserna av denna växling blir tydliga för alla på en gång. På något sätt, magiskt, förstår alla samtidigt att morgonens allsmäktige härskare blir mindre än ingen på kvällen, och hans trogna tjänare fyller plötsligt hela maktens utrymme).
I en sådan situation kanske ingen formell militärkupp eller putsch behövs. Alla kommer helt enkelt att ta för givet att det finns en ny härskare i landet.
Jag tror att dickhead-putler driver historien i den här riktningen med sina egna händer och ger Prigozhin inte bara trupper utan också rätten att betraktas som en framgångsrik militär ledare.
Tja, jag måste säga vad allt detta betyder för Ukraina. Återigen, detta är min teori, jag har inga insiders.
Till en början tror jag att Prigozhin och hans folk kommer att göra allt möjligt, offra en enorm mängd utrustning och människor (ja, åtminstone alla), bara för att inta Soledar och Bakhmut inom en överskådlig framtid. Men om de lyckas, kommer de inte att gå längre, till Kramatorsk och Slavyansk, utan kommer att rikta sin energi till ett försök att fånga (eller omringa) Kiev med ett slag från en enorm armé från Vitryssland.
Det finns ett andra alternativ: Prigozhin, efter att ha tagit emot en halv miljon soldater och officerare som är lojala mot honom personligen, kommer att försöka bli president i Ryska federationen själv.
Citera
2023-01-11, 17:18
Medlem
Citat:

Ett 4% parti stormar alltså parlamentet med småryska gröna män i ryggen och vinner sedan följande val. Helt klart jämförbart. Kämpa på. Du ger iallafall miljöpartiet hopp om framtida majoritetsregering.
Citera
2023-01-11, 17:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Polen levererar Leopard.

Har tyskarna mjuknat tillräckligt nu?

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1613184485800951809?t=FexNfAo4rjmOcyQgrxy19w&s=19

Tror det drøjer tills møtet i Ramstein den 20 Jan. Sen om jag spekulerar.., så kommer tyskarna ge grønt ljus till lænder som vill skænka Leo2. Men man tænker inte gøra det sjælv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in