Citat:
Ursprungligen postat av
KillPu
Intessant text av ngn ryZk "tänkare". Google översättning:
Du vet att "Wagner" ständigt dödar tusentals av sitt folk i frontala attacker mot befästningarna i Soledar och Bakhmut, och avancerar 100-200 meter om dagen.
Det ser ut som rent galenskap, men det verkar för mig att det har ett eget system. Jag har den här teorin:
Om nu Wagner, efter att ha förlorat till och med tiotusentals människor, kan bryta igenom den ukrainska försvarslinjen (i en fruktansvärd frost och på en av de mest befästa platserna på hela fronten), då kommer Kreml att få vad det akut behöver nu - bevis på effektiviteten av sådan taktik.
Som en konsekvens kommer en mycket större verksamhet att få grönt ljus.
Prigozhin kommer att kunna komma till putler och säga: "Jag hade 70 tusen bajonetter och självförtroende. Mot mig är den allmänna övertygelsen att Bakhmut inte kan tas. Jag gjorde det. Om jag har 500 tusen, så ja, 300 tusen av dem stupar, men jag tar Kiev."
Ju längre, desto mer är jag säker på att det är just för detta som Wagner behöver Soledar och Bakhmut. Inte i gips- och saltgruvor, som västerländska medier tror. Och inte i någon av deras speciella strategiska betydelse (det är mycket relativt). Poängen är Prigozhins önskan att bevisa sin brutala effektivitet i praktiken.
Och du vet, om han nu lyckas fånga åtminstone Soledar, kommer putler att förse honom med en armé på en halv miljon. Dessutom kan han göra Prigozhin till (in)officiell chef för generalstaben och ställa till sitt förfogande resurserna inte bara från försvarsministeriet utan för hela Ryska federationen.
Putler kan göra detta pga snart har han inga andra val. .
Problemet är att i det här kriget kan ingen av de heltidsanställda generalerna på något sätt visa honom ett positivt resultat. Varken Gerasimov, Shoigu, Surovikin, Nationalgardet eller Kadyrov - ingen. De officiella säkerhetsstyrkorna visade sig vara helt maktlösa.
Om, under dessa förhållanden, Prigogin, som kom fr ingenstans (eller till och med dök upp från botten), ger det önskade resultatet, måste han lita på honom, eftersom det helt enkelt inte finns några andra alternativ kvar för honom.
Reträtt och nederlag är kategoriskt oacceptabla för putler. Det finns ingen väg tillbaka och kommer aldrig att finnas.
Ett förlorat krig för honom = förlust av makt = ett fängelse eller till och med en avrättningsplats, eller till och med Gaddafis öde. Därför kommer även en tillfällig seger, som för tillfället kommer att verka åtminstone delvis realistisk för honom, kan ge putler det stöd han behöver.
Här uppstår för honom förstås enorma politiska risker: överföringen av lejonparten av landets maktresurser i händerna på en extremt grym och makthungrig person från botten av den sociala botten är ett apriori farligt åtagande .
Men desperata tider kräver desperata lösningar. Dessutom betraktar putler Prigozhins infernaliska rykte i landet och världen som en försäkring mot den Wagnerska kuppen, som (som han tror) kommer att samla eliten mot honom och inte kommer att ge honom en chans att ta makten. (Jag skulle inte vara så säker, förresten.)
Intressant, tack.
(Vem skrev det? Och var det han själv som benämnde Putin som "Putler"?)
Ja Putin mfl balanserar absolut på en tunn lina med tanke på att Wagners ledare kan bli en ny större maktfaktor inrikes. Vapnen kan byta riktning om det vill sig illa. Meningen är väl att ge Wagner tillräcklig makt för att hjälpa RU/Putin lyckas med utsatt mål men inte mer än så.
Men det kan möjligen bli svårt att hålla dem på mattan.
De har redan fått en ökad makt eller ökat inrikespolitiskt erkännande med tanke på ex St Petersburg-"kontor". Osv. De togs "in i värmen" för att de behövdes. Det kan bita tillbaka...
*** I övrigt till tråden: igår var verkligen ingen bra dag för tråden. Gräsligt att läsa.
(Kanske redigerat nu.)
Gammal skåpmat som ältades och ältades och ältades.
Blandat med tråkiga, grisiga och tramsiga påhopp/tillmäten istället för att bara BRYTA "diskussioner"!!
Avslutningsvis kom det in hotfulla inlägg runt midnatt.
Som delvis raderades vad jag kan se.
Ibland kan det vara bra att stanna upp och läsa tillbaka i tråden, sammanhängande, för att se vad som händer. Och för att inte själv BIDRA till det.
Låt inte tråden haka upp sig.
Ett tips i all välmening.